juiste vervangclixon gezocht

Hallo,
de droogkast waarover ik eerder al berichtte blijkt nu een defecte clixon te hebben, maar ik kan niet vinden welk type. Het is de bovenste (van twee) clixons achteraan aan de weerstand van een Bauknecht droogkast, TRA862CD (geen 85 nummer te vinden). Op de clixon staat leesbaar 04 88 maar ik weet niet of dit van betekenis is. Is de bruine verfstip een aanduiding? Zie ook bijgaande foto's. Kan iemand mij helpen met het juiste type clixon (temperatuur, NC/NO, ...)? Als iemand het schema heeft en/of onderdelenlijst met tekening van die droogkast dan is dat ook zeer welkom.
Dankjewel
Patrick

het zal een NC model zijn, er lijkt 256 graden op te staan. oud drogertje al, van 1988..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Met rode stip was 126 graden, de andere was 140 graden.
Beide waren verbreek thermostaten(n.c.).

Arco

Special Member

Volgens mij staat er rechts T175 op. (temperatuur?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is inderdaad geen 256 graden, wat er staat is eigenlijk 250~. Maar rechts daarvan staat wel T175K, heb ik nu met een vergrootglas gezien. Betekent dit 175 graden? Is dat niet hoog voor een droogkast? Dat zou in tegenspraak zijn met het bericht van CVT. Is die temperatuur echt kritisch? Maw als het 175C zou zijn maar ik vind een clixon van 160C of 180C, is dat dan ook goed?

Arco

Special Member

Zal niet veel uitmaken. Is volgens mij een 'noodstop' voor het geval de normale clixon (met lagere temperatuur) niet mocht werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb er een van 135C ingestoken. Resultaat: de weerstand blijft wel erg lang gloeien (vroeger ging hij met een zekere regelmaat aan en uit) en de achterwand van de droogkast wordt behoorlijk warm. Misschien is dit normaal en was ik dit niet meer gewoon doordat de vorige clixon al een tijd niet meer helemaal goed werkte. Kan iemand met ervaring met droogkasten bevestigen dat dit normaal is? Ik wil geen brandgevaar.

Hallo, ik heb je verhaal een beetje gelezen en ik zou U adviseren een clixon van 160 gr om het uit te proberen(135 is te weinig als de trommel goed vol zit.
De acterwand kan wel wat warm worden ,en zorgen dat er VOLDOENDE Lucht aan de achterkant, kan verplaatsen.

suc6: blacky44

O,ja ik vergat nog dat je eerst toch moet kijken of de leidingen de
de lucht en >>STOF<< verwerken >GOED< schoon moeten zijn.!

blacky44

Arco

Special Member

Is de andere (lagere) clixon nog wel heel?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

126 Graden is de juiste en de max clixon ( de tweede) is 160!!! Niet mee lopen klooien IVM brandgevoeligheid....

Als er origineel T175 opstaat ,moet je ook DIE vervangen.
Als je er een kleiner type inplaatst ga je meer warmte cre-eren om dat de droogtijd waarschijnlijk langer gaat duren om de was droog te maken

Vakmensen houdt het origineel, omdat misschien ooit later een verzekerings-maatschappij er moeilijk over gaat doen!!! bij brand

Uit proberen en hobby mag natuurlijk maar wat je doet, je Blijft
AANSPRAAKELIJK !!

blacky44

@CVT en @smd: ik lees hier tegenstrijdige berichten: enerzijds 126C en 140C en anderzijds 126C en 160C.

@blacky44: er staat T175K op maar ik denk niet dat dat op de temperatuur duidt, enerzijds omdat volgens Google er clixons met verschillende temperaturen zijn die alle dat label hebben en anderzijds omdat dat ook niet overeen komt met wat CVT en smd schrijven.

Maar wat er ook van zij: ik heb er nu een ingestoken van 135C, lager dan de bovenvermelde hogere temperaturen, en hoger dan die van de onderste clixon (126C volgens CVT en smd, ik kan dat niet verifiëren op de clixon zelf) en dan denk ik niet dat dat onveilig is.

Ik heb de machine een tijd laten draaien en spanningen en temperaturen gemeten, en dit vind ik: de weerstand blijft telkens voor een vijftal minuten aan en schakelt dan even af, en dat wordt geregeld door een timer, denk ik, want ik hoor iets klikken en de spanningen over beide clixons (in serie met de weerstand) blijven altijd ongeveer nul. De clixons moeten dus blijkbaar niet werken. De temperatuur aan de luchtuitlaat loopt ten hoogste op tot 54 graden, en de achterwand wordt wel warm maar niet heet en ik kan er mijn hand gemakkelijk op leggen. De weerstand zelf gloeit wel. Ik denk dus dat alles veilig is en dat ik de machine weer in handen van mijn vrouw mag geven.

Valt hier nog iets over op te merken, zie ik nog iets over het hoofd? Denken jullie ook dat het veilig is?

Dit is nog het enigste wat de fabrikant heeft.
Het is een onderdeel lijst, verder niets meer.
Wrs te oud om nog iets mee te doen

[Bericht gewijzigd door CVT op dinsdag 14 maart 2017 22:19:47 (14%)

Op 14 maart 2017 22:17:42 schreef CVT:
/Users/valktechniek/Desktop/TRA862CD.pdf

Dit is nog het enigste wat de fabrikant heeft.
Het is een onderdeel lijst, verder niets meer.
Wrs te oud om nog iets mee te doen

En waar vind ik dat pdf bestand?

Kan de timer regelen, maar is niet echt normaal. er zit ook een clixon in de circulatie buis aan voorzijde, deze kan ook continu afschakelen.

Ah, dat wist ik niet. Het kan inderdaad ook die voorste clixon zijn die schakelt, en dat de klik die ik hoor een relais is (ervan uitgaand dat die voorste clixon niet in serie staat met de andere clixons en de weerstand). Ik heb geen schema dus ik weet niet hoe alles precies in elkaar zit.

Tot nu toe blijkt alles goed te werken, maar ik zou voor de zekerheid de clixon onderaan aan de achterzijde wel willen testen, als iemand mij kan uitleggen hoe ik dat goed en gemakkelijk kan doen. Het lijkt me dat ik daarvoor naast een multimeter nog een verwarmingselement nodig heb en een thermometer. Dat lijkt me allemaal niet zo handig.

Is trouwens de doorstroming qua lucht nog goed en zijn filters niet verkalkt/ verzeept??

Op 16 maart 2017 18:40:10 schreef smd:
Is trouwens de doorstroming qua lucht nog goed en zijn filters niet verkalkt/ verzeept??

Neen, dat is allemaal redelijk goed onderhouden. Bij verder gebruik van de machine ervaar ik nu wel dat de achterwand nog iets warmer wordt. Ik kan er nog net mijn hand op leggen. Ik kan niet vergelijken met een andere droogkast van hetzelfde type dus weet ik niet of dit normaal is.

Dat klopt wel dat je je hand er nog (net) op kan leggen.Maar het continu aan/ uitschakelen klopt niet helemaal. Wat diet de droger leeg zonder filters op een tijdprogramma??

175K staat dat niet voor 175Kelvin wat zo'n 98graden Celcius is?

175 Graden slaat op de behuizing wat deze max aankan. Kleurstip was de temperatuur....

Op 17 maart 2017 19:01:47 schreef smd:
Dat klopt wel dat je je hand er nog (net) op kan leggen.Maar het continu aan/ uitschakelen klopt niet helemaal. Wat diet de droger leeg zonder filters op een tijdprogramma??

Er is een schakelaar met twee standen die de temperatuur regelt. Mogelijk stond die schakelaar bij mijn eerste meting op de lage temperatuur (ik heb er toen niet op gelet). Als hij op de hoge temperatuur staat dan blijft de weerstand minstens een halfuur aan één stuk warmen (daarna ben ik gestopt met de test). Intussen heb ik ook een service handleiding gevonden met schema's en daarin zie ik dat het verschil tussen de twee temperatuurstanden zit in het omschakelen tussen een 60C of 50C clixon in de luchtstroom. De temperatuur wordt dus blijkbaar geregeld door een clixon in de luchtstroom en niet door de clixons die bij de weerstand zitten.