12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Of er DC op staat meet je met een multimeter op stand DC. Tussen de behuizing (=massa) en het te meten onderdeel meet je dan een gelijkspanning, of 0V.
Ok. En dan met gewone muziek aan.
Begin steeds meer aan die reparatieprints te twijfelen. Volgens mij zijn het universele prints. Er zit bij alleemaal op de voeding een 2200uf condensator. Die zit ook standaard in de radio voor de versterkers En kkan geel gemakkelijk afgetapt en hergebruikt worden.
Een professioneel bedrijf gebruikt helemaal geen 1 condensator heb ik op fotos gezien.
[Bericht gewijzigd door Alienbliep op (13%)]
Als je het goed wil doen, pak je 4 audio trafotje's heb je de boel gelijk gescheiden. bij mijn auto heb ik het gewoon opgelost met een losse Kenwood versterker met 4 x 70W( kan ook gebrugd worden naar 2x 120). de 4 kanalen L-R:F-R uit de radio gevist en op de line-in aan gesloten. Lekker CD opgezet en de head unit volgas gezet. daarna de potmeter aan de ingang van de versterker voorzichtig op gedraaid , en het niveau zo afgesteld dat je goed volume hebt zonder de boel vervormd. dan de head-unit op normaal luister niveau gezet, ik kan dus rustig een mooi nummer loei hard draaien , zonder de boel kapot te draaien.
zoiets :
dat is een versterker.
Maar begrijp ik dat je die print € 900,-- betaald hebt ?
Nou dat is weer iets anders
Hier zit namelijk nog een versterker achter.
Alleen is dat een hivolt versterker. Die zit dus op de speaker uitgangen van de radio module.
En die verdeeld het weer over 10 speakers.
Als op hetzelfde punt ook rca's worden gemaakt voor een extra versterker denk ik nog steeds biet dat er DC aanwezig is.
Maarja ik weet niet of een normale versterker DC op zijn ingang mag hebben.
gewoon niet gokken en niet doen. goedkoop en simpel de juiste C, maar dat is je al 10X verteld, maar je het beter? of een goede audio trafo en dan 4X. maar die kosten iets meer. zoek de ingangen van de hybride op met de scoop en knoop de boel aan elkaar.
In de data sheet of schema kan je toch zien of er al een C in het ingangssignaal zit ?
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (15%)]
Nee ik heb in mijn auto na jaren twijfelen, omdat het haast niet om te bedraden was voor €900 navigatie ingebouwd
16: 9 scherm, navigatiecomputer, radiomodule en een draadboom zelf op maat gemaakt. als je dan klaar bent en er is maar aan één kant geluid baal je natuurlijk als een stekker.
Heb shiptronic ook bmw?
Ik heb alleen een datasheet gevonden van de nieuwe chip. Daar staat dat je min of meer van 100nf tot 470nf moet kiezen....afhankelijk van het ingangssignaal "wat ik dus niet kan meten" en op nieuwe chip zit dus vreemdgenoeg 680nf.
Van de radio heb ik geen schema.
Ik weet wel dat er 2 audio pre amplifiers 4558 inzitten voordat het naar de eindversterker gaat. Zou daar nog dc uit komen? Dat zijn ook gewoon "BIAS" mini eindtrappen. Die kunnen dan ook niet op DC werken of DC uitzenden?
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Op 11 april 2014 19:53:14 schreef Alienbliep:
Ok. En dan met gewone muziek aan.
Nee muziek uit.
Radio aan, volume op 0, DC meten, klaar.
>50mV DC gemeten = elco gebruiken
Mooi antwoord dank u.
Gedaan. Radio aan geluid op zijn zachts en dus niet hoorbaar met koptelefoon. Audio kanaal staat nog wel open, want met mijn koptelefoon hoor ik een plopje bij het aansluiten.
Resultaat: 1, 8mV
Zojuist de print binnen gekregen.
Slaat helemaal nergens op. 2 voedings aansluitingen... en de mode selectors input staat cobtinu op spanning. De eindtrap schakelt op die manier niet uit.
Heel universeel dus.
[Bericht gewijzigd door Alienbliep op (33%)]
Ik heb de chip geinstalleerd. Ik heb weer vier kanaals geluid.
Maaaarrrrr....
Er zit een ground loop in. Ik heb denk ik teveel massas gebruikt. 1 per kanaal en nog een massa voor de chip. Dat zijn 5 massa's bij elkaar.
Zou het helpen als ik de massa en de common ground voor de inputs rechtstreeks op de behuizing maak? Dat is dan 2x massa draad van 3cm in plaats van 5x10cm
Het geluid staat te hard op de zachtste stand. Van nul naar 1 klik gaat meteen heel hard. Kan ik dit oplossen met een weerstand tussen de inputs?
Edit:
Ik heb gerommeld met verschillende massas en weerstanden, maar ik kom er niet uit. Het klinkt allemaal voor geen meter. Ik heb ruis, dynamozoem, inschakel-plop en totaal geen fatsoenlijke controle over het volume.
Ik ga morgen even de dealer bellen wat een nieuwe kost.
Ze verkopen ook remanufactured units en dan krijg ik nog € 100 voor deze terug.
Zal wel rond de 400-500 euro worden voor een radio waar het frontje en de cd speler uit gesloopt zijn. Weet je weer dat je bmw rijd.
Os het nog slim om koelpasta tussen de nieuwe amps te doen? Zit er standaard niet tussen.
[Bericht gewijzigd door Alienbliep op (36%)]