Mijn keukenweegschaal geeft vaak, niet altijd, onzinnige meetwaarden sinds ik met een harde tik iets op het meettafeltje heb laten vallen.
Is dit te verklaren? Is er nog wat aan te doen of moet ik het maar vergeten?
Merk Korona Walo wandweegschaal, 2011 gekocht.
Graag advies.

Dat klinkt als een los contact. Mogelijk is er een draad beschadigd. Een kwestie van voorzichtig open maken en kijken.

edit: Is het zo'n uitklapweegschaal? Recent heb ik er van eentje nog de kabeltjes vervangen. Deze waren op het scharnierpunt doorgesleten. Nieuw stukje draad erin solderen en het werkte weer.

[Bericht gewijzigd door meander op (45%)]

Kan ook zijn dat het weegplateau aanloopt door de klap. Meestal te herkennen aan het plotseling 'doorschieten' als je het gewicht langzaam verhoogt...

De meetcellen kunnen ook wel eens piezo zijn. Dan kan je piekspanningen maken die enorm zijn en de "charge counter" kan in de war raken van de grote d-gewicht / d-t.

De meeste weegschalen die ik van binnen heb gezien, hebben 1 of meerdere strain gauge (resistief) type loadcellen aan boord. De meeste applicaties waarbij een statische load moet gemeten worden gebruiken de strain gauge type loadcellen.
Piezo loadcellen met een charge amplifier worden eerder toegepast wanneer je bijvoorbeeld een relatief kleine load moet meten terwijl er al een relatief grote load is aangebracht of voor speciale toepassingen in de industrie.
Meestal zitten de strain gauges aan de buitenkant van een aluminium balkje gelijmd. In dat balkje is een sleuf/gaten aangebracht om het balkje wat flexibiliteit te geven. Op de plaatsen waar het aluminium het dunste is worden de strain gauges vastgelijmd.
De strain gauges zelf zitten goed beschermd en goed gelijmd, dus die krijg je niet snel kapot door een tik. Ik gok eerder op een probleem met de elektronica of wie weet een slecht contact tussen de print en LCD.

Dank voor de reacties.
Ja, het is een uitklap-model Korona Walo. Ik ga nu proberen ook dat scharnierende deel te demonteren, het ziet er niet bepaald toegankelijk uit dus kon het wel eens destructief aflopen. Dat zou jammer zijn want ik had er jaren geleden een netvoedinkje ingebouwd dat goed voldeed.
Ik zal later de ervaring delen.

Gerepareerd! De suggestie van Meander heb ik opgevolgd: de bedrading vervangen tussen de beweegbare meetcel (strain gauge (resistief) geen piëzo) en de electronica. Het is me niet gelukt te demonteren zonder schade aan die bedrading dus kon ik niet vaststellen welk adertje van de 4 de boosdoener was maar waarschijnlijk zat er inderdaad een breuk in. Na vervanging doet ie het weer perfect.
Hoe ik aan de dunne draadjes kwam? Een 40-aderige flatkabel gesplitst. Die zijn lekker dun, toch met meerdere tiertjes, lekker soepel.
Voor de geïnteresseerden doe ik er 2 prentjes bij.

Allen dank voor het meedenken en delen van de inzichten!

Jij bedankt voor de duidelijke terugmelding, en gefeliciteerd met het sukses!

Hartstikke fijn dat je deze fotos post. De mechanische ophanging van het statische deel van de weegschaal vind ik interessant. In mijn opstelling had ik hem vanaf de andere kant vastgemaakt met als gevolg een veel hogere constructie. Zo kan het natuurlijk ook. Goed om dat eens gezien te hebben.

Zo te zien is er meer geknutseld. Een spanningsregelaar samen met een adapterplug voor externe voeding.

[Bericht gewijzigd door meander op (11%)]