zweetvoetje
Free the whales!
Ik ben nou voor de lol ff bezig met een simpel 1-Fet ontvangertje. Nou heb ik gewoon een simpel ding gebouwd met een regelbare terugkoppeling, en dat werkt best aardig. Ik kan er met antenne meer mee ontvangen als met de gemiddelde superheterodyne.
Nou ben ik ooit een artikel tegengekomen over ontvangertjes die uit zichzelf op een frequentie van 20-100kHz stoppen en starten met genereren. Dit zou ook een behoorlijk goede ontvanger opleveren. Maar nou vroeg ik me af hoe dit nou heet. Ik dacht altijd dat het superegeneratieve ontvangers waren, maar nou ik er een schema van zoek, vindt ik volgens mij alleen ontvangers die net, zoals de mijne, een instelbare terugkoppeling hebben.
Nou is mijn vraag eigenlijk hoe dat andere type heet in het engels, zodat ik een goed schema kan vinden. Liefst voor de middengolf.
Ik krijg m namelijk zelf niet echt goed. Of de frequentie is te laag, 500Hz tot 5kHz, zodat er niets van de zenders overblijft.
Of ik moet een losse generator op 20kHz toevoegen, wat ertoe leidt dat iedere zender op zn eigen frequentie, maar ook op 20,40,60 enz. kHz hoger/lager te ontvangen is.
Verder is het totaal niet stabiel.
Ik geloof dat het in het nederlands ook wel pendelontvanger heet, maar of dat klopt weet ik niet.
Allereerst een link naar een superreg voor VHF:
http://www.tricountyi.net/~randerse/superrgn.htm
Nog een:
http://www.intio.or.jp/jf10zl/regen.htm
(bekijk de rest van de site ook!)
Dit is wat je bedoeld, de meeste superregs zijn gemaakt voor VHF-UHF omdat ze hier het meest effectief zijn (30-800 MHz).
Vroeger werden ze vaak gebruikt in eenvoudige afstand bestuurbare modelbouw.
Het doel is een zo hoog mogelijke opslingering van het ingssignaal te krijgen, bij een grote selectiviteit.
Er zit echter een bepaalde verhouding tussen de ontvangst en quench frequentie, bij de middengolf zou deze quench freq. in het hoorbare bereik kunnen komen!
Omdat de selectie van je kring op de middengolf al heel goed kan zijn is een superreg hier eigenlijk overbodig. Beter is een audion met instelbare meekoppeling (die heb je al).
Wil je iets speciaals? Maak dan eens een synchrodyne-ontvanger, hierbij wordt de mengfrequentie ,middels een soort pll (meer synchoniseerbare oscillator), van de ontvangen zender afgeleid en dus gemengd naar LF.
Link: http://www.thevalvepage.com/radtech/synchro/synchro.htm
Een directe conversie ontvanger is *GEEN* synchrodyne, op het internet en in de literatuur wordt deze fout veel gemaakt!
MvgEat
/edit
Engelse benaming (vroeg je per slot van rekening om)
superregenative receiver
of zoek op quench oscillator.
zweetvoetje
Free the whales!
dan had ik het toch goed begrepen. Ik zal dan maar op de korte golf overstappen, daar moet het wel lukken. Ik heb volgens mij wel schema's voor middengolf gezien ooit. maar dat is dan jammer. Met een quenchfrequentie van 5 kHz ontvang ik toch alleen maar ruis, of zwaar vervormde stemmetjes.
Die synchrodyne is ook wel een leuk ding, maar dat kan op zich ook vrij simpel met een gewoon teruggekoppelde ontvanger, als je de terugkoppeling net groot genoeg maakt voor het genereren blijft ie vaak ook op een bepaalde zender steken.
Het valt me trouwens op hoeveel je op de middengolfband wel niet kan krijgen met zo'n simpel dingetje. De wereldontvanger van de aldi kan er nog een heel groot puntje aan zuigen.
Tja, een audion is bijna niet te verslaan op de middengolf. (Voor AM!)
Selectie is al snel goed door de 9 kHz kanaal afstand en de kwaliteit van de kringen, die op de middengolf al snel goed is, zeker al je ruime ferrietstaven, bewikkelt met Litze draad gebruikt.
Maar het grote voordeel van een audion is dat er niet gemengd word, geen fluitjes door storing van de meng-oscillator en sterke zenders (ver) buiten de doorlaat van je ontvanger.
Door de wat grotere bandbreedte is de geluidskwaliteit ook nog eens beter dan van een heterodyne.
Nadeel van een audion is het lage uitgangsniveau, probeer dan eens een reflex-ontvanger: hier versterkt de eerste transistor eerst hoogfrequent en na filtering ook nog eens laagfrequent.
Nog een snel (maar niet simpel) recept voor een superreg:
Maak een *oscillator* op de frequentie waar je op wilt ontvangen. Sluit op de bias van deze osc. een multivib/ne555 (or what so ever) aan
met intelbaar niveau en frequentie (quench osc.). Tap met een smoorspoel / weerstand de anode/collector/drain van je HF-oscillator af en voer dit aan een laagdoorlaatfilter (om je quench freq. om zeep te helpen) en versterk dit laagfrequent.
Bij een goede werking komt er uit je superreg een "vette"ruis, die verdwijnt bij het ontvangen van een draaggolf. Is geschikt voor breedband FM en AM natuurlijk.
De beste superregs (en audions) heb ik met buizen gemaakt de meekoppeling is bijna altijd soepeler in te stellen dan met transistoren.
Succes!!!
MvgEat
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
zweetvoetje
Free the whales!
Ja, die vette ruis wilde al best wel lukken. Ik ben ff met transistoren aan de gang gegaan. Maar dat wil verder toch niet echt. Ik krijg alleen maar ruis. Ook is waarschijnlijk de versterking wat te groot. Na een tijdje had ik een quench-frequentie van 100kHz. Maar dan is de selectiviteit en gevoeligheid helemaal niets. Ook is het signaal dat eruit komt min of meer zo'n hart-grafiekje. Van echt genereren is niet echt sprake, het zijn meer pulsjes.
Fet's hebben weer een te lage versterking (in combinatie met de spoel die ik gebruik), zodat de quenchfrequentie te laag uitkomt.
Verder heb ik last van een chronische ongevoeligheid. Hij ruist wel heel erg, maar er komt maar weinig signaal uit.
Heeft er niemand een goed PDFje of artikeltje, met gewoon een hoop echte goede technische info over deze dingen?
Trouwens nog een vraagje: Als je nou zo'n zelfquencende ontvanger maakt. Als je dan aan de terugkoppeling draait van niet, naar wel genereren, moet de ontvanger dan meteen ook superregeneren, of maakt het niet uit als hij bij het steeds verder indraaien van de terugkoppeling eerst niet genereert, dan gewoon genereert, en dan pas superregenereert. Want zonder externe quench krijg ik m niet zover dat hij al meteen superregenereert.
Jongens ik lees stiekem mee!
En ik zag er al een paar maar wil er meer!
Plaatjes! Ik wil plaatjes er bij?
Nee maar even serieus zijn er geen schema’s van dit alles?
Dus van (superregs en audions)
En ik wil niet veel zeggen maar:
Buizen zijn over het algemeen gewoon nog steeds hartstikke goed!Zo niet beter!
Rob007.
zweetvoetje
Free the whales!
Een audion met FET lukt heel goed, dat heb ik geprobeerd, en ging perfect. in het topic van sparkman zie je het schema dat ik heb gebruikt. wat die superregjes heb ik nog geen schema met succes gebouwd.
Hoi Rob, leuk dat je mee leest! Altijd goed!
Die audions zijn het probleem niet, tuurlijk de een doet het beter dan de ander: Buizen, fets of transistoren, zal nog eens kijken of ik wat leuks kan scannen!
Het probleem met die superregs is dat het ondanks de bedriegelijke eenvoud, zeer complexe schakelingen zijn! Een buis/tor/fet heeft meteen meerdere functies: oscilleren en quenchen (afsterven, smoren).
Toch die dingen voor VHF zijn meestal wel aan de praat te krijgen, het probleem is vaak de superreg op lagere frequenties te krijgen.
Op het web vind je er ook niet veel over.
@zweetvoetje
Heb je die diode in je fet-audion al eens vervangen door een "infinite impendance detector"? Zoek daar eens op, als je niks vindt, scan ik wel wat. Het is een fet (vroeger buis!) die je als detector gebruikt, geeft tevens wat versterking.
MvgEat
Nog geen plaatjes, wel links:
Transistor audion:
http://www.b-kainka.de/bastel58.htm
Buis (lage spanning)
http://www.b-kainka.de/bastel18.htm
Transistor met meekoppeling (regeneratief)
http://www.b-kainka.de/bastel3.htm
Superreg met torren
http://jap.hu/electronic/rf.html
Superreg met buizen
http://www.kbapps.com/audio/tubemanual/269.html
Fijn stukje theorie superregs:
http://www.eix.co.uk/Articles/Radio/Welcome.htm
Nog wat theorie, duits, wel goed!
http://www.jogis-roehrenbude.de/Radiobasteln/Pendelempfaenger/Pendler.…
(Pendel ontvanger komt dus uit het duits)
Ook voor FM kristalontvangers(!)
http://www.somerset.net/arm/fm_only_lowtech.html
Deze vind ik mooi
http://www.arrl.org/tis/info/pdf/9712039.pdf
Superregs en regs
http://www.tricountyi.net/~randerse/radios.htm
Best wel een hoop te vinden eigenlijk!
Alleen geen superreg voor de kortegolf...
MvgEat
//edit
Een superreg zonder isolerende HF-versterker is een prima, *breedband*, *stoorzender*. Kijk uit dus.
Dit soort ontvangers/radio's vind ik ook leuk.
We moeten eigenlijk eens een mooie buizen audion maken als aanvulling op de buizen hoofdtelefoonversterker alhier! Voor de Middengolf, kan het met een éénkringer! Is misschien geen HiFi-stereo maar wel de echte warme (Real Fidelity?) sound van de Middengolf (zoals je merkt toch wel mijn favoriete band)....
/Edit Ga morgen meteen kijken wat ik nog aan ECC en EF heb liggen, oud chassis, gloeistroom trafo, spoelvormen ....
MvgEat
Ik heb hier schema’s in een boek maar wil ze niet over tekenen.
Dat zou de sfeer van dit boek teniet doen (Jongens Radio)
Misschien kan ik ze scannen of zo moet eens ff kijken!
En hoe zat het ookweer mocht ik dat nu wel…of niet?(kopiëren)
Het boek is verfomfaaid en als je het inkijkt straalt de hobby romantiek er van af!
Rob007.
Oud boek? Niet meer in druk? Bestaat de uitgeverij nog? Schrijver + familie nog in leven? Is een bronvermelding dan niet voldoende? Weet het helaas ook niet meer, regels veranderen maar wij niet! Je mag het mij altijd mailen! Als *ze* komen, zeg ik gewoon dat het spam is van Rob
!!!
MvgEat
zweetvoetje
Free the whales!
Op 11 februari 2005 23:51:55 schreef rob007:
Ik heb hier schema’s in een boek maar wil ze niet over tekenen.
Dat zou de sfeer van dit boek teniet doen (Jongens Radio)
Misschien kan ik ze scannen of zo moet eens ff kijken!
En hoe zat het ookweer mocht ik dat nu wel…of niet?(kopiëren)
Het boek is verfomfaaid en als je het inkijkt straalt de hobby romantiek er van af!Rob007.
Die heb ik ook
, samen met 5 jaargangen radiobulletin 1956-1960. Daar staan genoeg schema's in.
Wat geluidskwaliteit is een eenkringertje trouwens beter dan een superhet, omdat de bandbreedte groter is. (geld alleen voor sterke zenders). In de RB's staan nog wel een paar schema's van simpele eenkringer, goede geluid- ontvangers.
Hoe ga je trouwens de terugkoppeling doen bij je audion?
Ik heb het met een FETje zo opgelost:
+ voeding
| 100k
22k| | __----__
2M ____ | | | ---- |
-----____-- |_| | diode| 0.1uF
antenne | | D __|___|__|\|_|_||__audio-uit
| ______|____||____|_____| |/| ||
| < | || 22p G |__ S bf245c
| < | |
| < === afstem C | |
><______|__________||_____\| |
| <______| \ || /| | var. weerstand 100k
| | \ 5N |_|
aarde | \ |
| niet verbonden |
|______________________|________ - voeding
werkt best lekker.
@r2d2: Bedankt voor je links. Ik ga die theorie nog weleens doornemen. ooit...
Ik heb trouwens voor de kortegolf al wel iets aan de gang gekregen, waar ook daadwerkelijk zenders mee te ontvangen zijn, maar om nou te zeggen dat het een groot succes is: nee.
Bron: www.tubecollector.org
Dit is een Rd12tf!!!
Maar je mag mij gerust r2d2 noemen hoor.
No offence!
/On topic:
Volgens mij gaat het niet op de korte golf met een superrreg, heeft volgens mij echt te maken met de verhouding tussen Freceive en Fquench en ook de Q van je kring die je quenched, hoe hoger Freceive des te lager de Q van de kring en hoe beter het gaat????
Die fet-audion van jou wil ik (mis)(ge)bruiken voor mijn buizen audion, als basis. Bezwaar?
MvgEat
Als ik het zou mogen sturen?
Als er een ontvangertje gebouwd word?
Of iemand krijgt daar zin in?
Doe mij een lol?
Bouw iets rond de 6 en 7MHZ?
Waarom?
Och ik heb iets met die frequentie!
Rob007.
Op 12 februari 2005 22:06:04 schreef rob007:
Als ik het zou mogen sturen?
Als er een ontvangertje gebouwd word?
Of iemand krijgt daar zin in?
Doe mij een lol?
Bouw iets rond de 6 en 7MHZ?
Waarom?
Och ik heb iets met die frequentie!Rob007.
Moet ook gaan toch!
Maken we een dual-band real-fidelity receiver.
/edit: Gaat ie wel twee-kringer worden, na vooruit dan !!! 
MvgEat
zweetvoetje
Free the whales!
Bijna alle kortegolfontvangers in de jaren dertig waren superregs. Het moet dus best kunnen.
Het grootste probleem dat ik nu tegenkom is dat de selectiviteit heel erg slecht is, omdat er wordt gemengd met de quenchfrequentie. Ik kom een zender dus ongeveer 7 keer tegen, met iedere keer 40kHz verschil ertussen. Omdat de selectiviteit niet al te best is verder, kan ik dus per kortegolfband maar 1 a 2 zenders ontvangen 
Op 13 februari 2005 09:25:48 schreef zweetvoetje:
Bijna alle kortegolfontvangers in de jaren dertig waren superregs. Het moet dus best kunnen.Het grootste probleem dat ik nu tegenkom is dat de selectiviteit heel erg slecht is, omdat er wordt gemengd met de quenchfrequentie. Ik kom een zender dus ongeveer 7 keer tegen, met iedere keer 40kHz verschil ertussen. Omdat de selectiviteit niet al te best is verder, kan ik dus per kortegolfband maar 1 a 2 zenders ontvangen
Weet je zeker dat het geen regs waren ipv superregs? In die tijd was een superreg de enige manier om boven de 20-30 MHz te ontvangen. Een reg (regeneratieve ontvanger) was volgen mij gebruikelijker op de korte golf.
Maar als je voorbeelden hebt? Laat ze zien, ik ben benieuwd!
Ik heb inmiddels een ECC82, een buisvoet en een stuk printplaat bijelkaar gesprokkelt. Het streven is om een audion met meekoppeling op een voedingspanning 12 V te maken, bruikbaar tot ~15 MHz. (Kan Rob ook tevreden zijn
).
Om kosten te sparen ga ik gebruik maken van varicaps. Voor de rest weet ik het nog niet.
MvgEat
zweetvoetje
Free the whales!
Wat is dan het verschil tussen regeneratieve en superregeneratieve ontvangers?
regeneratieve zijn zeker alleen met een terugkoppeling (evt. zeer licht oscilerend)
Als ik in de jongens radio kijk dan zie ik daar een 0V1 staan. Dat is dus een superreg voor de kortegolf. Verder ben ik ook wel een japans transistorschema voor een middengolf superreg tegengekomen.
Op 13 februari 2005 20:36:13 schreef zweetvoetje:
Wat is dan het verschil tussen regeneratieve en superregeneratieve ontvangers?regeneratieve zijn zeker alleen met een terugkoppeling (evt. zeer licht oscilerend)
Als ik in de jongens radio kijk dan zie ik daar een 0V1 staan. Dat is dus een superreg voor de kortegolf. Verder ben ik ook wel een japans transistorschema voor een middengolf superreg tegengekomen.
Een 0v1 is altijd een regeneratieve ontvanger, dus een kring + detector met meekoppeling om de detector op het randje van oscilleren te zetten voor optimale gevoeligheid, bij een zo klein mogelijke bandbreedte.
Een superregeneratieve ontvanger is niet meer dan een oscillator welke op het ritme van de quench-frequentie opstart en uitsterft, dus niet keihard aan en uit schakelt!
De oscillator gedraagt zich dan als een smalbandige versterker / detector (en stoorzender).
Theorie en werking van laatste is uiterst complex.
Als je per se een superreg op de korte golf wilt maken, kan je het beste beginnen met een voor de 27 MHz en dan stapsgewijs lager te gaan.
Ik hoor het wel, suc6!
MvgEat
Middengolf audion met ECC82 12 V voedingsspanning, eerste experiment:

TR2 is een ferrietstaaf met hulpwikkeling voor de meekoppeling: 2-4 Wdg, zoveel windingen nemen dat de schakeling net niet meer oscileert op de hoogst te ontvangen frequentie.Als de schakeling niet oscilleert met veel windingen, dan de wikkeling omdraaien. TR1 is een 220V/9V trafo.
SP1 is een 32-64 ohm hoofdtelefoon.
Sterke zenders komen prima door, ook de BBC, iets zwakker.
Gloeispanning is 12V dus gloedraden in serie.
MvgEat
Gaaf, starved triodes in action 
Verhoog je voedingsspanning maar eens, dan zal je wat beleven! Alhoewel je dat weer leuk hebt gecompenseerd met een te lage transformatieverhouding *grijnz*
Man, ik krijg er bijna weer zin in......
Dr. Blan kan trots zijn, zijn gedachtegoed leeft voort!
Over Blan gesproken, iemand die Manjah versterker gezien op Marktplaats?
Designed bij Jac. Wigman, de geestelijk vader van dr. Blan 
De nederlande zenders geven inderdaad wat vervorming...(erg hard) Ik wil tot ~40-50 V gaan, moet leuk blijven 
MvgEat
/quote
Man, ik krijg er bijna weer zin in......
Eerst verhuizen KT! 
Op 14 februari 2005 22:49:28 schreef Rd12tf:
Eerst verhuizen KT!
GRMBL......ik weet 't !
BTW bij zulke lage voedingsspanningen zou je eens een ECC86 kunnen proberen, die is ervoor gemaakt.