Ik heb hier een Denon DAP2500 met BurrBrown PCM56P DACs die op laag volume niet goed klinkt, digitale ruis erdoor heen zeg maar.

Ik las dit in het datasheet van de PCM56P

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/27PyKa.jpg
https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/DgtRRL.jpg

Zou je dit hiermee kunnen afstellen?

Het ZOU kunnen.

Het probleem zit hem in de overgang van het MSB.

Stel even we hebben 4 bitjes. Dan is de MSB overgang het stapje waarbij we van 1*1 + 1*2 + 1*4 naar 1*8 gaan. Die 1-2-4-8 zijn in de chip gegenereerde analoge stroompjes. Als die 8 niet precies 1 meer is dan die interne 1+2+4, dan krijg je een beetje vervorming. Dus als je een nette zaagtand wil maken 6-7-8-9-6-7 ... dan is de 6-7 stapgrootte precies even groot als de 8-9 stap. Maar als die 8 net 10% afwijkt, kan de stap van 7 naar 8 al 5x kleiner zijn dan verwacht.

Nu klinkt hier de afwijking 10% erg groot. Maar met 16 bits is een afwijking van 0.03% al voldoende....

Dus je kan hem afstellen. Maar OF jou probleem daarvandaan komt, dat kan zo niet gezegd worden.

Goede vraag, heb ik geen antwoord op. Heb je een service manual of een schema van dit ding? Ik denk dat je met deze afstelling hoorbare ruis in het geluidssignaal niet zal kunnen verklaren, hiervoor heb ik meerdere (overlappende) redenen:

• Ik ga er van uit dat de DAC het ingangssignaal van de geluidsbron omzet en dat de volumeregeling daarna plaatsvindt*. Dat wil dus zeggen dat als je een stuk muziek draait met een normaal niveau, maar het volume omlaag draait je er relatief evenveel van zou moeten horen. Als de bron van de muziek een heel laag (digitaal) niveau heeft en je zet de versterker heel hoog, dan zou het effect hoorbaar kunnen zijn.
  • 16 bit is best veel, je moet vrij veel vervorming hebben om het te kunnen horen op een redelijk signaalniveau. In een worst-case scenario zou je een 15 bit dynamisch bereik hebben, en dat is ook voldoende om geen ruis te horen.
  • De typische waarde voor vervorming is minder ongeveer 0,5LSB, wat relatief veel is, maar pas irritant wordt als je signaalniveau maar een handvol LSBs amplitude heeft.

Kan je eens wat informatie geven wanneer je de digitale ruis hoort en hoe het klinkt? Het is hier belangrijk om te weten wat de amplitude van het digitale signaal is om te kunnen oordelen over de invloed van de DAC.

Het lijkt me lastig te meten of je voorgestelde afregeling effect heeft, want de datasheet meldt het gebruik van een 6,5 digit multimeter (moeilijke methode) of een THD meter (makkelijke methode). Gegeven het feit dat de DAC gevoeliger is voor de positieve voedingsspanning (PSRR≈54dB) zou ik eerder eens gaan kijken of er daar rimpel/vervorming te zien is. Hoorbare vervorming is vaak een ordegrootte groter dan de maximale vervorming die ik op basis van deze datasheet verwachten zou.

*Digitale signaalverwerking kan wel, maar daar gebruikt men meestal meer bits voor, zo veel als 48 in het digitale gedeelte dat dan pas na alle signaalverwerking wordt afgerond en door een 16 of 24 bits DAC wordt gedrukt.

Ik hoorde het toen ik bij de box Philips 545MFB stond een "Jesus to a child" van George Michael starte.

Heeft een fade in intro, klinkt echt slecht onder een bepaald nivo.
Via een koptelefoon is het helemaal goed waar te nemen.
Heb een Marantz CD60 via een coax kabel eraan zitten. Via de hoofdtelefoon direct op de CD60 speler is het kraakhelder.

Heb het schema ook van het ding en hier de DAC. Het gaat eerst digitaal in de DAC, 2 DACs om precies te zijn, en dan in een gebalanceerde opamp.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/dwv2Jm.jpg

Heb ondertussen gelezen dat je dit gewoon kunt afstellen op het gehoor, met koptelefoon en een -60dB digitaal signaal.

Heb ondertussen de Denon 90 test CD van mijn vader geleend

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/GhBJgR.jpg

Er staan een 1001 Hz -60 dB signaal op en ook een stuk klassieke muziek op -60dB. En de 1001Hz toon klinkt overstuurd, het klassieke muziek stuk is niet om aan te horen, alleen maar digitale ruis zeg maar.

Het stuk is afspeelbaar op 0dB -20db -40dB en -60dB nivo. maar het heeft ook fade in en fade outs, dus het klinkt nooit echt goed dan natuurlijk.

Grappig is dat je met de 1001Hz toon veel minder het probleem hoort dan met het klassieke muziek stuk. Goed dat het op de CD staat dus.

Mijn idee is nu gewoon draaien aan de pots en luisteren.

Probeer eens een andere bron, misschien zit er iets in je kabel of CD speler niet goed..

Via een goedkope DVD speler het zelfde probleem. Via mijn Minix google player met optische output hetzelfde.

Het zit in de DAC van de Denon, analoog speelt het ding prima.

Op 27 oktober 2018 23:15:27 schreef nijhuisr:
Heb het schema ook van het ding en hier de DAC. Het gaat eerst digitaal in de DAC, 2 DACs om precies te zijn, en dan in een gebalanceerde opamp.

En hebben beide kanalen hetzelfde probleem? Dan zou ik nog steeds denken aan een voedingsprobleem. Misschien zijn de pots ook gaar, want ik heb ik Denons wel vaak die open frame pots gezien, en die vervuilen makkelijker. Kan je met deze waarden ook nog wel in-circuit meten zonder al te veel afwijking. Kijk ook even uit naar elco's in de signaalweg, daar heb ik eerder problemen mee gezien (weliswaar niet in een DAC, maar toch). Die drogen dan uit en werken intermitterend en komen even tot leven als je ze een optater hebt gegeven (door bijvoorbeeld een tulpconnector los te trekken).

Grappig is dat je met de 1001Hz toon veel minder het probleem hoort dan met het klassieke muziek stuk. Goed dat het op de CD staat dus.

Misschien bevindt het probleem zich dan rond de nuldoorgang. Dit is speculatie, maar misschien mist hij in die contreien een paar codes en daar is de sinus het steilst en zal je het relatief minder sterk horen.

Mijn idee is nu gewoon draaien aan de pots en luisteren.

Kan je doen, op zich heb je weinig te verliezen. Op dit moment ben ik er nog niet helemaal uit wat die afregeling nu precies doet, dat kon ik uit de datasheet niet helemaal ontcijferen.

Als je overigens de gelegenheid hebt om van het signaal een scoopplaatje van te maken zou ik dat zeer interessant vinden. Bij voorkeur zonder filter omdat je dan de stapjes kan zien en de 'differential lineair error' beter zichtbaar wordt. Ik kan alleen niet helemaal zien hoe dat filter er uitzit omdat de schakeling tussen Iout en SJ (pin 13 en 11) niet op je plaatje staat.

Voeding is goed. Het geluid klinkt zeg maar als een hele lage stream van audio, maar alleen bij zachte passages in de muziek.

Heb de weerstand gemeten van de 4 postmeters en genoteerd.

Nu heb ik aan de potmeters gedraaid en als ik ze helemaal dicht zet klinkt het een stuk beter, maar wil eigenlijk verder draaien.

Ik verwacht te horen dat je van slecht naar goed, naar weer slecht geluid gaat, soort sweetspot als het ware.

Ja ik ook, maar ik zal nog eens proberen te ontcijferen wat de afregeling precies doet voor ik kan oordelen of dit logisch is. Op dit moment heb ik echt geen idee... :?

Op 30 oktober 2018 14:30:49 schreef Kruimel:
Ja ik ook, maar ik zal nog eens proberen te ontcijferen wat de afregeling precies doet voor ik kan oordelen of dit logisch is. Op dit moment heb ik echt geen idee... :?

Dat staat toch gewoon in mijn startpost?

Dat zou ik ook zeggen :)
En gezien met het bijregelen het geluid verbetert denk ik dat je in de goede richting zoekt. Maar ik ben met je eens dat het optimum eigenlijk niet op het einde van de loper zou moeten liggen. Wellicht zijn er andere componenten verlopen..?

In mijn Denon DAP-2500A zit een PCM61 BB DAC en dit staat er in het data sheet bij MSB adjustment

https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/RZgEJ4.jpg

Kostom, afstellen op het gehoor the simpler method.

Op 30 oktober 2018 21:40:42 schreef nijhuisr:
Dat staat toch gewoon in mijn startpost?

Daar staat ook dat hij zonder afregeling aan spec zou moeten voldoen. Enig idee waarom dat dan niet het geval is? En enig idee waarom beide kanalen op gelijke manier zijn verlopen? Als je openingspost alle informatie die je nodig had al bevatte had je hier geen vragen hoeven stellen toch? Er mist informatie over het werkingsprincipe.

Op 30 oktober 2018 21:58:13 schreef nijhuisr:
Kostom, afstellen op het gehoor the simpler method.

Ok simpel dan. Blij dat het gaat lukken.

Ok, heb de oplossing gevonden.

Ik vond het vreemd dat de Denon een 1M weerstand heeft tussen de potmeter slider en pin 14 MSB adjust terwijl dit niet in het data sheet te vinden is:

https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/DgtRRL.jpg

Dus ik heb eerst alle weerstanden (470k, 200K, 1M en de potmeter 100K) gemeten los gesoldeerd en deze zijn allemaal prima, ook de 1M weerstanden.

Heb de 1M weerstanden vervangen door link's en weer met de koptelefoon geluisterd op -60dB van de Denon CD.

En nu kan ik de potmeter draaien zo dat het een sweetspot heeft.

Nu kan ik tweaken, omdat het een dual DAC systeem is in een differential opamp moet je gewoon beginnen in het midden van de potmeters als startpunt.

Draai aan 1 totdat het niet beter wordt en dan draai aan de ander totdat het nog beter wordt. Dit moet je even een tijdje doen, eerst horen wat het klinkt als je de potmeters flink ernaast zet en dan terug draaien.

Uiteindelijk kun je dus het beste geluid eruit krijgen door te draaien aan beide pots totdat het kraakhelder klinkt, paar minuten werk. Laat wel de chips even opwarmen voor 10 minuten, maar ook dat maakt niet veel uit tussen koud en warm.

Grappig om te zien (zoals ik zou verwachten) dat alle 4 de potmeters allemaal dezelfde stand hebben nu (ongeveer de middenstand), dat was dus niet origineel. 2 stonden in het midden en de andere 2 op ca. 1/4.

Vraag me dus wel af of het origineel is afgesteld, er is niks verlopen. Ben bang dat er OF is aan gedraaid OF het niet is afgesteld af fabriek.

Op 30 oktober 2018 23:06:42 schreef Kruimel:
[...]Daar staat ook dat hij zonder afregeling aan spec zou moeten voldoen. Enig idee waarom dat dan niet het geval is? En enig idee waarom beide kanalen op gelijke manier zijn verlopen? Als je openingspost alle informatie die je nodig had al bevatte had je hier geen vragen hoeven stellen toch? Er mist informatie over het werkingsprincipe.[...]Ok simpel dan. Blij dat het gaat lukken.

Ik vroeg me alleen af of dit de afstelling was die het probleem zou oplossen. Ik wil niet zomaar aan pots draaien en hier is de MSB instelling ingebouwd, dat was de insteek van mijn vraag.

Ik heb niet het hele data sheet gepost, maar als het ontcijferen van het probleem alleen wordt gebaseerd op deze kleine stukjes info dan wordt dat lastig idd.

Het Data sheet is niet een geheim, staat gewoon op het web.