vaatwasser

even een vraag om waar te beginnen.

vaatwasser bosch/siemens geeft aan bij het inschakelen in het stopcontact na een paar tikken van relais foutcode kraantje knippert.
verder gebeurt er niks.
wat kan dit zijn?

Sine

Moderator

Mijn kristallen bol is bij de fabrikant kwijt geraakt na een garantie gevalletje.

Dus om hier iets zinnigs over te zeggen is er toch echt wat meer informatie nodig.

Welk type vaatwasser BSH maakt er maar een paar ...

Ik neem aan dat er ergens een kraan zit waar die vaatwasser water uit betrekt? Zo ja: check even of die kraan open staat?

Ik weet het klinkt dom, en mensen draaien zulk soort kranen vaak 1 keer in de goede stand om ze daarna te vergeten. Of verwachten niet dat iemand anders er aan zit. Maar ik heb met wasmachines al meermalen gezien dat er niks gebeurde, iemand dacht dat 'ie kuren had, en oplossing bestond uit een kraan open draaien. Ofwel: indien van toepassing, gewoon ff checken svp.

Als dat het niet was, kunnen we verder zoeken... :)

En let altijd op of hij onder de terugroepactie voor brandgevaar valt (na te gaan met typenummer en datumcode meen ik, typenummer is bij reparatievragen sowieso nuttig om ongevraagd in de startpost te melden). Indien ja, gaat BSH niets voor je doen tenzij hij eerst gerepareerd is. En als het relais al losgefikt is, doen ze ook niets.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 20 mei 2018 12:38:43 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

m'n bol vermoed een nieuwer model als die ondertussen 16-18 jaar oude serie met uitfikkende printen. een probleem met de flowmeter in de wateraanvoer doemt op in m'n glazen bol, maar er staat ook batt low in beeld :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En wat te denken van het waterslot, die gaan ook weleens stuk.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Controleer zoals gezegd eerst of de kraan open staat en of er water uit komt (als je hem na lange tijd eens dicht heb gehad willen die dingen soms wel eens vast gaan zitten).
Als het lampje brand voordat je een programma start kan dit mogelijk een foutmelding van eerder zijn die je moet resetten.

Spanning staat en stroom gaat!

sorry voor het ongemak ik wist het typenummer nog niet.
het is een Bosch type SVB51E00eu
de print is al vervangen.
de circulatiepomp is al vervangen.
de draden naar de circulatiepomp [3x paars] waren los geraakt van de stekker maar zijn er weer volgens een schema precies zo gesoldeerd.
controle voor water op de bodemplaat is oké.
en de kraan is ook open.

mel

Golden Member

O. Dus er IS al aan gesoldeerd... Weet je zeker dat het goed zit?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

op de 3 aansluitingen van de circulatiepomp meet ik onderling 50 ohm.
doe de stekker op de circulatiepomp en meet aan het uiteinde van de stekker bij de print dus hetzelfde.

Typenummer klopt niet.....
Leuk al die metingen maar als dit een nieuw type is meet je de waarschijnlijk de ntc.
Hoofdpomp gaat niet draaien als je de stekker erin steekt waarom gelijk moeilijk beginnen.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op zondag 20 mei 2018 19:16:44 (77%)

Hittepomp model.
Maar toestel moet beginnen met afpompen , aangezien toestel geen display heeft komt alles met foutcode "kraantje knipperen"
Een vaststaande afvoerpomp zou met een display toestel komen met E25.
Wat doet het toestel precies , kan je een nieuw programma kiezen doormiddel van een reset en hoor je dan eerst de afvoerpomp?
Daarna doet hittepomp een test op volle toeren , daarna waterinname.

Evarist

Golden Member

Wat is een hittepomp vaatwasser?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

ik meen dat de afvoerpomp een stekkerverbinding heeft in de rechteronderhoek welke met monteren weleens losraakt. je krijgt dan een andere storing.

een goeie tik tegen het waterslot...?

Anoniem

Op 20 mei 2018 22:32:31 schreef Evarist:
Wat is een hittepomp vaatwasser?

Ik denk dat er een warmtepomp vaatwasser bedoeld wordt.

Een pomp met geïntegreerd verwarmingselement.

als je de stekker in het stopcontact doet dan beginnen relais te schakelen [dat hoor je]
en vervolgens begint het kraantje te knipperen.
geen pomp die iets doet.

LetterHenk

Golden Member

Een knipperend kraantje geeft een vrij duidelijke zoekrichting.
Waterslot al gecheckt op juiste werking? (Is al 2 x aangehaald)
Er zit daar ook nog een filter (gaasje) waar troep in kan zitten.

Action expresses priorities LH

met waterslot bedoel je de bodembeveiliging voor lekkage?
die is oké.

LetterHenk

Golden Member

Action expresses priorities LH

volgens S oldeerbout heeft dit model geen display, kraantje is de enige indicatie van een storing.