PIC 16C57 (Alfa Laval melkmachine)

High met Henk

Special Member

Ik ben op vakantie bij de boer en die had een defecte print welke ooit in zijn melkmachine vervangen was (a 800 euro)
met mijn beperkte middelen toch even gekeken wat eraan kon zijn.
iig 1 gescheurde weerstand van 100 ohm, maar die had zijn waarde nog, maar was wel uit de print genokomen door hitte.

Na die er weer ingezet te hebben reageert de processor, want als ik kristal kortsluit ligt het knipper patroon op de led's stil. mijn knipper patroon is een looplicht, terwijl als ik een goede print pak, met dezelfde PCB layout en aldus de sticker dezelfde FW, ik alle led's zie knipperen.

Mijn beperkte vakantie gereedschap bestaat uit mijn trouwe weller, de Protek, de eleshop 300 W voeding, en mijn fluke 678b.

aan de PCB zit een (vermoedelijk capacitief) toetsenbord, want bij indrukken voel je niets. Het toetsenbord wordt geladen door een puls op pin 1 van de PCB, welke bij de goede pcb op 3 khz loopt en bij de defecte op 300 khz.

Kristal van het ding loopt op 3.xxx MHz en kan ik met de 678 niet meten. Ik kan wel naar de aliassing patronen kijken en die wijken duidelijk af tussen de 2 printen. Daarop heb ik even bij farnell nieuw kristal, de oscillator condensatoren en 2 weerstanden besteld..

Echter niet echt verandering.

na het stikkertje van de PCB voorzichtig losgehaald te hebben blijkt dat de uC een 16C57 te zijn. Ik weet dat er hier meer mensen zijn die hun PIC achternalopen en ook mensen uit de 16 series...

is er iemand die mij kan vertellen of deze uC op zijn interne oscillator loopt en daarna pas overgaat op zijn kristal. en is er 1 of andere check die dan wel gehandelt kan worden wat het rare knipperpatroon kan opwekken, owel warsch een ander gedeelte van het programma uit kan voeren?

misschien heeft iemand het programma van deze melkmachine nog liggen ergens in een verdwaalde hoek??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member