Twincat uitgang 2x gebruiken

Dus ik moet mijn lift vooralleer je die kan starten eerst resetten,
als je reseted moet de lift omlaag gaan dus de rem en en motor omlaag relais moeten aangaan.

Eenmaal gereset moet het programma volledig werken (SFC) maar de programma werkt enkel tot en met een plek waar ik de rem nodig heb of die 2 relais en dan activeert die in het programma de uitgangen die ik in mijn reset ook nodig had nietmeer.

fotos zijn erbij PROGRAMMA STAAT OOK IN BIJLAGE

AUB enige hulp zou geaprecieerd worden.

Om te beginnen: SCHOOLVRAAG!

Ik kan er, na je bericht meerdere keren gelezen te hebben, werkelijk geen touw aan vastknopen. Ik krijg vagelijk het idee dat je probeert op 1 verschillende plaatsen dezelfde uitgang aan te sturen; dat gaat natuurlijk niet, als beide stukken code tegelijk uitgevoerd worden. Waarom combineer je die twee signalen niet met een OR of AND of andere poort tot 1 signaal?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Beste,

Zou je een duidelijker omschrijving willen geven ik mis nogal wat info voor ik je een goed antwoord kan geven.

omschrijving wat het zou moeten doen en werken van het apparaat.
en wat is nu je vraag precies?

Shiptronic

Overleden

Ook ik kan er helaas geen chocola van maken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 13 juni 2017 16:30:06 schreef SparkyGSX:
Om te beginnen: SCHOOLVRAAG!

Ik kan er, na je bericht meerdere keren gelezen te hebben, werkelijk geen touw aan vastknopen. Ik krijg vagelijk het idee dat je probeert op 1 verschillende plaatsen dezelfde uitgang aan te sturen; dat gaat natuurlijk niet, als beide stukken code tegelijk uitgevoerd worden. Waarom combineer je die twee signalen niet met een OR of AND of andere poort tot 1 signaal?

Ja ik heb de uitgangen in mijn SFC prog. en ook in mijn LD voor de reset, maar hoe kan ik dan een AND functie gebruiken aangezien het ook in een SFC moet werken?

Op 13 juni 2017 16:30:40 schreef Mixsage:
Beste,

Zou je een duidelijker omschrijving willen geven ik mis nogal wat info voor ik je een goed antwoord kan geven.

omschrijving wat het zou moeten doen en werken van het apparaat.
en wat is nu je vraag precies?

Ik heb een goederenlift die omhoog en dan terug omlaag moet gaan, maar als je op de noodstop duwt moet die daarna wel terug eerst omlaag gaan vooraleer je op start kunt duwen.
Ik heb dat via set resetgedaan dat je eerst op reset moet duwen waarna de motor omlaag gaat MAAR de uitgang van die motor omlaag werkt wel in het prog, van de reset,
maar diezelfde uitgang werkt dan nietmeer in mijn grafcet prog. van de lift zelf.

mel

Golden Member

Een tip:Een noodstop mag NOOIT in de software geimplemeerd worden...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 juni 2017 17:00:58 schreef mel:
Een tip:Een noodstop mag NOOIT in de software geimplemeerd worden...

neen maar ik heb het zo geporgrameerd dat wanneer je reset en het veiligheidsrelais een hoge flank krijgt dat ie dan word gereset

Zie daar kan ik al wat meer mee.

Grafcet programma zie ik dus zo voor me, helaas heb ik jouw software niet.
Stap 0 is rust
1 naar boven
2 lossen boven
3 naar beneden
En terug naar 0.

Bij bediening ,reset noodstop moet je dus zorgen dat stap 3 actief word met de juiste randvoorwaarden.

Probeer het zo te benaderen dan zie je het.

High met Henk

Special Member

Op 13 juni 2017 17:00:58 schreef mel:
Een tip:Een noodstop mag NOOIT in de software geimplemeerd worden...

Dat mag WEL, maar onder hele strikte voowaarden en moet inderdaad zoveel mogelijk vermeden worden...

Voorbeeld is even de stansmachine: als je bij noodstop spanningsloos maakt kun je ook een beklemde vinger moeilijk bevrijden. Door de software handig te maken kun je de machine stoppen en weer terug om hoog sturen (in manual mode)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De noodstop wordt ook altijd in de software geïmplementeerd. Alles wat door (failsafe) hardware wordt uitgeschakeld, schakel je ook netjes uit in de software.

Inderdaad, een noodstop mag wel in software, mits je daar specifiek daarvoor gecertificeerde hardware en software gebruikt. Die kun je vervolgens niet helemaal vrij programmeren, maar je kunt wel functies instellen. Zo kun je bijvoorbeeld een frequentieregelaar nog actief laten remmen voordat de enable van de powerstage eraf gaat; soms is zo snel mogelijk beheerst en roterende massa stoppen veiliger dan alleen stoppen met aandrijven.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 13 juni 2017 22:33:06 schreef Mixsage:
Zie daar kan ik al wat meer mee.

Grafcet programma zie ik dus zo voor me, helaas heb ik jouw software niet.
Stap 0 is rust
1 naar boven
2 lossen boven
3 naar beneden
En terug naar 0.

Bij bediening ,reset noodstop moet je dus zorgen dat stap 3 actief word met de juiste randvoorwaarden.

Probeer het zo te benaderen dan zie je het.

Dit had ik ook in gedachten maar dan moet de resetknop wel prioriteit hebben op alle andere acties ookal is het prog. Nog maar bij stap2 de reset moet step7 bekrachtigen maar heb geen idee hoe dit moet.
Btw kgroen 2 en 4 id MOTOR NAAR BENEDEN
Plc prog in bijlage

Geef in elke stap eens aan wat het hoofd doel is dat geeft al duidelijker beeld voor je zelf ook.

Je moet een soort 2de lijn er naast maken waar mee je alles kan corrigeren naar begin positie.
Dus bij elke stap een zij sprong met voorwaarde voor dit.

Ben benieuwd.

GJ_

Moderator

Een uitgang op meerdere plekken definiëren is erg onhandig: nooit doen.
Voor een hulpbit geldt het zelfde trouwens. Je kunt beiden wel op meerdere plekken setten en resetten natuurlijk, maar voor een uitgang is dat eigenlijk niet netjes.

Uit je vraag blijkt wel dat je geen idee hebt hoe een PLC met zijn programma omgaat, zoek dat eerst eens uit. Gewoon even helemaal terugbladeren naar de eerste les.