Repareren DMM Philips PM2524

LetterHenk

Golden Member

Hallo,

Een PM2524 dus. Deze 'meet' niet meer. Display doet het, alle functieknoppen en range knoppen doen het ogenschijnlijk ook, ik hoor de relais dan ook 'pingelen'. Het typische geluid van deze meter bij het (auto)range switchen.

Ik heb het servicemanual (digitaal, oa op elektrotanya ) en ben begonnen met het hoofdstuk 'Fault finding'. Na de function check , een determinatie sleutel op pag.79 kom ik erachter dat de voeding waarschijnlijk goed werkt En dat ik de fout moet gaan zoeken in het analoge of digitale gedeelte.
Op pag.80 staan de eerste stappen voor deze controle beschreven.
Er staat dan:
- Apply at V~/5 - TP8 a voltage of +1V resp. -1V

Testpoint 8 kan ik vinden op het pcb, maar wat betekend "Apply at V~/5" ?

edit:
Nog een aanvullende vraag. Waar zet ik de groundclip het aan te bieden testsignaal/spanning op? Dat is blijkbaar zo evident dat het niet in de sm staat.

Action expresses priorities LH
Anoniem

als ik het zo lees moet je de meter op het wisselspanningsbereik van 5 Volt zetten en een spanning van +1 of -1V gelijkspanning op TP8. De groundclip zal op de COM bus aangesloten moeten worden.

mel

Golden Member

Op dat testpunt moet je er extern een spanning opzetten.
En gnd kan je overal aan prikken.
henkR was sneller...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
LetterHenk

Golden Member

Zo had ik het ook gelezen, echter de meter heeft geen 5VAC range.
AC Voltage range: 2V, 20V,200V, 2000V

Action expresses priorities LH
Anoniem

dan denk ik dat je het 2 Volt bereik moet hebben. De 1 Volt is dan ook logischer omdat dat op de helft van het bereik zit.

Hewlett

Honourable Member

Als ik het service manual zo lees, dan betekent V~/5 range 5 in wisselspanning, op pagina 70 staat range 5 voor de 200V setting.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
LetterHenk

Golden Member

Ik heb ook nog even zitten studeren in het service manual. Er viel mij ineens iets op. Ik zag bij de pcb beschrijving fig.44 op pag.100 Bij de draden aan de ingangsterminals dezelfde soort verwijzingen. bijv. V~/11
Het is een verwijzing naar een pin op een van de schakelaars.
V~/5 betekend dus: pin 5 op de V ac schakelaar.

Nu rijst de vraag, bedoelen ze nu:
- Bied een voltage aan op V~/5 OF op tp8.
- Bied deze spanning aan over beide punten.

Action expresses priorities LH
mel

Golden Member

Gaat TP8 niet gewoon naar die terminal toe?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
LetterHenk

Golden Member

Dat was precies wat ik ook dacht :) het 'OF' scenario. Voor zover ik op de plaatjes kon zien ben ik daar niet zeker van. Op het echte PCB ga ik dat vanmiddag even uitzoeken. Eerst nog wat andere bezigheden.

Action expresses priorities LH
Arco

Special Member

Dat schema/handleiding krijgt niet echt een prijs voor duidelijkheid... ;)
Volgens mij zit TP8 aan massa ( ↓1, ↓2, en ↓3 zitten aan elkaar en aan de voeding...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nog wat andere opmerkingen bij je reparatie.
Ik heb hier ook een PM2524 gehad. Bij de eerste demontage sneuvelde een deel van het frontpaneel, heel breekbaar kunststof na zoveel jaren. Met een alu hoekstukje op maat gerepareerd.
De muti-contact funktieschakelaars zijn een zwak punt. Goed schoonmaken helpt.
De meter is maar beperkt beveiligd aan de ingang. Fet's zijn vrij kwetsbaar.

[Bericht gewijzigd door markce op zondag 9 september 2018 07:54:03 (11%)

LetterHenk

Golden Member

Bedankt voor het meedenken allen.
Het plastic is inderdaad erg bros. Er zijn al een paar nokjes afgebroken, helaas is dat bij dit soort kliksystemen bijna niet te voorkomen. Maar er zitten gelukkig nog voldoende aan om alles goed in elkaar te krijgen.
De hele ochtend de meter op de werktafel gehad. Het was een hele zoektocht naar uiteindelijk iets erg eenvoudigs.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/pm2524-guts.jpg
Na de eerste stappen uit het manual was het duidelijk dat het probleem heel waarschijnlijk in het input gedeelte van de meter zou zitten. Er staat in het manual een waarheidtabel voor alle functieschakelaar en de resp. ingangs relais. Alles gedubbelcheckt.
Als je het schema zo leest zie je dat de AC meting niet via de ingangs verzwakker + relais gaat. Dus ik dacht de AC meting zou het dan toch moeten doen. Niet dus.
Dan moet probeem toch in de functie schakelaar zitten. Nog eens gecontroleerd, de schakelaar werkt prima.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/pm2524-inputcircuit.jpg

Wat zit daarvoor dan? Alleen de ingangsbus. Het zal toch niet? Ja dus.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/pm2524-inputterminal.jpg

Foutzoeken. Een hele kunst. Alle stappen uit het manual en het extra controleren van de functieschakelaars hebben geleid tot de oplossing. Maar dat had wel wat sneller kunnen gaan als ik was begonnen met de klassieke benadering 'volg het input signaal'

Al met al een leerzaam ochtendje met als bonus een goed werkende 4½ digit DMM.

Action expresses priorities LH

Dit had je ook met een visuele inspectie kunnen vinden.
Checken van de functieschakelaars is niet overbodig. Gaf bij mij wisselende meetwaarden, wat niet meteen opvalt.

Zit er beweging in die ingangsbus?

die problemen kun je na 20 jaar nog hebben, bij een delta voeding gehad dat men 1 van de 3 irlz44 op de Gate niet had gesoldeerd af fabriek, pas na een uurtje op vollast kwam er dat uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 september 2018 17:51:22 schreef LetterHenk:

Foutzoeken. Een hele kunst. Alle stappen uit het manual en het extra controleren van de functieschakelaars hebben geleid tot de oplossing. Maar dat had wel wat sneller kunnen gaan als ik was begonnen met de klassieke benadering 'volg het input signaal'

Je methodiek is ok, maar er komt nog een stapje voor: Na het openen van een apparaat en voor je met het meten begint altijd eens goed rondkijken of er niks abnormaals te zien valt.

LetterHenk

Golden Member

Dit had je ook met een visie inspectie kunnen vinden.

Na het openen van een apparaat en voor je met het meten begint altijd eens goed rondkijken of er niks abnormaals te zien valt.

Dat is dan ook een van de wijze lessen van vandaag ;) Alhoewel de breuk in eerste instantie slecht te zien was. Het zat erg dicht op elkaar. Op de foto heb ik er al aangezeten met m'n fikken en is de afstand wat groter.

Op 9 september 2018 19:26:57 schreef markce:
Checken van de functieschakelaars is niet overbodig. Gaf bij mij wisselende meetwaarden, wat niet meteen opvalt.
Zit er beweging in die ingangsbus?

Dat beweer ik ook niet hoor. Het is een waardevolle aanvulling in de 'toolbox foutzoeken'. Net als een grondige visuele inspectie :)

De beweeglijkheid van de bus is inderdaad een puntje. Als je de banaan er met een draaibeweging uittrekt krijgt deze soldering wel op z'n donder. Wat de breuk zeker heeft veroorzaakt. De gnd bus doet dit ook overigens. Ik weet niet of dat by design is. Het is zeker een zwakke plek. Je ziet op de foto ook al een scheurtje ontstaan, dat zal ook te maken hebben met het bros worden van het kunststof.

Action expresses priorities LH

De beweeglijkheid van de bus is inderdaad een puntje.

In dat geval zou ik de bedrading aanpassen. Draad met massieve kern ruim nemen met een lusje ofwel vervangen door soepele multi-core draad.

[Bericht gewijzigd door markce op zondag 9 september 2018 21:38:31 (20%)

LetterHenk

Golden Member

Dat is een goed idee, bedankt.
Ik heb het nu zo gedaan. Deze constructie kan wel wat torsiekracht hebben.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/pm2524-buslus.jpg

En weer bij z'n zusje. Case closed. Alhoewel dat laatste niet van harte ging wat een $#@! syteem die plastic zooi, zeker als alles zo hard en bros is geworden. Geef mij maar zo'n mooie tek kast met metalen frame en panelen.
Genoeg gemopperd, fijn meten & genieten van mijn 'reparatie' :)

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/pm2524-samen.jpg

Action expresses priorities LH

Mooi setje zo.
Heb je er ook al een temperatuur-probe bij?

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 11 september 2018 00:33:33 (16%)

LetterHenk

Golden Member

Ja, ik heb er 1 PM9248 bij. Handig om mee rond te poken.

Ik heb ook nog een PM2513 DMM, niks bijzonders, maar daar zit een PM 9247 probe bij. De probes zijn echter niet uitwisselbaar, de 9247 heeft een 5 pins DIN 240° De 9248 heeft een 5 pin DIN 180°
De PM2513 gebruik ik alleen maar als thermometer.

Action expresses priorities LH
Arco

Special Member

Ik heb een vergelijkbare, de 2517. Best nog bruikbaar, ook met thermometer probe... ;)

https://www.uploadarchief.net/files/download/pm2517e-lednew.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
LetterHenk

Golden Member

Mooi ding Arco. En de bussen gewoon aan de voorkant, handig :) Wel een productlijntje hoger dan de pm2513 qua specs en mogelijkheden als ik het zo zie.

Action expresses priorities LH
Arco

Special Member

Heb hem wel wat opgefrist, want hij vrat nogal veel stroom. (de 4 'c' cellen verorberde 'ie vrij snel, gebruikte 127mA...)
Na aanpassen displays en leds nog maar 20mA, werkt nu op NiMh AA cellen prima...

Ik zie dat die 2513 nog meer stroom verbruikt, die verorbert 6 'D' cellen in 40 uur!...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 11 september 2018 13:24:25 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vind het vooral handig dat de bussen aan de zijkant zitten. Met normale banaan stekkers zitten de draden dan niet snel in de weg.

LetterHenk

Golden Member

Op 11 september 2018 13:15:01 schreef Arco:
Ik zie dat die 2513 nog meer stroom verbruikt, die verorbert 6 'D' cellen in 40 uur!...

Ik heb de originele DC voeding erbij. Hij staat semi permanent op de werktafel zodat ik de temp probe er snel even bij kan pakken.

Op 11 september 2018 13:25:42 schreef Titatommeke:
Ik vind het vooral handig dat de bussen aan de zijkant zitten. Met normale banaan stekkers zitten de draden dan niet snel in de weg.

De DIN plug van de tempprobe is best een lomp ding. Snoeren en pluggen aan de zijkant nemen weer extra breedte ruimte in op tafel, Zo heeft iedereen z'n voorkeuren :)

Action expresses priorities LH