mosfet driver nodig?

dag iedereen,

Ik zit nu in het 5de jaar industriële wetenschappen, voor het vak engineering ben in een rgb led-kubus van 8x8x8 aan het maken. Ik werk hiervoor met common kathode leds, ik heb dus voor de sturing van elk van de acht vlakken een mosfet IRF520 gekozen.(Door elk vlak vloeit ongeveer 3,8 tot 4 ampère)

voorlopig is deze aangesloten als in het onderste schema:
http://boutique.semageek.com/69-187-thickbox_default/irf520.jpg

Mijn leerkracht zegt dat ik hier toch best een driver in de vorm van bv. een transistor voor zet. Hij weet echter zelf niet goed hoe ik dat moet doen en dus dacht ik om het even aan jullie te vragen.

alvast bedankt.

Nil volentibus arduum | Niets is onmogelijk voor hen die willen

Ik zou kiezen voor een logic level mosfet zonder driver bv. IRLZ44N
Een weerstandje van 22ohm tussen de arduino en de gate volstaat.

LDmicro user.

de irf520's had ik nog liggen, vandaar dat ik die wou nemen.
Natuurlijk sta ik open voor een andere mening. Waarom zou die IRLZ44N in mijn situatie dan beter zijn?

Nil volentibus arduum | Niets is onmogelijk voor hen die willen

Zoek maar eens op in de datasheets van beide mosfets: De gate-treshold spanning.

die is 2V lager bij de IRLZ44N. Wat betekend dit juist?

Nil volentibus arduum | Niets is onmogelijk voor hen die willen
Willie W

Golden Member

Vergeet niet een weerstand in serie met je LED's te zetten om de stroom binnen de perken te houden.

Zie datasheet van de IRF520.

Zie "fig 1". ALS je "5V" een beetje tegenvalt en vandaag "ongeveer 4.5V" blijkt te zijn (en het is verstandig om daar rekening mee te houden), dan gaat de IRF520 max 1A doorlaten (100). Wordt de spanning dan 12V, krijgt ie 12W voor z'n kiezen. Koel je hem alsof ie 1W voor z'n kiezen gaat krijgen (niet nodig om te koelen), dan gaat ie kapot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew's vertaling ;)

M.a.w. als je de mosfet niet genoeg openstuurt dan krijgt hij veel te warm omdat de interne weerstand veel te hoog is bij die lage gatespanning, zoals bij een IRF520 in dit geval.

Als je dan nog een arduino koopt die op 3V3 werkt dan werkt het helemaal niet meer.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Je kunt ook een BISS transistor van NXP nemen i.p.v. een mosfet als de PBSS4021NZ
Kun je direct uit een micro sturen en heeft geen koeling nodig (SOT223). Kan 8A/20V schakelen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit kan je gebruiken als driver, maar ik denk dat dat niet nodig is als je (een van) de adviezen van mijn voorgangers overneemt. https://www.uploadarchief.net/files/download/npn_pnp.jpg
Je moet wel de stroom door de ledjes met een weerstand begrenzen. Je ledjes trekken nu 4000mA / 64stuks = 62,5 mA per stuk. Dat is volgens mij te veel (tenzij de specificaties van de ledjes anders aangeven). 10mA per ledje lijkt mij ruim voldoende.

Op 9 januari 2017 22:28:26 schreef MGP:

M.a.w. als je de mosfet niet genoeg openstuurt dan krijgt hij veel te warm omdat de interne weerstand veel te hoog is bij die lage gatespanning, zoals bij een IRF520 in dit geval.

r.

het gedrag van een voldoende opengestuurde MOSFET is vrijwel een weerstand. Maar onvoldoende opengestuurd lijkt het niet meer op been weerstand, maar eerder op een stroombron. Soms handing, soms niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Uw zinsbouw is altijd zo ingewikkeld dat je al een tijdje met mosfets moet bezig zijn om dat te verstaan.

Als je ziet welke tekeningen de TS hier plaatst kun je zien wat hij weet over mosfets. (n.o.)

En dan kom jij met een antwoord als dit:

Zie "fig 1". ALS je "5V" een beetje tegenvalt en vandaag "ongeveer 4.5V" blijkt te zijn (en het is verstandig om daar rekening mee te houden), dan gaat de IRF520 max 1A doorlaten (100). Wordt de spanning dan 12V, krijgt ie 12W voor z'n kiezen. Koel je hem alsof ie 1W voor z'n kiezen gaat krijgen (niet nodig om te koelen), dan gaat ie kapot.

Ik heb het 3x moeten lezen om die zinnen te kunnen plaatsen.
Gelukkig heb ik al veel van onze Wouter geleerd **U trachten in te beelden wat hij denkt** anders was het 5x :)

Vandaar die vertaling :p

LDmicro user.
blackdog

Golden Member

Hi,

En waarom verteld niemand hem dat er stroombegrenzing nodig is...
Foutje in de code, met een te lage frequentie aangestuurd enz. enz.

Groet,
Blackdog

PS
En natuurlijk weer geen ontkoppeling aanwezig, 4-Ampere stroom, gaat leuk worden, storen maar! ;-)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Bd het antwoord van smd en Willy gelezen?

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 10 januari 2017 09:10:09 (12%)

LDmicro user.
blackdog

Golden Member

Hi MGP,

I stand corrected! sorry :-(

Duidelijk te snel de text "gescanned", ik zal beter opletten.

Met schaamrood op de kaken, gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Het is u vergeven, 't was nog vroeg ;)

Ik heb dat ook, meer en meer, als er teveel tekst staat in een topic kijk ik zelfs niet meer.
Pik er graag die uit met met 0 antwoorden, max 5, als ik er iets over weet natuurlijk.

LDmicro user.

En toen niks meer. TS vindt het allemaal niet zo interessant meer?

Ik mis de mosfet driver IC's zoals de IR4427. Kosten een dubbeltje ofzo en dan weet je tenminste zeker dat je MOSFET ècht maximaal open gaat (met minimale transitie-tijden dus weinig warmte). Moet je wel even zorgen voor 12V maar dan kun je ook bijna alles wat enigzins gangbaar is aansturen.

Ik vind power MOSFETS aansturen direct vanuit een gpio altijd wat amateuristisch, zelfs als het om een logic level mosfet gaat. Het blijft allemaal net-aan (of net-niet).

Shiptronic

Overleden

Dit is toch een one shot schakeling ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 2 augustus 2017 21:01:21 schreef Erik Slagter:
Ik mis de mosfet driver IC's zoals de IR4427. Kosten een dubbeltje ofzo

Ehh. EUR 1.60 bij 10 stuks bij Farnell. Waar haal jij ze?

Ik vind power MOSFETS aansturen direct vanuit een gpio altijd wat amateuristisch, zelfs als het om een logic level mosfet gaat.

Als je weet wat je doet kan het prima. Voor bijvoorbeeld een IRFML8244TRPbF heb je wel een beetje gelijk. Dan moet je niet een "combinatie van factoren" hebben waardoor je 5V structureel daaronder ligt. Bijvoorbeeld arduino aan een raspberry pi die via een lange kabel uit een wat zwakker voedingkje gevoedt wordt.

Maar neem je bijvoorbeeld een TSM2314, die kan je prima met 3.3V aansturen, hij is prima gespect op nog lagere VGS spanningen, voor het geval de 3.3V wat tegenvalt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 2 augustus 2017 21:01:21 schreef Erik Slagter:
Ik vind power MOSFETS aansturen direct vanuit een gpio altijd wat amateuristisch, zelfs als het om een logic level mosfet gaat. Het blijft allemaal net-aan (of net-niet).

Op 3 augustus 2017 08:56:47 schreef rew:
Als je weet wat je doet kan het prima.

In beide verhalen zit een kern van waarheid. Wat rew zegt kan prima, als je weet wat je doet en de stroom die geschakeld moet worden niet te hoog is. Het ligt ook aan de toepassing waar voor het gebruikt wordt.

Wat Erik zegt klopt ook, als je Flink wat vermogen moet schakelen moet je niet zitten knoeien zonder drivers. Tenminste dat is mijn persoonlijke ervaring.

Maar zo als ik al zei, het ligt helemaal aan de toepassing en de uitwerking van het geheel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 9 januari 2017 22:53:31 schreef ohm pi:
....
10mA per ledje lijkt mij ruim voldoende.

Veel hangt af van de gebruikte led en de maximale 'aan' tijd. Alleen de datasheet kan hier verheldering brengen. 20mA was in het verleden een heel gangbare led stroom. Nu is 2mA helemaal niet zeldzaam meer. Voor een schakeling met een hoop leds kan het een groot verschil maken of je 2mA of 20mA leds gaat gebruiken.

Laat TS maar het nodige opzoekingswerk doen naar maximale stroom, nominale stroom en schakelfrequentie van de aanwezige leds. Dan kan hij de nodige argumenten bovenhalen waarom hij een weerstand gebruikt en waar hij de waarde vandaan heeft.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Als je iets van 8x gaat multiplexen (op een 8^3 ledcubus), dan is 100-160mA ook niet raar. Doe je dan 64 leds tegelijk.... Ehh. 10A. Da's best fors.

Maar wil je "veilig" zijn voor het vastlopen van de software, dan moet de ledstroom onder de 20mA blijfen en kom je gemiddeld op 2-2.5mA uit. Zoals gezegd, dat kan ook. Mik je daarop (rond de 1.2A, 12% van de tijd) dan zijn er echt SOT23 mosfetjes te vinden die dat gewoon makkelijk aankunnen gestuurd met 3 tot 4.5V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

rew en lambiek beide mee eens.

Ik denk dat het inderdaad wel kan zonder driver, maar dan moet je echt wel goed weten wat je doet en alles goed doorrekenen. Ik vermoed dat dat voor de meesten van "ons" niet op gaat ;)

Ik haal ze uit China, dan ze echt een dubbeltje. En ongelofelijk nep natuurlijk ook :)

Ik durf mosfets niet uitchina te halen. Ik heb ooit een lading (reel van 3000 stuks) mosfets gekocht voor 0.1 cent per stuk. Later stonden die in de shop voor 10 cent per stuk. Dat is wat je mag rekenen voor een "aardig mosfetje", zeg 1A in de praktijk, 5A volgens de fabrikant. En met een beetje zoeken zijn die er ook in de "kan met 3.3V gestuurd worden" variant.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn leerkracht zegt dat ik hier toch best een driver in de vorm van bv. een transistor voor zet. Hij weet echter zelf niet goed hoe ik dat moet doen en dus dacht ik om het even aan jullie te vragen.

Gewoon een mosfet driver ic'tje zoals de TC4427 ertussen plaatsen.

Telefunken Sender Systeme Berlin