AlienPaul
All technology is alien for me!
Heb laatst effe een paar BOM's met componenten prijzen van een aantal recente electronica projecten gemaakt.
Ik heb begrepen dat China veel goedkoper levert en vaak ook zonder porto kosten vanaf bepaald bedrag.
Dus enige tijd geleden chips besteld en werd dus opgelicht.
Bij politie bleek die Chinees plots vermeld te staan.
Heeft iemand goede ervaringen met een Chinese leverancier?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Chinese leveranciers kopen meestal in waar het 't goedkoopst is, goed of niet valt weinig van te zeggen. Wat de ene week goed is kan de andere week rot zijn...
Je krijgt steeds wat anders. Ik heb bij banggood 3x adapters besteld, zelfde artikel. Waren 3x van een verschillend merk en model...
Je moet gewoon incalculeren dat 't soms wel eens mis kan gaan...
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Calculeer ook even in dat je boven 20€ incl verzendingskosten je douane formaliteiten en BTW zal moeten betalen. Het gaat wel eens goed dat je ontsnapt maar hou er alvast rekening mee om teleurstelling te vermijden.
Ik bestel meestal bij Mouser of Reichelt. Weet ik bijna zeker dat ik niet met fake te maken krijg. Ik betaal graag een faire prijs.
Ik heb al eens douanekosten en BTW moeten betalen. Dat was bij DHL. Met de postbode nog nooit iets betaald.
AlienPaul
Ik heb vroeger wel eens componenten besteld uit Amerika voor nog geen €70 en sloeg stijl achterover van die duanekosten ?
Bleek steekproefsgewijze akties van hun te zijn en als nou juist jouw pakketje de pineut is MOET je dokken!
Uiteindelijk betaal je dubbel en dwars duurder dan lokale electronica leveranciers.
Behalve bij Banggood al half jaar besteld en NOOIT extra betaald.
Omdat ze zeer beperkt aanbod van losse electronica componenten hebben zoek ik dus die China-leverancier daarvoor.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 31 juli 2017 12:09:29 schreef kombucha:
in Belgïe bestel ik al jaren en nog nooit iets bijbetaald. Ook nog nooit problemen gehad.
Heb je al heel veel mazzel gehad. Onlangs nog betaald, aan de postbode, voor een levering printjes van Seeed.
. Ik laat toch ook gewoon verzenden naar België. Met DHL heb je 100% zeker prijs.
In China bestel ik meestal via aliexpress en daar zitten een aantal leveranciers die redelijk veel hebben en goedkoop zijn.
Transport is vaak gratis ook als het bedrag laag is.
Ik koop regelmatig iets kleins waarbij de totale bestelling maar 4 of 5 euro is of soms zelfs minder en dan nog krijg ik het gratis verzonden.
De grens voor BTW en invoerrechten vrij is trouwens 22 euro dus daar probeer ik altijd onder te blijven.
Oplichten gaat moeilijk want je betaald aan aliexpress en die betalen de leverancier pas als jij gemeld hebt dat je de juiste goederen hebt ontvangen.
Eén keer gehad dat iets niet binnen de afgesproken tijd bezorgd was en ik kreeg binnen een paar dagen mijn geld terug.
Wel opletten met duurdere componenten die kunnen fake zijn.
Voor mij hetzelfde als Dratsabylgu hierboven.
Als je bestelling te duur wordt, kun je hem splitsen in delen. Wacht bij dezelfde leverancier wel een dag er tussen want anders heb je de kans dat ze nog alles in een keer versturen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als het door de brievenpus past, ook al is het duur, gaat het meestal zonder douane formaliteiten.
Als het minder dan EUR 22 kost, gaat het altijd goed.
Als de chinees rommelt met de waarde, komt het meestal zonder problemen (= dokken) door de douane.
Elecrow (concurrentie van Seeed) heeft kennelijk op z'n flikker gehad dat ze aan het rommelen waren met de opgegeven douane waardes. Dus die geven ze tegenwoordig gewoon netjes op. Precies de factuurwaarde.
ALS je dan boven de 22 zit, dan moet je BTW betalen over de hele waarde incl verzendkosten. Daarnaast betaal je ongeveer 15 euro inklaringskosten. Vooral als je voor rond de 25 euro iets koopt doet dat pijn. product: 25 euro incl verzenden. BTW: eur 5, inklaringskosten 15 euro samen 45 euro. Het wordt bijna 2x duurder door dat gedoe.
Helemaal sneu is als ze de waarde $16 verkeerd aflezen en het gewicht 386 gram doorgeven aan de douane als waarde. Die BTW kan MIJ als bedrijf niet zo veel schelen. Maar die EUR 15 inklaringskosten kan ik niet terugkrijgen. Klagen bij postnl resulteert in: u vraagt de BTW maar terug aan de belastingdienst, dus uw klacht nemen we niet in behandeling. Die 15 euro ben je kwijt.
Een maand of 2 geleden een 5,5 watt (Chinese watt's
)lasermodule besteld via Aliexpress, 125 euro. Werd "aangetekend" verzonden via China Post. Ben ik gaan afhalen bij een postkantoor in de buurt. Op het pakket stond "Machine parts". Snel geleverd en geen extra kosten. (Belgie) 't zal wel afhankelijk zijn van leverancier, de random check van douanediensten...
Groetjes,
eSe
Edit: Ze hadden er ook nog (gratis) een laser safety bril bij geleverd.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@rew Er stond geen waarde op, er zat een leveringsnota IN het pakket. Aan de buitenkant van het bruine kartonnen doosje een adreslabel, een melding dat de douane het mocht openen en een label met "Machine Parts". Niks meer, niks minder.
edit: Het doosje was net iets te klein, stond bol, en men had er een metertje of wat doorzichtige tape rondgedraaid. Helpt misschien tegen luie/overwerkte ambtenaren 
Groetjes,
eSe
opletten als er niks op staat.
ik koop al lang op aliexpres, dx, banggood, en heb zeker al 300 pakketten gekregen zonder problemen.
één keer hebben ze bewijsmateriaal gevraagd (website + betaalbewijs van de visa). het was een dashcam van 21,95€ en die zag er idd wel een stuk duurder uit.
mijn vrouw haar familie heeft eens een cadeau voor mijn vrouw verstuurd uit china. ze hadden daar geen waarde op geschreven. hebben we dan 145€ mogen op betalen wegens fraude:
-opzettelijk weglaten van de fraude
-geen bewijs leveren van waar het gekocht werd
-geen betalingsbewijs willen leveren.
dat het een cadeau van mijn vrouw haar familie was, werd niet aanvaard
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Alles kan fake zijn. Soms zijn het restpartijen van fabrieken, dan heb je geluk. Of het zijn gebruikte die ze uitgelijnd en opnieuw vertind hebben, soms zelfs nieuwe tekstopdruk en er meteen maar een snellere van gemaakt. Dus ook als het werkt weet je niet wat je hebt.
Er zijn zeker wel goede Chinese bedrijven. Maar die staan niet op Aliexpress of ebay.
Het kan altijd misgaan. Je aankoop komt vanuit een land dat geen rechtsstaat is, bovendien koop je vaak van een anonieme koper.
In de praktijk krijg je vaak de spullen gewoon geleverd, je kunt als er geleverd wordt het geld ook vaak terugvragen, dat gaat allemaal goed. De kans dat je neponderdelen krijgt is wel vrij hoog. Die onderdelen werken dan weer wel.
Hele bedrijven die kopen in China, of die laten hun spullen uitbesteden, maar die hebben vaak een bepaalde macht en kennis die er voor zorgt dat zoiets goed gaat
. En ook die laten soms hun spullen lokaal maken, kijk maar naar Fluke, een deel van hun multimeters worden gewoon bij hun "thuis" in de VS gemaakt.
EricP
mét CE
Is 'goedkoop' en 'betrouwbaar' niet bijna per definitie een tegenstelling??
Ik haal toch steeds meer gewoon bij Farnell. Een enkele keer meeliften voor Digikey of Mouser. B-keus bij EOO (niet dat die slechte spullen of een slechte service hebben, maar een BC547 is daar gewoon een BC547, terwijl bij Farnell je exact dezelfde van dezelfde fabrikant krijgt als je hetzelfde artikelnummer opgeeft). Uren kosten uiteindelijk ook geld, dus die 'bezuiniging' moet echt lonen - voor een paar tientjes is het me het risico meestal niet waard, zeker niet als het voor een klant is en het daar 'gewoon moet werken'.
Overigens is de service van EOO in mijn ervaring beter dan die van Farnell, maar dat terzijde.
Het gaat bij mij niet zozeer om "goedkoop", maar eerder leverbaarheid. Zoek hier in Europa naar een krachtige blauwe laserdiode. Bijna niet te vinden, enkel bij "grote jongens" aan zotte prijzen en meestal niet per stuk leverbaar. Als ik het bij Conrad kan krijgen, koop ik het daar. Farnell en die andere, naam vergeten
, heb ik nog geen gebruik van gemaakt. Zou ik kunnen, ben zelfstandige (NL ZZP'er). Mijn vorige bestelling uit China waren een paar elco's 350v en 2 ic's voor een schakelende voeding. Deze laatste waren inderdaad uitgesoldeerd en pinnetjes rechtgetrokken, maar ze deden het.
Groetjes,
eSe
Laatst 10 stuks TL504A opto's bij AliExpress besteld. Ze werden in 10 dagen geleverd. Ze waren van verschillende date code's. Ik heb ze stuk voor stuk uitvoerig getest maar ze waren allemaal in orde. Ook een tov een NOS (10 jaar oud) exemplaar waren ze identiek.
AlienPaul
De criteria die ik aangaf zijn vooral goedkopere componenten en lage tot geen porto.
Andere even zo belangrijk zijn i.d.d. levertijd, beschikbaarheid, correct type, retourneren/garantie, support en kwaliteit.
Een en ander waar en wanneer ergens te bestellen is bij mij dan ook afhankelijk als het een prototype(snelle bezorging) of massaproductie(goedkopere componenten) betreft.
Dat laatste kan goed centen schelen als ik de BOM's vergelijk en mijn producten al gauw 2x tot 3x goedkoper konden zijn!
We ontkomen er niet aan goedkoper in te kopen om in de markt te blijven.
Duanekosten kunnen het goedkopere aspect al gauw teniet doen ook al gebeurd het je een enkele keer.
Had je net zo goed om de hoek kunnen kopen met alle voordelen.
Wat ik echter uit de reacties merk is dat AliExpress(nooit eerder daar gekocht) net zo betrouwbaar is als Banggood(heb goede ervaring).
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik weet niet om wat voor soort producten het gaat, maar als je niet heel goed weet wat je doet met productie in China ga je genaaid worden waar je bij staat. Het is absoluut mogelijk om daar goed en goedkoop te produceren, maar dan moet je dus echt weten wat je doet, er zelf op toezien dat de componenten direct bij de fabrikant of een betrouwbare distributeur worden gekocht, en bereid zijn af en toe die kant op de vliegen om e.e.a. te inspecteren.
Voor kleinere series is het zeker mogelijk om voor een "redelijke" prijs in Nederland of Duitsland te produceren, en als de kwaliteit en betrouwbaarheid van je product echt belangrijk is, en het dus was geld mag kosten, kan dat een prima optie zijn.
Een paar proto's kosten je dan zomaar 1000 euro of meer (afhankelijk van de complexiteit natuurlijk), maar als je bedrijfsmatig iets ontwerpt kan dat prima uit, als het goed is. Verhuizen naar China is eigenlijk pas interessant vanaf enige duizenden tot tienduizenden exemplaren van een product.
EricP
mét CE
Dus voor je uiteindelijke product, wil je andere componenten gebruiken dan voor je prototype? Dan kun je dat prototype ook net zo goed achterwege laten...
Verder moet het wel een heel bijzonder product zijn als de prijs van de componenten(!) het verschil maakt tussen in de markt blijven of niet. Je zou toch moeten weten dat anno 2017 de prijs vrijwel altijd goeddeels wordt bepaald door uren en heffingen. Materialen spelen (in elk geval in deze context) nauwelijks een rol. Goed, wellicht als je enorme aantallen produceert. Maar iets zegt me dat je markt niet zo groot is.
1 'misser bij zo'n vage chinees en je kunt een batch wegmieteren en dan praten we nog niet over 'garantie' omdat je er te laat achter gekomen bent.
Verhuizen naar China is eigenlijk pas interessant vanaf enige duizenden tot tienduizenden exemplaren van een product.
En dat doe je dan om te sparen op de productiekosten (uren...), niet op de materiaalkosten.
Al jaren bestel ik regelmatig via EBay en heb vanuit China nog maar zelden invoerrechten hoeven betalen, ook niet boven de 22 euro.
Bestel ik iets in Amerika of Israel dan is het altijd raak.
De gewone componenten komen bij mij meestal van Farnell en Conrad business.
Wanneer ik bijzondere dingen nodig heb dan kan ik die daar echter meestal niet vinden, of tegen exorbitant hoge prijzen.
AlienPaul
Ik wil alleen goedkoper componenten inkopen en niet naar China productie uitbesteden.
Het gaat over vele kleine producten die ik in de loop der jaren heb ontwikkeld en kleine series produceer wanneer nodig.
Op 2 augustus 2017 08:19:07 schreef Brainbox:
De gewone componenten komen bij mij meestal van Farnell en Conrad business.
Wanneer ik bijzondere dingen nodig heb dan kan ik die daar echter meestal niet vinden, of tegen exorbitant hoge prijzen.
Heb ik ook gemerkt.
Aardig wat bestellingen reeds gedaan bij banggood en stond versteld van prijsverschil.
Korte rekensom wat dat mij al jaren gescheeld zou hebben maakte me niet blij.
Ze hebben geen breed assortiment in componenten en slechte tot geen zoekmachine!
eBay naast AliExpress is mijn volgende zoektocht.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het hangt er ook vanaf waarvoor de componenten zijn.
Als je ze nodig hebt voor commerciele producten zou ik liever geen componenten uit een of andere schimmige uihoek van China betrekken.
't Is toch wel prettig als een apparaat zonder defecten blijft werken; uitval is nu eenmaal geen goede reclame.
Daarbij ben je je voordeel al snel kwijt als je onder garantie zaken moet gaan repareren.
En Farnell is voor 'mainstream' artikelen helemaal niet duur: bijv. een rol van 5000 stuks 0603 weerstanden heb je al vanaf 3 euro...