Scheerwandcontactdoos vervangen voor normaal WCD

Dit topic is gesloten

In mijn badkamer zit een scheerwandcontactdoos, die wordt al jaren niet meer gebruikt en nu wil ik deze vervangen door een normale geaarde WCD. Ik vroeg mij af of de inbouwdoos die hierachter zit een standaard doos is. De plaat lijkt mij groter dan normaal. Mijn voorkeur is een dubbele WCD te plaatsen maar wil niet gaan breken en hakken. Wie weet zo of dit kan?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je zult zelf uit moeten proberen of het met een dubbele wcd gaat.
Wat in elk geval moet, voor je eigen veiligheid en die van de andere gebruikers..
De W.C.D. moet voorzien zijn van randaarde ( dat geef je al aan, maar die randaarde moet ook aangesloten zijn, dus doormeten of deze nog goed is)
Mede beveiligd door een aardlekschakelaar van 30 mA. Ook de aardlek testen.
De WCD moet goed aan de wand aansluiten zodat er geen vocht achterlangs kan lopen.
Hier zijn speciale wcd,s voor.
En je moet een bepaalde afstand van je douche en bad blijven, dat heet zone indeling. Het komt er op neer dat je de wcd vanuit het bad of onder de douche NIET berijkbaar moet kunnen zijn, voldoende afstand houden dus.
In de NEN1010 kun je de maatvoeringen hier voor vinden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

In badkamers wordt wel eens wat met water "gespeeld". Dat is niet fijn in combinatie met "stroom". Vandaar dat als veiligheidsmaatregel ooit een scheer-WCD is bedacht: met een kleine trafo zijn beide polen geisoleerd van het net.

Dat is een veiligheidsmaatregel die jij wilt gaan omzeilen met een "echt stopcontact". Of je dat echt wil, moet je zelf beslissen.

Tegenwoordig zijn m.i. de regels omtrend elektra in badkamers best wel soepel. Je wilt niet zomaar dat de kans op ongelukken de komende twee weken erg klein is, maar de komende vijftig jaar.....

De regels staan toe dat er stroom is zoveel cm boven en zoveel cm naast water-punten. Ik denk dat als er kinderen zijn (misschien nu nog niet, maar je weet maar nooit... vijftig jaar!) er best wel eens 1 of 2x een bad-feestje kan ontstaan waarbij de boel (tot best wel hoog en ver!) veel natter wordt dan je zou willen. Dan krijgen de kinders een uitbrander van moeders en zal het niet veel vaker gebeuren, maar je wilt wel dat iedereen het afdrogen overleeft en daarbij dus niet ge-electrocuteerd wordt.

Maar goed. Die plaat is iets groter omdat er een trafo achter zit. Of omdat ze iets betere water-bestendigheid willen creeeren. Even kijken: twee schroefjes lijkt me aangewezen.

Toeternietoe heeft de opmerking over aardlek die ik nog wilde plaatsen al gemaakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Inbouw WCD gaat niet passen, voor de scheerwandcontactdoos was er een aparte zwarte rechthoekige inbouwdoos voor nodig. Deze is groter dan een normale inbouwdoos.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 17 september 2017 09:07:03 schreef Thehof:
Inbouw WCD gaat niet passen, voor de scheerwandcontactdoos was er een aparte zwarte rechthoekige inbouwdoos voor nodig. Deze is groter dan een normale inbouwdoos.

Ik heb net even nagemeten, de afdekplaat van een dubbele wcd mra is iets minder hoog dan de scheerwcd. De breedte gaat wel goed.
Dat lukt dus niet.
2 enkele wcd onder 1 dubbele afdekplaat gaat wel, maar daar passen in elk geval de bevestigingsschroefjes niet van.
Het zal dus iets hobbyen mmoeten worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

als de doos diep genoeg is, 50mm diep dan kun je een md4050 doos toepassen, die zijn 40mm diep en uitdrukbaar naar 50mm. die steek je in de oude doos en boort deze door de oude doos heen vast in de muur. de overige ruimte dichtsmeren met knauf.

je kunt ook een inbouw wcd nemen waar je een plaatje voor maakt. stukje alu bekleden met plakfolie of schilderen. gat erin boren waar het nieuwe wcd inpast en de bevestiging op de oude schroeven van de doos past.

dat zou je kunnen doen op het oude deksel, maar dat is bakeliet dus kan niet veel drukkracht hebben. met een gatzaag voorzichtig boren dan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een badkamer waar een scheer wcd in gemonteerd is voldoet niet aan de eisen om een normaal wcd te monteren. Het is dus niet toegestaan om deze actie uit te voeren.
Denk aan vereffening, Aardlekschakelaars, zone indeling

maartenbakker

Golden Member

Op 17 september 2017 10:50:09 schreef cmk:
Een badkamer waar een scheer wcd in gemonteerd is voldoet niet aan de eisen om een normaal wcd te monteren. Het is dus niet toegestaan om deze actie uit te voeren.
Denk aan vereffening, Aardlekschakelaars, zone indeling

Het woord is VOLDEED. De TS zal dus even moeten uitzoeken in welke zone het ding volgens de huidige regels zit en afhankelijk daarvan beslissen wat hij doet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik vergeet nog wat.
In je scheerwcd zit (als het goed is) geen aarde of aarddraad. Die moet je er nog bijtrekken.

@cmk De normale elektrische installatie in een badkamer (in woonhuizen)heeft geen vereffening. Die is er alleen voor de speciale dingen zoals water en cv leidingen en vloer etc.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dergelijke scheer wcd's waren er tot begin 80's. toen kwam standaard de 30ma aardlek op de natte groepen waardoor er wel meer veranderde. een wcd op de badkamer mocht ( wel geaard ) en de lichtschakelaar ook, die zat veelal nog buiten de badkamer voorheen.

de regels zijn nog wat vaag geweest, want ik ken meerdere gebouwen die boven een wastafel op de slaapkamer een scheer wcd hadden zitten en toch zat er vanuit de bouw al een 30ma aardlek op die groepen. nog raarder waren de 2 gewone wcd's die 60cm verder zaten, en dat tientallen keren zo gemaakt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Ik heb tot 2010 nog wel scheerwcd's gemonteerd in nieuwbouwhuizen.
Waren kleine badkamertjes en het was niet anders..
Geen gewone wcd plaatsen daar, tenzij je inmiddels bad of douche verplaatst heb...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

zeldzaam dan, ik heb er geen installateur meer mee bezig gezien. men calculeert gewoon geen wcd's als de badkamer te klein is om in de juiste zone nog een wcd te kunnen zetten. soms nog op de grens meest ver weg van de douche af langs de wasbak een wcd allweather met klepjes die ip44 zijn.

op tekening is het niet heilig, soms valt de badkamer nog kleiner uit dan gedacht en moet de installateur zelf zien, soms komt de lichtschakelaar dan buiten de badkamer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Hele wijk met die zooi...
Iets met stond in bestek en mijn werkgever was onderaannemer...
Dan ben je gewoon de klos...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Bedankt voor alle info. Dit scheerstopcontact hoort niet origineel in mijn huis, de vorige bewoner heeft het geplaatst. Toen zat er nog geen aardlek op die groep. Dus toen een goede keuze. Inmiddels heb ik mijn groepenkast vervangen (1 jaar geleden) en heb op alle groepen aardlekschakelaars. Dat voldoet weer helemaal aan de eisen. De plek is ook ver af van de douche dus qua zones mag hier een geaard WCD komen. Dat heb ik al bekeken. Enige lastige is dus dat het geen standaard doos is en daar niet eenvoudig een WCD op te zetten is. Die info was ik naar op zoek. Ik ga eens kijken wat ik hierop kan verzinnen.
De opmerking dat er geen aarde in de doos zit is wel een goede, dat ga ik eerst eens nakijken. Als die er niet zit begin ik er niet aan.

[Bericht gewijzigd door Rolo op zondag 17 september 2017 16:59:20 (10%)

Het is toch niet zo moeilijk om daar aarde te krijgen? Gewoon de buizenloop volgen van de badkamer naar de meterkast en zodra je een aarddraad tegenkomt daar aftakken.
Verder zou ik gewoon gaan hakken om er ordentelijke inbouwdozen in te krijgen. Dat is nou eenmaal een afwijking van mij, als je iets doet, doe het dan meteen goed.

ik gok dat de scheerwcd gewoon naar de centraaldoos loopt van de badkamer ofwel de 1e beste van die groep welke in de buurt zit. daar zal aarde inzitten, gezien de badkamer echt oud moet zijn als de leidingen geheel niet geaard zijn. als dat zo is zou ik ook eens kijken of je wel vereffening hebt op je gas, water leidingwerk waar deze de woning binnen komen.

je kunt met een boor van 44 zo een klein inbouw wcd in het deksel boren van de oude scheerwcd. dat bakkeliet is dik, dus boor je rustig is het sterk zat om een wcd te dragen. om een echt wcd erin te krijgen wat in een 76mm inbouwdoos past zal het gat groter moeten worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vandaag de plaat eraf gehad, en er zit een aarde draad achter in de doos dus dat is gunstig. Maar ik heb besloten het voorlopig maar even zo te laten zitten. Bedankt voor de info.

Is wel een late reactie,maar ik weet niet wat je met de scheer wcd gedaan hebt, ondertussen. Als je deze nog hebt en weg wil doen zou ik deze wel willen overnemen.

Sine

Moderator

Doe dan even een mailtje naar Rolo, dat staat gewoon zichtbaar in zijn profiel.

Deze oude koe kan weer de sloot in.

Dit topic is gesloten