Hallo
De originele brushed motor controller van mijn elektrische fiets heb ik vanwege een defect vervangen door een brushed motor controller die geen PAS (power assist sensor) aansluiting heeft, wel een throttle sensor.
De fiets zelf heeft dus wel een trapsensor (Hall met magneetschijf)maar die kan ik niet rechtstreeks op deze controller aansluiten.
Als je nu de hoofdschakelaar aanzet dan kun je d.m.v. het draaien aan de throttle de motor in werking zetten (zonder zelf te hoeven trappen).
Ik wil de werking nu zo maken dat de motor pas kan gaan draaien als de trap as ook draait en je ook gas geeft.
De controller heeft wel een 'ignition' ingang. Dat zijn 2 draden die je via een schakelaar kunt doorverbinden waardoor de controller spanning krijgt. Dit schakelt met 20 mA. Deze draden heb ik nu permanent doorverbonden.
Mijn idee is nu om de spanning van de trapsensor door te geven aan een schakeling die vervolgens de 'ignition' ingang schakelt. Probleempje is misschien dat de spanning van deze trapsensor varieert van zo'n 0,6 volt tot zo'n 2 volt.
Het zal misschien met een enkele transistor gemaakt kunnen worden? Maar ik heb geen idee welk type ik zou moeten hebben en of er nog iets tussen moet vanwege de variabele trapsensor spanning.
En om in de praktijk uit te kunnen proberen wat het beste werkt zou het handig zijn als de spanning waarmee de schakeling gaat schakelen, aanpasbaar is. Bijv. vanaf 0,6 volt of 1 volt etc.
Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem?
Groet, Aad
rbeckers
Overleden
Een low power comparator, bijv. LT1018, en een low power referentie, bijv. LT1004-2.5.
Zie datasheets.
Rely
Golden Member
Ik heb geen ervaring met elektrische fietsen, maar hardop denkend aan jouw sturing, denk ik aan een Retriggeble timer (CD4528)gekoppeld aan de Hall sensor, want je wil niet constant de ignition aan en uit schakelen bij elke rondgang van de trapper. Succes, Gerard.
Als ik de LT1018 op zoek kan ik volgens mij het voorbeeld schema van de driving relais toepassen.
Op Pin 2 V in komt dan de uitgang van de Hall sensor,
Pin 3 aarde, Pin 8 komt 5 Volt (ik heb maar 4 Volt),
en pin 4 en 1 werken dan als een schakelaar voor mijn iginition?
Wat ik dan nog moet LT1004-2.5. moet doen weet ik niet.
Het idee van Gerard spreekt mij ook wel aan, om een vertraagde schakeling te hebben. Alleen ik zie eventjes niet hoe ik dat zou moeten aansluiten. Kan dat ook door het aanbieden van een klein spanninkje en dat ie dan een schakelfunctie heeft? Of moet dat IC ook weer in een kompleet schema opgenomen worden?
Is er niet iets als een enkele transistor die 20 mA kan schakelen als ik er een klein signaal opzet (ven de Hall sensor)of denk ik te simpel?
Groet, Aad
rbeckers
Overleden
Een comparator vergelijkt de spanningen op zijn 2 ingangen.'
Dus als pen 3 van de LT1018 hoger is dan pen 2, dan is de uitgang pen 1 hoog.
Maar ik denk dat dit te lastig wordt.
Hoi Rbeckers
Dus de werking is niet zoals ik dacht.
Misschien moet ik op zoek naar een kompleet printplaatje met een schakelfunctie die geactiveerd wordt door een kleine spanning.
En ik dacht nu juist dat zoiets met de een of andere enkele transistor wel te realiseren zou zijn.
Groet, Aad
rbeckers
Overleden
Meer onderdelen is beter en gemakkelijker.
Een transistor alleen kan niet. Er moeten o.a. weerstanden bij.
De meeste transistors beginnen pas bij 0,7V .
Hoi RBeckers
Moet er een weerstand tussen het ingaande signaal en de transistor?
Zou ik dan het signaal wat uit de Hall sensor komt (is een spanning van 0,6 - 2 v) op de collector van een (schakel) transistor kunnen aanbieden en kan ik mijn 20 mA verbinding dan maken tussen B en E of moet er dan een relais aan te pas komen?
Groet, Aad
Hoi RBeckers
Dan zou ik iets met een weerstand en een relais moeten aansluiten voor het maken van de schakeling (op de ignition aansluiting)?
Ik moet maar eens verder op zoek naar een schema.
Zou mijn schakeling ook te realiseren zijn met een MosFet? En hoe zou ik dat moeten schakelen?
Heeft iemand misschien een voorbeeld schema?
Groet, Aad
Misschien kun je hier iets mee.
https://www.google.nl/search?q=missing+pulse+detector+using+555+timer&…
Je genereerd een puls met je trapsensor, zolang je trapt is er een puls aanwezig, (dus je uitgang moet dan hoog zijn) en als je niet trapt moet je uitgang laag zijn. Misschien moet je de uitgang (pin_3) van de NE555 inverteren.
rbeckers
Overleden
Misschien een elektronica leerboek doorlezen. Er zijn genoeg leerboeken.
Het, de puls maken, kan mogelijk met een transistor. Gezien de eisen uit de startpost is dit lastig. Bijv. de 0,6V maakt dat een normale Si transistor niet voldoende schakelt.
Thevel
Golden Member
Even een schema voor je getekend, de schakeling bestaat uit goedkope componenten.
De schakeling bestaat uit 2 comparators, hiervoor kun je een LM293 gebruiken, er zitten 2 comparators in 1 behuizing.
Met P1 kun je de gevoeligheid van ongeveer 0,5V tot 2,5V instellen.
Als de trapsensor geen pulsen meer geeft dan blijft de uitgang nog ongeveer 0,5 seconde actief, deze tijd kun je eventueel veranderen door R5 aan te passen.
De uitgang is door middel van een PC817 Optocoupler gescheiden, zorg dat de positieve kant van de ignition ingang verbonden is met de Collector (meten met een universeelmeter)
Hoi Theves
Heel erg bedankt voor je genomen moeite om dit schema te tekenen en de uitleg. Ik zal deze week even achter de onderdelen aan en een stukje printplaat. Hopelijk heb ik volgende week dan iets werkends (moet nog even tijd vinden). Ik laat in ieder geval de uitkomst dan even weten.
Groet, Aad
Hoi Thevel
Ik heb nog wel een vraagje. Zou je nog ergens in dit schema een 'overrule' schakelaar kunnen aansluiten? Die functie wordt wel gebruikt als duwhulp. Je kunt dan lopend naast de fiets bijvoorbeeld een fietshelling oprijden. Of is het simpel aan te sluiten met een schakelaar op de 'ignition' ingang zonder dat de optocoupler stuk gaat?
Groet, Aad
Thevel
Golden Member
Op 10 mei 2017 09:14:01 schreef Lambiek:
Gewoon parallel over de uitgang van je optocoupler zetten.
Ik hem hem in het schema erbij gezet.
Ik zou nog even de resultaten laten weten van de schakeling.
Het is niet helemaal goed gegaan met de controller van de fiets. Voordat ik de schakelfunctie ging aansluiten op de print moest ik even meten wat de plus kant van de "ignition" was dus had ik deze verbinding los gemaakt. Toen ik ging meten bleek de volle 37 volt over deze ingang te staan. Ook ging de motor meteen volgas draaien (fiets stond op de kop) en bleef dus ook draaien met een onderbroken "ignition" en het toerental was ook niet meer te regelen.
Probleem 2 was dat de trapsensor nog maar een paar millivolt aan spanning doorgaf. Waarschijnlijk is deze nu ook kapot.
Ik moet nu eerst maar een andere controller regelen en overweeg dan iets met een reedcontact (de magneetschijf zit er immers al) en vertraagd relais te proberen.
Groet, Aad
Thevel
Golden Member
Ook ging de motor meteen volgas draaien (fiets stond op de kop) en bleef dus ook draaien met een onderbroken "ignition" en het toerental was ook niet meer te regelen.
Lijkt mij idd wel duidelijk dat de controller overleden is...
Succes verder!
Dank je. Maar wel weer wazig dat het gebeurde. Verder was het wel een leerzaam project met dat schema en het maken van het printje.
Groet, Aad