Nieuw laser en dergelijke topic deel 5

Dit topic is gesloten

Op 30 januari 2005 19:33:34 schreef mp3jay:
Geadviseerd wordt om niet meer dan 10 mA uit je LPT te sleuren. Kom je bij lange na niet aan met 10K weerstand.

beter is natuurlijk om dr helemaal niks uit te trekken en alles optische te beveiligen

niks uittrekken? met mosfet die een optocoupler stuurt?

Op 30 januari 2005 20:50:17 schreef ledfreak:
[...]
beter is natuurlijk om dr helemaal niks uit te trekken en alles optische te beveiligen

Klopt, maar een paar mA zal je altijd nodig hebben om bijv. de optocoupler aan te spreken.

Ledfreak,

Heb je toevallig al een print leverancier kunnen vinden voor het bILDA board?

Ik zit te denken aan een opzet printje om de 8-bits X/Y DACs te vervangen door 12-bits DACs --> http://www.laserfreak.net/forum/viewtopic.php?t=36747

Arjan

Op 30 januari 2005 20:59:02 schreef VanVught:
Ledfreak,

Heb je toevallig al een print leverancier kunnen vinden voor het bILDA board?

Ik zit te denken aan een opzet printje om de 8-bits X/Y DACs te vervangen door 12-bits DACs --> http://www.laserfreak.net/forum/viewtopic.php?t=36747

Arjan

hoi hoi ja hoor heb dr wel wat addresjes voor
meschien kunnen we een mini inkoop actie houden voor iedereen die interessen heeft wordt het ook weer wat goedkoper voor iedereen

zou het eigenlijk gaan om met zo'n piezzo 2D spiegeltje een laserstraaltje te scannen? ik heb zo eentje je kunt dat laten buigen in X en Y richting. Zo ja dan ga ik misschien een seen pointer kopen :). Dat werkt tot 10KHz, snel genoeg, denk ik

Op 30 januari 2005 21:18:35 schreef Bertrix:
zou het eigenlijk gaan om met zo'n piezzo 2D spiegeltje een laserstraaltje te scannen? ik heb zo eentje je kunt dat laten buigen in X en Y richting. Zo ja dan ga ik misschien een seen pointer kopen :). Dat werkt tot 10KHz, snel genoeg, denk ik

ik weet dat ze het wel kunnen alleen de hoek is zo klein dat je dr niks mee kan in de praktijk
btw een groene pointer kopen kan ik iedereen aanraden dingen kosten 60 euro en je kan ze zonder moeite opschroeven tot 15-20 mw als je weet wat je doet

[Bericht gewijzigd door ledfreak op zondag 30 januari 2005 21:44:22

liever een 3mW rode pointer voor 2euro50 om te experimenteren. 20mW is wel gevaarlijk voor een laserpointertje, je schijnt op een zwart stuk van een kaart en het begint te smeulen.

Dan probeer ik wel met 2 luidsprekers te scannen

[Bericht gewijzigd door Bertrix op zondag 30 januari 2005 22:06:45

Op 30 januari 2005 22:04:52 schreef Bertrix:
liever een 3mW rode pointer voor 2euro50 om te experimenteren. 20mW is wel gevaarlijk voor een laserpointertje, je schijnt op een zwart stuk van een kaart en het begint te smeulen.

Dan probeer ik wel met 2 luidsprekers te scannen

lol ben je gek niet met 20 mw hoor gefocused haalt ie dat wel maar niet gefocused niet in iedergeval
45 mW wel in iedergeval maar dan nog niet echt super

3 mw rode pointers zie je amper behalve als het 632 nm is dan is het wel bruikbaar
ja 2 luidsprekers zijn al beter maar daar kan je standaard niks mee scannen behalve spirograaf figuurtjes dan kan je beter stappen motoren nemen

zoiets is al sneller al een gemidelde speaker, je moet er alleen wat demping op bouwen
(mechanisch of elektrisch)
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/hilbren/laser/000_0902.jpg

deze heb ik dus een keer zelfgebouwd, het is een koolstof as van 2 mm in kogellagers met twee neodymnium magneten. aan de achterkant zit een veer om hem in je juiste middenpositie te houden...
het spoeltje is gewikkeld om twee 1mm koolstof staafjes die dwars door de as zitten.

[Bericht gewijzigd door hilbren op zondag 30 januari 2005 22:28:47

zonder rook geen elektronica

Op 30 januari 2005 14:20:58 schreef geronimoos:
[...]
@hilbren en ledfreak
Prijs van een diode is 75 euro. Volgende week zet ik de ander op Ebay, daar doen diodes met dezelfde specs over de 100E. Van de diodes is datasheet en testrapport beschikbaar.

@ledfreak
Straal kwaliteit etc.

Vandaag nog ff een divergentie testje gedaan, op 450 meter is de straaldiameter ongeveer 40cm. Best aardig toch?

ja hoor het kan zat erger in iedergeval

Ben toch bang dat mij LPT poort defect is (Pin 1 dan, de rest werkt) Ga binnenkort maar een los pci kaartje kopen met een LPT poort.

Op 31 januari 2005 17:03:48 schreef geronimoos:
Ben toch bang dat mij LPT poort defect is (Pin 1 dan, de rest werkt) Ga binnenkort maar een los pci kaartje kopen met een LPT poort.

ja daarom nieuw kaartje dr in en is ook weer opgelost

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Dit topic is gesloten