Elektromotor en regelaars

beste mensen ik heb een elektromotor nodig die moet geregeld kunnen worden
om een bepaalde afstand per keer af te leggen de afstand kan verschillen van per keer 1 cm. tot 28 cm. dat per uur tussen de 1500 en 3500 keer de trekkracht druk ik maar even zo uit zal zijn ong 2 kg?
bij gebruik is de afstand steeds hetzelfde dus steeds 1 cm. of steeds 10 cm. enz.

hoe weet ik welke motor ik nodig heb en hoe kan ik het gaan regelen?

ik wil eigenlijk dus de afstand kunnen regelen.
het moment van beweging met een microswitch of fotocel?.
maar bij 1 cm mag de motor rustiger draaien dan bij 28 cm.
dus eigenlijk 3 dingen om te regelen afstand snelheid en fotocel/microswitch.
wie kan mij hierbij helpen?????

GJ_

Moderator

Hoe nauwkeurig en hoe snel?
Trekkracht zegt niks, benodigd koppel wel. En als het heel snel moet zijn er nog meer gegevens nodig.

Ik kan dit heel gemakkelijk bouwen, maar dan ben je gewoon 3.000 euro verder :-) Maar dan heb je geen sensoren meer nodig en verplaatst ie op 0,01mm nauwkeurig. Ik gok even dat dat niet de bedoeling is.

daaaattt is snel nee ik ga het doen met minimale kosten (net als het regelkastje wat ik met jullie tips heb gemaakt)
kijk ik weet niet wat koppel is maar ik moet een stukje folie van de rol steeds weer 1 tot 28 cm. doortrekken dat doortrekken moet op een bepaalde tijd gebeuren in de cyclus nauwkeurig ja een cm+ of - is dat zou goed zijn
ik zat al te denken aan een naaimachinemotortje dat is behoorlijk sterk en ook harder en zachter te zetten heb ook gedacht aan een boormachinemotortje is ook goed regelbaar maar ik wil het een beetje knap kunnen regelen dus dacht aan circuits online.

alvast bedankt

GJ_

Moderator

Dat zal nog een hele kluif worden, zeker als je iedere seconde een stuk folie van 28cm wil afrollen.

ja klopt dat is wel het max en dan zal het max om 2200 per uur gaan nu heb ik iets mechanisch op mijn 70 jaar oude machine maar die trekt maar tot 9 cm. stel het kan wel tot 20 cm. dat is ook al een onvoorspelbare sprong vooruit nu doe ik het deels handmatig maar als ik wat tijd over heb wil ik hier mee aan de gang dus doortrek en aantal per uur heb ik heel grof genomen niet wetende dat het dan behoorlijk moeilijker zou worden.

Hoe vaak veranderd de lengte die je nodig hebt? Als je vooral veel identieke stukjes nodig hebt, en handmatig een aanslag verzetten voor een andere lengte acceptabel is, kan het een stuk simpeler en goedkoper.

2200 keer 0.28m is 616 meter per uur; dat is 0.171 m/s, en bij een kracht van 2kg (20N) is dat nog geen 3.5W mechanisch vermogen. Dit is dan wel echt de ondergrens, maar het geeft een indicatie. Ik denk dat het met een stappenmotor ook nog wel moet lukken, en dat is een stuk simpeler en goedkoper dan een industriële servo.

Als je de aanslag handmatig kunt verzetten (of met een stappenmotor, die dus niet zelf de folie hoeft uit te trekken) zou je het ook nog pneumatisch kunnen doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

jaaa dat klinkt goed kijk met de folie maak ik bijv. 100 visitekaartjes die zeg ieder 3 cm folie nodig hebben.
volgende keer het kerstmenu voor het bejaardenhuis 30 stuks dan heb ik iedere keer 18 cm nodig enz. hoe wordt een stappenmotor geregeld en ja natuurlijk kan ik een aanslag verzetten bij een wissel van formaat.

De vraag is eigenlijk, hoe ziet die rol folie eruit, lengte, breedte en gewicht en hoe kan die worden aangedreven.

Je kunt u van alle soorten motoren inbeelden maar de praktijk laat soms weinig ruimte toe.

edit: ondertussen heb je toch iets meer geheimen prijsgegeven, misschien nog eens een foto van de machine.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 1 oktober 2018 11:19:39 (21%)

LDmicro user.

de rol folie zal 500 gram wegen die zit op een rol in een houder bij deze wat fotos van het beest waar het op moet gaan gebeuren de houder en een mechanisch doortreksysteem

GJ_

Moderator

Op 1 oktober 2018 11:00:57 schreef SparkyGSX:...is dat nog geen 3.5W mechanisch vermogen. Dit is dan wel echt de ondergrens, maar het geeft een indicatie.

Ik denk dat het vermogen toch behoorlijk hoger ligt. Er zijn flinke piekvermogens te verwachten. En om iets regelbaars te maken zal er ook nog wel een reductor op moeten. Daar raak je zomaar nog eens 30% of meer vermogen kwijt.
Vergeet niet dat je maar een paar honderd milliseconden de tijd hebt voor je beweging. Er zal tussendoor ook nog wat met die folie moeten gebeuren wat ook tijd kost.

Met deze snelheden is het handig om op de voorraadrol een rem te hebben, of ook een aandrijving en een paar dancerrollen.

De vraag is nu, hoe wordt die folie nu in beweging gezet?
Zit de folie tussen 2 rollen of wordt daar door iets aan getrokken of moet de motor op de as van de rol gezet worden? hoe zie jij dat?

LDmicro user.

de werking is zo dat de machine gaat dicht de beelddrager is verwarmd dus de folie zit tussen het papier en de beelddrager door de warmte blijft de folie op het papier achter de machine werkt als een grote stempel met veel druk.

de folie wordt nu in beweging gezet tussen 2 rollen die trekken hem door
maar 1 as kan de folie ook goed doortrekken hij gaat nu tussen 2 rollen door om reden als er geen vel papier komt gaat de machine van druk en wordt de folie niet door getrokken geen vel en de rollen gaan van elkaar af anders gaat er teveel materiaal verloren dat wil ik opvangen met een fotocel/microswitch

Ik kan mij nog altijd de werking moeilijk inbeelden, je beweert dat folie wordt meegetrokken door het papier, waar zou je de motor dan op monteren?
Heeft die machine een naam of type, misschien zijn er video's te vinden van een werkend model.

Veronderstel dat je mag kiezen welke motor je gaat gebruiken, wat moet de besturing dan exact kunnen? laten we aannemen dat het soort motordriver hier geen rol speelt.

Kun je zelf het mechanische gedeelte maken, koppelingen ..enz ?

Om een besturing te maken heb je veel meer cijfers van doen.

bv. 28cm/s is voor u belangrijk, voor de besturing is dat nikszeggend omdat wij moeten rekenen met tr/min en dat is afhankelijk van de wijze van aandrijving.
Als je absoluut wilt werken in cm/sec dan heb je nog een encoder met loopwiel nodig die de folie afmeet tijdens het afrollen.

Als je werkt met tr/min moet je rekening houden met de diameter van de folierol en vermindert naarmate het verbruik.

Niet zo eenvoudig als buitenstaander en iets kant en klaar kopen zal ook niet eenvoudig zijn en zeker niet goedkoop zoals GJ_ al aangaf.

LDmicro user.

de folie bestaat uit 2 delen de drager transparante folie die gebruik je voor het transport onderweg blijft de superdunne 2e laag achter op het papier de folie wordt niet meegetrokken door het papier maar door de 2 rollen dus die moeten aangedreven worden en geregeld kunnen worden.
ik ben nu aan het werk zal vanavond thuis proberen een soort overzicht te maken hoe het werken moet.
ennn ja ik kan een unit kopen dat kost ca 3800,00 maar dat kan bruin niet trekken.

Als de folie eenmaal tussen de pers is geweest (en dus opgewarmd tot de 200C van het vorige topic?) kan de folie daarna dan nog een tweede keer/derde keer opgewarmd worden.

In je eerste post wilde je 28cm verplaatsen (maat van de pers tafel neem ik aan). Echter als de folie maar 1 keer verwarmd kan worden (dus zowel drager als de folie), dan zul je altijd structureel 28 cm moeten verplaatsen (zeker als je folie zijn eigenschappen na 1-maal verwarmen verliest).

Bovenstaande maakt een verschil in complexiteit.

Op 1 oktober 2018 09:15:35 schreef JohannaC:
verschillen van per keer 1 cm. tot 28 cm. dat per uur tussen de 1500 en 3500 keer de trekkracht druk ik maar even zo uit zal zijn ong 2 kg?
bij gebruik is de afstand steeds hetzelfde dus steeds 1 cm. of steeds 10 cm. enz.

Dit is precies genoeg info om het benodigde vermogen uit te rekenen. Voor het gemak rond ik 3500 x per uur af op 3600, 1x per seconde.

Het maximum is kennelijk 28cm, en dat moet je dus 1x per seconde kunnen doen.

2kg aan kracht is ongeveer 20N. 20N * 0.28m = 5.6J. Dit 1x per seconde en we hebben het over 5.6W. Maar als ik de opzet goed begrijp, dan moet er iets verplaatst worden, dan een bewerking en dan weer verplaatsen. Als de tijd-voor-verplaatsen de helft mag zijn, dan is 5.6W dus niet voldoende en heb je het dubbele nodig.

Die 3.5W waar sparky op komt is m.i. te weinig. Hij zal wel iets andere getalletjes gekozen hebben. Maar het belangrijkste is dat je nog significante verliezen her en der zal hebben inclusief de verliezen die je krijgt door het starten en stoppen van de beweging.

Met de instelling van de afstand, zat ik te denken aan een excentrische ophanging t.o.v. de as die je dus 0.5 tot 14 cm uit de as kan vastmaken. Dan krijg je soepel versnellen en vertragen "gratis", maar bij nader inzien denk ik aan een stappenmotor. Zou dat niet veel beter zijn? De standaard stappenmotoren voor 3D printers doen ruwweg 12W, dus dat zit wel in de juiste orde-van-grootte. (officieel max 2.5A, bij 12V -> 30W... Maar ik heb A4988 drivers die maar 1A aankunnen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Maak nou eens een mooie foto van dat museumstuk. En je hoeft niet bang te zijn dat anderen met je moeizaam verkregen eindresultaat aan de haal gaan, hier zitten geen typografen, alleen maar electrohobbyisten.

Edit: Zo'n Heidelberger ken ik wel, daar leerde mijn broer het vak mee, op de grafische vakschool in Den Haag.
Die Gietz is ook een degelpers naar ik aanneem?

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 1 oktober 2018 15:33:10 (28%)

geen probleem iedereen mag het zien ik ben er trots op.

op 1 foto de machine Joh Gietz model 60.
op de andere fotos een doortrekunit aan de voorkant gaat de folie door de 2 rollen aan de achterkant wordt de gebruikte folie opgerold

mvdk

Golden Member

aan de achterkant wordt de gebruikte folie opgerold

En dat word nu handmatig gedaan? Of hoe?

Ik ben maar een stroomboer, ik kan helaas geen oplossingen aandragen. Ik probeer aan info te trekken...

Op 1 oktober 2018 15:21:33 schreef JohannaC:
ik heb hier een link om alles wat te verduidelijken.

Right! Wat hier een probleem is, denk ik, dat is dat zonder terugkoppeling je niet in de pas blijft lopen. Je moet doordraaien totdat een een-of-andere sensor aangeeft dat je precies een stickertje verder bent. Zeker een standaard borstel-motor zal met "zoveel miliseconden aan" niet een vaste afstand draaien.

Ook de door mij voorgestelde stappenmotor zal niet lang goed gaan. Zit je er 0.5% naast kwa lengte, dan zit je 100 velletjes verder dus een half plaatje scheef. Zoiets moet werken door "precies vier tandjes" verder te gaan, "precies tot het zwarte streepje" of zoiets. Eventueel "tot het streepje en dan nog 20mm verder". Dan krijg je geen accumulerende fouten, die je bij "precies 40.64mm" wel krijgt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Eigenlijk zou elke keer als de degel aandrukt, er een merkje op de folieband gedrukt moeten worden, die plek moet gekozen/versteld kunnen worden aan de hand van de grootte van het drukwerk. Dat merkje zou gelezen moeten kunnen worden. Of kijken of de rol folie al voorzien is van merkjes, of zo geleverd kan worden.

Edit:
Heidelberger degelpersen kom je zo hier en daar nog bij grotere drukkerijen wel eens tegen als perforator. Een gaatje prikken als merkteken moet kunnen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 1 oktober 2018 16:59:20 (21%)

een merkje dat doet niemand het moet simpeler kunnen dat doen de standaard units ook niet.

mvdk

Golden Member

OK, hoe doen die standaard units 't dan wel?
Of heb je daarbij veel afval?