bandrecorder Sony TC 252

Zie foto a.u.b.

De band schuift steeds boven de drukrol.

Wat zou kunnen de oorzaak zijn?

EricP

mét CE

Capstan en rol staan niet parallel.. Die capstan geloof ik wel. Lager rol stuk? Of is het rubber echt zo rot als het op de foto lijkt?

denk de rubber rol die uitgehard is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je hebt spul die dat rubber weer zacht maakt. In de USA zit iemand die er nieuw rubber op kan zetten, maar dat lijkt me voor zo'n goedkope machine van een paar tientjes niet echt waard.

Je kunt googelen naar "pinch roller".

Zitten hier mensen die het volgende misschien kunnen:
Rubber op metaal vastvulcaniseren, dan afkoelen zodat het rubber hard wordt (-40C of zo, misschien gewoon even een stikstofvaatje halen) en op de juiste maat draaien?

Het rubber moet wel homogeen zijn, overal hetzelfde ivm wow en flutter.

Kun je nog een nieuwe aandrukrol voor deze oude spoelenrecorder ergens op de kop tikken?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Hugo Welther

Moderator

Probeer het hier eens http://www.tapedeckforum.nl/
Er zijn mensen die nog NOS spullen op voorraad hebben.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

1. Sony loopwerken met tussenwielen hebben vaak (goed te verhelpen) problemen. Alle overbrengingen/slipkoppelingen moeten gereinigd worden en alle rubber wielen ofwel vervangen (zelden - alleen als ie is stilgezet in stand 'play'), ofwel opgeschuurd (vaak) worden. Anders klopt de backtension e.d. niet meer. Alle hefboompjes en bewegende delen hebben vaak last van dik/hard geworden vet, waardoor ze niet meer in de correcte positie komen. Vervang het uitgeharde vet door nieuw dik vet dat niet uithardt.

2. De pinch roller moet uiteraard recht zijn, en het oppervlak mag niet verhard zijn. Met fijn schuurpapier (stil houden, rol draaien) kan je het oppervlak weer ruw schuren.
Hij moet met een gezonde KLAK op z'n plek komen. Uitgehard vet kan er voor zorgen dat ie onvoldoende druk uitoefent op de band/capstan, of niet volledig op de eindpositie terecht komt.

3. Let op welke band je gebruikt. Ampex, Shamrock, Europaband e.d. kan gaan kleven. Philips, Scotch en nog wat merken gaan piepen en zwaar lopen. Zeker recorders met aandrukviltje krijgen dan last van dit soort problemen.
Als test kun je Basf gebruiken (kan poeder achterlaten op geleiders en koppen maar loopt soepel) of Maxell en TDK.

Ten slotte: steek in dit model niet teveel geld. Niet omdat ie slecht of stom is of wat dan ook, maar omdat ze praktisch worden weggegeven omdat er zoveel van zijn. Het was mijn eerste bandrecorder en bij mij had ie hetzelfde probleem :)
Handmatig de capstan drukrol op z'n plek trekken loste het op, dus dat was een kwestie van mechanieken reinigen en opnieuw smeren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bedankt voor de reacties. Ik kan verder werken ...

Capstan en pinch roller staan parallel. Ik heb de rol afgeschuurd en week gemaakt met glycerine.

Ik heb gemerkt dat de band rechts 2 mm hoger staat dan links. Dan heb ik de geleidepen rechts wat losgeschroefd, zodat ze wat meegeeft. Daardoor is het euvel blijkbaar verholpen en blijft de band op zijn plaats tussen de capstan en de rol.

Misschien kan ik de band rechts en links gelijk brengen?