Klank speaker bassig maken?

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Weer maar een klein vraagje? ;-)

Hoe kan ik in een extern speakertje meer bas krijgen?
Elco er overheen?
Of kan ik iets doen met een spoel?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Arco

Special Member

Simpelste is om een betere kast erom te bouwen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Zet de box in een hoek van de kamer tegen de twee muren. Dat levert meteen al 6 dB in de bassen.
Kun je hem tegelijk ook nog op de grond zetten (of tegen het plafond), dan komt er nog eens 3 dB bij.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat voor speakertje, want iets dat er niet in zit kan je er ook niet uithalen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ik vroeg dit even voor mijn neef,
Hij heeft hem nu open gemaakt er zat nog een elco tussen!
Hij heeft die elco overbrugt en is nu goed.

Misschien de kast vullen met schuim als het nog meer zou moeten.
Maar hij moet nu zo maar eerst even kijken.

Des al niet te min bedankt voor de reacties!
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
maartenbakker

Golden Member

Met een elco in serie, was de speaker bedoeld als midden- of hogetoner. Kijk dus uit met het basvermogen dat je erin stopt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob007

Yarr, Matey!

Ja dankjewel voor de waarschuwing!
Het is een extern speakertje voor een 2/70 setje van hem.
https://www.jbe.nl/nl/communicatie/communicatie-speakers/car-speakers/…
Ik zal eerlijk zeggen als ik zo iets zou willen zou ik naar de tweede hands winkel gaan en daar -
een gewone speaker kopen voor een appel en een ei maar hij heeft hem besteld in een of andere online winkel.
Eer ik dat zou doen…….. ik vind dat allemaal zo’n zonde, maar goed je weet hoe dat soms gaat.
(ik vind het zondegeld!)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dat is een speaker voor spraak, wat wil je daar voor bas uit toveren?

rob007

Yarr, Matey!

Mogu!

Ja ik zeg het vond het zo ie zo zonde! Maar ja hij vond hem te schel,
Ik moet eerlijk zeggen bij mij zit er in dat apparatje ook een naar mijn idee een VEEL te klein speakertje!
Het geluid wat daar uit komt is vind ik ook niet om aan te horen.
En dus… ik heb ook een extern speakertje, maar dan eentje die gelukkig goed genoeg klinkt!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Een speaker voor spraak klinkt ALTIJD te schel, de sprekers moeten goed te volgen zijn, de rest is achtergrond gerommel.
Zeker met een radioverbinding..
Advies? neem een Peiker, werkt in mijn ogen het beste :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Meeste bijdrage aan een goed geluid geeft toch de kast. Probeer maar eens een speaker los op tafel en in een goede kast. Het verschil is enorm.
(zelfs met een klein speakertje kun je in een goede klankkast nog een aardig geluid krijgen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 22 november 2018 06:53:14 schreef rob007:
Mogu!

Ja ik zeg het vond het zo ie zo zonde! Maar ja hij vond hem te schel,

Met meer bassen bedoel je dus: minder hoge tonen.
Een laagdoorlaat filtertje kan in dat geval uitkomst bieden. Die dempt de hoge frequenties.

Die elco zat er waarschijnlijk doelbewust, om lage tonen weg te filteren.

Om 'm minder schel te maken zou ik eerder een soort sperkring rond de 3khz maken met een heel lage Q. Juist tussen de 2 en 4khz geven communicatiespeakertjes vaak een boost, omdat die frequenties het meest belangrijk zijn voor het verstaan van een radiostem.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Heb ook een paar van die comm.speakers,ze zijn prima voor een scanner of een 2 meter transceiver,daar zijn ze tenslotte voor gemaakt.Het valt me wel op dat als er Icom of Kenwood op zo'n speakertje staat dan istie opeens 10 x zo duur. ;-) (zie link van Rob)
https://www.baco-army-goods.nl/amateurradio/speakers.html
Voor een 0-30 MHz ontvanger zijn ze minder geschikt als je weleens naar een AM omroep station luistert.
Daar heb ik een Pioneer S-CR30 centerspeaker aanhangen met een mooi "donkerbruin"vol geluid.

Hensz

Golden Member

Op 22 november 2018 10:03:11 schreef M-i-c-h-e-l:
Met meer bassen bedoel je dus: minder hoge tonen.
Een laagdoorlaat filtertje kan in dat geval uitkomst bieden. Die dempt de hoge frequenties.

Meer bassen is niet hetzelfde als minder hoge tonen.
Overigens heeft TS jou advies zo ongeveer opgevolgd en het hoogdoorlaatfilter eruit gehaald. :-P

Don't Panic!

Zo'n communicatiespeaker moet juist weinig bas hebben. Daarom zat nou juist die elco erin! Als je dat minimale CW signaal nog uit de ruis wilt halen zit dat bas-gerommel alleen maar in de weg. En dat geldt voor SSB net zo natuurlijk.
Maar inderdaad, da's wel heel veel geld voor dat ICOM logo erop.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hensz

Golden Member

Op 24 november 2018 11:20:39 schreef flipflop:
Zo'n communicatiespeaker moet juist weinig bas hebben.

Ik dacht dat het ondertussen wel duidelijk is dat TS het ding NIET als comms speaker gebruikt.

Don't Panic!
pa3gws

Golden Member

Op 21 november 2018 23:36:23 schreef rob007:

Op 24 november 2018 18:04:30 schreef Hensz:
[...]
Ik dacht dat het ondertussen wel duidelijk is dat TS het ding NIET als comms speaker gebruikt.

Op 21 november 2018 23:36:23 schreef rob007:
Het is een extern speakertje voor een 2/70 setje van hem.

De TS misschien niet maar zijn neef wel. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hubie

Special Member

Mss kan rob007 zijn neef beter een andere speaker gebruiken want uit dat comm.speakertje zal nooit geen "bassig"geluid komen.
Die speakers beginnen pas bij 300 Hz en zijn "recht"tot 6 KHz
Hier een voorbeeld:http://www.peiker-lmr.com/fileadmin/media/dokumente/produktdatenblaett…

Ik gebruikte vroeger vaak die grote ovale dubbel conus luidsprekers uit TV's.Die zijn perfect voor zowel spraak als muziek.
Een kast maken is niet eens nodig,gewoon een flinke plaat hout met een gat erin.(klankbord)