Aarding/GND van versterker

Heren,

Ik ben bezig met het bouwen van een hoofdtelefoonversterker.
Nu heb ik een vraag over het aarde/GND van de versterker.
Is het aan te bevelen om de 2 printen (voedings-print en de versterker print) in de versterker geïsoleerd op te stellen ten opzichte van de grondplaat waar ze op bevestigd worden?
Of maakt dit niets uit en kan ik dit gewoon met metalen afstandsbusjes doen? Maar dan wordt een eventueel sterpunt toch uitgesloten?
En hoe zit het met de randaarde van de 230V steker? Moet ik deze ook vermijden?
Ik hoor graag jullie bevindingen.

mel

Golden Member

Als de versterker klasse 1 is, dient deze , de behuizing afdoende met de aardleiding verbonden te worden.
Of de printen een sterpunt aarde moeten hebben, hangt af van geval tot geval. Dit dient gewoon in de praktijk te worden getest.
Zorg iig voor GEEN aardlussen tussen in-en uitgang.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Voor de voorkoming van bromproblemen door aardlussen is het absoluut aan te raden de printen galvanisch geisoleerd te monteren en een gemeenschappelijk massapunt te maken. Vanuit dat massapunt kan de behuizing ook worden geaard.

edit:ook in-en uitgangsgangsbussen geïsoleerd van de behuizing en de massa volgens sterprincipe.

[Bericht gewijzigd door Sjepr op donderdag 29 november 2018 13:24:19 (18%)

Oke, dus het is verstandig om de in- en uitgangsbussen geïsoleerd op te stellen ten opzichte van de behuizing en dan de GND van de versterkerprint vanuit 1 punt vast te leggen aan de behuizing?

Misschien heb je wat aan mijn oude topic:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/139097

Uiteindelijk heb ik in mijn versterker de GND verbindingen als sterpunt aan een geisoleerde bus vastgemaakt.

De aardleiding is met de behuizing verbonden. De GND is daarmee "los" van de behuizing. Aangezien hij nu muisstil is, heb ik nooit de noodzaak gevoeld de GND nog middels condensator/weerstand aan de behuizing te leggen.

Dankjewel voor jullie reacties.
En hoe ga je dan om als je een potmeter op de print hebt zitten met een metalen as. Deze zit met de moer vaak aan de voorplaat gemonteerd. Waardoor deze via de voorplaat weer aan de GND hangt (of in het geval van Semtexx hangt deze aan de aarde van het net) en dus weer kans hebt op aardlussen.

Anoniem

Er is geen eenduidig antwoord op je vraag.
Wanneer je een audioketen hebt die uit meerdere modules bestaat is het verstandig om die modules op één punt aan elkaar te leggen, eerder dan door te lussen.
Maar binnen een schakeling kan dit een onderdeel zijn van een grotere strategie, of...niet.

Wat je wel steeds voor ogen moet houden is dat zowel voor wat het voeding gedeelte betreft als de ingangen en uitgangen, Een stroomkring steeds gesloten is.
Als er ergens stroom uitgaat, moet ze ook naar de bron terugkeren. Het is zaak deze stroom lussen zo kort mogelijk te houden en te zorgen dat de stromen van de verschillende kringen niet door gemeenschappelijke geleiders lopen.
Als bijvoorbeeld de retour van de voeding door dezelfde draad gaat als deze van de ingang, kun je door kleine spanningsvallen ongewenste brom in het ingangscircuit introduceren.

Zo is het bijvoorbeeld geen goed idee om van de uitgang van de versterker naar de luidsprekerplug te gaan en de massa daarvan via een lange aparte draad naar een sterpunt te brengen. Je retour signaal vloeit niet naar de aarde, maar moet immers terug naar de eindtrap om de stroomkring te sluiten. In dat geval zou de stroom een onvoorspelbare weg doorheen de
massavlakken van de print volgen waarbij oscillaties en brom juist bevorderd worden. Alles hangt dus af van de topologie van je versterker. Uiteraard dienen alle massavlakken op,hetzelfde potentiaal te staan, maar belangrijk is dat de in en uitgang en voeding niet hetzelfde pad volgen.

Het is ook een goede praktijk om de trappen van de versterker zo dicht mogelijk te ontkoppelen met condensatoren.
Als een versterker audiovermogen levert, varieert de stroom in de voeding uiteraard op hetzelfde ritme mee. Die kring wordt dan gesloten door de afvlak elco's in de voeding. Als je de eindtrap voeding ter plaatse nog eens ontkoppelt met bijkomende elco's , dan legt deze wisselstroom de kortst mogelijke afstand af, en kan deze de ingang niet beïnvloeden.

EricP

mét CE

en dus weer kans hebt op aardlussen.

Je hebt 'geen kans op'. Het is een design keuze.

Als het goed is, heeft jouw potmeter een scheiding (isolatie dus) tussen het signaal en de as. Daarmee is dat probleem opgelost.

In het kort komt het er op neer dat je groundloops moet voorkomen omdat ze enerzijds brom op kunnen pikken (zie het als een deel van een trafo met 1 wikkeling) en anderzijds stroom wel eens niet (helemaal) het pad kan gaan volgen wat jij verzonnen hebt. GD legt dat prima uit.

Op 30 november 2018 10:39:24 schreef grotedikken:

Als een versterker audiovermogen levert, varieert de stroom in de voeding uiteraard op hetzelfde ritme mee. Die kring wordt dan gesloten door de afvlak elco's in de voeding. Als je de eindtrap voeding ter plaatse nog eens ontkoppelt met bijkomende elco's , dan legt deze wisselstroom de kortst mogelijke afstand af, en kan deze de ingang niet beïnvloeden.

Het gaat over een hoofdtelefoonversterker, en dan waarschijnlijk nog in klasse A. Ik denk dat je het al erg bont moet maken alvorens last te hebben van aarding issues...

Op 30 november 2018 10:58:47 schreef EricP:
[...]Je hebt 'geen kans op'. Het is een design keuze.

Als het goed is, heeft jouw potmeter een scheiding (isolatie dus) tussen het signaal en de as. Daarmee is dat probleem opgelost.

In het kort komt het er op neer dat je groundloops moet voorkomen omdat ze enerzijds brom op kunnen pikken (zie het als een deel van een trafo met 1 wikkeling) en anderzijds stroom wel eens niet (helemaal) het pad kan gaan volgen wat jij verzonnen hebt. GD legt dat prima uit.

Het probleem in mijn testopstelling (zonder enige behuizing) was dat ik een tik/plopje hoorde wanneer ik de potmeter aanraakte. Dit werd verholpen door de behuizing van de potmeter aan GND te leggen. Vandaar dat de as van de potmeter aan GND ligt.