Whirlpool Sea Line 1200 steekt vast in het programma

Ik ben hier beland omdat onze wasmachien z'n werk niet meer doet! Door te zoeken kwam ik op een topic van enkele jaren geleden http://www.klusidee.nl/Forum/whirlpool-aquasense-1400-probleem-t67070.… wat ons probleem zeer goed omschreef.

Eerst even wat details:
Service nummer: 8570 612 12990
Serie nummer: 41 0428 022959

Symptomen:
* Eerste probleem dat we vorige week hadden: Een beetje water in de buurt van de filter. Heb daarna de filter opengemaakt, maar zat precies geen vuil in
* Een week later de volgende was: De timer bleef staan op 1 minuut, en het programma zat vast op de eerste stap (spoelen + zeep). Het water was precies wel warm, maar kan niet goed inschatten of het helemaal op temperatuur was.

Als je een ander programma uittest (bijvoorbeeld spoelen + zwieren, vertoont hij hetzelfde gedrag: niet afronden van het programma)

Manueel verzetten naar zwieren op 800 toeren, zorgt voor een drainage van het water + zwieren op vermoedelijk die snelheid. Hierdoor loopt het programma wel helemaal af.

Ik heb nog enkele filmpjes gemaakt die het misschien kunnen verduidelijken:

Spoelen + Zwieren 1200: https://www.youtube.com/watch?v=oOyTqVnfhas (als je goed kijkt zie je het lampje van de deur flikkeren tussen de oneindige iteraties)
Enkel zwieren 1200: https://www.youtube.com/watch?v=xegSLaM-0mE
Enkel zwieren 800: https://www.youtube.com/watch?v=ihd6k4f_RPw

Kleine update: Na wat Youtube videos bekijken hebben we het voor & achterpaneel kunnen verwijderen.

Paar zaken gemeten.
1) Weerstand van warmte element (wel even de draden losgekoppeld) is 25 ohm. Lijkt me goed
2) Thermokoppel loskoppelen + meten geeft een 20kohm, wat me ook goed lijkt.
2b) Loskoppelen van thermokoppel en dan de machine starten in trage zwiermodus, geeft een error -> elektronica + software doet het precies nog.

3) Buisje voor watermeting uitgeblazen: geen probleem precies

Ik heb de motor gedemonteerd, en de borstels zien er nog goed uit (ruim langer dan 15mm).
https://www.youtube.com/watch?v=yn9InkujLvU

Gezien we er ooit eens wat water uit de machine was gekomen in het gebied van de pomp, zou dit de volgende schuldige kunnen zijn? Wat vreemd is, is dat hij precies wel nog afpompt...

Ik heb ook even de pomp nagemeten (daar meet ik na loskoppelen 150 ohm, wat me redelijk veel lijkt?). Als ik aan de schoepen draai, voel ik telkens de doorslag van de ene magneet naar de andere. Voor de rest draait deze precies vrij.

Ik vind het nog steeds vreemd dat de machine een keer wat water gelekt heeft rond de pomp. Moet ik deze dan verdenken?

Type: Whirlpool 58961 30W 0.3A.

(note: dit is een crosspost van http://www.klusidee.nl/Forum/whirlpool-sea-line-1200-steekt-vast-in-he…)

als de machine blijft hangen terwijl er water in de machine staat is de kans op een vastzittende pomp als er heet water gepompt moet worden aanwezig..

de pressostaat kan ook vuil zijn, net als een magneetklep voor de wasverzachter die niet werkt, machine blijft dan hangen zodra de wasverzachter gepakt zou worden..

Ga met een hoop mee van Testman, maar het laatste kan niet want voor wasverzachter worden beide ventielen van voor en hoofdwas gebruikt.Whirlpool heeft al jaren geen wasverzachter ventiel.

Als het goed is, is dit een type met een hybride timer, dus nog met een gedeeltelijke klok. Helaas braken hiervan wel eens onderdelen af en haperde dan in zijn programma.

Koolborstels zijn OK, en pomp heeft geen speling??

Nog maar eens de kelder in gedoken...

Pressostaat ziet er ok uit. Heb in het buisje geblazen & ook eens in de pressostaat zelf (die maakt 1 klik wanneer je er druk op zet, en laat weer los als je stopt met blazen). Bij het vullen stopt hij ook op het goede moment.

Voor zover ik kan zien heeft deze machine 1 magneetklep voor de toevoer, that's it. En die werkt.

Wat betreft de timer: Volgens mij is het timermechanisme digitaal. Er zit wel nog een motor in, maar da's volgens mij voor de kleppen van het wasmiddelbakje.

Koolborstels zijn volgens mij ok, en de collector ook. De pomp heeft volgens mij geen speling. Hij spoelt ook nog goed af.

Verdere testen

Mode 1: Spoelen & Spinnen op 1200 rpm
Begint te spoelen, maar wanneer hij moet beginnen draaien klikt er een relay aan en uit. Infinite loop
Mode 2: Enkel spinnen op 1200 rpm
Probeert te draaien maar relay klikt aan en uit

Mode 3: Onttrekken van water
Werkt & rondt het programma af
Mode 4: Spinnen op 800 rpm
Begint traag met draaien, maar spint dan wel naar 800 rpm, en rondt het programma af
Mode 5: Programma zonder spinnen, maar met verwarmd water
Water wordt toegevoegd en het verwarmingselement schiet in actie (230V gemeten + water wordt voelbaar warmer + sissend geluid). Tijdens het opwarmen (5-10min) probeert de trommel terug te draaien (maar net zoals hiervoor: relay aan, en relay terug uit). Op temperatuur stopt de verwarming en blijft hij vast steken in zijn loop om te draaien.

Ik merk ook dat tijdens dat de relay aan en uit schakelt ook het lampje van de deur kort aan en uit gaat.

Ik had ook graag eens gekeken naar de PCB, maar ik heb geen idee hoe je die constructie los krijgt? Een verkoopsman vertelde dat de electronica het nog wel eens durft begeven bij zulke machines.

Nog ideetjes? Het alternatief begint meer en meer een nieuwe machine te worden, dus dat kan nog eens kostenlijk worden.

Op de foto is IDD een hybride timer te zien en het euvel wat er zo gemoemd is, slaan op de timer. Wat voor een 3 dik gedrukt nummertje staat er op de timer??

Bedoel je dan dat de hybride timer de blauwe schijf is? Daarnet eens aan gedraaid en dat ging precies nog vlot. Waar moet ik dit nummer dan vinden?

Ik heb het voorpaneel bijna los. Dan kan ik proberen om naar de sturing te kijken.

Bedankt

Nog wat meer losgekoppeld!

Electronica ziet er zo op het eerste zicht in orde uit... Geen verbrande sporen.

PS: de kunststof behuizing voor de elektronica is broos spul! Onmiddelijk twee stukjes afgebroken.

Andere kant van de print zegt meer.

Dat kan kloppen. spijtig genoeg heb ik de guts nog niet gevonden om de motor eraf te slopen. In de vrees dat ik hem er niet meer op krijg...

Controleer de relais contacten aan spoel zijde , willen nogaleens loszitten. Als dat het niet is, vrees in voor een defect hybride mechaniek ( is het gedeelte met het motortje er op). Is het een 646 timer??

in de mijne zit dezelfde timer, de relais solderingen zaten los op de print toen ik zocht naar een probleem mbt centrifugeren. dat bleek later door de pressostaat veroorzaakt te worden, deze had een contact wat niet elke keer naar 0 ohm schakelde waardoor het centrifugeren niet goed werd gedaan.

hier zitten dus de contacten van de relais los in de soldeer..

[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]

En daar zijn we weer...

pressostaat eens doorgemeten. Rechtse 2 contacten maken een 0.5 ohm verbinding wanneer je blaast.. Dus da's precies wel in orde.

De linkse 2 contacten doen niets, dus ik weet niet wat die horen te doen?

Sturing even uit de machine gehaald: Er zit blijkbaar geen afzonderlijk IC op om de motor aan te sturen (geen 666 timer), volgens mij gebeurt alles op de hoofd IC. De IC die je ziet is een Viper20AD SMPS IC

Is het mogelijk om de motor constructie loste maken? Da's de enige manier hoe ik aan de onderzijde kan geraken...

er zit op de voorkant nog wel die staalkabel van zeepbak naar de klok toe?

er zitten 2 contacten op de pressostaat, 1 voor het element en 1 voor de minimaal water detectie. dat contact voert geen vermogen, dus wordt vuil met de jaren.

Op elektrotanya zijn wel schema's te verkrijgen van vergelijkbare machines, dan kan je kijken wat die twee contacten moeten doen. Maar ik kan met voorstellen dat de rechter draden ook naar de linkse kant schakelen.

de schakelcontacten zitten niet logisch langs elkaar op die aansluitingen! let op als je wisselende waarden ziet elke keer als je blaast op de aansluiting, dan is het contact slecht. ding kan zo open en je kunt de contacten schoonmaken.

edit: 14 en 16 zijn een maakcontact, 12 en 11 is een verbreekcontact, dat is belangrijk, want daarmee ziet de machine dat de trommel helemaal leeg is gepompt.

met het buisje naar boven gezien dan is het gesloten contact de linker lip en de 1 na rechtse. het maak contact is de 1na linkse en rechter lip.

[Bericht gewijzigd door testman op (16%)]

Ik heb weer even wat tijd doorgebracht in de koude kelder...

Op ElektroTanya (super initiatief!) heb ik deze gevonden: http://elektrotanya.com/whirlpool_expert_1200.pdf/download.html

Niet helemaal in lijn, want de onze heeft een meer digitale sturing. Daarnaast ook wel andere componenten, maar ook wel 1200 rpm en 800 en 600. Ik merkte op in het schema dat de sturing voor 1200rpm volledig anders is dan die voor 800... We hebben ook gemerkt dat daar al een verschil op zat. Kan dit iets zijn?

De staalkabel is er nog steeds. Maar heb ik losgekoppeld om de rest te kunnen demonteren.

Wat betreft de pressostaat:
11 & 12 = verbeek
11 & 14 = maak

Geen idee wat pin 16 doet? Ik merk ook dat de draden aan 11&14 dikker zijn dan 12&16.

Het schema lijkt dit te bevestigen, alhoewel ik moeite heb om het te begrijpen. Pin 12 gaat bijvoorbeeld naar de timer module, maar is nergens aan verbonden?

Tijdens het foutlopen (infinite loop) merkte ik ook dat het deur lampje telkens kort aan en uit ging.

Op de laatste pagina zie ik instructies voor een test programma. Spijtig genoeg ligt de hele zooi nu zoveel uit mekaar dat ik weer een half uur nodig heb om alles te monteren.

Nu zou ik zeer graag de onderkant van de PCB zien, maar de blauwe schijf aan de voorzijde zit geklemd (vermoed ik?) op de as van de motor. Hoe kan ik dit losmaken zonder dingen af te breken?

Op 7 december 2016 20:42:19 schreef Phalox:

Het schema lijkt dit te bevestigen, alhoewel ik moeite heb om het te begrijpen. Pin 12 gaat bijvoorbeeld naar de timer module, maar is nergens aan verbonden?

Het binnenwerk van de timermodule staat grotendeels niet op het schema, dus ook niet het stukje dat aan pen 12 hangt.

Aha, en het binnenwerk is grotendeels mechanisch? Ik zie op het schema ook enkele onderbrekers die genummerd zijn (1, 2, 3 ...). Door wat worden die aangestuurd?

Well Well, blijkbaar moet je echt wel goed trekken aan de afdekplaten. Dan kan je de hele print loskoppelen!

En wat blijkt, Testman heeft alvast een ronde gewonnen!

Foto zelfde aanzicht als testman (bij hem kon ik de foute soldering niet bijster goed zien).

Ik heb er vermoeden dat dit dus niet zonder reden losgekomen is. Hoe kan ik bepalen wat die reden is? Hier is het de middelste relais die een pin los heeft.

die relais komen los door het trillen tijdens centrifugeren en schakelen van de relais zelf. als je alle relais doorsoldeert zal het weer werken, let ook op de triac van de motor regeling..

edit: de bovenste 2 relais zijn zo te zien voor de motor, deze bepalen de draairichting.

[Bericht gewijzigd door testman op (20%)]

Gelukkig kunnen Testman en ik op onze schouders kloppen we kwamen beide met de relais contacten. Blauwe schijf zit er altijd strak op. Mazzel gehad dat timer zelf niet stuk is.

Nog 1 laatste probleem: Hoe zorg ik ervoor dat die blauwe schijf terug correct geplaatst wordt?? ik heb natuurlijk niet exact aangeduid hoe deze stond tijdens demontage, en ik vermoed dat dit wel belangrijk is...

EDIT: terwijl ik ernaar aan het kjken ben, zie ik dat er 2 notches dunner zijn, en 2 notches dikker... ik vermoed dus dat er maar 1 manier is :-) Let's try it out!

I'll keep you posted

[Bericht gewijzigd door Phalox op (31%)]

Beste SMD, Beste Testman, Beste forumleden,

Bij deze kan ik jullie met vreugde de hergeboorte van onze wasmachine aankondigen!

Een biertje voor de twee winnaars!
Als ik de energie nog vind, zal ik mijn avontuur eens documenteren. Misschien heeft iemand er nog wat aan!

Hartelijk bedankt voor de assistentie!

Hee Phalox, goed gedaan!!! Je zat er bij fotootje VOOR wel hopeloos voor de machine lijkt wel. Maar na is wat vrolijker! Aardig wat centen bespaard zo...