Hallo allemaal,
Ik ben opzoek naar advies over een goedkope manier om veel wattage voor weinig geld over te brengen.
Dit is voor een kunstproject waarbij ik planten onder frequenties van 1 tot +/- 50 hertz oscilleren.
90% van de oscillates bevinden zich onder gehoor niveau dus geluid kwaliteit is niet relevant. De subwoofers hangen in de lucht dus de frequentie waarbij je het geluid gaat horen ligt hoger dan 20 hertz.
Voor voorgaande installaties gebruikte ik goedkope P.A versterkers van 120 watt. (Skytech) een klasse A versterker die twee transistors (A940 PNP) gebruikt per kanaal. volgens mij + 15 volt tot - 15 volt.
een voordeel is dat er bij het board een ring travo zit. waardoor ik geen dure voeding nodig heb.
Hoewel dit prima werkt voor mijn doel ondervind ik de volgende nadelen:
1: een groot deel van de energie wordt omgezet in warmte gezien ik vaak 16+ kanalen gebruik is dit wel een kritisch punt
2: De componenten zijn niet erg duurzaam. er zijn al meerdere versterkers uitgevallen.
Als vervanger heb ik op ali-expres een STA508 klasse-D versterker gekocht:
Chip: TC2001
Power: 50W + 50W (8ohm)
Work: D Class
Quiescent Current: 20mA
Efficiency: 90%
Frequency Response: 20Hz to 20KHz
Operating Voltage: DC18V to DC35V
Recommended Supply Voltage: DC24V
Maximum Output Current: 3A
Op RS heb ik een geschikte switch mode PSU gevonden:
Output Voltage 24 V dc
Output Current 6.5A
Power Rating 156W
Met dit setje heb ik voor ongeveer 40 euro twee keer 50 watt vermogen in een compact formaat.
Mijn vraag:
Denken jullie dat dit een slimme oplossing is?
Is een klasse D versterker duurzamer? (gezien de lagere temperatuur)
Is er een goedkopere mogelijkheid voor het benodigde effect?
Ik zit hier al een tijd mee te sparren. en denk dat ik zeker advies van derde kan gebruiken.
P.S.
Het gaat hierbij NIET om geluid kwaliteit alleen maar vermogen om subwoofers te laten oscilleren op een geluid compositie.
Alvast bedankt voor jullie input
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Klinkt goed, maar duurzaam is niet wat bij me opkomt bij ali-express.
Heb je per sé veel kanalen nodig, of zijn er ook weergevers die het zelfde moeten doen, en kun je met serie+parallel schakelen toch op een geschikt impedantie komen voor bijvoorbeeld een 4 x 1500 watt Behringer NU4-6000, die slechts 370 euro kost?
Op 5 november 2017 15:41:18 schreef Fuzzbass:
Klinkt goed, maar duurzaam is niet wat bij me opkomt bij ali-express.Heb je per sé veel kanalen nodig, of zijn er ook weergevers die het zelfde moeten doen, en kun je met serie+parallel schakelen toch op een geschikt impedantie komen voor bijvoorbeeld een 4 x 1500 watt Behringer NU4-6000, die slechts 370 euro kost?
Dank voor je reactie,
Ik heb inderdaad veel kanalen nodig. elke driver heeft een eigen kanaal. Ik deel je gevoel over ali-express, aan de andere kant komen veel componenten van duurdere leveranciers zoals conrad volgens mij gewoon uit dezelfde fabrieken. Ik kan mij hier in vergissen
MGP
LDmicro user.
De modules bij Aliexpress zijn al stukken beter dan vroeger en zoals je schrijft komen die van andere leveranciers ook van China.
Voor losse IC's en andere halfgeleiders ben ik minder optimistisch met al die gezandstraalde behuizingen.
Maar gebruiken voor frequenties niet hoger dan 50Hz dat zul je nog moeten uitproberen, ze geven op 20 - 20kHz op en dat zijn "Chinese" cijfers.
Bij die constante lage frequenties loopt er ook veel stroom door de luidsprekers omdat de impedantie van die luidsprekers frequentieafhankelijk is.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Die klasse D chips hebben vaak een filter aan de ingang, hele lage frequenties gaan niet werken. Schakelende voedingen gebruiken met klasse D gaat ook vaak fout.
Persoonlijk zou ik voor de Hypex klasse D modules met de schakelende voeding van Hypex gaan. Andere prijsklasse dan Aliexpress dat zeker.
Die skypech dingen leveren ook geen 120 watt, ja mischien pmpo.
De meeste versterkers hebben zoals eerder gezegd een lf filter , als je de versterker in dit grens gebied laat werken gaan er enorme stromen door de woofers. Hebben de woofers ook nog filters ?
Ik heb hier 2 QSC 1450 verstekers staan, hier kun je het lf filter van uitschakelen, er staan dan wel 5 uitroeptekens in de handleiding.
Als je zoveel luidsprekers nodig hebt zou je bijna een oude generator kunnen gebruiken welke je op 20Hz laat draaien.
Als de module recht tot "20 Hz" gaat valt hij pas veel lager echt af, of anders is er zeker bij trough hole zo een bipolaire elco over het ingangs RC te solderen.
Een eventuele DC beveiliging zou bij grote subsone signalen wel roet in het eten kunnen strooien.
Verder vind ik het lastig om goed advoes te geven.
Bij het kunstwerk zou ik vooral de eigenschappen van de drivers, bronnen etc. goed documenteren en zorgen dat die documentatie altijd in het kunstwerk te vinden is.
Dan is het desnoods over decennia nog te herstellen met dan verkrijgbare componenten.
Die documentatie is feitelijk het kunstwerk, want electronica en luidsprekers leven over het algemeen niet zo lang; ik herstelde dit weekeinde een 80's Zero88 dimmer die waarschijnlijk meer dan 250kh aan gestaan heeft maar dat is echt een uitzondering.
Hele lage frequenties weergeven en laag vermogen en lage kosten gaan niet samen.
Frequenties van 1 tot 50 Hz vragen veel vermogen.
En hoe lager de frequentie hoe lastiger voor de speaker en versterker om dit nog goed te kunnen.
De impedantie van je speaker is op die hele lage frequenties lager dan de nominale impedantie.
Ook al is de geluidskwaliteit niet van belang dit ga je alleen redden met hele goede versterkers anders blijven ze kapot gaan.
Infrasoon (<20Hz) geluid of infrageluid geeft heel veel gezondheidsklachten, kijk er mee uit, je hoort of ziet het niet.
Bij de politie wordt er gebruik van gemaakt om menigtes te verjagen, ook is bekend dat er mensen zijn die er misbruk van maken.
Google zoekterm "infrasoonklachten" en je krijgt een enorme lijst met websites hierover alleen al in nederland.
Hier 1 die wat uitleg geeft:
http://www.exo.science.ru.nl/bronnen/biologie/infrageluid.html
joopv
Golden Member
Ik vraag me af of je die infrasone luchttrillingen niet beter op een mechanische manier kan maken..?
Op 5 november 2017 22:31:39 schreef rwk:
Infrasoon (<20Hz) geluid of infrageluid geeft heel veel gezondheidsklachten, kijk er mee uit, je hoort of ziet het niet.
Bij de politie wordt er gebruik van gemaakt om menigtes te verjagen, ook is bekend dat er mensen zijn die er misbruk van maken.
Google zoekterm "infrasoonklachten" en je krijgt een enorme lijst met websites hierover alleen al in nederland.
Hier 1 die wat uitleg geeft:
http://www.exo.science.ru.nl/bronnen/biologie/infrageluid.html
Leuk stukje om te lezen!
Ik heb wel mijn twijfels bij dit onderzoek, 15 proefpersonen lijkt mij niet wetenschappelijk representatief daarnaast kan de woofer wel een slag maken van 20 hertz maar dat betekend nog niet dat er ook een geluidsgolf van 20 hertz geproduceerd wordt. vooral zonder klankast of andere vorm van akoestische versterker denk ik ook niet dat dit gebeurd. (te weinig oppervlakte ten aanzien van de golf)
Op 5 november 2017 22:10:10 schreef Dratsabylgu:
Hele lage frequenties weergeven en laag vermogen en lage kosten gaan niet samen.Frequenties van 1 tot 50 Hz vragen veel vermogen.
En hoe lager de frequentie hoe lastiger voor de speaker en versterker om dit nog goed te kunnen.
De impedantie van je speaker is op die hele lage frequenties lager dan de nominale impedantie.Ook al is de geluidskwaliteit niet van belang dit ga je alleen redden met hele goede versterkers anders blijven ze kapot gaan.
Daar was ik al een beetje bang voor.. wat zou je voor een dergelijk project aanraden?
Een 230V subwoofer versterker?
Op 5 november 2017 20:51:54 schreef Peter112:
Die skypech dingen leveren ook geen 120 watt, ja mischien pmpo.De meeste versterkers hebben zoals eerder gezegd een lf filter , als je de versterker in dit grens gebied laat werken gaan er enorme stromen door de woofers. Hebben de woofers ook nog filters ?
Ik heb hier 2 QSC 1450 verstekers staan, hier kun je het lf filter van uitschakelen, er staan dan wel 5 uitroeptekens in de handleiding.
Als je zoveel luidsprekers nodig hebt zou je bijna een oude generator kunnen gebruiken welke je op 20Hz laat draaien.
Het is inderdaad piek vermogen verdeeld over 2 kanalen. De 4 A940 PNP transistors leveren in totaal volgens mij 40 watt RMS vermogen. wat prima is voor de amplitude die ik wil bereiken.
Volgens mij valt het allemaal wel mee met die enorme vermogens en sub bassen, zoals TS al aangeeft zitten de speakers niet in een kast dus is er maar weinig nodig om de speakers flink te laten bewegen..
gek idee, maar kun je niet beter met lineaire actuatoren werken in dat geval?
bijv op lucht of met tandwielen over een kogel of een Trekmagneet?
Voor nu te laat, maar wellicht een idee voor de volgende keer. Kun je misschien met minder energie voor de beweging toe!
Ik zou inderdaad nu eens gaan kijken naar goedkope goed gekoelde simpele klasse D versterkertjes. Probleem is dat je in DC bereik lijkt te zitten. Dus eigenlijk moet je proberen een versterker zonder koppel condensator in de uitgang te vinden..
De versterker die je op Ali hebt gekocht kan je wel gebruiken maar dan zou ik de voedingsspanning zo laag mogelijk houden.
Dus liever iets van 18 tot 20 volt i.p.v. de 24 volt die je nu hebt.
Hij zal zonder aanpassingen geen 1 Hz halen maar misschien komt hij laag genoeg.
De lagere impedantie dan nominaal is op class D niet zo'n probleem als je maar zorgt dat de voedingsspanning niet te hoog is.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Printje met een TPA3116D2 is ook niet duur: https://www.banggood.com/DC-12V-24V-100W-BTL-Out-TPA3116-Mono-Channel-…
Op 6 november 2017 15:16:41 schreef High met Henk:
gek idee, maar kun je niet beter met lineaire actuatoren werken in dat geval?
bijv op lucht of met tandwielen over een kogel of een Trekmagneet?Voor nu te laat, maar wellicht een idee voor de volgende keer. Kun je misschien met minder energie voor de beweging toe!
Ik zou inderdaad nu eens gaan kijken naar goedkope goed gekoelde simpele klasse D versterkertjes. Probleem is dat je in DC bereik lijkt te zitten. Dus eigenlijk moet je proberen een versterker zonder koppel condensator in de uitgang te vinden..
zijn inderdaad opties, behalve dat ik gebruik maak van verschillende frequenties binnen een compositie. op dit moment kan ik de geluid stukken maken met bijvoorbeeld MAX MSP, wat mij veel vrijheid geeft voor variatie.
Op 6 november 2017 16:31:34 schreef Dratsabylgu:
De versterker die je op Ali hebt gekocht kan je wel gebruiken maar dan zou ik de voedingsspanning zo laag mogelijk houden.
Dus liever iets van 18 tot 20 volt i.p.v. de 24 volt die je nu hebt.
Hij zal zonder aanpassingen geen 1 Hz halen maar misschien komt hij laag genoeg.
De lagere impedantie dan nominaal is op class D niet zo'n probleem als je maar zorgt dat de voedingsspanning niet te hoog is.
Ah dus als ik je goed begrijp werkt een lagere PSU spanning als een soort veiligheid marge. betekend het dan dat als ik bijvoorbeeld een 20 volt PSU gebruik de maximale stroomsterkte 4A moet zijn?
dit is mij nog een beetje onduidelijk gezien de 80 watt alleen in de piek wordt bereik.
Klopt het dat als de PSU stroomsterkte onvoldoende is de golf wordt afgevlakt? (clip)
Op 6 november 2017 16:44:42 schreef Arco:
Printje met een TPA3116D2 is ook niet duur: https://www.banggood.com/DC-12V-24V-100W-BTL-Out-TPA3116-Mono-Channel-…
Ik ben niet bekend met die chip maar inderdaad een goede prijs! Ik ga er 1 bestellen om uit te proberen.
Ik zou zoveel mogelijk eindtrappen op 1 voeding zetten en dan niet op een geschakelde voeding maar een lineaire.
Dan kan je waarschijnlijk een lichtere voeding nemen dan de som van alle losse voedingen.
Hoe zwaar deze precies moet zijn kan je beter even meten en niet bepalen aan het aantal watts.
Om hoeveel eindtrappen gaat het en krijgen ze allemaal tegelijk hetzelfde signaal aangeboden?
Misschien een raar idee, maar als je nou een wisselstroom dynamo neemt zonder gelijkrichter regelbare weerstand er achter en dat aan de luidspreker
de dynamo aandrijven met een moter? Is maar een idee,
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
TPA3112 vind ik een fijne chip, heb hem al diverse malen gebruikt. (fijn is ook dat 'ie een load van 2Ω aan kan sturen)
Wat er gebeurt als je teveel stroom uit de voeding trekt hangt van de voeding af. Sommige begrenzen inderdaad, andere schakelen af tot de overbelasting weg is...