Hallo ik heb mijn micro combi oven stuk,bij het aan zetten bromt de trafo eventjes 2 a 3 seconden en dan smelt een trage zekering van 10Amp door.
Nu meet ik de trafo door aan de primere kant heb ik mooi 1.3 ohm dus ok neem ik aan,dan is er een blauwe draad die naar de shflamp liep en tussen de twee wikkelblokken door loopt en maar enkele wikelingen zijn die me ook 0.1 ohm aan geeft dus ook ok denk ik .maar de secundere kant meet ik 80.5 omh tussen de draad van de spoel en het yzerkern
dus denk ik ook ok ?
Of ben ik daar mis in ???
Dan is er de condensator waar ik niets van kan meten met mijn kleine universeel metertje met c meting op tot 20 ùf
terwijl deze enkel 1.05 ùf is maar wel 2100V dus kan ik dit niet meten of wel en dan hoe???
Aan deze condensator hingen ook twee diodes van het type
HVR 3-3 HO maar deze geven ook niets aan met mijn diode tester van mijn uni metertje. HVR staat dat voor high voltage (Resistor)??? nu staat er een van in doorstroming naar massa en de andere tussen de twee condesator aansluitingen .En daar zit ik in de knoei mee!!! hoe en wat moet ik er normaal kunnen meten?
Dan de lamp geeft o.1 ohm aan daar kan ik ook niet verder mee uit de voeten .
wie O wie kan mij daar een beetje uitleg over geven.
Bij voorbaat dank U
En voor allen een goed en gezond 2005

condesator is gewoon te meten.

buis moet tussen gloeidraadaansluitingen en massa > 1mohm zijn.

diodes ook te meten met 9 volt batterijtje (3 volt van universeelmeter is net te krap)

de diode over de condensator kan je voor test even loslaten (is ter beveiliging)

ook kan het ook primair fout gaan, meestal zit daar een inschakelvertraging met een vermogens weerstand en een extra relais.

merk, type bekend?

Weet je zeker dat die twee dioden hetzelfde type zijn ?
Uit mijn ervaring lijken ze hetzelfde maar blijkt 1 een diode tezijn en die andere over de condensator een TVS(transient voltage suppressor) Het symbool is twee dioden met de kathodes aan elkaar, dat staat er soms ook op.
Soort overspannings beveiling.
De diode is er meestal een van 5-10kV en heeft een grote spanningsval, meer als waar de meeste multimeters mee meten.

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]

Ik heb een magnetron trafo die hier rondslingerd nagemeten, die meet 2 ohm/110 ohm. Dus die waarden van jouw zullen wel goed zijn.
Dat zegt niet dat als er 2kV overstaat hij niet kortsluit.
Een van de HS windingen zit vaak aan de kern vast, dus dat klopt ook.
In de condensator zit vaak een ontladings weerstand ingebouwd, misschien dat je multimeter daarom een tehoge waarde geeft.

dmb bedankt voor de snelle reaktie
merk is AEG toestel is net 27 maanden oud net 3 maanden uit de garantie periode.
op de twee diodes staat het zelfde tekens en leters
maar die wat naar massa staat met ik nu met een 9V baterij meet ik wel een goede werking sper vanaf massa naar cond
en van cond naar massa is door gang maar de diode die tussen de polen van de cond stond meet ik niet geen doorslag of spering
maar wat bedoel je met die buis meting
ik meet tussen de twee aansluitingen van de buis zelf dus bijna 0 ohm en tussen de buis aansluitingen naar massa geen kortsluiting
fry ook bedankt voor het na meten van jou trafo waarden kloppen dan bij mij dan wel ook
dmb maar de condensator is bij mij niet te meten geeft niets aan op 2 en 20 ùf bereik van mijn meter ook met ohmse meting enkel dan boven de 20kohm laat hij de C op en dan als ik snel op C meting om zet dan zie ik maar enkel tienden van een ùf en snel aflopend naar nul

Op 3 januari 2005 16:02:56 schreef fry:
Ik heb een magnetron trafo die hier rondslingerd nagemeten, die meet 2 ohm/110 ohm. Dus die waarden van jouw zullen wel goed zijn.
Dat zegt niet dat als er 2kV overstaat hij niet kortsluit.
Een van de HS windingen zit vaak aan de kern vast, dus dat klopt ook.
In de condensator zit vaak een ontladings weerstand ingebouwd, misschien dat je multimeter daarom een tehoge waarde geeft.

fry je hebt gelijk aan de ander zijde van die tussen diode staat wel degelijk dat teken van 2 dioden met de katode naar elkaar getekend bedankt voor de tip
nu nog die stome condensator wat zou zoeentje kosten?

buis is dus waarschijnlijk goed, evenzo de trafo

de condensator moet toch circa 1 uf aangeven...

die lijkt me verdacht.

de diode naar massa lijkt dus ook goed, de andere is een ander type en voor beveiliging (niet zo makkelijk te meten).

meestal slaat de zekering daar niet van door, tenzij de condensator zelf doorslaat, meestal is dat echter permanent.

Zo'n c moet voor een paar euro te bestellen zijn..

sorry fry ik heb de verkeerde text gequote
moest jou eerste antwoord zijn
73

dmb bedankt voor de tips

ik denk het ook dat deze condensator dan stuk is.
maar waarom zit er dan zoeen dikke in is dat om de buis te starten net zoals een tlverligtings trafo?
ik moet eens naar de biep gaan en eens een boekje gaan uitlenen over die dingen .
is voor mij ook al weer 30 jaar geleden dat ik er iets van had kunnen leren maar ja dan zijn de rokjes in de klas veel interesanter dan de lessen hihihi
bedankt nogmaals
73

http://www.proximedia.com/local/netherlands/0/40002639/condensator%20p…
Van de deze pagina : http://www.baco-army-goods.nl/index.html
7,50 lijkt me een goede prijs.

Wat je kan proberen is de ene hoogspannings draad loshalen bij de trafo , faston stekkertje. (opruime afstand van de trafo plaatsen die draad !) Om zo te kijken of de zekering er als nog uitgaat. Dan weet je zeker dat het niet de trafo is. Het lijkt mij ook de condensator tezijn.
Kijk je wel ONTZETTEND goed uit !!!!
Er zijn weinig trafo's dodelijker als een magnetron trafo.
2kV bij 500mA en meer, 30mA is genoeg als je begrijpt wat ik bedoel.

De condensator zit erin om twee redenen. De spanning van de transfomator te verdubbelen en om de stroom te beperken.
http://www.gallawa.com/microtech/doubler.html

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]

Op 3 januari 2005 17:16:36 schreef fry:
http://www.proximedia.com/local/netherlands/0/40002639/condensator%20p…
Van de deze pagina : http://www.baco-army-goods.nl/index.html
7,50 lijkt me een goede prijs.

Wat je kan proberen is de ene hoogspannings draad loshalen bij de trafo , faston stekkertje. (opruime afstand van de trafo plaatsen die draad !) Om zo te kijken of de zekering er als nog uitgaat. Dan weet je zeker dat het niet de trafo is. Het lijkt mij ook de condensator tezijn.
Kijk je wel ONTZETTEND goed uit !!!!
Er zijn weinig trafo's dodelijker als een magnetron trafo.

fry ja bedankt maar ik ga morgen eerst even die condensator kopen en dit dan eerst proberen .
Dit met die trafo wil ik niet uitproberen dit is mij te link ik wil nog 46 jaar woorden in maart .
Maar ontzetend bedankt voor de tips en de link

groeten en tot in de week dan kom ik retour met het verhaal hoe het is af gelopen

73 bay

nog ff rekenen

nu januari

bijna 46

reparatie gaat lukken

combi oven

appeltaart voor alle forumbezoekers?

Hallo aan allen bedankt met de hulp het was wel degelijk de condensator die stuk was.
Dus ik blij en mijn vrouw nog blijer dat dit met enkel 7.5 € gemaakt is en weer zijn werk kan hervatten.
nog maals bedankt
dit is mijn 2 de kontakt hier en telkens met sucses .

Zeeeer mooi dit medium internet en zeker deze side.

Voor zoeen oude zend amateur als ik .
73 bay

Geweldig :)
Hoe zit het met die taart dan ?

fry
Taart zit in de diepvriezer is een ijstaart .
Als je langs komt krijg je een heeeel groot stuk
bedankt
73 bay de walter