Ik heb een set Bose 901 serie 3 die na het refoamen behoorlijk schel klinken vooral de wat meer lagere en midden tonen het lijkt net of ze overbelast zijn. Ik kan niets vinden wat er op lijkt dat de speakers gescheurd zijn. Ik kocht de boxen met al verwijderde foamranden dus heb niks om te vergelijken . Met de equalizer erbij serie 4 blijft het probleem zich voordoen wel in mindere maten. Heeft iemand ervaring hiermee hoe je dit kan oplossen .
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Als er de juiste vervangende surrounds zijn gebruikt en ze goed gemonteerd zijn (goed gecentreerd?) zou het redelijk hetzelfde moeten klinken als origineel. Misschien nog wat in laten spelen?
Om te kunnen beoordelen of de speakers afzonderlijk nog voldoen aan het origineel kan je een impdantiekarakteristiek opmeten bijvoorbeeld. Zonder meetset voor luidsprekers kan je eigenlijk geen diagnose stellen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je dit test op de werkbank met de speakers op kijkhoogte klinkt het al snel slecht, de hoog en midunit zitten dan op oor hoogte. zet ze eens neer op de plek waar ze moeten komen staan en luister dan eens.
De Bose 901 heeft maar 1 type speaker en wordt d.m.v. een equalizer gecorrigeerd. Dus zonder de juiste equalizer gaat het nooit goed klinken. Ik weet niet of de serie 4 equalizer precies hetzelfde doet als de serie 3 dat zal je even moeten googlen.
Zonder de bijbehorende equalizer zijn ze slechter dan slecht. Nieuwe randjes moeten wel even soepel worden. Even een paar dagen lekker laten wapperen. Dan de originele EQ lenen, en dan kijken of de speakers bij jouw smaak passen. En dan dus de EQ namaken of ergens aanschaffen.
Allereerst bedank voor jullie reacties.
Ben vandaag de hele dag bezig geweest met het uittesten van de boxen / kabels / en andere posities en kwam erachter dat 1 van de uitgangen van de versterker ( tulp ) niet functioneerd zodra je deze inplugde viel de linker box weg en gaf een krakend geluid. We gaan nog proberen een andere versterker er tussen te plaatsen om in ieder geval zeker te stellen dat het niet de equalizer is . Ik ben helaas niet in het bezit van apparatuur om de speakers te testen dus eerst maar de andere Versterker proberen. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte van de verdere ontwikkelingen .