Het grote interessante aanbiedingen topic deel 5

Dit topic is gesloten

Op 22 maart 2017 15:25:30 schreef bertb:
Een 3-tal maand geleden 08 jan, had iemand displays in aanbieding gevonden voor bodem-prijs:

Free Shiipping 5lot=10pcs 1pcs 1602 16x2 HD44780 Character LCD blue + 1pcs IIC/I2C 1602 Serial Interface Adapter Module
Unit Price: US $ 1.86
Quantity: 3

Heeft er iemand deze dingen ontvangen?

Heb van dezelfde seller : TUOZAN nog andere zaken besteld die wel aangekomen zijn.

Nog 1 dag voor closing tijd.

Ik heb ze niet ontvangen. Heb op een gegeven moment een dispute ingediend bij Aliexpress en geld terug gekregen. Gebeurt wel vaker. Daar lokken ze kopers mee. En na een paar dagen veranderen ze de prijs.

k'Heb hierboven blijkbaar iets fout gedaan,(dubbele posting).

Bedankt Vincent, Heb al gepoogd een dispuut te verzenden maar dit is tot hiertoe mislukt.

DIY USB spectrum analyser:
http://www.banggood.com/100KHz-1_7GHz-Full-Band-Software-Radio-HF-FM-A…

het is wel een beetje hobby geklier, maar werkt wel aardig.

Ik heb een iets andere uitvoering op basis van een standaard SDR dongle. Die kosten rond de 9 dollar.
Om metingen te doen hoef je deze niet te proberen trouwens, het is meer bedoeld om inzicht te geven.

software: linkje

RTFM, dan pas vragen...

Voor de mensen die het gemist hebben (niet echt elektronica gerelateerd..maar er zitten hier vast ook bredere klussers als ikzelf)

Lidl heeft weer accu gereedschap. Dit hebben ze vaker MAAAAR..dit keer lijkt het erop dat ze een hele serie machines gaan uitbrengen op basis van dezelfde 20v (lees 18v want 5 cellen) L-ion accu's. Op dit moment zijn de handcirkelzaag de decoupeerzaag en een boor/schroefmachine met klopfunctie verkrijgbaar.

Ik heb de machines gehaald voor de verbouwing van mijn nieuwe huis. Ik bezit overigens ook Makita gereedschap (accuboor slagschroevendraaier en 220v invalzaag)'. En ik moet zeggen dat mijn eerste indruk van dit gereedschap best prima te noemen is.(na een korte test).

Ik heb met LIDL Nederland en Duitsland en met firma Kompernass gebeld. In Duitsland staan de overige machines al aangekondigd

Bij kompernass werd zelfs aan de telefoon al gesproken over het uitbrengen van 3Ah accu´s (nu 2Ah)

De machines kosten (incl. accu en lader) wat een makita accu los kost.

EDIT: ik ben zelf best wel nieuwsgierig naar de werkelijke capaciteit van de parkside accus. is er iemand die dat voor mij kan testen (prima als de accu uit elkaar moet en zelfs cel verwijderen ok, uitgaande dat ik hem daarna weer in elkaar kan zetten.)

Met vriendelijke groet, Rob

Kom maar door. Ik kan hem wel testen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi Rew, thanks ik kan een keer een accu opsturen.

Nu bezit ik zelf een multimeter die kan loggen. als ik nu de accu ontlaad met bijvoorbeeld 1 amp continu en ik meet de spanning totdat de accu of in de beveiliging valt, of tot de spanning onder Li-ion veilig spanning zakt.(afhankelijk of er een beveiliging op de accu zit) weet ik dan bij benadering de capaciteit?

Met vriendelijke groet, Rob

Leuk als het echt alleen maar snoerloos moet.

Maar mijn Makita (5604) zaagje is 950W, 400W onbelast. Met een 2Ah accu bij 20V is dat toch maar 40Wh? Kan de de zaag 6 minuten vrijloop op een accu, en de ong. helft belast (2.5 min)...

Voor schroeven en licht boorwerk prima, voor verspanen en zagen zou je toch meer accucapaciteit willen?

Op 4 april 2017 13:45:34 schreef markce:
Leuk als het echt alleen maar snoerloos moet.

Maar mijn Makita (5604) zaagje is 950W, 400W onbelast. Met een 2Ah accu bij 20V is dat toch maar 40Wh? Kan de de zaag 6 minuten vrijloop op een accu, en de ong. helft belast (2.5 min)...

Voor schroeven en licht boorwerk prima, voor verspanen en zagen zou je toch meer accucapaciteit willen?

Ik denk niet dat je 220v gereedschap moet vergelijken met accugereedschap op kracht en uithoudingsvermogen. Dan kom je altijd bij bedraad gereedschap als de winnaar. Ook bij merken als Makita. Daarnaast wil je bij veel zagen ook gewoon nette stofafzuiging en dan zit je toch weer aan een kabel vast.

Parkside cirkelzaag heeft ook maar een blad van 150mm. Maar voor een leuk aantal zaagsnedes door plaatmateriaal in en om het huis voldoet dit prima.

Overigens werd mij gemeld dat Parkside voor dit systeem wellicht met een krachterige accu gaat komen.

Met vriendelijke groet, Rob

accu gereedschap wordt steeds vaker gebruikt tegenwoordig. zeker omdat accu's en machines hetzelfde systeem gebruiken binnen 1 merk. sinds de komst van de bdlc motoren in accu gereedschap zijn deze een stuk sterker als borstel motor uitvoeringen. dat merk je bij oa hamerboren en slijptollen wel.

makita heeft niet eens de 3 en 4 Ah accu's meer in de schuifaccu 14 en 18V liion reeks, is allemaal 5Ah geworden.

sinds de machines op t werk veelal van hetzelfde merk en veelal draadloos zijn geworden, gaan de oudere boorhamers amper nog stuk. bij de keuring kom je amper nog gare kabelhaspels tegen, het vele slepen met kabels is niet meer nodig. de frustraties op de bouw met de bouwkast die 100mtr verderop staat, snoeren die te kort zijn, steeds de aardlek of automaat eruit omdat er veel te veel op 1 groep zit, kun je steeds weer gaan lopen, zijn zo ook verleden tijd.

voor grote gaten door een betondek boren heb je nog wel 230V machines nodig, maar voor 6-10mm gaatjes voor beugels en wcd's en dergelijk spul niet meer. stofafzuiging kan er ook zo op geschoven worden, maar wordt vaak niet gebruikt.

een accumachine kan kortstondig wel veel meer leveren, als je een schroeftol altijd binnen zijn elektrisch kunnen zou gebruiken, zou de functionaliteit echt tegenvallen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 april 2017 13:45:34 schreef markce:
Leuk als het echt alleen maar snoerloos moet.

Maar mijn Makita (5604) zaagje is 950W, 400W onbelast. Met een 2Ah accu bij 20V is dat toch maar 40Wh?

Je berekening klopt. De aannames niet. Een net-gevoede machine hoeft helmaal niet zuinig met energie om te gaan. Dus hoe lomper hoe beter. Een accu machine zal niet 400W gebruiken in vrijloop. Eerder 100W belast.

Op 4 april 2017 13:44:37 schreef Robvansuilen:
als ik nu de accu ontlaad met bijvoorbeeld 1 amp continu en ik meet de spanning totdat de accu of in de beveiliging valt, of tot de spanning onder Li-ion veilig spanning zakt.(afhankelijk of er een beveiliging op de accu zit) weet ik dan bij benadering de capaciteit?

Absoluut. Dat werkt!

Het werkt het beste als je die 1A ook echt vast kan houden. Ik weet niet of je wat hebt om dat voor mekaar te krijgen.

Maar als je een 20 ohm weerstand (20W!) op je 20V accu zet, dan kan je gewoon met je multimeter de spanning loggen, en de stroom zelf uitrekenen. Als je dan per 10 minuten de gemiddelde stroom uitrekent zit je al behoorlijk in de richting.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 4 april 2017 15:11:02 (45%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het was niet voor niets vragend gesteld.
Die 5Ah van Makita had ik ook al gezien, en dat komt in mijn sommetje al veel beter uit.
Toch wel benieuwd hoeveel vermogen je uiteindelijk bij 230V AC en een 18V DC Parkside op de as hebt.

Maar natuurlijk de lage prijs en voor thuisgebruik waarschijnlijk goed. Hoe is de verkrijgbaarheid van de accu later?

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 4 april 2017 15:42:54 (21%)

Op 4 april 2017 15:08:06 schreef rew:
Een accu machine zal niet 400W gebruiken in vrijloop. Eerder 100W belast.

Bij een accu-schroeftol zijn stromen van 50Ampere helemaal niet vreemd anders.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

denk maar niet dat een accumachine zuinig is onbelast, ik heb er al meerdere getest, waar tussen de 4A en 12A onbelast niets bijzonders is, vooral bij borstel motoren. bdlc motoren zijn zuiniger.

sommige doen wel 25A onbelast, die hebben een kapot anker. maar dat vonkt niet bij deze lage spanningen, waar je bij 230V ankers meteen ziet wat er gaande is als de stukken lamel eruit spatten.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 4 april 2017 16:02:54 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Net even wat gemeten over verbruik van de schroeftol. Onbelast na opstarten zo'n 2,5 ampere (zowel in 1e als 2e gear). Bij belasten door de kop af trachten te remmen met de hand, piekt de machine al naar 15 ampere.

Verder schakelt de machine uit als de accu bijna leeg is. Rond de 15V (=3 volt per cel). Hoe deze beveiliging werkt is mij nog niet duidelijk. Met een gloeilamp kan ik de accu wel onder de 15V leegtrekken. (net onder 15 meteen gestopt)

De accu is met drie pinnen verbonden met de machine. Tussen de derde pin en de - meet ik 0V. Tussen de derde pin en + meet ik 18V. Als ik de derde pin niet op de machine aansluit draait deze een slag en valt dan uit.

Met vriendelijke groet, Rob

Het zou jammer zijn, als bij deze accu? de beveliging in de cel zelf zit (net als praxis en gamma eigen huismerk machines)
Die dingen worden ook klop gevoelig.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

die beveiliging zit in de machine zelf, tenminste bij makita. als je de 3e pin aan de plus 18V aansluit werkt het ook ( eens geprobeerd toen ik alleen een 3 draads schakelaar had, maar een machine met 2 draads accuaansluiting )

die diepontlading beveiliging is tegenwoordig normaal, de eerdere liion machines van 2007-2012 trokken de accu's helemaal leeg als je door bleef gaan. vergat je daarna op te laden en gingen er een paar nachten overheen dan was de accu overleden. sinds die beveiliging er in zit, heb ik niet zo vaak accu's meer kapot bij makita.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 4 april 2017 17:15:50 schreef Robvansuilen:
Net even wat gemeten over verbruik van de schroeftol. Onbelast na opstarten zo'n 2,5 ampere (zowel in 1e als 2e gear). Bij belasten door de kop af trachten te remmen met de hand, piekt de machine al naar 15 ampere.

Verder schakelt de machine uit als de accu bijna leeg is. Rond de 15V (=3 volt per cel). Hoe deze beveiliging werkt is mij nog niet duidelijk. Met een gloeilamp kan ik de accu wel onder de 15V leegtrekken. (net onder 15 meteen gestopt)

3V per cel is niet 'bijna leeg', maar 'diepontladen'.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou... als je er bij bent valt het wel mee. De werkelijke cellen worden vaak gespect op iets van 2.5 of 2.75V. Omdat er zo weinig capaciteit tussen de 3.3 en de 2.75 zit, en omdat je mogelijk 1 cel hebt die minder is dan de rest is het heel verstandig om boven de 3.0V al te stoppen met ontladen. Maar zoals testman al zegt: Als je hem daarna snel weer oplaad is er niet zo veel aan de hand.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

3V is een normale waarde voor dergelijke beveiligingen in machines, als je hoger gaat zitten, gaat het apparaat te snel plat als je met een half lege accu enig vermogen moet leveren. zo zijn er op t werk ook een stel machines, accu van 1,5Ah en 7 jaar oud, zelfs een net volgeladen accu kan geen 5x50 schroef meer in een balk draaien, steeds komt die beveiliging in omdat de accu een hogere interne weerstand heeft met de jaren. overbruggen van die beveiliging gaat niet simpel, die machine heeft een databus tussen accupack en machine, net als de oplader dat heeft.

men had toendertijd accu's van 3Ah moeten nemen, die hebben daar niet zo snel last van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Volgende week bij de Aldi,digitale schuifmaat,6 digits,ook in inches in te stellen.voor een tientje.Hoe kunnen ze het daarvoor maken.

evdweele

Overleden

Dan is het wel te hopen dat het een zuiniger schuifmaat is dan het ding dat ik een paar jaar geleden bij HBM kocht.
Hartstikke makkelijk dat je kan kiezen voor millimeters en inches, maar het ding vreet knoopcellen.
Na minder dan 2 maanden moet er een nieuwe batterij in.

Ik haal nu de batterij eruit *) als ik hem niet gebruik en voor dagelijks gebruik heb ik een Mitutoyo.
Die heeft alleen een aanduiding voor millimeters, maar daar zit al 3 jaar dezelfde batterij in.

*) Hoe lang die schuifmaat dat volhoudt is afwachten. De schroefjes van minder dan 1mm zijn niet bedoeld voor regelmatig gebruik.

@Hubie hieronder:
Het toetsje aan/uit is een standby schakelaar. Er blijft een stroompje lopen.
Ik hab al eens gekeken of de batterijspanning niet kan worden onderbroken met een echte schakelaar, maar zie die maar eens vast te maken op een gebogen stukje rvs.

Edit 2: Ik heb er al eens over geschreven https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1544259#1544259

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Er zit toch een aan\uit knopje op Ed?
Die van de Aldi iig wel zo te zien.

Het is geen AAN/UIT schakelaar, maar een drukknop(je), net als de mm/inch omschakeling.
Aan/uit is dus niet echt uit. << Mijn Knipperlamp knippert al zo'n 6 jaren, 230V 1500W.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Hubie

Special Member

Ok,op die fiets.
Ik heb ook een keer een energiemeter gekocht bij de Aldi.
Daar zitten 2 knoopcellen LR44 in om de settings vast te houden.
Als die knoopcellen 3 weken mee gaan is het lang.Daar word je ook niet blij van.

Edit\Idioot eigenlijk,je prikt dat ding in een WCD dus je hebt al stroom,een ingebouwde NiCad had dat probleem met die knoopcellen al op kunnen lossen.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 8 april 2017 19:46:14 (26%)

evdweele

Overleden

een ingebouwde NiCad had dat probleem met die knoopcellen al op kunnen lossen.

Een centenkwestie waarschijnlijk.
Knoopcellen zijn waarschijnlijk goedkoper voor de fabrikant dan een NiCad accu. En dan moet er ook nog een laadcircuit in.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dit topic is gesloten