In autoradio's die ik aan het opknappen ben kom ik stukjes isolatie materiaal tegen.
Van een aantal radio's zijn ze nog goed/mooi genoeg en die kan ik redden en hergebruiken maar ik heb ook een aantal nieuwe nodig.
Wie kan mij vertellen hoe dit materiaal heet of weet iets dat er erg op lijkt.

Het lijkt op papier/karton maar het is veel harder.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20180415_212319.jpg

het is dat spul waar ze ook dichtingen van maken voor in kranen ed. evengoed niks speciaals als dat spul krom is door vocht, gewoon een plaatje maken van een ringband cover oid..

Was het niet iets als 'presspaan' ?
RAAF moet het weten, want ze verkochten het bij KONTAKT :) Het is oranje van kleur en voelt enigszins glad aan.
Het wordt gebruikt als isolatie laag tussen bijvoorbeeld naakte verbindingen en een chassis, of on condensatoren te bevestigen op een chassis, ook wel als draadklem/treekontlasting in stekkers.

In Wiki wordt gesproken over 'prespaan', maat in dat lemma wordt presspaan aanhehaald als de dikkere variant:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Isolatiepapier

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (31%)]

Bedankt ik heb even gezocht op prespaan en ik denk dat het inderdaad prespaan is.
Ik probeer komende week bij een leverancier langs te gaan zodat ik 100% zeker bent dat ik het juiste materiaal koop.

Is het niet "gewoon" Pertinax? Da's ook papier.

Prespaan en pertinax lijken op elkaar maar zijn niet hetzelfde. Prespaan is papier gedrenkt in olie, pertinax is papier geperst met fenolhars.
Prespaan is daardoor buigzaam, terwijl pertinax meestal star is.

Ik kan het wel buigen dus dan zal het wel prespaan zijn.
Maar ik was al van plan om bij Poelmann langs te gaan en ze het daar te laten beoordelen.
Zodra ik daar geweest ben weet ik het zeker en bestel ik een rol.

Oude autoradio's maar ook mobilifoons,bakkies en scanners zaten vol met dat spul tussen de soldeerzijde van de print en de behuizing.

@TS:
Kun je geen monster aanvragen?

Ik laat hun liever even kijken zodat ik zeker weet dat het zo goed mogelijk hetzelfde product wordt.
Morgenochtend heb ik al een afspraak bij Poelmann.

Het is dus inderdaad prespaan maar wel donkerder dan ze bij Poelmann hebben.
Misschien dat ik de kleur van mijn sample nog iets donkerder kan maken met een beetje olie.
Ik kreeg een sample mee, een complete plaat waar een klein hoekje af was geknipt.
Dus nu kan ik 1000 radio's voorzien van nieuwe isolatie.

Mooi dat je zomaar een plaat van dat spul meekreeg als sample.!!
Dat doet niet elk bedrijf.

Leuk ! :)

Hoe groot is zo’n plaat ?

Da's inderdaad en flinke lap !
D'r zitten wat kreukjes in, 'onverkoopbaar' dus. Daarom konden ze het weggeven, maar in de praktijk zul je er geen last van hebben ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (12%)]