Hallo iedereen,

Zoals sommigen misschien nog wel weten heb ik zo'n 3/4e jaar geleden ook al een linux boardje proberen te maken.
Dit was een half success, hij deed het wel, maar moest soms wel 20x reset indrukken voordat hij pas echt opstarte en zelfs dan crashte hij soms.
Maar nu ik wat meer ervaring heb zou ik graag een nieuwe poging willen doen.
Daar om zoek ik naar een socje die zo min mogelijk externe componenten nodig heeft maar wel goed genoeg is om linux(openwrt of zo iets) te draaien.
Iemand wat tips op socs die niet veel comonenten nodig hebben?
En als het kan zou het fijn zijn als er al opensource projecten zijn zodat het routen van ram wat makkelijker wordt.

Hoor graag van jullie,

bedankt

Er zijn genoeg SOC's te vinden die Linux kunnen draaien. En het is natuurlijk altijd spannend om zelf iets te bedenken en aan de praat te krijgen.

Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden als er al zoveel kant en klaar te koop is?

Ikzelf draai een AP op een Raspberry Pi B+ en die haalt uptimes van meer dan een jaar (dit in tegenstelling tot de Linksys die hij verving die steeds om de paar weken wel een reboot nodig had). Paar kleine wijzigingen aan de configuratie om niet nodeloos naar de SD card te moeten schrijven (die is nu 'ro' gemount notabene, /var en /tmp staan in ramdisk)

Ik heb geen 100% overzicht van de markt, maar het lijkt me dat bij systemen waar je Linux op wilt draaien een flinke bak geheugen nodig hebt, en je dus terecht komt bij DDRx. En dat is best lastig te implementeren op een PCB als je daarme geen ervaring hebt zoals jij, begrijp ik uit je post. De instabiliteit van je vorige poging zou daar ook best eens vandaan kunnen komen.

Ik denk dat je beter af bent met een SOM (system on module), een module waar een SOC + DDR + FLASH + glue + power spul etc. samen al netjes op aanwezig zijn.

Scheelt heel veel werk. Op het base-board wat je zelf maakt zet je de periferie. Vaak worden connectors gebruikt van een SO-DIMM module als interconnect.

Over het algemeen zijn die SOM's redelijk lang leverbaar en zo niet is er wel een vervanger die pin compatible is met nog meer CPU power en memory.

alles klikbaar:
http://linuxgizmos.com/files/digi_cc6ul_shielded-sm.jpg
http://www.cyberrichtech.com/wp-content/uploads/2013/07/baby-bernard-small-form-factor-300x218.png
http://www.quickembed.com/Tools/Shop/UploadPhotos/2010/s3c6410sbc_v2.JPG
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB11owRSXXXXXaTaXXXq6xXFXXXC/A20-4412-core-board-CQA20-dual-core-development-board-Android-Linux-dual-systeem-ondersteuning.jpg_640x640.jpg
https://www.taskit.de/system/html/stamp9g20-back-front-15cb6ab1.jpg

vooral die laatste heeft veel keus.
kost je wel 70 euro, maar draait allemaal linux.

heb je een foto van je vorige project?

Die bovenste zijn wel erg mooi compact. Die had ik nog niet gezien. :-)

Die onderste twee wel (of iets wat er op lijkt).

Zoals sommigen misschien nog wel weten heb ik zo'n 3/4e jaar geleden ook al een linux boardje proberen te maken.

Ging je topic van vorig jaar ook niet over een diy linux bordje ? Hoe staat het daar mee ?

Dat staat een paar posts hierboven :-) Dit gaat over de retry.

[Bericht gewijzigd door flipflop op (24%)]

Ja. Maar het is dus wel een goed punt om even te kijken naar wat er daar mis gegaan is. Mijn laatste punt daar was bijvoorbeeld dat als je 10uF, 1uF, 0.1uF en 10nF als ontkoppelserie op een CPU-pin zet je de 10nF het dichtst bij de CPU zet. En ledje123 was van plan om het precies andersom te doen. En dan doet ie alsof ie het niet gezien heeft. D'r zijn een aantal opties:
* Hij heeft het niet gezien en het dus fout gedaan op de print.
* Hij heeft het stilletjes netjes gedaan.
* hij heeft het wel gezien maar toch niet gedaan.
En als er dat soort fouten gemaakt zijn, dan is het ook handig om even naar een foto en/of layout te kijken, of er niet meer van dat soort beginnersdingen in zitten. Dat gaat zonder terugkoppeling ook de tweede keer gewoon fout.

[Bericht gewijzigd door rew op (44%)]

hallo,

bedant voor de reacties.
Even over mijn vorige boardje:
De ontkoppelings cindensatoren zaten allemaal goed, namenlijk gewoon nageaapt van de olimex boardjes maar het grootste probleem was het sd kaart circuit en nog een klein dingetje met het sdram.
Dit heb ik nu wel opgelost maar het ziet er nu niet meer uit dus wil ik een nieuwe, nettere poging doen.

Aangezien het mij echt gaat om het maken van het boardje en niet het nut ervan wil ik geen som moduletjes gebruiken.

Dus mijn vraag nu is:
Weet iemand socjes die minimaal 512mb ram aankunnen, op een 4layer baordje of laager kunnen, linux draaien, minimaal 700mhz, en zo min mogenlijk componenten(bijvoorbeeld met integrated power circuit, en zo min mogenlijk ontkoppelingscondensatoren)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

thanks

Hier moet wellicht iets tussen zitten: OLINUXINO, onderdelen

Gewoon uit interesse, mogen we eens een foto zien van je vorig versie ?

[Bericht gewijzigd door steve04 op (17%)]

bedankt, maar ik ken hun designs al.
De meeste zijn van allwinner en een paar met imx233 maar die soc heb ik al iets mee gemaakt.
Ik zoek dan ook iets sneller dan de imx233.
De allwinnner socs vind ik wat lastig.

weet iemand iets zoals die allwinner dingen maar dan net iets simpeler?

edit:
over de foto, ik ben op vakantie dus dat zal moeten wachten.

[Bericht gewijzigd door ledje123 op (11%)]

Al bij Atmel naar de ARMs gekeken? Atmel heeft voor veel processoren ook een "Explained" eval boardje, met schema en al op de website.

Hallo ledje123,

Ik ben eigenlijk enorm benieuwd naar foto's en misschien een filmpje van het resultaat. Ik vind het alleszinds fantastisch dat je dit hebt bereikt en het bouwen van een tweede versie lijkt mij dan wel zo leerzaam.

Een interessante SoC voor zelfbouw is de Ingenic M150. Deze SoC kan je per stuk kopen bij Ingenic zelf en heeft 128Mb DRAM aan boord. Je krijgt dus een 1GHz SoC + 128Mb DRAM op dezelfde die en dus moet je geen DDR2/3 routen.

Mvg,
Daan

Hallo ledje123,

Ben ook erg benieuwd naar je resultaat! Als je een filmpje of foto's kunt uploaden zou erg mooi zijn!

Ben zelf niet erg thuis in de processoren, maar als je iets zoekt met meer capaciteit, waarom maak je niet de stap naar de VIA processoren? Of roep ik nu iets heel doms?

Mvg,
Joep