Wat is dit voor "transistor"

Weet iemand hoe deze transistor zou moeten heten?

Ik heb al wat gegoogeld en ik kwam op deze uit.
http://datasheetz.com/data/Discrete%20Semiconductor%20Products/MOSFETs…
Klopt dit?

maartenbakker

Golden Member

Nee; het is geen MOSFET maar een IGBT.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oké, en als er een groen dingetje zit hoe heet hij dan?

Ik zou deze namelijk graag willen namaken,

Thevel

Golden Member

Op 18 augustus 2017 19:37:36 schreef uitvinder eureka:
Oké, en als er een groen dingetje zit hoe heet hij dan?

Dat groene dingetje hoort niet bij het symbool maar geeft aan hoe de gate aangestuurd word.
Zie je wel vaker in schema's, hier een voorbeeld.

Dat zou best kunnen, maar....

Het aansturen van deze beesten is subtiel lastiger dan mosfets. Ze hebben het voordeel dat ze veel hogere spanningen aankunnen dan MOSFETs. Als je die spanning nodig hebt, is dat handig. Maar... voor een eerste experiment met dit soort transistoren en motoren kan je veel beter beginnen met wat lagere spanningen.

En dan zijn mosfets gewoon veel gunstiger.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ben van plan om uiteindelijk 36v er op te zetten.

Hoi Uitvinder,

Zoals al opgemerkt werd is het getoonde component een IGBT. Een IGBT kan je zien als een mengeling tussen een bipolaire transistor en een Mosfet. Het voordeel van een IGBT ten opzichte van een mosfet is dat deze vaak net iets robuuster zijn het nadeel is dat ze langzamer schakelen (Vooral het uitschakelen duurt langer)

De getoonde schakeling is een drievoudig uitgevoerde brug, deze zie je vaak gebruikt worden om drie fase motoren aan te sturen vaak zit er dan nog aan elke uitgang een filter van een spoel en een condensator.

Let er wel op dat de genoemde schakeling iets van "Dead time" nodig heeft. Met andere woorden de ene bovenste transistor moet uit staan voor de onderste begint te geleiden. Want zouden beide mosfets/transistors/IGBT's tegelijk aanstaan dan sluit je de voedingspanning kort.

Kort nog wat over mosfets/IGBT's. Deze hebben een capaciteit van de Gate Source hierdoor is het nodig om ze aan te sturen met een driver die de capaciteit snel kan opladen en ontladen. Vaak wordt hiervoor een "totempaal" driver gebruikt.

Echter lijkt het me voor jou toepassing slimmer dat je gewoon een H- brug IC gebruikt, er zijn Ic's die gewoon met 5V logisch input werken.

expert in percussive maintenance

Op 36V zijn IGBTs helemaal niet handig, ze hebben daarbij veel meer verliezen van MOSFETs.

Echter, je lijkt in de veronderstelling te zijn dat de schakeling die je toont zou gaan werken; dat is slechts een schematische voorstelling van de werkelijkheid!

Halve bruggen van MOSFET of IGBTs hebben gate drivers nodig, en meestal uitgekiende snubbers e.d. om heel te blijven. Daarbij moeten de correct aangestuurd worden, waarvoor je (afhankelijk van de exacte toepassing) een stuk redelijk ingewikkelde toch verdomd ingewikkelde software nodig hebt.

Aangezien je het over 36V hebt, gok ik dat je een BLDC motor wilt aandrijven, klopt dat?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit klopt. De voeding komt uit een accu omdat ik de motor wil laten aandrijven zonder een vaste verbinding met het net.

Ik gok maar eens een keertje: lijkt er op dat de TS een controller voor een E-fiets wil gaan maken. Of iets dergelijks.(Heb ik iets gewonnen?)
Er is op CO al een flinke hoeveelheid interessant BLDC leesvoer aanwezig.
Dus uitvinder, dingen specifiek vragen welke op jouw situatie van toepassing zijn is uiterst leerzaam, maar eerst wat inlezen ook.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.