Het is dus mogelijk deze koelkasten te repareren. Klacht is dat alleen het vriesvaklampje brandt. Naar wat ik hoor komt Atag langs, maar rekent u plm 100 euro om u te vertellen dat de printplaat er niet meer is, en u pech heeft. U kunt beter eerst hier even uw probleem bespreken. Het kan dus anders...lees maar.
Heren van de warme bout,
Een kennis meldde zich bij mij met deze koelkast, op het vriesvak lampje na deed niets het meer.
De klachten ontstonden na de Amsterdamse stroomstoring.
De eigenaar belde met Atag, er kwam een monteur vertellen dat deze koelkast overleden was omdat de printplaat niet meer te krijgen was.
Door het bestuderen van de printplaat kwam ik er achter:
-Dat de printplaat de 6871JB1064 heet
-dat dit, mogelijk, een gerelabelde LG GR-P207ER koelkast is
-dat er vocht op de printplaat terecht is gekomen en dat weerstand R2 van 560K nog verder omhoog gelopen is in waarde. Hij ziet er ongezond uit.
Iedere suggestie, om deze koelkast aan de praat te krijgen is welkom.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
testman
Zou zowizo weerstand R2 vervangen. Maar vermoed dat het IDD elco's zijn en/of X2 condensatoren... LG kennende. Partnummers zijn IDD typisch LG. Niet te krijgen?? zou ikzelf opzoeken op google OID.
[Bericht gewijzigd door smd op (28%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
testman
er zit een smps voeding in deze koelkast, secundaire elco's of de weerstand lijkt me. de blauwe zijn deel van de netfilter, al zijn ze helemaal gaar, maakt niks uit voor de werking..
de lekkage op het primaire deel lijkt me ook een kanshebber..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Wat testman al zegt. De X2 condensatoren mag je in dit geval meteen weer vergeten. In dit ontwerp gebeurt er zo aan de foto te zien verder niets als die uitvallen en blijft de koelkast het gewoon doen. Bij Whirlpool, Liebherr, Samsung e.d. worden die gebruikt in serieschakeling en daar zorgen ze dan weer wel voor storingen. Die valkuil heeft LG vermeden, dus dan gaan er andere dingen stuk (want heel blijven is natuurlijk teveel gevraagd).
Linksboven op de foto zit een schakelende voeding, daar zal wel iets mee zijn. Ik zet in op 1 of meer kleine elco'tjes primair en/of secundair. De foto is helaas te klein om ze aan te wijzen.
Een iegelijk mag een hele goede hi-res foto ontvangen op zijn of haar e-mailadres. Ik deed het beste wat ik kon doen op een fotosite, maar een echte foto is meer gedetailleerd.
testman
Vervang op de hoofdprint de 5 potige SWITCHING REGULATOR die op het grootste aluminium koelblokje zit , deze regelt o.a de 5 volt standby spanning voor alle ic's.
Ik dacht een STRG6153.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 20 januari 2017 22:26:53 schreef Nikolai Tesla:
Een iegelijk mag een hele goede hi-res foto ontvangen op zijn of haar e-mailadres. Ik deed het beste wat ik kon doen op een fotosite, maar een echte foto is meer gedetailleerd.
Sowieso kan je hem op een andere site of op het forum zelf neerzetten, maar met een uitsnede (irfanview is zeer geschikt!) kom je er ook.
Op 20 januari 2017 22:55:42 schreef S.Oldeerbout:
Vervang op de hoofdprint de 5 potige SWITCHING REGULATOR die op het grootste aluminium koelblokje zit , deze regelt o.a de 5 volt standby spanning voor alle ic's.
Ik dacht een STRG6153.
Die zit er inderdaad op.
Arco
Special Member
De resolutie is te klein om duidelijk uit te vergroten, maar toch valt de oxide schade duidelijk op rond de 2 rechtse primaire gelijkricht diodes. Een foto van de soldeerzijde is ook welkom. Zou beginnen met alles goed schoon te maken en solderingen te controleren. Pas daarna aan het meten gaan.
De verkoolde weerstanden, de strg, de 1n4007 diodes, de x2 condensatoren, maar mogelijk was het reinigen van de diverse connectoren met contactreiniger en smering daarna ook een helpende hand.
Op 20 januari 2017 18:29:04 schreef Nikolai Tesla:
-dat dit, mogelijk, een gerelabelde LG GR-P207ER koelkast is
niet volledig
maartenbakker
Golden Member
Opzich: weten deden we het al, de nummers op de print zijn duidelijk codenummers van LG zoals smd al bevestigde zodat ik er in mijn eerdere reactie al gewoon als vaststaand feit mee omging.
Multivibbbrator presenteert wel een paar dingen doorelkaar m.b.t. de taakverdeling tussen fabrikant (OEM of ODM) en merkhouder/verkooporganisatie. De verwarring over dit soort praktijken is meestal al gigantisch maar zolang niemand het vrijwel altijd foutief gebruikte woord 'klonen' in de mond neemt gaat het nog wel goed 
Dit gaat dan ook niet over "relabelen" maar
- en toaal andere afwerking/behuizing en details en aanpassingen.
Dat is inderdaad geen relabelen, maar er kan wel sprake zijn van een equivalent of vrijwel equivalent model. De cosmetische delen zijn dan anders, de rest is dan identiek. Het is veel duurder dus zeldzamer om grote technische verschillen te hebben tussen modellen uit dezelfde fabriek met andere merken.
- andere garantie en opvolgmogelijkheden
- andere marketing, promoties en prijzen
Dat heeft allebei niets met de fabrikant te maken, maar alleen met de verkooporganisatie van het merk dat erop staat.
- een andere merknaamsticker
En dan is nou net de definitie van relabelen 
Hoe dan ook, een koelkast als deze valt waarschijnlijk wel onder 'badge engineering', ook als er misschien een paar onderdelen verschillen (of stiekum identiek zijn aan een LG model wat hier niet op de markt is).
Onderscheid ODM/OEM wat soms gemaakt wordt is zoiets: OEM is elke fabrikant die iets voor een ander maakt, ODM is een fabrikant die expliciet het hele ontwerp maakt zodat de afnemer hooguit de specs hoeft aan te leveren of in een catalogus met bestaande modellen hoeft te bladeren.
Alleen is het taalkundig dus niet zo nauwkeurig om 'badge engineering' te vertalen als relabelen. Badge engineering laat meer ruimte voor subtiele verschillen tussen de modellen.
De nauwkeurigste omschrijving in dit geval zou iets zijn als: ingekocht model, gelijkende op LG GR-P207ER, maar dat schrijft terecht geen kip.
Mijn koelkast een ATAG KA220LUU/A01. ik vrees dat ik hetzelfde euvel heb, wel licht in het vriesdeel, maar voor de rest doet niets het meer.
@ Nicola Tesla, op basis van de trail denk ik dat je de koelkast weer helemaal aan de praat hebt gekregen. Zou je me wellicht kunnen helpen? Ik ben wel handig, maar minder thuis in printplaten.
Alvast hartelijk dank.
Beste meneer Edison, hoe kan ik u helpen? En waar woont u? Dit laatste om te kijken of u bij mij in de buurt woont. Een hi-res foto van uw printplaat doet ook wonderen.
[Bericht gewijzigd door Nikolai Tesla op (19%)]