Ben ik weer met mijn projektje, even een paar pics ter info waar het over gaat.Mods dus ter info, het gaat van mechanisch naar elektriek.

Zichtbaar de 4 cilinders met de koude cv zijde in de bruine smurrie, daaronder zit de `wobble yoke` die de op en neergaande beweging omzet naar een roterende exzentrische beweging direct op de gen, alleen de fan aan de acvhterzijde heeft een spie.
De as zit los door het anker zonder spie of wat dan ook, strak aangedraaid, Lager/tussenbus/anker/lager dmv een borg moer op de as.

De A-synchroon.

De aansturings print
Bedieningspaneel
https://youtu.be/mvEtFnFXqA8
https://youtu.be/6VEQQeTz3eg
Hier heb ik al wat testjes gedaan.
Het was er niet van gekomen, maar volgende winter zijn de plannen dat het draaien gaat(als het lukt en veel bouwwerk)
Nu, de printen wil ik niet meer gaan gebruiken omdat het op pellets gaat draaien.
De gen heeft 2 wikkelingen,
wikkeling 1) geel/blauw 3,4 Ohm
wikkeling 2) zwart/rood 3,1 Ohm.
Ik neem aan dat de wikkeling met de laagste weerstand de hoofdwikkeling is en de hoogste de hulpwikkeling.
Klopt dat?
Om de gen te laten draaien had ik al wat testen gedaan, op de print zichtbaar twee x 270 uF en los een 30 uF condensatoren.
Volgens de apparaat specs zou het gehele apparaat een cos F hebben van 0,95 hebben en zou 1000/1200 Watt moeten kunnen leveren.
OP de print te zien hebben ze wat zitten maken om synchroon met het net te kunnen starten, opwarmen, dumpload testen, etc.
Ik wil dat natuurlijk allemaal niet meer doen, eerst opwarmen , starten en gekoppeld blijven, en loopt dan automagisch gelijk synchroon met het net, tenminste de wikkeling
.
Met wat testen de de condensatoren kwam ik tot de conclusie dat 30 en 60 uF in sommige posities van het anker deze stil kan blijven staan, nu start ik met 90 (3 parallel)en dat gaat super.
Het lijkt me wat veel niet ?
kort starten/aanloop zonder belasting, kale motor.
Wikkeling 1) 11,7Amp
Wikkeling 2) 5,4 Amp
opgestart/draaien:
Wikkeling 1) afgeschakeld
Wikkeling 2) 2,5 Amp
Toerental 1493.
Met strirling en gen gekoppeld:
kort starten/aanloop koud.
Wikkeling 1) 10,8 Amp
Wikkeling 2) 4,4 Amp
Als beide wikkeling ingeschakeld blijven meet ik deze waarde.
opgestart/draaien/koud:
Wikkeling 1) afgeschakeld
Wikkeling 2) 3,6 Amp
Nu kan je een hete stirling niet onbelast laten draaien dus een 1 Kw dumpload is voorzien. De start condensatoren wil ik zo gaan schakelen gelijk met de dumpload mocht de spanning wegvallen, misschien niet nodig want na 2 uur bekrachtigd het anker nog steeds, daarna niet meer.In ruststand hangt de dumpload altijd aan wikkeling 2.
Nu komt mijn vraag,ik zou dus beter 2 motor beveiligingen nemen voor elke wikkeling en zo ja welke waarde zouden jullie kiezen en zou ik de condensator nog beter kunnen berekenen?
Er is verder niets over de motor bekent.
Staan de wikkelingen niet in tegen-fase zodat de generator een soort van AC-signaal kan genereren wat met de elektronica tot een sinus-achtig iets wordt gevormd?
Gezien de compactheid van de elektronica lijkt het mij dat ze zoveel mogelijk in de generator hebben proberen te stoppen.
De verhoudingen als hulpwikkeling lijken mij wat te dicht bij elkaar. Kan het zijn dat er een wikkeling defect is?
Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal het doel van het project. Volgens mij kan je qua bedrijfszekerheid beter gewoon een DC-spanning maken en daar dan een omvormer aan hangen. Zeker als het voor de hobby is en je toch je eigen apparatuur er op wil draaien.
Dat zou best eens kunnen.
Wikkelingen zijn niet defect, ik heb er meerdere en verschillende types, de elektromotoren zijn van allen gelijk.
Net nog even beide wikkelingen kortstondig afzonderlijk gevoed, dat geeft een stilstaande motor natuurlijk.
Wikkeling 1)8,5 Amp ( via condensatoren)
Wikkeling 2)18,6 Amp.
Ik denk dat de motorbeveiliging gezien de vorige waardes in de vorige post redelijk aangehouden kunnen worden.
Zodat er bij een stilstaande gen iig afgeschakeld word.
Die dc spanning heb ik over zitten denken, maar waarom geen directe koppeling, ik denk dat het kan.
Na de koppeling is er geen condensator oid aangesloten, de bekrachtiging word door de netspanning gedaan, dat heb ik getest in het bovenstaande filmpje van de vorige post.
Eigenlijk start ik nu gewoon een elektromotor op het net, na oplopende temperatuur word deze aangedreven.
Ik zie geen afwijkende sinus of een grote afwijkende spanning, het is nog geen 1 Kw.
Die netfrequentie kan ik alleen nooit veranderen.
Valt het net weg dan is er geen bekrachtiging meer en duikt de spanning direct naar beneden en schakelt het af en springt de dumpload erop zodat de gen gecontroleerd stopt.
En als belangrijkste niemand onder spanning staat.
Ik raak ondertussen wat verder met wat materialen te verzamelen.
Programma middels logo 0ba6 24 Vdc met uitbereidings module.
I 16 stuks en Q 12 stuks.
Ik heb nu een vlam temp. meting dmv thermokoppel K 0-10 volt.
Een Cv watertemperatuur meting Pt 100 0-10 volt.
Een pulseteller tbv van de cv pomp.
2 kWh S0 meting leveren/afnemen gen.
Nulspannings beveiliging.
Motor beveiligingen tbv beide wikkelingen met hulpcontacten.
Om het wat meer safe te maken wil ik nog wat toevoegen.
Nl frequentie meting, met de 230 V versie is het mogelijk de frequentie te meten maar dat gaat niet met een 24 Vdc logo, bv tussen 48 Hz en 52 Hz.
Maar dat zal een extern geval worden denk ik.
Ik heb begrepen dat je 10% van de tijd er naast mag zitten tbv de frequentie.
Nu de over en onderspanning, bestaat er een module of schema die een 1 fase meting doet en dat omzet in bv 0-10 volt, 4- 20 mA of is het handiger ook een din rail extern geval te nemen.
Weer wat spullen verzameld.
Een pulseteller tbv de cv omloop, en daar heb ik een vraag over.
Ik dacht dat die dingen dmv een magneet en reedcontact werkten.
Maar schijnbaar niet voldoende, alleen een reedcontact.
Het werkt prima met een 5K weerstand.
Het schakelen geschied door het wisselen van noord/zuid, anders niet.
Een reedcontact zal er wel inzitten met een npn transitor, is dat voor de levensduur van het aantal schakelingen ?
Ook een din rail meetrelais aangeschaft om de frequentie en spanning te meten.
Ingesteld op 48 en 52 Hz en over en onderspanning 215 en 250 Vac, uitval 1 seconde.
Dit geeft iig zekerheid wanneer het net wegvalt.
Wat ik ook nog graag wil is de stikstofdruk meten in de casting en heb daar nog een sensor voor liggen.

http://www.first-sensor.com/cms/upload/datasheets/DS_Standard-KTE-KTU6…
In de logo kan ik 4-20 mA als ingang nemen, pin 1 +24 vdc en pin 2 -24 vdc, maar bij pin 3 zie ik nc staan.
Betekend dat dat de pin 3 aansluiting direct aan de ingang aangesloten kan worden?
4,1 mA drukloos en 16,1 mA bij 60 bar.

Of sla ik nu de plank mis ?
Groeten Lars
Je datasheet van de drukmeting zegt( blad 3 van 6; tabel 4 tot 20mA):zero pressure 4mA span 16mA.
Dus nuldruk geeft 4mA en de max pressure 16mA meer dus 20mA over 100ohm load.
dus 0bar=4mA /60bar=20mA .
Ik ken de logo niet en er is geen type van de uitbreidingsmodule. We weten ook niet waar je wilt aansluiten maar de aansluiting die je voorstelt lijkt fout. Pen 3 NC is Not Connected . Niet aangesloten. Dit is pen 3 op het standaard connectortje van de sensor. Die is bij deze niet aangesloten.
Je moet de sensor zien als een stroomregelaar tussen pen 1 en 2 die de stroom die erdoor loopt begrenst op de waarde die hij wil weergeven. Sluit je de sensor dus aan zoals de electrical connection - current output device op de datasheet weergeeft dan zal hij 4mA door de RL laten lopen. Bij Rl = 100 ohm meet je dan tussen -Vs (normaal je nul referentie) en klem 2: 0.4V (100 ohm x 4mA). Bij 30 bar meet je 1.2V. bij 60 bar 2V.
De tekening is wat ongelukkig getekend. Wij tekenen normaal van boven naar onder met de Vs als referentie maar niets zegt dat het niet anders kan. Als je de Rl maakt met 2 weerstanden 100 ohm en 150 ohm in serie dan meet je over de 100 exact dezelfde waarde. Je referentie is dan wel opgeschoven. Wil je de meting over deze bovenste echter op een PLC aansluiten komen de problemen aandraven.
@Nurky, bedankt voor het antwoorden, dit geeft mij wat meer helderheid.
Het is om een logo 0ba6 aan te sluiten.
Door RL weerstand uitleg snap ik nu geloof ik wat ik kan doen.
Ik kan kiezen in de logo als ingang 0~10 volt, 0~20 mA, 4~20 mA ,Pt 100/1000 of no sensor.
Maar met deze sensor kan het dus niet anders als met een weerstand RL te kiezen en dan 0~10 volt als ingang te nemen.
Om de scale wat beter te krijgen is het dan niet beter RL als 500 Ohm te nemen?
4~20 mA word dan 0,004 x 500 = 2 volt bij geen druk en 0,020 x 500 = 10 volt bij 60 Bar.
Mijn gewenste druk is 28~30 bar dus zal die waarde richting de 5 volt zijn en daar kan ik wel mee verder rekenen.
Klopt dit zo ?
Klem 2 kan dan als ingang genomen worden.
Edit: welk type weerstand is dan het beste te nemen, met opwarmen neemt de weerstand toe, of valt dat wel mee ?
Om te testen even een potmeter op 500 Ohm gezet en de sensor aangesloten.
Lijkt goed te werken
voor mij was dit nieuw en gaf een leermoment(zullen er nog wel veel meer komen)
Ik zat eerst te rommelen met dat 0~10 volt ivm de meting over de RL weerstand, klopte natuurlijk niets van.
Zoals ik het nu begrijp en eigenlijk logisch is moet je het type sensor kiezen welke je dus hebt
.
De sensor begint natuurlijk bij 4 mA wat dan 2 volt is op dat moment.
0 Bar geeft 2 Volt en 18,1 bar geeft 4,39 Volt.

Big smile.
Nu heb ik als ingangen de meeste signalen die ik graag wilde hebben.
Bedankt voor het meedenken( op naar de volgende vraag)
Je sensor is geen slechte sensor voor je toepassing.
Ik ken de logo niet. Je spreekt echter zelf van een ingang 4-20mA. Ik heb even gegoochelt en in de vlucht het handboek bekeken. Normaal gezien kan je door een of andere instelling te maken je stroomsignaal recht op een ingang van de logo aansluiten. De logo gebruikt dan zijn eigen ingangsweerstand als de RL in de schakeling. Dan heb je geen 500ohm precisie weerstand nodig om over te meten en je meting wordt wat nauwkeuriger. Ik weet niet of je dat nog wenst. Vraag me ook niet hoe want ik heb geen zin om een paar honderd blazijden Logo door te spitten. Er zijn hier wel andere mensen die dat weten.
De 4 mA heeft ook zijn reden. Dit minimaal signaal wordt gebruikt om de signaalbekabeling te checken. Zodra deze 4mA wegvalt is er wat mis met je sensor of de bedrading. Ook dit ziet je logo of kan je normaal door de logo laten checken en hierop beveiligen. Het is niet aangenaam je pomp de druk te laten opvoeren omdat je telraampje denkt dat de druk te laag is en dat enkel omdat er geen ingangssignaal meer is. Dit gaat fout. Ik weet wel je hebt nog je overdrukventiel maar dat mechanisch spul blijft ook al eens hangen. Zeker als hij zelden aanspreekt.
Ik heb jaren ervaring in de druk en papierindustrie en we waren een pomp aan het instellen voor een optisch witmaker. Dit is een stof om inkt of papier helderder te doen lijken, iets gelijkaardig aan een fluo stift. Ons ingangsignaal viel weg door te stoeien en met deze test uit. De pomp deed zijn best tot de aansluitbalg het begaf.Het was dus eerder knoeien. Ik heb een paar dagen licht gegeven en je zag me van ver aankomen omdat je die rotzooi niet volledig weg gewassen kreeg. Men had het overdrukventiel slecht ingeregeld. Sinds dien vertrouw ik geen overdruk meer.
De drukken waar je mee werkt zijn niet meer alledaags. Ik denk dat deze beveiliging ook raadzaam is. Dus zoals je het nu hebt : minder dan ongeveer 2 volt-> er is wat mis- pomp uit.
Succes verder
Op 7 februari 2017 22:33:15 schreef nurky:
Ik heb jaren ervaring in de druk en papierindustrie
Ik ook, 15 jaar in de grafische machines service/instruktie gedaan door de Benelux en verder; met name vellenpersen.
Nu niet meer, je weet wel waarom.
De sensor ga ik alleen gebruiken om de druk visueel te kunnen zien, er zit een schrader ventiel, eerst vacumeren en dan afvullen met stikstof, gezien de vele afdichtingen is dit een beetje poreus en zal er jaarlijks bijgevuld moeten worden, gewoon met een fles.
Er zit een overdrukventiel standaard in.
Dat van de 4 Ma om dit als kabelbreuk te detecteren was me inderdaad bekend.
En inderdaad een melding is makkelijk te maken in het programma.
Ik heb net even geprobeerd rechtstreeks, maar kennelijk zit er meer in dan alleen een rekstrookje en is de -24 Vdc toch nodig want de waarde gaat direct naar 60 bar.
Mijn gedachte gang was ook dat een sensor met deze specs zo aan de ingang kon, kennelijk niet.
Op 7 februari 2017 22:33:15 schreef nurky:Je sensor is geen slechte sensor voor je toepassing
Dat mag ook wel, de sensor komt uit een Sunmachine die 30.000 € gekost heeft. https://youtu.be/U5ujxaEp66s
Waar ik me mee bezig houd is deze: https://youtu.be/EpKdGhb5nXU
Rechtstreekse poging: Waarschijnlijk zit je net buiten het bereik vd sensor. Zie grafiekje load limitation. Bij 24V zit je zo buiten het gegarandeerde oppervlak.
Voor visualisatie is je huidige meting ruim voldoende.
Mooi speelgoed waar je mee op weg bent maar vraagt veel tijd en middelen. Ik zou niet weten waar ik de tijd moet halen met een flink stel kinderen die steeds wat op te knappen hebben of defect krijgen en voor de middelen een lief vrouwtje die wel weet hoe je het karig Belgisch pensioentje zo nuttig kan besteden.
Doe verder. Je komt er wel.
@Nurky, ik heb er nog even over nagedacht wat je aangaf ivm de datasheet, goede Tip.
De voeding is een gestabiliseerde 24 Vdc voeding.
Ik ga toch eens proberen de sensor te voeden met 15 Vdc ,ik heb nog wel een pakketje met een LM317 spanningsregelaartje liggen en dan rechtstreeks aansluiten.
Ik hoop alleen dat de Logo dit als ingang slikt, ik denk het wel.
Dan word de meting weer nauwkeuriger ipv met de 500 Ohm precisie weerstand(die redelijk aan de prijs is voor wat het moet doen)
Ingangsweerstand schijnt 72K te zijn, dus die mAmps zullen wel werken op de ingang als de voeding hetzelfde is als de logo voeding.
@Nurky: Ik heb de schakeling nog even aangepast en inderdaad het ligt nu binnen de grafiek die je al aangaf. Top.
Vandaag nog even aan het spelen geweest met detectie van een gebruiker, nl de dumpload van de stirling.
Als deze defect is loop ik de kans bij uitschakelen om welke reden dan ook dat het mechanisch teveel te verduren krijgt en stukloopt ,het spul zal dan op hol slaan.(wat ik me zeker kan voorstellen als het element 1 KW zijn warmte niet kwijt kan)
Dus een detectie test van het element is op zijn plaats; geeft natuurlijk niet een algehele zekerheid, maar goed van tevoren testen voor de start geeft al een indicatie.
Nu ben ik met wat wikkelen van stroomspoeltjes en gezocht op het forum wel heel wat wijzer geworden, wat wel en niet werkt.
Reedcontact afgewogen, bv tellen 50 hz, stroomspoel, versterken etc.
Nu had ik nog wat ringkernen liggen en daar een paar (3)windingen erbij gewikkeld met de fase draad en dat ging wel heel makkelijk om zo een 24 vac relais mee te schakelen(zekering gesoldeert in de krimpkous tbv secundair); het is wat groot maar werkt super om zo galvanisch gescheiden een signaal voor in de logo te realiseren dmv een ac relais.
Soort van slave zeg maar.
Tis maar puur om te detecteren of het element in tact is.
Bv 3 x testen met 3 seconden en tellen in de logo voordat de stirling mag starten.
Edit; ik had ergens gelezen dat niet gebruikte secundaire windingen dienen afgesloten te worden met een weerstand ivm verzadiging; ik heb deze geïsoleerd , verder niet.
Gelezende te hebben dat dat bij lage frequentie bv 50/60 Hz niet nodig is.
Loopt de spanning bij hoge frequenties onbelast zo op dat dit doorslag kan geven ?
[Bericht gewijzigd door fikkie op (11%)]
hallo fikkie, jouw post van 2017.. whispergen op hour pellets.
status? ik heb hier 4 units met min of meer zelfde doel. will de asynchrone motor vervangen door synchroon 3 phase . ben op zoek naar beschrijving van onderste lager en hoe het anker an the as zit vastgemaakt. niewschierig voordat ik die van mijnuit elkaar haal.
johan
Waarom een synchroonmotor?
En driefasen? Ding kan als N2 op dik 30 bar staat en de warmte opname op alle 4 cillinders perfect is maar net 1000 watt leveren
[Bericht gewijzigd door Fikkie zero op (72%)]
Deze dingen gewoon wegflikkeren!
Heb er vorig jaar 2 weggegooid:
Die excitatie met condensatoren is compleet waardeloos.
2x per jaar je condensatoren wisselen..
Nu zitten er fatsoenlijke Leroy somer generatoren achter.
Stamford is ook prima..
bedankt voor de response. ik kan niet aan het lichtnet synchroniseren omdat in Amerika de frequentie 60 hz is . de whispergen die ik hier heb kwamen oorspronkelijk uit duitsland.. de andere twee komen uit boten en leveren 24vdc.... dud eigenlij will ik de aardgas generator ombouwen naar 48vdc . de electronica wil niet werken met 60 hz en ook zou de stirling dan oversynchroon van 1550 rpm naar 1860 rpm moeten gaan.. daar is de stirling niet voor uitgerekend . en zoals jij will ik graag op hour pellets verwarmen en dus moet de electronica zo bij zo vervangen worsen.. met een driephasen permanente generator zou ok makkelij dc van kunnen maken maar ook makkelijk als motor kunnen gebruiken voor het op starten.
groet johan