Daar gaan we weer... Wettelijke limiet voor straling antennes

Ha heer Frederick E. Terman,

Ik denk dat het opbouwen van het EM veld en met name (near field) van de ontlading iets complexer is.
Maar goed dat wordt ook een ander draadje mij ging het om die paar meter.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
evdweele

Overleden

Op 3 april 2018 12:38:51 schreef mel:
maar ik heb eens van een neuroloog gehoord dat die het zenuwgestel wel degelijk kan doormeten met een Ohmmeter..

Met een ohmmeter weet ik niet, maar bij een probleem met mijn beenspieren heeft een neuroloog een keer naalden in zenuwbanen gestoken en daar een pulserende spanning op gezet.
Een heel vervelende en pijnlijke ervaring :(

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Schimanski

Golden Member

Op 3 april 2018 11:08:53 schreef Frederick E. Terman:... Maar daarom heet het bij telefonie natuurlijk ook opeens 'straling'.

Ja, en radio gebruikt golven, daarom minder (niet) gevaarlijk ;)

En dan hebben we ook nog Microwave Warfare

https://www.youtube.com/watch?v=ZchahZaWM8Y

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Op 3 april 2018 14:31:46 schreef Schimanski:
[...]Ja, en radio gebruikt golven, daarom minder (niet) gevaarlijk ;)

En dan hebben we ook nog Microwave Warfare ://www.youtube.com/watch?v=ZchahZaWM8Y

"Dan heb je natuurlijk de kans om zeeziek te worden of te kapseizen" >:) :D ;)

Dat 'straling' is ingeburgerd via het woord 'straalzenders' en het het woord 'stralingsdiagram' van een antenne.

EDIT/
Ach, die aluhoedjes drinken ook rustig water uit een radiumvat. Dan is het ineens 'extra gezond'.... ;( Meer een soort 'snake oil' of Haarlemmer olie |:(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Op 3 april 2018 14:31:46 schreef Schimanski:
En dan hebben we ook nog Microwave Warfare

https://www.youtube.com/watch?v=ZchahZaWM8Y

Even googelen op de naam Barrie Trower geeft weer iets meer inzicht.
Quote: Dr.Barrie Microwave Trower is a pseudoscientist

Na zijn voortdurend gehamer op de gevaren van 'microwaves' viel terloops de kreet TETRA, gebruikt voor het mobilofoonnetwerk van de hulpdiensten. Dat deze netwerken op 400MHz werken was hem blijkbaar door al zijn deskundigheid ontgaan.

Waarom moet ik nu ineens aan het hoorspel "Monus, de man van de maan" uit begin jaren '50 denken? :-)
Monus had zijn geheime wapen, door hem "Piepuit" genoemd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Daar werd je toch onzichtbaar door? Of verstarde de getroffene?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 3 april 2018 17:28:51 (29%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 april 2018 17:16:20 schreef Tidak Ada:
Daar werd je toch onzichtbaar door? Of verstarde de getroffene?

nee dat was kuifje en de sprietatoom

Tidak Ada

Golden Member

Nee, Monus kon ook onzichtbaar maken en Harm werd daar doodsbang van. Bij dacht dat hij nooit meer zichtbaar zou worden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Kunnen we in bevolkt gebied geen gecamoufleerde antennes neerzetten? Dan vertellen we aan de alu hoedjes dat we dat doen omdat meerdere kleine antennetjes voor een lagere veldsterkte zorgen. Eventuele estetische bezwaren vervallen dan ook.

In echt drukbevolkte gebieden gaat het toch al die kant op vanwege bebouwing en vanwege het max aantal verbindingen per mast.

Schimanski

Golden Member

Op 3 april 2018 17:05:33 schreef evdweele:
[...]Even googelen op de naam Barrie Trower geeft weer iets meer inzicht.
Quote: Dr.Barrie Microwave Trower is a pseudoscientist

Daarom schreef ik ook: "En dan hebben we ook nog "

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 3 april 2018 12:40:27 schreef Flagada:
[...]Verdomd, je hebt gelijk, hij verkoopt echt aluhoedjes. Dat plaatst zijn review toch wel in een ander daglicht. Hier zag ik nog een filmpje van de charlatan himself: http://hdkeep.xyz/video/Dr-Igor-Yakymenko-WAVEEX-GALA-2017/gsb2y0JuQR8

En dat geheel met een draadloze microfoon.

evdweele

Overleden

Op 3 april 2018 18:49:40 schreef necessaryevil:
Kunnen we in bevolkt gebied geen gecamoufleerde antennes neerzetten?

Die staan er al meer dan 20 jaar. Onder andere langs de A2 bij Hunsel; een als boom gecamoufleerde GSM-mast.
https://nl.wikipedia.org/wiki/GSM-boom

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
evdweele

Overleden

[off topic]

Op 3 april 2018 17:53:36 schreef Tidak Ada:
Nee, Monus kon ook onzichtbaar maken en Harm werd daar doodsbang van. Bij dacht dat hij nooit meer zichtbaar zou worden.

Het is al zo lang geleden dat ik het me niet meer kan herinneren. Alleen het woord "Piepuit" is blijven hangen :-)
Bij mij heet ook elke afstandsbediening een "piepuit"... ;-)

Volgens de link die ik hierboven postte was het anders:

Gelukkig heeft Monus zijn geheime wapen bij zich, de Paralitum, waarmee je iemand voor drie minuten kunt laten verstijven.

Een stroomstootwapen (taser) avant-la-lettre.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

OT:
Ja, dan is die piepuit het ding waar je onzichtbaar van wordt en de paralituim het verstijvingswapen ;)

Paralitium: Afgeleid van paralyse = verlamming :)

/OT

G5 krijgt toch al kleine antennetjes in lantaarnpalen en bushokjes....?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 3 april 2018 22:26:30 (36%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Zouden die Aluhoedjes nu geen van allen GSM hebben? Of gaan ze rustig hypocriet mee met de rest?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Er waren al aluhoedjes voordat er radio was,kijk maar.
(Ok geen alu maar pisbakkenstaal) ;-)

evdweele

Overleden

Maar als het nodig is gebruikt hij zijn aluhoedje niet :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Op 2 april 2018 09:48:59 schreef GJ_:
Volgens mij zijn er al lang wettelijke limieten aan de blootstelling aan magnetische velden en niet ioniserende straling.
1, 2, 3

Precies.
Zolang alles binnen de normen valt is er niets aan de hand.
Je moet natuurlijk niet op kloothoogte op een meter afstand van een draaiende radarantenne gaan staan want dan maak je geen kindertjes meer. ;-)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

huh, is het zo simpel? mij heeft dat enkele dagen werkverlet gekost, en een pak geld voor hospitaal en uroloog ... :(

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Op 7 april 2018 23:31:13 schreef Hubie:

Je moet natuurlijk niet op kloothoogte op een meter afstand van een draaiende radarantenne gaan staan want dan maak je geen kindertjes meer. ;-)

Dat heet evolutie ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 8 april 2018 00:08:05 (87%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

Op 7 april 2018 23:49:22 schreef big_fat_mama:
huh, is het zo simpel? mij heeft dat enkele dagen werkverlet gekost, en een pak geld voor hospitaal en uroloog ... :(

OT\ En een week lang met een opgezwollen blauwe zak rond lopen. ;-)

Tidak Ada

Golden Member

HELLUP, een uroloog !!!! |:(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Op kloothoogte..Niet zozeer door de straling, maar doordat die meeuwenmepper precies tegen mn zak kwam.. :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 27 maart 2018 11:52:27 schreef Hubie:
Als straling echt zo gevaarlijk is...
Ik denk dat het in de praktijk nog al meevalt.

Op 7 april 2018 23:31:13 schreef Hubie:...Je moet natuurlijk niet op kloothoogte op een meter afstand van een draaiende radarantenne gaan staan want dan maak je geen kindertjes meer. ;-)

Kijk: niet ioniserende straling kan dus kwaad. En dus moet er ergens een grens bepaald worden. Dat is al lang gebeurd en vastgelegd in de wet. De hoogte van die grens is niet perse technisch of medisch bepaald, maar ook wat maatschappelijk aanvaard word. Uiteindelijk zijn "wij" het zelf die die grens bepalen. En dus kan de hoogte van die grens wel eens fluctueren.

En intussen snap ik het NOS artikel en de bijbehorende topictitel "Daar gaan we weer... Wettelijke limiet voor straling antennes" nog steeds niet. Er is weinig nieuws.

En ik zie in de verte ook een slotje aankomen wegens wel heel veel off-topic geleuter. :-)