PIC 16C57 (Alfa Laval melkmachine)

High met Henk

Special Member

Ik ben op vakantie bij de boer en die had een defecte print welke ooit in zijn melkmachine vervangen was (a 800 euro)
met mijn beperkte middelen toch even gekeken wat eraan kon zijn.
iig 1 gescheurde weerstand van 100 ohm, maar die had zijn waarde nog, maar was wel uit de print genokomen door hitte.

Na die er weer ingezet te hebben reageert de processor, want als ik kristal kortsluit ligt het knipper patroon op de led's stil. mijn knipper patroon is een looplicht, terwijl als ik een goede print pak, met dezelfde PCB layout en aldus de sticker dezelfde FW, ik alle led's zie knipperen.

Mijn beperkte vakantie gereedschap bestaat uit mijn trouwe weller, de Protek, de eleshop 300 W voeding, en mijn fluke 678b.

aan de PCB zit een (vermoedelijk capacitief) toetsenbord, want bij indrukken voel je niets. Het toetsenbord wordt geladen door een puls op pin 1 van de PCB, welke bij de goede pcb op 3 khz loopt en bij de defecte op 300 khz.

Kristal van het ding loopt op 3.xxx MHz en kan ik met de 678 niet meten. Ik kan wel naar de aliassing patronen kijken en die wijken duidelijk af tussen de 2 printen. Daarop heb ik even bij farnell nieuw kristal, de oscillator condensatoren en 2 weerstanden besteld..

Echter niet echt verandering.

na het stikkertje van de PCB voorzichtig losgehaald te hebben blijkt dat de uC een 16C57 te zijn. Ik weet dat er hier meer mensen zijn die hun PIC achternalopen en ook mensen uit de 16 series...

is er iemand die mij kan vertellen of deze uC op zijn interne oscillator loopt en daarna pas overgaat op zijn kristal. en is er 1 of andere check die dan wel gehandelt kan worden wat het rare knipperpatroon kan opwekken, owel warsch een ander gedeelte van het programma uit kan voeren?

misschien heeft iemand het programma van deze melkmachine nog liggen ergens in een verdwaalde hoek??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Deze pic heeft geen interne oscillator, heeft altijd een extern kristal, clock, of RC nodig...
Is de print niet vuil, waardoor er geleiding/sluiting is?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

print is volledig in een harde coating gegoten, wat het herstel en meten niet erg bevordert, maar het vuil wel echt uitsluit!....

Maar ik zou niet snappen dat als de oscillator dus zou lopen.
Waarom zou je dan het keyboard op een andere freq aanslaan?? Zoals gezegd, dit was iets wat ik kon meten. De rest is niet makkelijk te meten en dit viel op.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 4 augustus 2017 13:03:44 (23%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

en is er 1 of andere check die dan wel gehandelt kan worden wat het rare knipperpatroon kan opwekken, owel warsch een ander gedeelte van het programma uit kan voeren?

Daarvoor zal je toch het programma moeten hebben om te weten wat er gebeurt.

misschien heeft iemand het programma van deze melkmachine nog liggen ergens in een verdwaalde hoek??

Dat zal de fabrikant wel hebben, en die zijn meestal niet zo scheutig om zoiets vrij te geven.

Op 4 augustus 2017 13:01:21 schreef High met Henk:
Maar ik zou niet snappen dat als de oscillator dus zou lopen.
Waarom zou je dan het keyboard op een andere freq aanslaan??

Is de connectie naar het keyboard wel oké op de print?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Het keypad ligt er al af met het meten. Is alleen met de power erop.

En de vraag voor sw.. Ik ken enkele gevallen waar mensen zelf wel een iets knutselen... ;)

Deze versie is iig niet courant, want trof 3 verschillende types van deze pcb aan die mechanisch en elektrisch vrijwel compatible zijn... Waarvan dit de enige is met uitsluitend thru hole techniek.

De enige logica zit dan ook in deze uc, want op de voeding/io print zit een relais en 4 irf44z en op deze pcb zitten verder 4 to92 torren en verder uitsluitend c's, diodes en r's. Owh en 1 5v regelaar (die werkt)

Dat maakt het foutzoeken relatief makkelijk..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Als alles goed werkt verder (qua componenten) kan ik eigenlijk niets anders bedenken dan een slechte connectie hier of daar, of een software probleem. De pic kan ook de geest gegeven hebben. Hebben ze onweer gehad daar?

En de vraag voor sw..

Wie of wat is SW? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

SW (software) is eigenlijk FW (firmware)... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Idd fw eigenlijk

Maar onweer gloof ik niet. Er zitten 10 van deze pcbs in deze machine.. Staat binnen in schuur en er is er in al die jaren 1 gesneuveld, terwijl er rijk met zeners en c's gestrooid lijkt als protectie.

Andere optie is dat idd de pic defect is, maar hij stuurt wel dat looplicht patroon aan.. RAAR voor een defecte uC.

Hij ziet dus ergens een fout en gaat naar ander deel programma. Maar ik zie die fout niet....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Als er naar een ander deel van het programma wordt gegaan, dan wordt er misschien een verkeerde ingang hoog.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Kan van alles zijn. Kan zijn dat de processor 'denkt' dat er een toets ingedrukt blijft, of dat hij constant blijft resetten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een melk machine heeft voor de bekers een pulsatie patroon die bij begin sneller is en dan rustig verloopt.(voortrekken heet dat)
Tevens zit er verschil in voor en achter kwartieren van het uier hoe lang de beker gestuurd word.
Alles werkt op vacuum.

Dus dat snelle lopen kan 20\30seconden zijn.
Thuis hadden we een surge.

Precies, voormelk, pulsatie,melkmeting bv geleidbaarheid, kleurmeting,aantal liters dmv gewicht, zijn zomaar ingangen die een voorwaarde geven aan de sturing.

High met Henk

Special Member

Dit is de simpele variant..

2 3/2 kleppen met vermoedelijk terugkoppeling
1 reedcontact om de flow te meten(wel geen flow, vlotter type)

Tja en een 12v ac voeding en iets wat naar de tank/koeling gaat. (Volmelding/error??)

Per melkpunt zit zo'n installatie.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Per melk punt in de melkput zit ook een melk glas waar plm 40l in kan die koopt dan in 1 keer weg als het melken klaar is. Deze actie word met de hand vrij gegeven.

Die flow melding als die er voldoende is gaat hij naar normaal melk patroon.

Wat er verder voor functies er verder opzitten weet ik niet want is een hele poos geleden dat ik in een put gemolken heb.

High met Henk

Special Member

Vandaag eens goed gekeken.

Er zijn 2 kleppen welke elk 2 uitgangen hebben.
De ene klep zit alleen op de vacuum leiding en bevat waarsch 2x een 3/2 klep en schakelt daarmee de vacuum en naar atm voor het melken.

De pulsen waarmee deze aangestuurd worden komen vanaf een centrale pcb bij de melkkuil. De pcb die ik heb stuurt ze hooguit door.

De andere klep zit op de vacuumleiding en heeft een slang naar een schoon lucht leiding (atm) en deze heeft 2 uitgangen. 1 heeft er altijd vacuum lijkt het en wordt gebruikt om de manuele kleppen voor melkafvoer naar tank te regelen. De andere bedient de actuator om de kelken van de spenen te trekken/naar binnen te halen.

Verder is er nog de eerder genoemde flowsensor als input.

Op de pcb zitten 3 leds: rood, groen en geel en alleen van geel kan ik zeggen dat deze flow aan geeft.

Van rood en groen heb ik geen idee.

Dan zijn er 4 capacitieve knoppen:
Aux.. Geen idee wat het doet
Auto.. Die zorgt dat het systeem terugtrekt als er geen flow meer is (stopt pulsen, activeert terugtrekken)
Remove.. (doet zelfde als auto, maar wacht niet tot flow stopt. Dus een soort cancel)
Start.. Start met doorsturen centrale pulsen. (Melken dus)

Je kunt ook op start drukken en dan auto tijdens melken
Als je gewoon op start drukt, gaat hij gewoon door, dit ivm spoelen systeem..

Er is geen voormelken of ander ingewikkeld gedoe...
Echt een recht toe recht aan systeem..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???