ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Ziet er allemaal goed uit ZAQ. Ik had wat meer wikkelingen op de secondaire genomen, maar je hebt al draad gekocht. Kijk nog wel even of je toch een wat grotere diameter alu kan vinden voor de toroid. De spanning waarop die uitbreekt is afhankelijk van de kleine diameter. Ik denk dat je toroid nu al uitbreekt voor dat het voltage op zijn hoogst is en dat kan wat vonklengte kosten.
Als je een btw nummer hebt kun je die caps zelf bestellen trouwens. Ik heb ze echt niet meer nodig, heb net een voorraad van 30
Bedenk wel dat het 3a4 weken duurt voordat je ze hebt...
@Fry
Ben ik nou gek of wat?
Dit is toch een andere cap als op cde's pagina.
http://catalog.rell.com/rellecom/scripts/SkuPage.asp?SKU=162589&PNO=&P…
terwijl de partnummers hetzelfde zijn.
ArjanEmm
ArjanEmm
Mini tesla's:
Even wachten tot de gevaren voor tesla's waarschuwing weer weg is
Mooi gemaakt zeg !!
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
Thanks fry voor het toevoegen, nog even wat info bevestigen:
440 kHz fres, de condensator is gebouwd op 8 nF, hebben het nooit kunnen meten want we hebben geen capaciteitsmeter. Langste vonk was idd 10 cm, maar daarna hebben we nooit een langere vonk geprobeerd, die streamers op de foto zijn 8 cm en dat zijn er behoorlijk wat. Dus we moeten wel een stukje verder kunnen komen
. Ik hoop hem binnenkort mee naar huis te krijgen... kan ik nog wat testen.
En de nst was 6 kV, 30 mA, die van 50 mA deed het niet goed. Op de een of andere manier had hij niet genoeg kracht ofzo. Als je de spark gap alleen in serie zette op een afstand van ongeveer 1 mm, vuurde hij de ene keer wel een constante stroom en de andere keer niet. Heel erg vaag, marja.
Twee foto's van sec. van TC2
Wel een verschil met mijn kleine TC!!
@Fry
Ik heb je advies opgevolgd en er ongeveer 95 windingen bij gemaakt!!
Dit zal zeker al vaker gevraagd zijn maar hier gaat ie weer:
Wat moet ik allemaal uitrekenen,
wilt iemand wat formules op een rijtje voor mij typen? 
heb wel deze gevonden: http://www.classictesla.com/java/calculat.html maar die werkt naar amerikaanse waarden.
@zaq dat ziet er goed uit
mooi grote secondaire.
heb je al materiaal voor je primaire ?
@fuse
als ik jouw was zou ik deze topics een beetje doorlezen er staat van alles in.
je moet in ieder geval zorgen dat de resonantie frequentie van de primaire spoel gelijk is met de van de secondaire.
als ik jouw was zou ik eerst ff wat sites doorkijken met informatie erover dan je eerste onderdelen zoeken bijvoobeeld de trafo en daar de rest van je teslacoil op gaan ontwerpen
http://www.classictesla.com/java/javatc.html
hier kun je ook gewoon europese maten invoeren (cm dus)
ik heb nu ff weinig tijd dus kan niet alles uitleggen 
maarjah het meeste moet je zelf ook wel uit kunnen zoeken
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is het eigenlijk mogelijk om een grote SSTC te maken? Zijn daar ook ergens voorbeelden / schakelschema's van te vinden?
(De meeste SSTC's zijn erg klein tot klein...)
Arco
gister trouwens ook mijn nano tc getest. aan het begin haalde ik 0.4 cm ofzo ongeveer hetzelfde als de flyback zelf haalde.
dat was met een platte primaire. toen ik daarna een zelfde soort primaire als killerB had gemaakt ging de output een stuk vooruit
deste meer windingen in nam deste groter de output
ik had aan het eind alleen heel veel corona van de primaire naar de secondaire. de uiteindelijk vonk was 2.5 cm met mijn flyback. wat een stuk meer was als de flyback zelf haalde. ik had er daarna mijn nst aangehangen voor de gein maar de output ging niet vooruit. (ontladingen naar de primaire enzo tesla zat dus al aan z`n max met zon 3 cm ofzo) ik ga er nog wel ff keer foto's van maken.
vandaag ook mijn gdt gebouwt en hij doet het goed
heb alleen wel per ogenluk 2 driver chips in rook op laten gaan. Als het goed is krijg ik binnenkort de rest van de onderdelen binnen en dan alleen nog een lading goedkope mosfets zoeken voor een h-brug.
Bobbyb
hallo
@jorrit
ik weet dat bij baco een "ding"
Power units, oorspronkelijk bedoelt voor omvormers, 12(24) volt naar 220 volt, bevatten 48 power mosfets, type: 75345P, 8 koellichamen, en 10 elco's philips speciaal voor schakeltoepassingen (4700uf-40volt), afm. unit totaal:150x110x150mm, afm. koelplaten:40x66x50mm, dit geheel voor.......€4,- (specs van de mosfets:FAIRCHILD, 75 amp, 55volt, 0.007 ohm, N-Channel ultra fets, behuizing:TO-220AB) http://www.baco-army-goods.nl/nieuw/powerpack2.jpg
foto
mischien heb je hier wat aan?¿
@bobbyB
nee helaas niet het voltage wat ze aankunnen is te weinig wel jammer het is verder wel lekker goedkoop.
@fry
ik heb nog even een vraag denk dat jij het antwoord wel weet.
hoe komt het dat als bijvoorbeeld 1 toroid een capiciteit van 17.26 pf heeft (mijn kleine) en een andere een capiciteit van 20.56 heeft de totale capiciteit maar iets van 23 is. als het goed is staan ze toch parralel ? of denk ik nu fout ?
het gaat ook om het contact oppervlak van de toroids. maar als ik de grote toroid 40 cm hoger plaats als de kleine is de totale capiciteit wel meer maar nog steeds maar 27 pf
ArjanEmm
Je moet denken in aantrekken en afstoten van elektronen.
In een gewone condensator heb je twee platen tegenover elkaar, de ene met een overschot aan elektronen (negatiefgeladen) de ander plaat met een tekort(positief). Die elektronen willen erg graag naar de positieve plaat en blijven dus zodicht mogelijk tegen de isolator aanzitten. Daarom blijft de condensator opgeladen. Sluit je de condensator kort kunnen de elektronen eindelijk naar de andere kant ook nog geholpen omdat ze elkaar afstoten. De positieve metaalionen zijn weer helemaal blij herenigd tezijn met hun missende elektron.
Stel de toroid is negatief geladen. Alle elektronen zitten aan de oppervlakte van de toroid, zover mogelijk van elkaar af en zo dicht mogelijk bij de veel positievere omgeving.
Zet je nu een tweede toroid vlak boven de eerste dan heb je twee negatief geladen platen boven elkaar en daar gaan elektronen dus niet zitten. Ze zitten liever onderin de onderste toroid en boven in de bovenste toroid. De nuttige capaciteit neemt dus maar heel weinig toe.
Probeer maar eens uit in javatc, als je de tweede toroid hoger zet ziet je dat de totale capaciteit toeneemt. (afstoting tussen twee elektronen neemt kwadratisch af met de afstand)
Als we toch zo bezig zijn. Dat is ook de reden de spanning zo hoog kan opbouwen in een toroid of bol. Bedenk dat alle elektronen in de buitenste schil van de bol zitten omdat ze elkaar afstoten. Als de diameter groot is, is de vector van de kracht om een elektron uit de bol de lucht in te duwen erg klein omdat de afstoting van de dichtst bijzijnde elektronen vrijwel evenwijdig is met de oppervlakte van de bol. Zet je een spijkertje op de bol (breakoutpoint). Dan worden de elektronen in het spijkertje door een hele berg andere in de bol de lucht ingeduwd (vector haaks op de oppervlakte van de bol). De lucht raakt gioniseerd en wordt een geleider. Voor je het weet heb je een soort van leeglopende ballon en dendert het hele zooitje de lucht in met een hoop herrie en licht.
@fry
bedankt voor de uitleg 
ik had in java tc inderdaad al gezien dat de afstand aardig wat uitmaakte. maar als ik mijn toroids dan zo op stel
_ _
(_)----------(_)
| |
| |
_ | | _
(_)------(_)
het middenste ding is een 5 liter bierblik deze zorgt er dan voor dat de afstand tussen de beide toroids groter word en heeft zelf ook nog een capiciteit. dan zou het toch wel wat meer moeten worden ofniet ?
ff invoeren in javatc.
hmm java tc zegt dat ik dan 27.34 pF krijg 7 pF meer dus.
agjah alle beetjes helpen he 
vandaag ook weer bezig geweest met mijn sstc.
heb de pcb afgemaakt en de gdt is ook goed nu.
(ik moet nu aleen nog wachten op een paar onderdelen en dan is de aansturing klaar.) ik had nu voor het testen mijn functie generator er aan hangen.
hier een paar foto's
het onderste signaal is de uitgang van mijn functie generator. door de lange test snoeren is er behoorlijk wat ringing. het bovenste signaal is de uitgang van mijn gdt.
hier is het onderste signaal de uitgang van de 27322 en de 27321 en het bovenste signaal weer van de gdt.
en hier uiteindelijk nog de gdt. (de draden lopen er nu voorlangs daardoor kun je het niet zo goed zien en de lijm is om de windingen op hun plek te houden.)
edit:
voedings kabels nu uit de weg van de signaal kabels gelegt en heb totaal geen ringing meer bij de uitgang van de gdt 
ArjanEmm
Dat signaal ziet er super strak uit !
Zit er ook al een fet aan de gdt ? Ik heb verschillende kerntjes geprobeerd, onbelast zagen de golven er wel goed uit maar ineenmaal aangesloten, om te janken zo veel oscillatie. Bij 500khz (fres test teslatje) werd het bijna een sinus en voltage werd twee keer zohoog.
Maar goed morgen krijg ik nieuwe kerntjes hopen dat het dan beter gaat.
@fry
ik heb net een ibgt eraan gehangen en het signaal verandert nouwelijks
(het word iets ingedempt maar blijft nog zeer goed)
heb nu ff een 30 volt voeding gepakt en een flyback 5 windingen om de flyback en dat alles aan de ibgt gehangen op 27 Khz (ergens op een site gelezen dat een flyback op die frequentie moest) en een vonk van 3.5 cm was het resultaat werkt dus allemaal goed
ga er nu weer beetje verder mee testen (ik heb trouwens nog 3 van deze kernen over mocht iemand interesse hebben)
Hey mensen, laat ik me ff voorstellen, ik ben Tim Koene, Global Moderator van een van de grootste internationale hoogspanningsforums, www.4hv.org. (zo ongeveer alle genoemde sites over tesla coils zijn gemaakt door members van ons forum. (Bert Hickman, Greg, Aaron&Justin, Richie Burnett, Thedatastream, Roffesoft, EasternVoltageResearch, TeslaDownUnder,Steve Ward etc etc) Ik wist niet dat er zoveel coilers in nederlands waren! Een aangename verassing.
Ik heb een aantal vragen voor jullie:
1: waar halen jullie die grote rollen wikkeldraad vandaan? Conrad heeft alleen kleine meuk.
2: Levert CDE ook aan particulieren in nederland?
Ben zelf ook bezig met een heleboel projecten, 4-MOT tesla coil, Net-spanning Bobine Driver (heel simpel en cheap project, maar klapt goed door), 200KV marx generator)
Dus bij deze, hallo 
@TimKoene.
Nou bij deze dan welkom op het forum.
Ik zit nu net ook een paar weken bij 4hv.org aangemeld.
voor wikkeldraad kun je het beste even de gouden gids pakken en transformator wikkel bedrijven bellen of bedrijven wie motoren opnieuw wikkelen. Ik kreeg van een transformator wikkel bedrijf hier in de buurt 550 meter 0.5 mm koperdraad gratis mee.
En de cde condensatoren kan fry bestellen of ze zo ook aan particulieren leveren weet ik niet ik heb ze de vorige keer via fry besteld. er moeten er minimaal 50 besteld worden en zaq wil binnenkort gaan bestellen dus als je nog condensatoren wilt kun je met hem mee bestellen.
voor mij is het trouwens nu nog wachten tot ik 4 mots heb. ben laatst nog bij de kringloop geweest maar ze hadden geen magentrons meer. dus moet ik nog maar even wachten. Ben wel benieuwd wat mijn output word met iets van 3000 a 4000 watt erin ofzo inplaats van 350 
edit:
hmm ben nog ff bezig geweest weer met mijn aansturing. op hogere frequenties schakelt hij beter als op lagere maar hij doet het op lagere nog steeds goed. de flyback werkt het best rond de 50 khz dan krijg ik de langste vonk wel grappig je kunt de vonk niet eens horen. als ik de frequentie laat zakken is hij ineens weer te horen. werkt dus allemaal goed. straks misschien nog een tesla coil eraan hangen en hem dan schakelen met 1 transistor en 30 volt eens zien of ik een vonk van 1 cm kan krijgen ofzo 
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
ArjanEmm
Hey Timkoene. Ik ken ken je wel van 4hv. Ik heb ooit wel eens een paar berichtjes met je gestuurd, oude forum.
Mede dankzij deze thread zijn er toch minstens 5 tesla's meer in nederland.
via rell kan ik aan cde caps komen als bedrijf. Je hebt een btw nummer nodig. Maar zoals jorrit al zei, zaq wil er geloof ik 30 ? 942C20P15K. komt op 3 euro/stuk.
ik kan minimaal 50 tergelijketijd bestellen.
Ik vind het prima om ze te bestellen en ze door testuren. Helaas komt daar wel weer extra verzend kosten bij.
Ik wil het echt noprofit doen, maaar je komt wel op caps plus ws 5,40 voor het verzenden.
Hoe meer tesla's hoe beter 
High voltage: Mijn tesla maakt langere ontladingen als de tesla op die foto. Het ziet er wel naar uit dat die tesla langer kan als wat die doet ...
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]