beste
wie kan mij helpen een schema te vereenvoudigen en goed werkend te krijgen
ik heb een schema gemaakt voor een siemens logo
het gaat om een wedstrijd schakeling het werkt maar niet goed

1: Ik snap niet wat dit nu met HF te maken heeft, zet je vraag eerst in een ander forum (software & interfacing bv)
2: Ja ik kan je wel helpen.
3: Zo kan ik je niet helpen.
4: Post het programma als .lsc file, dan hoef ik (of een ander) het niet over te tikken.
5: geef een duidelijke werking van je gewenste programma.
Een wedstrijd kan zoveel zijn.
6: wat gaat er niet of werkt er niet.
7: Waarom zou je het programma willen vereenvoudigen?
8: voor welke LOGO versie wil je het hebben? (0BA.)

beste
ten eerste sorry voor het plaatsen van mijn vraag op het verkeerde forum dit is voor mij de eerste keer.
ik heb geprobeerd een programma te maken voor een wedstrijdbel voor onze tennis vereniging in een logo 230RC.
wat het programma moet doen is
I1 wordt gezet: bel gaat 5 sec bellen daarna wordt er een wedstrijd gespeeld van 30 minuten daarna moet de bel weer 5 sec bellen dit moet hij blijven herhalen tot I1 weer weg genomen wordt tevens moet de tijden gerest worden als I1 wegenomen wordt.
I2 wordt gezet bel 5 sec dan 5 minuten inslaan dan bel 5 sec daarna 20 minuten spelen dan weer bel 5 sec daarna weer 20 minuten spelen dan weer bel 5 sec dit moet blijven herhalen tot I2 weggenomen wordt tevens moet de tijden gerest worden als I2 wegenomen wordt.
het probleem is als je te snel I1 of I2 in en uitschakelt werkt het programma niet meer naar behoren.
BvD Peter

Op 7 december 2017 20:53:53 schreef tennis:I2 wordt gezet bel 5 sec dan 5 minuten inslaan dan bel 5 sec daarna 20 minuten spelen dan weer bel 5 sec daarna weer 20 minuten spelen dan weer bel 5 sec dit moet blijven herhalen tot I2 weggenomen wordt tevens moet de tijden gerest worden als I2 wegenomen wordt.

Moeten ze tijdens de bel ook van speelzijde wisselen? dat word rennen.

Het kan, alleen kun je beter een programma maken met tekst erbij,dus bij de in en uitgangen en de logica en niet het bestand uit de logo trekken en die hier posten, dus de originele opslaan.De file word een complete soep als je die uit de logo trekt.
En selecteer de juiste logo zoals Toet al aangeeft.

En neem een ingang keuze mee zodat ze beide niet tegelijk kunnen inschakelen, of een 1-0-2 schakelaar toepassen.
Anders lijkt de oefening een wedstrijd.
Of als er gewisseld moet worden, die tijd is variabel denk ik ?

I1>bel 5 sec/start> timer 5 min/inslaan>bel 5 sec>timer 20 min/spelen>bel 5 sec> stop:veldwissel?:start>bel 5 sec>timer 20 min/spelen> bel 5 sec/stop> reset?

Ik zou dit eenmalig maken of reset alleen mogelijk maken als het programma afgerond is en bv via een signaallamp duidelijk maken wat nu de wedstrijd of oefening tijd is, of 2 x kort ,snel, lang bellen.

Succes.

De eerste stap (met I1) is een eitje. Met een a-synchrone impulsgever ben je al klaar.
De andere (met I2) krijgt er 2 timers bij, om vervolgens van de a-synchrone impulsgever aan te sturen.

Je moet zelf de juiste tijden in de timers en a-synchroon block invoeren.
En als het mogelijk is om I1 en I2 gelijk te aktiveren dan moet je een vergrendeling inbouwen.

Beste
wat ik heb is een Siemens LOGO! 230RC PLC-aansturingsmodule 6ED1052-1FB00-0BA6 115 V/AC, 230 V/AC

I1 en I2 is een 1-0-2 schakelaar.
wisselen van helft zit in de speeltijd.

Toeternietoe
kan je mijn hier een PDF file van je schema sturen want ik heb een demo version van logo soft en dan kan ik je file niet inporteren geeft telkens een melding dat het een demo version is.
dan kan ik het overschrijven in de demo version en het testen
of is er een andere manier.

In de bijlage een .pdf van het programma.

Je kunt bij Siemens altijd een demo ophalen voor de hogere versies.
Dat is kosteloos.
https://w3.siemens.com//mcms/programmable-logic-controller/en/logic-mo….

Eventueel na installeren een upgrade naar versie 8.2 doen.
Dan moet het te openen zijn.
Maar windows handelt om een een of andere reden bij mij (en wellich bij jou) de .lsc files niet goed af. Je moet het programma downloaden en opslaan.
Dan LogoSoft openen, en daarna pas mijn programma laden.

Toeternietoe
ik heb er dit van gemaakt loopt nu niet meer vast
dat van I1 was een goede tip
I2 heb uitgebreid met meer timers omdat de a-synchrone impulsgever
zijn eigen blijft herhalen en er moest een andere tijd in als bij I1.
nu nog een andere vraag bij het programmeren in de logo, hoe kan ik die knoop punten als verbinding programmeren in de logo.
Vorige keer heb ik voor alle knoop punten een output gebruikt en zo het schema opgebouwd.