eenvoudig schema of kit voor audio stereo mixer

Voor thuisgebruik ben ik op zoek naar een eenvoudige stereo mixer, schema kan ook. IK wil mijn pc/ tv/ notebook/mini synths/arduino/raspberry verbinden met mijn audio versterker. Input 4 a 5: 3,5mm pluggen, output zodanig dat ik daar ook een 3,5mm plug in kan doen.
En dit alles low budget.

Zelf dacht ik aan zoiets als :
https://www.amazon.com/LOOP-MIXER-Portable-Channels-Stereo/dp/B01M68UK…

Helaas is dit zeker met de verzendkosten boven mijn budget.

Omdat de beschreven bronnen al een volumeregeling hebben zou je het kunnen beperken tot een 0dB somversterker rond b.v. een 5532. Zoeken op "audio summing amp" geeft ontwerpjes. Met vijf ingangen lijken mixweerstanden van 10k mij redelijk.

Voor de voeding een AC netadapter dubbelzijdig gelijkrichten en de positieve en negatieve spanning stabiliseren met zenerdiodes. Voor deze toepassing lijkt iets van + en - 12V voldoende. Je zult aan enkele tientallen mA voldoende hebben.

Alleen de opamp en voeding kunnen op een stukje gaatjesprint, de somweerstanden en bussen kunnen zwevend aan de ingangsconnectoren. Let er op dat de 5532 graag een 100n c'tje vlakbij over zijn voeding heeft, anders is er een risico op vervorming.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik sluit me helemaal aan bij Aart. Wat je ook doet, de mechanische delen (behuizing, connectors) gaan meer kosten dan de electronica. Als het echt heel low-budget moet dan kun je als behuizing een eind aluminium U-profiel gebruiken en dan een slimme manier bedenken om het fraai af te sluiten.

Het gebruik van een AC-adapter vind ik niet echt fraai, en die dingen zijn ook een beetje zeldzaam. Het kan met een DC-adapter ook wel, maar dan moet je een "zwevende massa" invoeren, en er komen allemaal C's op de ingangen en uitgangen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Hierbij een schema van een mixer. Standaard ontwerp.

Ik heb hier wel versterking toegepast, omdat een koptelefoon uitgang doorgaans erg weinig signaal afgeeft. De versterking is hier een factor 10. Misschien wat veel.

De ingangsweerstanden heb ik erg laag gekozen met 100 Ohm. Geen probleem voor een koptelefoon uitgang. Een hoogohmige ingang kan ook maar heeft als nadeel dat de kabels gevoeliger worden voor stoorsignalen. Daar heb je vooral last van als de aansturende signaalbron uitschakelt en dus de lijn niet meer aanstuurt. Je kunt hogere ingangsweerstanden toepassen voor signaal bronnen die meer spanning afgeven. En je kunt ook instel-potmeters van 1K gebruiken zodat je de signaal niveaus van de verschillende ingangen op elkaar kunt afregelen.

Als voeding is een kleine print-trafo getekend. 2 x 6Volt is voldoende. Stabiliseren doe je natuurlijk met regelaars. Die kosten niet veel meer dan een zener-diode maar werken wel veel beter. De voeding is hier symmetrisch en dat is tamelijk ideaal voor dit soort audio toepassingen. Met een enkelpolige adaptor is dat niet zo gemakkelijk te maken.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat gain kan allicht geen kwaad; maar 20 dB vind ik veel zonder inzicht te hebben in de rest van de gain structure. Het risico op clippen lijkt reeël, zeker met een voeding van maar 5V, de 5532 is niet rail-to-rail. Je kunt dan maar iets van 300 mVtt insturen voordat het clipt. Als de apparaten nu zonder mixer naar tevredenheid op elkaar aansluiten is gain niet nodig.

Meer dan een paar V uitsturen in 100 Ohm redt een 5532 niet, je zou wel 100 ohm load weerstandjes naar gnd kunnen plaatsen als je last hebt van de beschreven elektrische interferentie. Veel TRS jack chassisdelen hebben echter ook schakelcontacten, als je die aan gnd hangt is het in ieder geval gegarandeerd stil als er niets in zit.

De voeding is duidelijk een kwestie van smaak; een ingebouwde nettransformator suggereer ik op Co niet zo snel in verband met de elektrische veiligheid. Een sy spanning maken door dubbelzijdig gelijkrichten wordt zeer veel gedaan in audio apparatuur die op een adapter loopt. Je buffer C moet in theorie 2x zo groot (50 Hz ipv 100 Hz), maar voor de kleine stroompjes waar het om gaat is dat niet spannend.
Stabilisatoren in plaats van zeners kunnen zeker, maar het maakt als je gaat meten vrijwel niet uit (op papier zijn LM317/337 met extra c'tjes nog beter..). Ik vind het in zo een knutsel niet zo elegant, dat is alles. Mogelijk is een schakeling met stabilisatoren wel simpeler om te ontwerpen en in te kopen.
Als er veel USB in de buurt is zou je ook een klein 5V -> + en - 12V DC/DC convertertje van een paar W kunnen overwegen. Het zou mij eigenlijk verbazen als het hier niet stil genoeg is, of eenvoudig stil genoeg te krijgen.

@Shiptronic:
Die device gaat het niet worden. Is wel goedkoop maar de stekkers passen niet, heet te weinig kanalen en is mono.

@Aart:
De 5532 ziet hier 1K als belasting, niet 100 ohm. Geen enkel probleem. En met een voeding van 2 x 5V heb je meer dan genoeg spanning.

als je de volumes niet hoeft te kunnen regelen, kan je alles aan elkaar hangen met 1K/10K weerstanden.
http://juanjchong.com/wp-content/uploads/2011/06/IMG_3143.jpg

je kan eventueel ook potmeters en 1K weerstanden gebruiken, ECHTER, als je 3kanalen dicht draait en de 4de volledig open, zal het stiller spelen dan wanneer je alle ongebruikte ingangen ook open draait.

geen electronica nodig, geen voeding, alles passief.

heb ik al eens gemaakt voor mijn zus

heel simpel je neemt een stereo potmeter, massa aan 1 klem, signaal op andere, en de loper hang je met een 1K aan de weerstanden van de andere lopers. dat is de uitgang van je signaal.
wel alle massa's aan elkaar hangen, is niet echt duidelijk op de foto hieronder

http://www.alliedelec.com/mkt/lp/aotb/audio/images/d_audio_pm2.png

https://pbs.twimg.com/media/BTqsVUAIgAAGvMO.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bedankt voor de reacties. Hiermee kan ik aan de slag.

@ deKees; Ik noemde 100 Ohm als je met 100 ohm ingangsimpedantie 0dB gain wilt

@fcapri: Met vier ingangen heb je passief wel 12 dB verzwakking, daar moet alweer ruimte voor zijn in de gain structure en ook de impedanties moeten een beetje uitkomen.
Ik gebruik het als het even kan ook, Xcaliber verkoopt verloopjes met ingebouwde weerstanden, maar eigenlijk alleen voor twee kanalen en zie het niet als een universele oplossing.