Hallo,

Ik ben bezig met een project, nou komt daar ook echter een PLC in een Mitsubishi FX3GE om precies te zijn.

Ik heb alleen altijd met siemens en step 7 gewerkt, voor mitsubishi geldt MELSOFt.

Ik programmeer verder in ladder, maar ik kan de SR/RS funtie niet vinden in melsoft zoals ik die in step 7 ben gewend.

Ik heb zelf al aardig wat onderzoek gedaan in de manuals van mitsubishi. En ik kwam op deze SET/RESET zoals in de bijlage. Alleen als ik ga monitoren en ik maak mijn fysieke vlotter die ik aan de PLC heb gekoppeld hoog, Gaat de SET niet aan. Maar als ik hem debug en dan "modify value" virtueel "hoog" maak pakt hij hem wel.

Verder is dit programma even puur ter illustratie wat ik bedoel.

Ik heb nog een bijlage toegevoegd van wat ik werkelijk bedoel. Dat is de SR/RS functie in siemens.

Heeft iemand hier enige ervaring met Melsoft? En hopelijk het antwoord waar ik dit kan vinden.

De set/reset die je hebt gevonden zijn de goede. Je doet iets anders verkeerd denk ik.
Probeer het anders eens gewoon op de ouderwetse manier.

vl_1         vl_2       pl_1
|---] [---+------]/[--------(  )--|
|         |
|   lp_1  |
|---] [---+

En zie je als je online mee kijkt of hij (Je ingang) wel hoog wordt? Misschien stomme opmerking: hij staat toch wel in run mode?

Een RS en een SR functie moeten toch gewoon te vinden zijn?
Euh... is het niet zo dat er een Enable ingang op het RS/SR blok zit?
Dat is bij veel blokken het geval, deze moet hoog zijn anders is de uitgang altijd laag.

In Melsoft moet je minstens 1 Task hebben waar je programma in staat, heb je dat?
Je kunt al eerst proberen door een ingang direkt aan een uitgang te koppelen en dan kijken of je programma loopt.

Ik heb hem op de oude manier gedaan. En dat doet hij.

En met de Sets/Reset zoals in de vorige bijlage doet hij het nu ook!
Happy me =)

en ja ik had de plc ook in run mode:P

Alleen hoe weet ik bij deze manier van programmeren of set of reset dominant is? dus niet ouderwets maar zoals in de vorige bijlage...

Bij siemsens pak je een SR of RS en dan weet je het. Maar ik kan hier niet echt achterkomen welke dominant is...

Diegene die onder staat is dominant.

Op 7 april 2017 08:12:29 schreef MIKE3412:Maar ik kan hier niet echt achterkomen welke dominant is...

Kwestie van proberen dus :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (72%)]

Zal ik doen!

iig bedankt, zo lukt het me eerst wel =)

[Bericht gewijzigd door MIKE3412 op (11%)]