Inspiratie

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad, @ship, hoe dichter we bij de zon zitten hoe beter. Liefst zou ik dus naar UTC gaan - daarop staan mijn klokken nu toch al allemaal. UTC+1 is misschien een eerbaar compromis, UTC+2 is belachelijk onaanvaardbaar.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het wordt tijd de uitvinder van de zomertijd postuum te cremeren.

Frans

Lambiek

Special Member

Ik vind de zomertijd wel fijn, lekker lang licht. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hubie

Special Member

Op 26 december 2018 17:20:44 schreef Lupus:
Het wordt tijd de uitvinder van de zomertijd postuum te cremeren.

Frans

Dan moet je hem eerst weer opgraven. ;-)

https://nl.wikipedia.org/wiki/William_Willett

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

lekker lang licht

Sta me toe dat kortzichtig te vinden. In december heb je daar nix van!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

In december is het ook wat langer licht dan. In de moderne maatschappij lijkt het me gemiddeld gunstiger het hele jaar op zomertijd te draaien. Voor mij sowieso, ik was toch al geen ochtendmens. Het is toch belachelijk om in de zomer al om 4 uur 's ochtends vol in het licht te zitten?

Overigens heeft het cremeren van de uitvinder van de zomertijd daar niets mee te maken. Wij zitten in de winter gewoon in de verkeerde tijdzone. Als je het hele jaar wintertijd aanhoudt maar wel 1 zone opschuift, klopt alles ook weer.

Alleen zal de organisatorische wijziging om het in het vat te gieten van "het hele jaar zomertijd" wat makkelijker door te drukken zijn nu daar plannen voor liggen. Tijdszones veranderen is misschien meer werk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het is toch belachelijk om in de zomer al om 4 uur 's ochtends vol in het licht te zitten?

Nix belachelijks aan, integendeel ik vind dat heerlijk. Vooral in de zomer. Zelfs vandaag - putteke midwinter - was ik uit de veren om 5:00 UTC - 6:00 zogezegde plaatselijke wintertijd - heel zoetjesaan op dreef gekomen met veel koffie, en pas veel later dagkleren aangedaan om naar de winkel te gaan... maar wel al lekker bezig zo vroeg op de dag, jawel.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Arjen Lubach blijft maar doorgaan over dat de zon om 12 uur op zijn hoogste punt moet staan, en dat vind ik een hele rare stelling. Voor de meeste mensen is 12 uur niet het midden van een normale dag; wie staat er om 7:00 op en gaat om 17:00 weer slapen? Als je 8 uur wilt slapen en je dag symmetrisch wilt houden rond 12 uur, moet je om 4:00 opstaan en om 20:00 weer gaan slapen; dat zal voor weinigen een gangbaar ritme zijn, denk ik.

Het lijkt me veel logischer om 14:00 als "midden" aan te houden; dan ga je, voor 8 uur nachtrust, om 22:00 slapen en sta je om 6:00 weer op. Dat lijkt al veel meer op een normaal ritme van een gemiddelde werkende Nederlander.

Maar we dwalen een beetje af; waar is de TS gebleven?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Met het herontdekte bewustzijn van energie, en de kostprijs derzelve, zouden we wel eens heel graag en heel vlug terug willen gaan leven zoals onze overgrootouders, die wel degelijk met de kippen op stok gingen. Van "willen" of van "moeten"!

Wat jij "normaal" noemt is inderdaad maar een kwestie van "normen", van gewoontes. Nix te zien met natuurlijke gegevenheden zoals zonsopgang of zonsondergang. Misschien wel een beetje gebonden aan de programmatie van teevee en andere rommel...

En jawel, ik (I, for one :) ) streef ernaar om op te staan met de zon en er ook mee te gaan slapen; al lukt dat het beste in de tussenseizoenen. Maar als je er een beetje op let merk je wel gauw dat je, natuurlijkerwijs, in de zomer minder slaap nodig hebt dan in de winter.

Dat alles gezegd zijnde zitten we inderdaad wel heel ver weg van het aanvankelijke onderwerp, en van de starter.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 26 december 2018 17:37:23 schreef Hubie:
[...]

Dan moet je hem eerst weer opgraven. ;-)

https://nl.wikipedia.org/wiki/William_Willett

Komt zeker in aanmerking. Deskundig, 58 jaar oud geworden.
Mensen moeten met hun vingers van een klok afblijven en zelf uitmaken hoe hun levensritme er uit moet zien, zoals big_fat_mama!
Dit technisch faciliteren door de overheidi is complete onzin en levert uitsluitend meer kosten op.
"Daylight saving" bepaal je zelf. Ik heb daar zelf in ieder geval geen hulp bij nodig.

Grin, Frans

Turbokeu

Golden Member

Oeioeioei... DCF77... mijn dada...;-)

Sinds 20-30 jaar zijn alle commerciële klokken/horloges/polshorloges, èn alle zelfbouwklokken hier allemaal DCF77-gestuurd (bij elkaar zo'n 15-tal in totaal werkend in huis)...
De paar andere niet-DCF77 (microgolfoven en oven - geen uur ingesteld - blijven gewoon vrijwillig continu op '0' staan, rubberen Casio waterdicht polshorloge - dient enkel tijdens vakanties voor het zwemmen in het zwembad/de zee, alle andere (waaronder mijn originele 'Elektuur MM5314 Mosklok' uit 1973) blijven voortaan uitgeschakeld.
Anecdote: De gebruikte LED-displays van de MOSklok hebben uitgerekend, sinds 1973, zo'n dikke 300.000 uur (!) gedraaid en waren ondertussen in daglicht quasi onleesbaar geworden...

50Hz-netsynchronisatie heeft in mijn geval, op verschillende locaties, nooit ofte nooit (min of meer juist) gewerkt, altijd minuten/week/maand verschil (zal in de toekomst zeker niet verbeteren met al die geschakelde SMPS voedingen/LEDverlichting meuk tegenwoordig), evenals RTC's ala DS13xx tot zelfs in mindere mate de DS32KHZ.

Ik heb totaal géén probleem met DCF77 ontvangst hier in huis (alleen tijdens onweer zie ik op mijn zelfbouw LED/Nixieklokken dat er géén of foutieve DCF77-frames ontvangen worden).
Mijn digitale reisklok (DCF77, MSF, WWVB, JJY) synchroniseert, afhankelijk van zijn plaats in huis, op DCF77 of MSF.
Mijn Casio WaveCeptor polshorloge uit begin 2000'er jaren decodeert 3x/nacht het DCF77 frame (om 3:05, 4:05 en 5:05 's nachts).
Het duidt tevens aan welk het laatste correcte DCF77-frame was.
Door zijn gewicht/omvang draag ik het spijtig genoeg niet zoveel meer.
Sinds de aankoop is er nog nooit een batterij/accu vervangen (voeding door solarcell + ingebouwde accu waarvan de laadstatus continu op het display zichtbaar is).
Ik heb deze ooit in een lade opgeborgen wegens niet-gebruik, en een maand later weer opgevist.
Wegens het niet meer ontvangen van het DCF77-signaal in de lade was de aangegeven tijd verlopen met zo'n 20 seconden t.o.v. de DCF77 tijd, niet abnormaal voor een 32kHz horlogequartz (de laatste synchronisatie op het display was inderdaad van een maand geleden).
Het ligt nu continu op de keukentafel (met de lichtkoepel boven de keuken blijft de accu altijd opgeladen).
Eén voordeel: Het Casio polshorloge geeft om het uur twee beeps die gelijkvloers overal te horen zijn.
Stel je mijn orgasme voor als ik op dat zelfde ogenblik al mijn, op dat moment in mijn gezichtsveld zichtbare klokken, synchroon zie verspringen naar xx:xx:00.... :9~

GPS-ontvangst binnenhuis daarentegen is een catastrofe, in mijn ogen enkel bruikbaar buitenhuis of mobiel (en ik woon nochtans in een 1920-er oud huis zonder beton/bewapening en met houten plankvloeren).

NTP is perfect voor computers/smartphones/apparatuur met een aansluiting naar internet toe maar niet bruikbaar voor bestaande klokken/uurwerken.

Het zou mij verwonderen dat het Duitse PTB zijn DCF77 zender(s) binnenkort zou stilleggen, er zijn vele (10-)duizenden DCF77-gestuurde klokken/horloges/polshorloges in omloop in Europa.
Ik zou trouwens met plezier een jaarlijkse vergoeding aan het PTB betalen voor het gebruik van hun diensten (voor één keer dat ik dit met plezier zou doen!).

Mijn zelfbouw LEDklokken hebben initiëel al de mogelijkheid tot + of -1 uur t.o.v. GMT, voor mijn DCF77 Nixieklokken zou ik wel de maker (Claus Urbach) moeten contacteren.

DCF77-ontvangers hamsteren hoef ik niet te doen, ik heb er sinds vele jaren minstens nog 12-13 in voorraad...;)

Ik zoek inderdaad al jaren naar een effectieve/gemakkelijke oplossing om al mijn actuele DCF77-apparaten (liefst draadloos) een standaard DCF-signaal te kunnen aanbieden (bvb. een (zwakke) DCF77-zender op basis van een microcontroller NTP-ontvanger met bvb. een ESP-chip).

PS: ik heb trouwens een DCF77 (fake) stolpklok met pendule (waarschijnlijk bij velen bekend van bij je oma/tante op de schoorsteen).
De hele klok (uit verguld plastiek!) is op het zicht niet te verwarren met een echte stolpklok.
De stolp is uit echt glas vervaardigd, de klok bestaat uit twee afzonderlijke mechanismes:
- Een analoog DCF77 klokmechanisme met wijzers
- Een pendelmechanisme dat de pendel om de zoveel tijd laat...euh...pendelen...
Beide mechanismen hebben hun eigen AA-batterijtje.
Ik ben er gek van...
Dit is trouwens het huwelijkscadeau van mijn schoonmoeder vanwege haar broer (ca. 140€). Ze was alleen niet zo verrukt van de integratie van de klok in haar interieur (ik wel!)....

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
mel

Golden Member

Ik heb 6 DCF klokjes.Ze ontvangen allemaal prima, er is er eentje , die gaat om 2 uur s nachts even van slag, geen idee waarom, maar dat is een uurtje later weer over.
Ik woon ongeveer 2500 meter van de Duitse grens af, dus genoeg veldsterkte.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

GPS-ontvangst binnenhuis daarentegen is een catastrofe, in mijn ogen enkel bruikbaar buitenhuis of mobiel (en ik woon nochtans in een 1920-er oud huis zonder beton/bewapening en met houten plankvloeren).

Vreemd:
Mijn GPSDO is binnenshuis, direct onder een beton plat dak en ziet 7 - 10 satellieten (via Lady Heather).
Antennes: Novatel en een klein vierkant chinees antennetje. Met beiden geen enkel probleem mee.
Ontvanger is een UBlox LEA5.

Frans

Sine

Moderator

Jep, zelfs met de Chinese namaak U-blox gps-jes van 8 euro heb ik binnen voldoende GPS ontvangst om minimaal de tijd er uit te kunnen vissen.