kan een 9v batterij rotte/defecte cellen bevatten?

Ik heb net een 9 volt batterij uit elkaar gehaald voor de fun. De spanning was nog maar 2,7v dus leeg. Ik wilde morgen wat proberen met een 9v batterijtje maar kon geen aansluit clipje vinden dus recyclen ik eentje van een lege batterij ?
Nu heb ik de 6 losse celletjes gemeten en 4 waren 0v, 1x 1,2v en 1x 1,5v
Dat vond ik vreemd want ik ging er vanuit dat de cellen ongeveer even vol (of leeg voor de pessimistisch mens)
En zeker niet dat een cel nog vol was (theoretisch dan)
Kunnen in een 9v batterij ook rotte cellen voorkomen? Zou je in theorie uit 9v batterijen ook cellen kunnen hergebruiken zoals je met bv li-ion accu kan doen?
De vraag is puur uit nieuwsgierigheid ?
Voor de geïnteresseerden. Batterij was made in Belgium dus eentje uit de Panasonic of Duracell fabriek. Maar het was een merk wat ik niet kende, zie foto.

[Bericht gewijzigd door brains op vrijdag 25 augustus 2017 21:23:14 (10%)

Een 9 volt "Blokbatterij" bevat 6 stuks AAAA cellen en daar kan in bepaalde omstandigheden best een slechte cel tussen zitten. Zo zijn er meer batterijen en accu's op deze manier opgebouwd waardoor de ketting net zo sterk is als de zwakste schakel.

Arco

Special Member

Zelfde voor bijv. een 27A batterij, zitten 8 losse cellen in... ;)

https://www.circuitsonline.net/forum/file/7603/forum-post

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

A, dat zijn aaaa cellen, wist niet dat die cellen ook een "standaard" cel was. Oké, aaaa vindt je bijna nooit maar ik heb er een tijdje terug nieuwe in verpakking gevonden van Duracell in een batterijen bak.
Na even zoeken blijkt het een huismerk batterij van de Aldi te zijn. Maar ik kende dit huismerk van hun niet. Ik vermoed dat de batterij dan van Panasonic komt aangezien hun topcraft cellen daar ook vandaag komen.

maartenbakker

Golden Member

AAAA oftewel LR8D425 komt bijvoorbeeld voor in sommige afstandsbedieningen van gehoorapparaten. Onhandig dat je in de gehoorapparatenwinkel alleen maar de zuurstofcelletjes voor de gehoorapparaten zelf kunt krijgen....

De LR61-cellen waaruit een 9V-batterij is opgebouwd, zijn kennelijk 3,5mm korter dus niet exact hetzelfde maar soms wel bruikbaar als je geen AAAA hebt liggen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 25 augustus 2017 21:54:54 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Niet altijd hoor, soms zijn het ook prismatische cellen, die vullen de vorm van de batterij beter en zitten vaak in een soort paraffinewas ingegoten. In elk geval lijkt het er op dat er maar één cel in de pack nog lading bevatte, want 1,2V vind ik ook al vrij leeg voor een 1,5V cel. Klinkt niet alsof hier een rotte cel in zat, alleen een "sterke". Ik kwam dit filmpje tegen van joesmith die er een vond met een rotte -prismatische- cel.

Wat betreft de herkomst van cellen moet je je geen illusies maken. Er wordt nog weleens gezegd dat alle Duitse batterijen uit de Varta-fabriek komen en alle Japanse NiMH uit de fabriek van Sanyo, maar ze zijn in werkelijkheid meestal niet gelijk en die informatie betekent weinig. Bij metingen ontdekte ik bijvoorbeeld dat de Ikea NiMH AA cellen een aanzienlijk hogere interne weerstand hebben dan Eneloops die in dezelfde fabriek gemaakt zouden zijn. Panasonic en Varta hebben waarschijnlijk ook een productielijn met goedkopere grondstoffen voor de minder betalende afnemers.

edit: Mijn meetmethode was wellicht niet de juiste, dus deze resultaten zijn misschien niet representatief.

maartenbakker

Golden Member

LR61-cellen komen inderdaad uitsluitend in alkalinebatterijen voor. Zink-koolbatterijen bestaan uit F22 vlakcellen. Door jouw opmerking nog even verder gaan zoeken en het lijkt erop dat er zeldzaam zelfs alkalinebatterijen zijn die bestaan uit vlakcellen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 25 augustus 2017 23:52:44 (38%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

in 9v batterijen zitten ook vaker nog kleinere cellen als de AAA, 1 gaat lekken en de rest is nutteloos..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Die AAAA cellen zitten i.h.a in 9V alkaline cellen.
In "ordinaire" 9V blokjes zitten die platte prismatische cellen, zoals in het filmpje.

Oeps, maartenbakker was me voor..., zij het met andere benamingen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

Ok, ik wist niet dat de 'form factor' afhankelijk was van de chemie. Het leek me logisch dat men liefst de prismatische cellen zou maken omdat ze (in theorie) 4/π meer nuttig volume hebben, maar blijkbaar is dat met alkaline niet handig of zo? Ik weet in elk geval na een mislukt experiment met het opladen van een standaard 9V blok van Duracell dat die bestaan uit kleine staafjes (of dat nu AAAA is weet ik niet). Tip: niet proberen, dat spul uit die batterij maakt alle contacten stuk. :(