Identificatie opgeblazen switcher IC in branderautomaat CV ketel

Ik kan niet zo 1 2 3 bij mijn ketel en mijn geheugen laat me een beetje in de steek qua exacte typenummering. Afgaande op de beschreven aanpak zal dit wel goed gaan werken met die 12K weerstand.

helaas, nog geen succes. Ik heb de ketel ondertussen weer aan de praat met een gebruikte BIC-321 van marktplaats (50€)

De originele BIC-320 ga ik later nog wel eens mee stoeien.
De eerste keer dat ik de netspanning inschakelde verscheen ongeveer 1 seconde lang het F symbool op de display van de ketel. Dit is normaal en ik had meteen goede hoop (daarmee geeft ie aan welke firmware versie erin zit)

Helaas was het daarna weer over en uit...

Het enige wat er nu gebeurt is dat ik de transformator ca 1x per seconde een 'tikje' hoor geven. De frequentieteller van mijn multimeter is niet snel genoeg om de instant waarde te geven. Hij geeft een gemiddelde frequentie van ongeveer 3 kHz aan.

Primaire spanning is prima, secundair kan ik niet veel meten. het lijkt dat de trafo 4 wikkelingen heeft waarvan 1 primaire, 1 feedback en 2 secundaire. De spanning van de secundaire circuits is 'een paar volt' dus er lijkt geen sluiting aanwezig te zijn.

wordt vervolgd (?)

stroom te hoog op de secundair? rotte elco's secundair bijv..

Zit er aan de scundaire kant toevallig een print zekering? Ik heb dat ook eens aan de hand gehad met andere voedingen. Dan hangt er geen load aan en gaat het ding "hikken".

Dus wel een load aansluiten als je de print los test.

Verder het advies opvolgen en de elcos aan de secundaire kant checken en diodes op sluiting.

Er heeft nog niemand gemeld dat bij het IC aan de onderkant van de print een pootje is los gefikt, althans dat lijkt er sterk op. Ik heb veel van dergelijke IC's gemonteerd in voedingen van televisies, dan stond er STR op. Het nummer wat daar achter volgde was bepalend voor de afgeleverde spanning, dus was het wel zaak om het juiste type te monteren, mogelijk is dat hier ook zo.

Groetjes Hans.

Vertel me eens welke foto dat zou moeten zijn? Ik zie dat nergens. De tweede foto is volgens mij nog niet eens van de switcher maar een ander deel van de print.

Op 17 juni 2017 23:58:07 schreef Zoef de Haas.:
Er heeft nog niemand gemeld dat bij het IC aan de onderkant van de print een pootje is los gefikt

Het koellichaam zit met een dikke pen door de pcb. Deze had ik verwijderd om de IC goed te kunnen zien. Dus dat je een pin mist op de foto is goed opgemerkt en correct.

Secundair vind ik 2 circuits. Een heeft een diode in TO220 behuizing met zo'n zelfde koelrib als de switcher. De andere winding heeft een kleine diode zonder koellichaam. Beide diodes meten ok.

Het lastige is dat ik geen idee heb welke spanningen ik moet verwachten. Ik vermoed dat de rail die via de dikke diode gevoed wordt 24V is, maar van de andere heb ik geen idee (5v voor de logic ics?)

Heb je getest met een load eraan?

Ca 100mA zou genoeg moeten zijn. Neem gewoon aan dat het inderdaad die spanningen zijn die je net opnoemde en zorg voor weerstanden die genoeg watts kunnen verstoken.
Verder kun je ook naar de werkspanning van de uitgangs elcos kijken wat jje ongeveer kunt verwachten.