Elitech RC-4 als spannings logger

Ik vraag me af of met een kleine aanpassing de temperatuurlogger niet om te bouwen is tot een spanningslogger... De temperatuursensor is duidelijk te zien en de schakeling er rond kan toch niet zo ingewikkeld zijn. Ben zelf zo geen crack, wat is jullie idee?

Kan.
Naast de temperatuursensor een weerstand plaatsen en thermisch koppelen.
Hoe hoger de spanning des te hoger de temperatuur van de weerstand.
Over nauwkeurigheid en lineariteit zullen we het maar even niet hebben.

Ik dacht eerder aan het schema rond de sensor omzeilen, en een rechtstreekse spannings-ingang maken. Maar waarschijnlijk is daarvoor het schema nodig, zal wel nergens te vinden zijn...

flash2b

Special Member

Een nadeel van ombouwen zal zijn dat het spanning bereik wat de sensor afgeeft erg klein is, waardoor als een spanning wil gaan meten er nog "iets" voorgezet moet worden.

In feite is dat een voordeel, dan kan je kleine spanningen meten, en met een gewone spanningsdeler ervoor ook grotere! Zou enkel nog aan een schema moeten geraken. :-)

Volgens het GBI zit er een NTC in.
Meet met een scoop de spanning over deze NTC.
Is het een gelijkspanning, dan is het eenvoudig.
Is het een wisselspanning, dan heb je een ware uitdaging.
In het eenvoudige geval maak je een tabel van temperatuur tov spanning.
Is die tabel compleet dan hoef je alleen maar de te meten ingangsspanning om te zetten naar een spanning die overeenkomt met de temperatuurwaarde die je wilt zien. NTC kan je in dit geval gewoon laten zitten, dus domweg vreemde spanning er overheen zetten.