Al een tijdje volg ik de diverse discussies over de EEVBlog 121GW DMM.
Zijn er CO'ers die zo'n DMM aangeschaft hebben en wat zijn de ervaringen?
Nog een vraag: is de 121GW dezefde meter als de Brynan BM235?
Voor mij tot nu toe een vaag geheel.

Frans

Op 28 januari 2018 12:42:11 schreef Lupus:
Nog een vraag: is de 121GW dezefde meter als de Brynan BM235?

Nee, die zijn niet hetzelfde. De eerste EEVblog meter was inderdaad een Brymen met een ander labeltje erop. De 121GW is een nieuw ontwikkelde meter met een hoop input van Dave Jones.

De 121GW is een meter die nieuw ontwikkeld is door UEI en geproduceerd door Finest Instrument in Korea.

Op het EEVBlog forum lees ik dat deze meter veel bugs heeft, langzaam is en mechanische problemen heeft. Het lijkt me op dit moment geen aanrader om te kopen.

Ik hebt er eentje besteld maar ik zit in de twee batch. Dus die was normaal voorzien voor eind februari begin maart. Geen idee of dat nog waargemaakt zal worden in verband met de mechanische problemen. Ik laat mijn bevindingen hier wel achter wanneer hij toekomt.

Let ook even op de totale kosten. Er komt nogal wat bij, als niet vanuit EU geleverd wordt.

Word geregeld via een bedrijf in Duitsland. Dus geen invoer rechten maar wel 19% aan duitse btw daar kan ik mee leven.

Het blijft voor mij een vaag geheel.
Veel discussies, veel suggesties voor verbetering, trage firmware follow-up (vs 1.02 nu?), levering met vs 1.01.
Verder: geen updates meer na midden december, onduidelijk hoe te bestellen, zeker in de EU.
Wel een informatieve video van Joe Smith (met test versie van de meter) met suggesties.

Project lijkt een stille dood te sterven.
Kickstarter geeft nagenoeg geen updated informatie.
En wat is nu precies de relatie met Brymen? Land van herkomst?

Vaag, zeer vaag. Leek een leuk project maar wat een trage gang van zaken.
Of ligt dat aan mij?

Groet met dank voor de reacties,
Frans

Inderdaad een wazig geheel. En zo bijzonder lijkt die meter me niet, zeker niet voor die prijs. (uit de wazige info zie ik bijna 200 euro?)

Ruim Eur 200, incl BTW, zonder invoerheffing en leveringskosten. Wat kost de EU reshipment?
Voor die prijs heb je ook al een Brymen 869S.

Wel een mooie feature-set, mits de aanloopproblemen opgelost worden. Support op termijn is wel de vraag.

Wat ik bedoel:

Topic: New EEVBlog-Branded Multimeter Coming? (Read 73210 times)

73210 maal gelezen. Zegt toch wel iets, denk ik.

Frans

Verder: geen updates meer na midden december, onduidelijk hoe te bestellen, zeker in de EU.

De backers van de kickstarter campagne krijgen voorrang, dus momenteel kan je de meter niet pre-orderen, zie hier. Zo ver ik kan opmaken zijn er wat firmware problemen en de range switch zou wat wiebelen. De vele discussies maken het geheel inderdaad wat onoverzichtelijk.

De BM235 van Brymen is de eerste EEVblog branded multimeter. Functioneel geen enkel verschil, de meter is ook volledig ontworpen door Brymen, alleen het EEVblog logo staat er op en de holster heeft een blauwe in plaats van een rode kleur. Deze meter heeft dus niks te maken met de 121GW van UEI.

Hi,

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt een DMM van EEVBLOG te kopen...

Hier kan je een BM869s kopen voor 181 Euro met garantie van een Nederlands bedrijf.
https://www.eleshop.nl/brymen-bm869s-multimeter.html

Lage spanningval op het stroombereik... boeie, als dat die ene keer nodig is, dan neemm ik wel een serie weerstand waar ik dan de meter overheen zet.
Hoeveel komt dit bij mij voor? ik denk niet meer dan 1x per jaar, dat kan natuurlijk voor een andere gebruiker anders zijn.
Maar dat is niet iets om de meter zwaar op te beoordelen, dit omdat wat ik al aangaf er meerdere oplossingen voor zijn voor spanningsval bij stroommetingen.

Traag autorangen is nu niet echt wat ik als prettig ervaar, dat is een van de zaken van mijn meest gebruikte handmultimeter de ANENG AN8002 die mij storen...
Ik heb de Bryman869s al uit mijn werktas gehaald en deze gaat nu op de electronica bank en de ANENG in mijn werktas, daar is hij goed genoeg voor.
De Brymen is lekker snel en geeft in 1x de goede waarde aan als ik de meetpennen ergens op prik.
Beide eigenschappen bepalen voor mij vrij sterk of ik een DMM prettig vind werken.
Het meetinstrument moet niet zoveel aandacht trekken, dat je hierdoor minder met je te meten object bezig bent.

Maak je zelf niet gek omdat Dave geholpen heeft de 121GW te ontwerpen, dat maakt hem geen goede DMMM ontwerper en al helemaal niet voor de prijs die dat instrument moet gaan kosten.
Zelf opnieuw programmeren met firmware en extra functies toevoegen, tja, ik wil gewoon dat als ik hem aanschaf dat hij al goed bruikbaar is.
En ik wil al helemaal niet dat ik door het kopen van de EEVBLOG meter een alfa/beta tester wordt.

Wil je echt een EEVBLOG meter, wacht dan zeker 1 jaar zodat de alfa/beta versie fouten er uit zijn :-)

Mijn 2 cent

Groet,
Blackdog

BM869s kopen voor 181 Euro

Die is wel ex BTW. Zoals ik al aangaf, de 869S is misschien een betere keus, tenzij je de speciale features van de 121GW echt nodig hebt: logging op SD card, Bluetooth interface, low burden voltage.
Eens met Blackdog dat je beter kunt wachten tot huidige problemen opgelost zijn. Trage auto-range is voor mij ook een show-stopper. Logging op SD-card kan handig zijn, Bluetooth liever niet en een uCurrent heb ik al (weinig gebruikt).

[Bericht gewijzigd door markce op (12%)]

Zaken als sd card en bluetooth lijken leuke features, maar in de praktijk gebruikt bijna niemand het.
Wij hebben lange tijd meters met GPIB/RS232/USB gehad, ik geloof dat er een keer een is gebruikt, en voor de rest zitten de snoeren nog steeds in de doos... ;)
Als je wilt loggen, is een echte SD logger meestal handiger en goedkoper...

Arco, Markce en Blackdog

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ben er wel uit:
een hoop herrie, veel blind vertrouwen, een trage gang van zaken en twijfelachtige uitvoering / stabiliteit zonder echt baanbrekende vernieuwing.
Laat maar, niks voor mij.

Genoeg volwassen alternatieven beschikbaar.

Nogmaals dank,

Frans

Hi,

markce
Ik zat duidelijk te snurken vanochtend dat ik de BM869s van de verkeerde website heb getrokken.
Mijn dank, ik heb de link aangepast.

Lupus
De Bryman meters leveren veel waar voor hun geld en de voorgestelde BM869s staat hier ook op tafel.
Deze meter heeft bij mij geen noemenswaardige irritaties opgeleverd en kan hem hierdoor aanbevelen.

Groet,
Blackdog

De 869s is ook mijn favoriet. Samen met mijn Agilent U1252A die net wat sneller is en piept in diode testmode. De 869s onthoud de laatste settings wat ik erg makkelijk vind, heeft een bizar snelle doorpieper en is makkelijk in gebruik. (de Agilent kan heel veel maar functies die je maar soms gebruikt vind ik niet zonder manual) Ik gebruik de Brymen met oplaadbare batterij, opladen betekent open maken. Gelukkig maar iets van 1x per maand. De Agilent laadt je via de banaanbussen.

Betrek je de prijs erbij dan koop je 2 Brymens voor de prijs van 1 Agilent.

De Aneng is grappig maar ik vind het verder een onhandig ding voor bench gebruik.

De 121GW heeft twee functies die ik handig zou vinden. Een powermeet functie en hij kan zeners tot 15V meten. Dat low burdon vind ik niet zo belangrijk, Dat hij AC+DC is, vind ik wel een plus. SD kaart loggen zie ik niet zitten. Ik heb liever een grafiekje op de meter zelf. (mijn scoopmeter kan dat) Ik denk niet dat ik een zo kleine meter handig vind. (ivm omvallen, verschuiven)

Bluetooth lijkt me voor mij wel handig. Regelmatig moet iets aanblijven terwijl ik moet rusten en dan zou ik het wel prettig vinden om dan iets te kunnen monitoren. Ik gebruik ook vaak een labvoeding om accu-packs te laden. Hoewel een webcam handiger zou kunnen zijn bedenk ik nu. Die detecteert ook rook :-)

Voor 200 euro is het best veel meter (als de kinderziektes er uit zijn.

Heb de 121GW deze voormiddag ontvangen. Hij kwam toe in een witte doos met Dave zijn klasieke no bullschit packging logo erop. Daarin zat een mooi etui met de meter en accessoires. Maar van een mooie tafel kan je niet eten. De meter word geleverd met een paar brymens probes en oude uitziende thermokoppel die van zeer goede kwalitijd lijkt te zijn. De brymen probes zijn de van de luxe versie met de schroefdraad voor de 4mm banaanstekkers adaptors die eveneens worden bijgeleverd. En dan komen we toe aan de meter zelf die vrij compact is. Er moeten vier aa baterijen en er is ons een baterijduur van meer dan 500 uur belooft al zal dit wel zonder bluetooth zijn. Wat de functies betreft ik heb nog niet als getest. Maar de basis werkt bijna alles perfect zeer af en toe heb ik een glitch in de ohms meting dat ie eventjes een foutief waard aangeeft voor dat hij op de werkelijke waarde springt maar dit is slechts een schoonheid's foutje. Het stoort mij niet echt maar ik vermoed dat dit wel recht gezet zal worden in een volgend firmware update. De meter is niet zeer snel maar het is zeker snel genoeg. De bargrafh is snel maar niet zo snel is die van mijn brymen. Waar het bij mij om draaide was de diode meet functie tot 15 volt en de auto hold functie a la fluke touch hold. En die werken beide perfect. Het datalogen naar de sd card en naar dat app werken ook goed. En de app werk zelf nog beter dan verwacht de app doet meer dan alleen de huidig waarde mits een beetje vertraging weergeven en een grafiek maken. Je kan ook via de app met de meter werken alsof je er voorzit je kan enkel niet aan de draai knop draaien. Later meer maar het is als fred101 zegt je krijg veel meter voor je geld.

Zelf ben ik ook niet zo een fan van de 121GW, maar ben wel een tevreden eigenaar van een EEVBlog/Brymen BM235. Ik ga nu geen 121GW kopen, maar als je bijvoorbeeld vermogen/power factor wil meten moet je toch je best doen een betaalbaar alternatief te vinden met enige nauwkeurigheid, alleen al daarom zou hij aantrekkelijk kunnen zijn. Ligt aan je 'user case' denk ik. Ook Bluetooth/SDkaart logging kan handig zijn, net als werken op AA ipv AAA of 6F22 (die net zo duur zijn, maar wel 2,5x/10x de capaciteit hebben).

Zelf vind ik Dave Jones vaak een zeikert, maar wel heel transparant. Als je je afvraagt of het werkt/zinnig is zijn er duizenden reacties over elk klein detail op het topic dat hij ervoor opent, en als die info er niet is kan je met weinig moeite een reactie plaatsen of een vraag stellen. Dat zie ik bij een Keysight/Fluke niet snel gebeuren. Persoonlijk vind ik zijn verslag van het proces meer waard dan het resultaat, want dat hij in zijn eentje niet een apparaat zou ontwikkelen dat de gevestigde orde ging herschikken wisten we van tevoren eigenlijk al wel. Ik denk ook dat hij Brymen een beetje uit het obscure heeft getrokken, wat ik een goede zaak vind.

Even op een kritische noot: als je je nog moet afvragen of de 121GW hetzelfde is als een BM235 denk ik dat je een paar discussies op het EEVBlog forum moet lezen en niet een nieuwe hier starten. De informatie over deze meters is misschien een beetje ondergesneeuwd geraakt onder allerhande gejubel en geschreeuw, maar jij bent zeker niet de eerste die deze vraag stelt. Wegens de grootte van de tijdssprong was dit inderdaad ongepast, excuus.

Heren,

Tussen de datum van de vraagstelling en het laatste antwoord zitten ruim 5 maanden.
Inmiddels ben ik (toen als nieuweling) wel wat wijzer geworden m.b.t. die vraag en nog steeds blij met de antwoorden zoals van IN-14.

"ADHD Dave" maakt informatieve filmpjes en geeft wat mij betreft positieve kritiek.
Ik heb er in ieder geval iets aan.

Weer met dank voor alle bijdragen en antwoorden,

Groet, Frans

Ik lees dat deze meter een dual display heeft.
Kan deze meter gelijkspanning en wisselspanning tegelijkertijd laten zien?
Bijvoorbeeld gelijkspanning met de ac rimpel?

Nee voorlopig niet en dat vind ik een gemiste kans al is het een functie die ik niet veel gebruik. Maar het kan zijn dat die functie later nog word toegevoegd want de firmware is updatebaar via het sdkaartje.