24-36v dc motor controller

hallo,

ik heb op zoek naar een 24v-36v dc motor controller die ongeveer 20-30 ampere aankan helaas kan ik deze nergens vinden dus zou ik willen vragen of iemand weet hoe je er een zelf maakt. de input PWM is 1500ms-2000ms. er zijn wel ebike controllers maar die werken niet met deze input die werken met 0v-5v

alvast bedankt :P

Is het niet makkelijker een converterprintje van die pwm naar 0..5v te maken, dan een hele motorcontroller te ontwerpen?

Op 9 oktober 2018 13:35:32 schreef DK:
Is het niet makkelijker een converterprintje van die pwm naar 0..5v te maken, dan een hele motorcontroller te ontwerpen?

Helaas heb ik nog geen idee hoe ik deze zou moeten maken

Voor een DC motor met borstels? Je zou deze kunnen bouwen: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorrege…. De code zit erbij, dus aanpassen voor pulse ingang in plaats van analoog zou niet heel moeilijk moeten zijn.

1500-2000ms lijkt me sterk; eerder 1-2ms.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 9 oktober 2018 14:02:59 schreef SparkyGSX:
Voor een DC motor met borstels? Je zou deze kunnen bouwen: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorrege…. De code zit erbij, dus aanpassen voor pulse ingang in plaats van analoog zou niet heel moeilijk moeten zijn.

1500-2000ms lijkt me sterk; eerder 1-2ms.

het is 1500-2000 omdat ik een auto afstandsbediening gebruik en neutraal is 1500, achteruit is 1000 en vooruit is 2000

Mail me. Ik heb een printje die het zou moeten kunnen. Moet wel nog de software aanpassen om jou input signaal aan te kunnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 9 oktober 2018 15:10:13 schreef Tim.w:
wat nog mooier zou zijn zou dat ik dit: https://www.banggood.com/DC-9-55V-40A-2000W-PWM-DC-Motor-Pump-Speed-Re…

Dat is een regelaar voor maar één richting.

Met deze kan het ook, deze kan wel links rechts.

https://www.circuitsonline.net/files/images/000444.png

Met een kleine controller ervoor kun je het signaal "1500-2000 input" inlezen en de regelaar bedienen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je zo'n mini RC ESC koopt van 3 dollar op Ali en er een RC-filtertje achter zet, heb je een omzetter van 1500 - 2000 naar 0-5V.

@TS: de Banggood regelaar waar je naar linkt zou je kunnen aanpassen, maar dat is niet helemaal triviaal. Waarschijnlijk is dat een 555je die een paar MOSFETs aanstuurt, en dan zit die potmeter in de charge/discharge loop. Wat je kunt doen, is die potmeter verwijderen op de loper daarvan een PWM signaal van een Arduino (of andere microcontroller) aanbieden, dan gebruik je die 555 alleen nog als gate driver. De Arduino moet dan het 1.5-2ms signaal inlezen, en aan de hand daarvan zijn PWM uitgang instellen van 0-100% pulsbreedte.

Je signaal is geen 1500-2000ms, dat zou anderhalve tot twee volle seconden zijn. Het signaal is dus 1.5-2ms.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 9 oktober 2018 19:44:25 schreef SparkyGSX:
@TS: de Banggood regelaar waar je naar linkt zou je kunnen aanpassen, maar dat is niet helemaal triviaal.

Hij wil de motor links en rechts kunnen sturen, dat kan niet met die regelaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik denk dat ie synchroon is met 5 lowside fets en 1 highside. En dus inderdaad geen rem of achteruit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nee op het board ontwerp zie je duidelijk dat het 3 MOSFETs zijn die parallel staan en 3 dubbele diodes die eveneens parallel staan.
Niet goed genoeg gekeken dus, en het laatste bericht van REW gemist.

Ik zie nergens dat hij de motor achteruit wilt laten draaien; hij had het over 1500-2000us (microseconden!), wat impliceert dat hij alleen vooruit wil, aangezien hij zelf ook zegt dat 1500us betekend dat hij stil moet staan.

Als de motor inderdaad voor- en achteruit moet kunnen, heb je een regelaar met een volle brug nodig, anders niet.

@REW: welke pin had jij bedacht voor dat 1-2ms signaal? Daar wil je toch wel een input capture voor hebben; PB6-9 zou kunnen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 9 oktober 2018 23:09:56 schreef SparkyGSX:
Nee op het board ontwerp zie je duidelijk dat het 3 MOSFETs zijn die parallel staan en 3 dubbele diodes die eveneens parallel staan.

Ik twijfel er nog over.

Ik zie nergens dat hij de motor achteruit wilt laten draaien;

Hier maak ik het toch wel uit op, of hij moet wat anders bedoelen.
Zie hieronder.

Op 9 oktober 2018 14:17:50 schreef Tim.w:
het is 1500-2000 omdat ik een auto afstandsbediening gebruik en neutraal is 1500, achteruit is 1000 en vooruit is 2000

Als de motor inderdaad voor- en achteruit moet kunnen, heb je een regelaar met een volle brug nodig, anders niet.

Precies.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

achteruit is niet nodig maar iets is de richting van een rem(motor achteruit zetten) is wel handig

[Bericht gewijzigd door Tim.w op woensdag 10 oktober 2018 10:05:14 (54%)

Lambiek

Special Member

Op 10 oktober 2018 10:04:45 schreef Tim.w:
achteruit is niet nodig maar iets is de richting van een rem(motor achteruit zetten) is wel handig

Je schrijft het anders wel hier. :)

Op 9 oktober 2018 14:17:50 schreef Tim.w:
het is 1500-2000 omdat ik een auto afstandsbediening gebruik en neutraal is 1500, achteruit is 1000 en vooruit is 2000

Maar als dat niet hoeft is het toch simpel, zoek een fet die het vermogen kan schakelen "desnoods twee parallel" microcontroller ervoor met een fet driver en gaan. Stukje code erin die jou signaal omzet naar pwm, meer heb je niet nodig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dat was om te laten zien waar de andere 500us was gebleven want normaal is het inderdaad 1000-2000us maar ik gebruik alleen het 1500-2000us deel ervan

[Bericht gewijzigd door Tim.w op woensdag 10 oktober 2018 10:15:33 (34%)

Op 10 oktober 2018 10:09:29 schreef Lambiek:
[...]
Je schrijft het anders wel hier. :)

[...]

Maar als dat niet hoeft is het toch simpel, zoek een fet die het vermogen kan schakelen "desnoods twee parallel" microcontroller ervoor met een fet driver en gaan. Stukje code erin die jou signaal omzet naar pwm, meer heb je niet nodig.

nu is het enige probleem, ik heb die kennis nog niet en zou niet weten welke fets je nodig zou moeten hebben (N,P channel fets) laat staan een code schrijven
zouden deze de truc moeten doen? https://nl.aliexpress.com/item/NIEUWE-10-stks-49A-55-v-IRFZ44N-Transis…

[Bericht gewijzigd door Tim.w op woensdag 10 oktober 2018 10:35:41 (34%)

Op 10 oktober 2018 09:38:34 schreef Lambiek:Ik twijfel er nog over.

Nu ik nog eens goed naar de foto's kijk, kom ik toch ook een andere conclusie. Ik dacht gisteren gezien te hebben dat 3 devices op een rij met hun buitenste poten aan elkaar zaten, zoals bij dubbele diodes gebruikelijk is, maar dat lijkt alleen bij het device linksonder te zijn.

Wat ik nu zie, zijn 5 MOSFETs parallel, aan de onderkant van de motor (de + van de motor zit direct aan de inkomende voeding), met alleen één dubbele diode, de TO-220 het dichts bij de connector. Op de foto's van de bovenkant kun je ook zien dat de tab afwijkt van de andere 5 TO-220 componenten; die ene heeft geen inkepingen aan de zijkant.

Die MOSFETs zijn goed voor 80A elk (abs. max. bij 100C), en die staan met 5 parallel. Vervolgens moet dezelfde stroom door 1 dubbele diode. Bij nader inzien is dat dus wederom een typisch Chinees sch**tontwerp.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Je bent totaal verkeerd bezig, maak eerst de sturing om de PPM signalen (1-1.5-2mS) om te zetten naar PWM (vooruit/achteruit).
Je zult hier al een hele kluif aan hebben en vermoedelijk is dat al het einde van uw project.
Begrijp me niet verkeerd maar ik kijk altijd naar het hele plaatje en uw ervaring maar ik kan het altijd mis hebben natuurlijk ;)

En om te testen kun je zoiets kopen, je moet enkel maken dat je koelpasta tussen de print en koellichaam aanbrengt.
Als je echt veel stroom gebruikt misschien ook een PC ventilator op de koelplaat monteren.

Daarna kun je misschien zelf een h-bridge ontwerpen maar gezien je nog een beginner bent zal dat heel heel moeilijk zijn, zelfs al krijg je nog een schema dat aan uw eisen voldoet.

LDmicro user.

Op 10 oktober 2018 10:53:06 schreef MGP:
Je bent totaal verkeerd bezig, maak eerst de sturing om de PPM signalen (1-1.5-2mS) om te zetten naar PWM (vooruit/achteruit).
Je zult hier al een hele kluif aan hebben en vermoedelijk is dat al het einde van uw project.
Begrijp me niet verkeerd maar ik kijk altijd naar het hele plaatje en uw ervaring maar ik kan het altijd mis hebben natuurlijk ;)

En om te testen kun je zoiets kopen, je moet enkel maken dat je koelpasta tussen de print en koellichaam aanbrengt.
Als je echt veel stroom gebruikt misschien ook een PC ventilator op de koelplaat monteren.

Daarna kun je misschien zelf een h-bridge ontwerpen maar gezien je nog een beginner bent zal dat heel heel moeilijk zijn, zelfs al krijg je nog een schema die aan uw eisen voldoet.

ik zal eens in de boeken duiken en kijken wat ik kan doen want ik ben zeker bereid om mijn avonden te besteden aan het leren van deze dingetjes. ik zal het topic sluiten tot ik verder ben gekomen in het project.

bedankt allen voor jullie hulp ik zal hier zeker wat aan hebben tijdens het maken van de controller.
nogmaals bedank voor jullie hulp :D

Je kunt ook alles kopen hoor, zoeken op "RC car motor controller".

LDmicro user.

Op 10 oktober 2018 11:10:57 schreef MGP:
Je kunt ook alles kopen hoor, zoeken op "RC car motor controller".

ik kan ze niet vinden die 36v aan kunnen

Deze kan 15A aan 30A piek, zie je u dit al maken?

Je stelt uw eisen wel heel hoog ;)

Edit: welke motor is dat wel? dat is meer dan 1kW...

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 10 oktober 2018 11:27:11 (11%)

LDmicro user.

Op 10 oktober 2018 11:24:50 schreef MGP:
Deze kan 15A aan 30A piek, zie je u dit al maken?

Je stelt uw eisen wel heel hoog ;)

Edit: welke motor is dat wel? dat is meer dan 1kW...

het is een 24v 120w motor XD maar hij draait prima op 36-48V maar hij trekt dan een hoop stroom meer start stroom is dan +-10-15A