Print voeden van af luidspreker kabels.

Arco

Special Member

Ah,

Die met de gietijzeren trafo... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 april 2018 22:48:09 schreef Shiptronic:
R9 en D14 zitten volgens mij verkeerd om.

Scherp gezien! R9 moet zijn weerstand van 39 Ω

Op 13 april 2018 17:57:56 schreef buzzy:
[...]Dat kan wel, maar dan moet het luidsprekersignaal wel door twee (grote) condensatoren, wil je niet verliezen in de lage tonen. Het voordeel van de directgekoppelde transformatorloze eindtrap gaat dan gedeeltelijk teniet. Om DC in te koppelen heb je dan weer spoelen nodig met een flinke zelfinductie, anders zal de versterker deze als een kortsluiting zien bij de weergave van lage tonen. Die spoelen zouden kunnen bestaan uit de laagohmige kant van bijv, een paar uitgangstrafo's. Of wat flinke smoorspoelen.
(Voor stereo vier stuks)

[bijlage]

Wat ook kan is kleine voedingstrafo's als smoorspoen te gebruiken, je neemt dan de primaire kant 22?V bij trafo'tjes van 3VA of zo (die zijn zijn voldoende voor jouw gebruik. Het reactief component van dergelijke inducties is toch veel hoger in verhouding tot de relatief lage impedantie van jouw versterker.
Die hoge (inductieve reactanties vormen een reactief deel in de
Er is nog een manier om twee vermohensweerstanen van 8Watt of zo in je luitspreker kabels te voorzien met een dC spanning maar dierect is verbondenmet de uitgan er moet wek eeen scheidings condesator gebruiken
\

[Bericht gewijzigd door Martin V op zaterdag 14 april 2018 01:21:53 (11%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

er bestaan schakelingen waarbij een ledje gaat branden als de versterker begint te clippen. volledig gevoed vanuit de speakerkabels (heb ik destijds op mijn eindwerk gebouwd).

met de huidige electronica en superbright leds moet het toch mogelijk zijn om je audiosignaal af te takken en er zwakjes een paar ledjes mee aan te sturen.
met mijn versterker destijds kon ik 12V halogeen laten knipperen op het vermogen van de speakerkabels (vermogen dan natuurlijk voldoende hard).

je hebt trouwens een voordeel
als het muziek laag staat, dan heb je weinig vermogen, maar hoeft er ook maar 1 ledje te knipperen/branden.
staat de muziek luid, heb je al genoeg vermogen om alle ledjes aan te laten gaan.
MAAR, ik zou dan wel zo geen IC nemen maar meer de analoge toer op gaan (zoals de link van hierboven, ik kwam net met hetzelfde schema aan).
ik heb heel vroeger ook eens een radio gesloopt waar 5 ledjes in zaten, ook gevoed vanuit de speaker uitgangen. begreep het schema toen niet omdat de voeding ontbrak. printje in die 20jaarwel verloren geraakt, maar het schema heb ik nog ergens getekent liggen. ding had geloof ik maar 1 transistor en voor de rest een hoop weerstanden en diodes. was eigenlijk meer een soort van 'spanningszoeker'

ipv ledjes kan je ook een echte VU meter erint bouwen
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Xx7mKVXXXXbgXXXXq6xXFXXX0/Aiyima-Passive-Stereo-Meter-Driver-Board-Audio-Power-Amplifier-DB-Audio-Level-Meter.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dat je een buis "te kijk" zet met z'n interessante structuur en raar licht vind ik te begrijpen. Maar waarom zou je een weerstand van achteren verlichten???? :-)

Op 13 april 2018 17:57:56 schreef buzzy:
[...]Dat kan wel, maar dan moet het luidsprekersignaal wel door twee (grote) condensatoren,

Op 13 april 2018 18:42:12 schreef pascalbythree:
En niemand heeft voorbeeld schema's met preciezere waardes van de componenten of wel? Kan ik nog rustig nadenken over de verdere plaatsing.

Omdat je zeg 20 Hz door wil laten, moet de RC tijd boven die 20Hz komen. 20Hz -> 50ms. C > 50ms/R = 6mF. als condensator.

De spoel moet ook afkappen bij ongeveer 20Hz, Dus nu L/R > 50ms dus L > 50ms * 8 Ohm = 0.4H.

Dus gewoon effe een 0.4H spoel kopen (hoeft maar een kleine stroom te voeren, dus dat moet kunnen), En een elco van meer dan 6000uF die dan 12V kan hebben, neem een 16V of 25V variant.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het zou met moderne techniek mogelijk moeten zijn een omvormer te maken die audio omzet naar een Dc spanning zonder vervorming te introduceren, dus die zich ohms gedraagd, juist ook rond de nul volt.
Maar dat is een serieuze uitdaging. Ik zou denken in de richting van een omgekeerd toegepaste klasse-D eindtrap met supercaps als buffer, en een slim regelsysteem.
Vervorming bij het opstarten is volgens mij moeilijk te vermijden, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Op 13 april 2018 23:04:45 schreef Thevel:
[...]Goed lezen, had hij al eerder gepost:

had ik gedaan, en behalve dat die link het nu even helemaal niet meer doet,
stond daar alleen een silkscreen in, en moet je een account aanmaken voor een downloadverzoek voor de onderdelen / schema

Dank u Lucas.

Dan teken ik begin volgende week nog even de velleman kit over en dan weet ik zeker dat hij het doet.

Verwissel ik ze met Ultra-Bright led's en richt ik die op de muur. Gr. W.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Kijk, hierbij het schema afgeleid van de velleman KIT

Weet iemand of ik deze L-934LSRD leds in 1x kan vervangen voor 5mm ULTRA-BRIGHT Led's ???

Ik hoop dat er geen lijn of label fouten meer in zitten.

groet, Wouter van Wegen.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 15 april 2018 19:14:22 schreef pascalbythree:
Weet iemand of ik deze L-934LSRD leds in 1x kan vervangen voor 5mm ULTRA-BRIGHT Led's ???

nee het zijn er 9 :+