Hallo, Let niet te veel op mijn spelling ik ben dyslekties.
Mijn coolermaster real power gaat uit als ik er iets op aan sluit wat veel watt trekt. Met 1 ventilator blijft hij aan staan, maar als ik er een 2e op aan sluit gaat hij uit. Om hem weer aan te krijgen moet ik hem eerst ontladen of even wachten.
Als ik hem daar na weer aan zet met 1 fantilator en er dan ook weer een 2e op aan sluit gaat hij weer uit. Dit is allemaal gebeurd na ik de blauwe koelventilator varvangen heb voor een groenen. Ik heb ook deze groenen slangetjes over de voedingsdraden gedaan. Nu is mijn vraag weet iemand waar het aan kan liggen? Ik wil graag weer computeren.
Alvast bedankt.
Roy
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Hmmm...
Draai je volgorde eens om.
Zet je voeding op, sluit ventilator 2 erop. En dan ventilator 1. Dan weet je of ventilator 2 in kortsluiting ligt. Want als je venitlator 1 aansluit en 2 erbij hangt valt hij uit. Maar die ventilators trekken zoveel stroom niet, dus daar kan het volgens mij niet aan liggen... Of je voeding moet écht op het uiterste max draaien...
Grtz
Hallo,
Dat heeft ook niet gewerkt ik heb er ook 1 CD-ROM speler op gedaan en toen deed hij het wel. Maar toen ik nog een CD-rom aansloot ging hij weer uit. Ik vind dat echt heel raar.Wand de voeding kan 450 watt leveren. Dat lijkt mij wel voldoende voor 2 cd-spelers.
Ik snap er echt niks van.
Roy
erg raar inderdaad, heb ej een adnere voeding bij de hand, probeer de betrokken onderdelen dan eens op die voeding
Ik heb net wat onderdelen geprobeerd maar ze werken gewoon allemaal.
Zijn er nog opsies om te proberen?
Roy
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 9 februari 2005 22:47:31 schreef Antoine:
Ik vrees dat OF je voeding naar de haaien is, OF niet werkt bij een te lage belasting
Dat tweede wat je zegt lijkt me onlogisch hoor... Want als hij meer gaat belasten gaat zn voeding uit. Dan zou het bij lage belasting niet moeten werken en bij hoge belasting juist wel... Maar als je 0.5 - 1 A uit je 5V lijn trekt is genoeg belasting hoor!!! Dan is de rest allemaal in orde.
Mijn eigen voeding had laatst exact dezelfde kuren. Echter, soms deed hij het een seconde of 10 voordat hij uitschakelde. Aangezien mijn pc van boven naar beneden vol hangt met apparatuur, ben ik begonnen met lostrekken van gebruikers. Totdat ik op een gegeven moment alleen nog maar het moederbord had aangesloten.
Daarop heb ik de stoute schoenen aangetrokken en mn voeding opengeschroefd en alles zitten doormeten. Toen kwam ik tot de ontdekking dat er een diode was doorgebrand... Nadat ik deze had vervangen werkte alles weer naar behoren.
In mijn geval zitten er 3 triaxen op rij, met de ground aan een koellichaam. Tussen het koellichaam en de printplaat zat de doorgebrande diode.
Johan
Ik heb dit probleem onlangs zelf ook ondervonden. Nadat ik alle verbruikers had losgekoppeld van de voeding sloeg de voeding nog steeds uit. Soms direct, soms na een seconde of 10. De voeding vervangen, en alles werkte weer prima.
Maar toch was ik nieuwschierig waar het nu eigenlijk aan lag. Dus de voeding maar openschroeven. Na een rondje meten met mn multimeter kwam ik tot de ontdekking dat er een diode was gesprongen...
De triaxen worden gekoeld door een koellichaam en deze is geaard. Op de een of andere manier zit er een diode tussen het koellichaam en de printplaat. Ik snap niet waarom, iemand vertelde mij ooit dat dat was om eventuele interferentie op de ground tegen te gaan.
Bottom line : Zonder de diode werkt t niet, met gesprongen diode ook niet, dus vervangen en klaar is kees.
Johan.
High-Voltage
Op 10 februari 2005 19:47:52 schreef JopieBoontje:
Ik heb dit probleem onlangs zelf ook ondervonden. Nadat ik alle verbruikers had losgekoppeld van de voeding sloeg de voeding nog steeds uit. Soms direct, soms na een seconde of 10. De voeding vervangen, en alles werkte weer prima.Maar toch was ik nieuwschierig waar het nu eigenlijk aan lag. Dus de voeding maar openschroeven. Na een rondje meten met mn multimeter kwam ik tot de ontdekking dat er een diode was gesprongen...
De triaxen worden gekoeld door een koellichaam en deze is geaard. Op de een of andere manier zit er een diode tussen het koellichaam en de printplaat. Ik snap niet waarom, iemand vertelde mij ooit dat dat was om eventuele interferentie op de ground tegen te gaan.
Bottom line : Zonder de diode werkt t niet, met gesprongen diode ook niet, dus vervangen en klaar is kees.
Johan.
Wrm een dubbelpost? Doe anders die bovenste weg, daar staat minder in 
Maar om ontopic te blijven: Wrm valt die voeding dan pas uit bij een toenemende belasting? Welke invloed heeft dat op die diode?
Dat lijkt me toch straf hoor...
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Die voedingen waarom zouden ze uitgaan als hij niet belast is? Dan gaat gewoon de uitgangsspoel in stroomleemte en is je regeling naar de haaien, niet zo goed voor de spanningen maar normaal zit er toch al een weerstand in die daarvoor zorgt?
High-Voltage
Op 10 februari 2005 20:23:07 schreef Evil Aedolon:
Die voedingen waarom zouden ze uitgaan als hij niet belast is? Dan gaat gewoon de uitgangsspoel in stroomleemte en is je regeling naar de haaien, niet zo goed voor de spanningen maar normaal zit er toch al een weerstand in die daarvoor zorgt?
Hier gaat geen van die voedingen uit als ze niet belast worden...
Dus ik moet een diode vervangen. Ik wouw ze eerst gaan door meten om te kijken welke het is.Maar hoe meet ik een doide door?Gwoon kijken of er aan een kant geen stroom doo r gaat maar aan de andere wel?
Ik moet dus opzoek naar een diode die zo op de voeding zit;
http://img209.exs.cx/img209/9505/diode0yv.jpg
Alvast bedankt
roy
High-Voltage
Op 10 februari 2005 22:24:02 schreef royvuurwerk.tk:
Dus ik moet een diode vervangen. Ik wouw ze eerst gaan door meten om te kijken welke het is.Maar hoe meet ik een doide door?Gwoon kijken of er aan een kant geen stroom doo r gaat maar aan de andere wel?Ik moet dus opzoek naar een diode die zo op de voeding zit;
http://img209.exs.cx/img209/9505/diode0yv.jpg
Alvast bedankt
roy
Gelijk ik uit Jopieboontje zn post afleidt moet je gewoon een doorgebrande diode zijn... Zoek daar eens eerst naar 
High-Voltage
Op 11 februari 2005 13:42:51 schreef royvuurwerk.tk:
kan je dat zo aan de buitenkant zien? Zijn ze dan gesmolten?Roy
Gelijk ik het lees zou ze helemaal zwart zijn geweest...
Als je een weerstand ene beetje veel te veel over zn vermogen jaagt zie je het er ook aan 
Als je een elco verkeerd polariseert dan zie je het er ook aan.
Ik zou eens eerst gewoon kijken alvorens te meten.
Als je ze wil meten doe je dat met een didode tester. Echt denk ik wel dat het niet in-circuit gaat.
Zeker niet meten onder spanning, op de primaire diodes(voor primaire schakeldeler) staat 311VDC, zolang dat op uw meter komt ok, maar als het ook doorloop naar uw hand en verder...
High-Voltage
Op 11 februari 2005 14:24:44 schreef Bertrix:
Zeker niet meten onder spanning, op de primaire diodes(voor primaire schakeldeler) staat 311VDC, zolang dat op uw meter komt ok, maar als het ook doorloop naar uw hand en verder...
Een diode tester is altijd spanningsloos!!! Die heeft zn eigen spanningsbron....
Maar eerst ff visuele controle en dan de meter erop alst nodig is.
ik weet dat een diode tester spannignsloos is, maar ik bedoel ga aan dat soort dingen nooit iets meten als er spannign op staat, de 10A zekering die erin zit zal neit erg veel bescherming bieden
High-Voltage
Op 11 februari 2005 14:34:55 schreef Bertrix:
ik weet dat een diode tester spannignsloos is, maar ik bedoel ga aan dat soort dingen nooit iets meten als er spannign op staat, de 10A zekering die erin zit zal neit erg veel bescherming bieden
Soms kan je niet anders hoor... Maar je moet gewoon opletten wat je doet en er rustig de tijd voor nemen. Niet even tussen de soep en de pattatten die prul gaan meten. Maar als je rustigaan doet en oplet dan kan er nx gebeuren.
High-Voltage
Op 11 februari 2005 14:40:45 schreef Bertrix:
die koelichamen staan dan ook onder spanning, althans bij somige voedingen
Idd, bij sommige staat daar een al dan niet gevaarlijke spanning op. Dat is trouwens bij veel toestellen zo. Je moet gewoon even opletten. Als je niet weet waar je mee bezig bent dan moet je daar natuurlijk niet aan gaan sleutelen... Zo een voeding kan je tegenwoordig al kopen voor 5€ op een of andere beurs...
Deze voeding kost nu 89 euro in de winkel dus ik wil hem wel maken. 
Maar ik heb een antal diodes door gemeten.
Ik heb op mijn multiemeter een diode tekentje zitten daar heb ik ze mee opgemeten. Maar waar kan ik aan zien dat hij stuk is?En moet ik de glazen of de plastieke hebben?
Bedankt Roy
High-Voltage
Op 11 februari 2005 15:07:13 schreef royvuurwerk.tk:
Deze voeding kost nu 89 euro in de winkel dus ik wil hem wel maken.Maar ik heb een antal diodes door gemeten.
Ik heb op mijn multiemeter een diode tekentje zitten daar heb ik ze mee opgemeten. Maar waar kan ik aan zien dat hij stuk is?En moet ik de glazen of de plastieke hebben?Bedankt Roy
Diodes in-circuit meten is volgens mij nie evident. Heb je geen visuele controle gedaan?
Je moet meten of ze sperren en of ze doorlaten. Dit doe je door je meetsnoeren op de diode te zetten en te kijken wat je meter aangeeft. Komen er een hoop getalletjes te staan of wijkt hij uit dan geeft hij door. Dit moet nu ongeveer 600 à 700 aangeven. Dan draai je je meetsnoeren om, dan mag hij niet doorgeven. Als hij in beide richtingen doorgeeft of juist niet is hij kapot. Maar dat kan je niet in-circuit meten omdat je dan valse meetingen uitvoert.
Maar kijk eerst of je ergens doorgebrande diodes ziet en die kan je er dan uit solderen en meten met de meter.
Op 11 februari 2005 14:44:03 schreef High-Voltage:
[...]Idd, bij sommige staat daar een al dan niet gevaarlijke spanning op. Dat is trouwens bij veel toestellen zo. Je moet gewoon even opletten. Als je niet weet waar je mee bezig bent dan moet je daar natuurlijk niet aan gaan sleutelen... Zo een voeding kan je tegenwoordig al kopen voor 5€ op een of andere beurs...
in mijne was de +12V kabel vastgesoldeert aan zo'n koelichaam, en er zat een transistor op zonder mica plaatje, dat heet dus kostenbesparend