daf 65 bj 2008
hoi, is er iemand die weet waar de elektronika zit die de ruitenwisserinterval regelt. op de intervalstand doet ie niets meer,
normaal wissen werkt goed. de twee (ruitenwisser)relais zijn ok, zekeringen ook ok,
mvg
rob
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 4 december 2016 22:24:42 schreef daltonagf:
daf 65 bj 2008hoi, is er iemand die weet waar de elektronika zit die de ruitenwisserinterval regelt. op de intervalstand doet ie niets meer,
normaal wissen werkt goed. de twee (ruitenwisser)relais zijn ok, zekeringen ook ok,mvg
rob
Misschien kom je hier iets verder mee
http://www.oudedaftechniek.nl/fotomap%20paginas/PDF%20bestanden/Daf%20…
Blad 2, 64 staat het wis/was/intervalrelais aangeduid.
Blad 2, 1e kolom halverwege bij 56 C zekeringwaarde 5A.
blad 4, 56 C is de zekering.
blad 4, 64 rechts onderaan is het relais.
Als ik het zo zie, gezien de 6 aansluitingen, is die intervalschakeling in het relais opgenomen.
Dus waarschijnlijk in z'n geheel vervangen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Of je maakt het relais open en vervangt de elco'tjes. Dat hielp bij mijn Citroen. En hoewel die totaal niet op deze DAF lijkt, zou het zomaar kunnen dat de constructie van de relais weinig verschilt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
G236 en g237 heb ik beiden open gemaakt, is alleen een relais zonder elektronica, en ik heb ze omgewisseld, maakt geen verschil, bij het gewoon wissen schakeld er een van deze relais in, bij wisinterval zal de andere relais schakelen, maar ik denk dat ie die aansturing nu mist,
Gr Rob
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Daar heeft Arco een punt, tijdgerelateerde zaken worden afgehandeld in de CTU centrale tijd unit.
Dat is een elektronische unit die aan dezelfde kant onder het dashboard zit, alleen dan een stuk lager, onder de zekeringkast.
CTU's zijn aardig degelijk, komt het signaal dat de ruitenwisser op interval zet wel binnen op de CTU?
Anders even langs de dealer om uit te lezen waar de schoen wringt.
Zij kunnen met de laptop in 5 minuten wat zonder laptop veel meer tijd kost.
de interval is er niet van de ene op de andere dag mee opgehouden, het was een geleidelijk proces.
als ik de interval inschakelde dan duurde het even (45 sec) tot ie begon met wissen later duurde dat steeds langer op het laatst soms na 10 minuten pas!! nu dus helemaal niet meer, dus ik zat al te denken aan een rotte elco,
die ctu onder de zekeringenkast is die makkelijk te vinden??
mvg
rob
Arco
Special Member
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de elco die gaar is zou kunnen, als je het ding opwarmt met een fohn werkt de interval dan wel weer?
Dat ding ( Hella tr sensor) is dat printje op de foto, is denk ik niet van de ruitenwisinterval. Ik heb ' M toch warm gemaakt maar dat maakte geen verschil. Ik denk nog steeds dat er ergens een condensator aan vervanging toe is, maar waar zit dat kreng,.
Gr
Rob
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
onder de zekeringen gekeken , maar daar word ik ook niks wijzer van, voorlopig laat ik het rusten , tenzij iemand een gouden tip heeft,
mvg
rob
Van de personenauto's waar ik mee te maken heb werkt de interval niet als de motorkap openstaat. Ter beveiliging van de vingers van de monteurs enzo.
Geen idee of DAF dat ook zo doet.
Arco
Special Member
EricP
mét CE
Da's mooi. Al sik zoek op TR sensor dan kom ik 'transmission range' vooral veel tegen. Ofwel: het ding wat detecteert of-ie in z'n vrij staat en ervoor zorgt dat je niet kunt starten als het niet zo is.
Lijkt me niks met ruitenwissers te maken te hebben.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."