MinCoz
Golden Member
Onze Millbank Talisman II Dynamic Loop System versterker heeft het begeven.
Dat is voor mij altijd een reden om een apparaat open te mogen schroeven om te kijken hoe het van binnen er uit ziet...
We gebruiken hem als ringleiding versterker voor een zaal van 8 x 15 m met twee lussen, en hij heeft het goed gedaan.
Hij heeft van 1991 tot 2005 dienst gedaan, en is daarna naar de zolder verdwenen, waar ik hem vond toen we voor de nieuwe zaal een ringleiding gingen aanleggen. Twee jaar heeft hij dat goed gedaan, maar onlangs is dat dus gestopt.
Er zijn twee zekeringen gesmolten. Beide heb ik vervangen door dezelfde types (6,3A, 250V), maar toen ik hem weer aanzette, rook ik vrij snel een 'elektrisch luchtje' (hitte), en heb hem uitgezet.
Nu is er een van de twee zekeringen gesmolten.
Ik weet het een en andere van theorie van elektrotechniek/elektronica en versterkers, maar heb er geen ervaring mee.
Toch vind ik het leuk om dit zelf te kunnen repareren. Ik heb beschikking over een goede multimeter, maar geen scoop.
Bijgaand een aantal foto's van wat ik aantrof.
Dit is de versterker.
Hier een betere blik op het binnenwerk.
Ik herken rechts de voedingstrafo, links de eindtrappen, en in het midden wat ik de hoofdprint zou noemen.
Als je goed kijkt, zie je dat de zekering F2 onder de bovenste grote Elco (weer) is doorgebrand.
De andere zekering is F1 boven de onderste grote Elco. die is nu nog wel goed, maar die heb ik dus eerder al vervangen.
Als ik de printbanen en draden volg, zitten de zekeringen in de Plus en Min leidingen (rood en zwart) na de gelijkrichter, en daarachter komt de rest van de hele versterker.
De dikke witte en grijze draden zijn de output draden, die via de koperkleurige vermogensweerstand (?) naar de ringleiding aansluitingen gaan.
Blijkbaar vraagt dus de hele schakeling ergens te veel stroom voor de zekeringen, maar ik heb geen idee waar ik de fout zou moeten zoeken.
Hoe moet ik dit aanpakken om dit te repareren?
Schema's natuurlijk ook welkom.
Als ik moest raden ligt de eindtrap in sluiting. Vraag is dan hoe dat gekomen is, ik zou bij deze toepassing verwachten dat er in goede beveiligingen bij overbelasting voorzien is.
Met al die 741's zal het geen HiFi zijn, maar de gekozen componenten zijn professioneel, het is geen consumentenrommel.
Vermist de componenten nog te krijgen zijn (als ze in stijl gebleven zijn is het gewoon 2N3055/MJ2955
is het te repareren en gelijk ook reviseren zodat hij weer 25 jaar mee kan. Of dat uit kan is vooral afhankelijk van de kosten van de tijd.
Als het schema niet te vinden is en u wilt zelf aan de slag zou ik dat als eerste dat even opnemen, zo krijgt u gelijk wat gevoel voor de schakeling. Daarna zou u met enig inzicht, een multimeter en een standaard versterker-reparatie-handleiding een eind moeten komen.
MinCoz
Golden Member
De eindtrappen zijn inderdaad van dat type:
2 maal 2N3055 / T9040
maar de andere trap is afwijkend:
2 maal 2N3055H / T9107
Als ik me niet vergis van Motorola.
Ik ging ervan uit dat deze versterker een stroombronversterker is, omdat hij als Ringleiding versterker is uitgevoerd. De stroom wordt dan beperkt door de versterker, en niet door de impedantie van de ringleiding lus.
Ik heb hem aangesloten op een leiding van 1,5 mm2. Voor een gewone versterker is dat ongeveer een kortsluiting, maar deze is voor een ringleiding gemaakt. Kun je hem dan ook overbelasten?
Heeft iemand een goed advies voor een 'standaard versterker reparatie handleiding'?
Begin met de eindtorren door te meten op sluiting.Indien nodig vervangen, en tevens gelijk de elco's vernieuwen.
Als de eindtrappen eraan zijn, zijn de stuurtorren meestal ook dood.
Die dus ook controleren en indien nodig vervangen.
Als je toch bezig bent, kun je het ingestuurde signaal ook doormeten.
EricP
mét CE
Eerst maar eens zien of de zekeringen heel kunnen blijven...
Ik heb nooit wat te maken gehad met ringleiding versterkers, maar als ik het goed begrepen heb, dan is het feitelijk een gemoduleerde stroombron.
Het spul lijkt vrij 'klassiek' opgezet, dat in combinatie met een fors koelblok doet aan iets wat je normaal 'klasse A' zou noemen denken. Het dissipeert dus fors.
Dan zou je verwachten dat de eind torren hun warmte goed kwijt moeten kunnen op de koelprofielen. Als ik de foto's zo zie, dan zitten ze geïsoleerd gemonteerd (gelijk een hint, pas op met meten als de spanning er eenmaal weer op blijft staan!), echter, ik zie helemaal geen witte smurrie (warmte geleidende pasta) tussen wat ik voor een mica plaatje houdt en het koelprofiel.
Dat zou impliceren dat... laten we zeggen de thermische weerstand hoger is dan nodig. Dat in combinatie met de zekering die eruit gaat, doet me vermoeden dat er een tor in de eindtrap in sluiting ligt.
Als dat vermoeden juist is, dan is het mi. verstandig om in elk geval z'n broertje ook te vervangen (ook al is die nog niet stuk), het lijkt erop dat er 2 parallel staan en dan is het fijn als ze vergelijkbare eigenschappen hebben. Koop dan ook nieuwe bij een gerenommeerde toko als Farnell. De reden is dat Farnell voor z'n onderdelen erg netjes omgaat mbt. bestelnummers. Als ik wat van Motorola uitzoek en dat nummer geeft, dan krijg ik over 5 jaar nog steeds dezelfde tor van Motorola. Is die niet meer leverbaar, dan kan ik een vervanger vinden, die dan ook een ander nummer heeft. Bij een dergelijke toko heb je een hele goede kans dat wanneer je er 2 bestelt, je er zelfs 2 uit dezelfde batch krijgt. Bij de electronica-boer 'om de hoek', krijg je 'wat er in het bakje ligt'. Vaak is dat prima bruikbaar, nu ze parallel staan... wil je graag zo gelijk mogelijke torren hebben.
Verder ook den andere 2 ff loshalen en ook daar de koeling in orde maken - wellicht ook gelijk maar vervangen, die zullen het ook wel warm gehad hebben.
Hetzelfde gaat op voor wat ik denk dat de stuurtorren zijn - TIP41C. Meten, evt. vervangen en koeling in orde maken.
Ik zie op die print ook nog 3 potmeters. Je kunt daar vast hele belangrijke zaken mee afregelen, maar dan moet je wel een 'goed boek' van die versterker hebben. Als je daar aan kunt komen (evt. de fabrikant eens mailen... als ze nog bestaan), dan is na zoiets ingrijpends als eindtorren vervangen het een erg goed idee om de boel opnieuw af te stellen.
Die elco's... Ik geloof dat eigenlijk wel. Het lijkt signaalweg spul. Ja, het kan stuk. Die kosten ook niks, dus als je toch bestelt... soit. Die dikke jongens... Klassieke voeding, niet tegen een koelprofiel aangemonteerd... Als het niet op z'n tenen loopt... Gaat lang goed.
Overigens... Die nummertjes achter de / op de torren zijn productie data. Die hebben dus (voor ons) doorgaans geen betekenis.
Succes!
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Bij het koelprofiel van de drivers zit een weerstaand die het redelijk benauwd heeft gehad dat is de eerste aanwijzing richting de drivers waar die weerstand bijhoort .
Overigens duid de H achter 3055 op de highvoltge versie of dat nodig is denk ik niet de elco's zijn 63v meer kan het nooit zijn.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Als het inderdaad een ringleiding met 'current dumping' is, verwacht ik een 100V uitgang. Dat kan goed als een en ander gevoed wordt met 2× 50 à 60V.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de voeding is symetrisch, dus tussen plus en min staat zo 110V, zeker met een versterker die nog voor 220V is gemaakt. de 2 weerstanden die stuk lijken te zijn staan in serie lijkt het. gezien ze niet even hoog zitten, kan dit een last zijn om de drivers of eindtrappen gelijk te belasten. als er dan 1 stukgaat, raakt de boel in onbalans?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 18 december 2016 10:20:18 schreef testman:
de voeding is symetrisch, dus(?) tussen plus en min staat zo 110V,....
??????? Elco's zijn 63V....
testman
van de trafo komen 3 draden, dus symmetrisch voeding zoals bijna alle versterkers sinds de 70's al hebben. de ene tor hangt aan de plus, en de andere tor aan de min. de speaker -( in normale gevallen ) hangt aan de massa ofwel het punt tussen de 2 elco's in. iig is er een hogere spanning als 65V aanwezig in zo'n ding.
echter is deze trafo klein, normaal ( als in een gewone versterker ) is het versterker vermogen ook een maatstaaf voor de werkspanning, met een 60-120VA trafo als deze denk ik dat de elco's ruim genomen zijn en er eerder 70-95V aanwezig zal zijn.
KGE
Golden Member
Is dat C-tje (C47?) niet verbrandt, bij de aansluitingen die van de trafo komen ? Misschien dat die simpelweg sluiting maakt ?
Tidak Ada
Ik begrijp gewoon niet dat als wanneer een voeding symmetrisch is, dat er dan automatisch 110V uitkomt en al helemaal niet wat dat met een netspanning van 220V the maken heeft 
testman