onbekende hifi versterker

High met Henk

Special Member

Ik herken er geen akai in : zou de am2800 zijn, intern anders
Ik herken er geen technics in
Ik herken er geen sansui in

Ik ben wel eens met een japanse basis...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Opzich is AU wel de standaard prefix van Sansui, maar opzich zegt dat ook niet alles. Herken jij ook jaren '70 OEM modellen van Japanners? Die looks vind ik vaak nog wel lastig te onderscheiden en bovendien waren er véél subcontractors.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Dan zou de hoofd pcb met de eindtrappen koellichaam herkenbaar zijn en zelfs dat herken ik nog niet..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

sorry, ik moet af en toe even naar de visite. Hierbij de foto's van binnen.

Hubie

Special Member

Het ziet er wel erg Japans uit.(wirewrap)

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 1 januari 2019 21:26:17 (14%)

maartenbakker

Golden Member

Helaas nergens opschriften of logo's. Staat het allemaal net niet op de foto of staat er gewoon niks op? Staat er op de onderkant van de print nog iets?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ga morgen kijken of ik meer van de inhoud kan laten zien. Dank al vast zo ver. En allemaal een mooi 2019 gewenst.

Thevel

Golden Member

Nu er foto's van het binnenwerk geplaatst zijn trek ik me terug, zo te zien toch geen Technics.

Ooit wel iets onder handen gehad wat hier op leek kwa binnenwerk, dat was een Sansui.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
High met Henk

Special Member

Sansui gebruike vrijwel nooit deze layout.
Zeker de kartonnen pcb niet.

Zie deze link voor een au 2200 uit 1975

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

sansui had in die oude versterkers wel een zwarte ingekapselde trafo doorgaans. wel die grijze elco's erin. pioneer maakt ook nog kans, die schroefklem speaker aansluitingen zijn wel uit den beginne, het is dus meer 1970 als 1978.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Ik denk dat je een winnaar hebt testman.
Vrij zeker dat dit een pioneer is...

Nu nog een type. Die schroefklemmen kijk ik niet naar, das alleen uiterlijk. meer koellichaam en opzet pcb en idd gebruikte componenten.

Edit:
Hij doet me hieraan denken: https://audio-database.com/PIONEER-EXCLUSIVE/amp/sa-810-e.html

Of hieraan:
https://picclick.com/Pioneer-Model-SA-7100-Integrated-Amplifier-Nice-S…

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 1 januari 2019 11:34:10 (15%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

nog 2. op dat plaatje staat NS26g

Ik heb zelf zeker ook gedacht aan Pioneer. En ik verwachte hem zo op oude plaatjes te kunnen vinden. Helaas niet.

Ik heb zelfs geen enkel plaatje gevonden van een versterker met vijf knoppen in een vijf opstelling als op een dobbelsteen.

Ik heb avonden doorgebracht met het vergelijken op afbeeldingen van veel merken.

High met Henk

Special Member

het front en de achterkant qua layout vind ik nogmaals niet spannend. De binnenkant is vaak gelijk aan een bestaande

maar die 100W lijkt mij wat optimistisch als ik kijk naar voeding etc.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Ik twijfel aan Pioneer, ik denk aan een kleinere fabrikant.

@HmH: Dat is het punt, als de binnenkant gelijk is, heb je de OEM gevonden.

Voor Google en het nageslacht: Op de trafo staat AU-3000C, op de print met lampjes van de VU-meters staat in de koperlaag NS 278, op de print met doorverbindingen staat in de koperlaag iets dat op NS 269 lijkt met het laatste teken onduidelijk. Bij de eerste staat er duidelijk een 8 dus bij de andere verwacht ik opzich ook een cijfer.

Ik blijf voorlopig nog even plaatjes vergelijken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 1 januari 2019 14:38:06 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

ok, zou kunnen:

doe een nieuwe fabrikant aan de mogelijkheden: Sanyo / Fisher
link: https://insidehifi.blogspot.com/2016/03/sanyo-ja-340.html

PS ik vind het gewoon leuk om te ontrafelen..

Bij Sanyo klopt zelfs de trafo en elko qua model

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 1 januari 2019 13:57:45 (51%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Ik zoek ook mee en kijk voornamelijk naar het type knop op de versterker :-)
Denk dat ik er al een paar 100 voorbij heb zien gaan

Ik zoek op 'afbeeldingen' in Google en dan op 'vintage amplifier', Radiomuseum heeft ook veel maar daar heb ik geen account. Ik schat dat die versterker tussen 1970 en 1973 is gemaakt als een soort B merk.

Sanyo had ik nog niet aan gedacht. Fisher heb ik wel bekeken. Hij lijkt uiterlijk best wel veel op een Sanyo. Van de binnenzijde heb ik onvoldoende kennis om te kunnen vergelijken.
Maar ik vind het helemaal super dat jullie meehelpen zoeken.
Ik heb nog nooit ergens op een forum gezeten. Dit is wel heel erg leuk.

Helaas staat mijn Pioneer (ergens 70'er jaren) thuis bij mijn ouders, anders zou ik de internals kunnen vergelijken. Van buiten lijken ze niet echt op elkaar, maar dat is dan ook een midi model (~35cm breedte).

Wel heb ik daar ooit van kunnen achterhalen dat die rond de 30W continu vermogen afgaf en ook 3,15A zekeringen in het luidspreker circuit had. Volgens mij 32W per kanaal bij 8 ohm en 4x24W bij standje A+B op 8ohm luidsprekers. Vraag me af hoe ik dit ooit heb kunnen achterhalen in het pre-internet tijdperk...

[Bericht gewijzigd door r-p op dinsdag 1 januari 2019 19:28:32 (19%)

pa3gws

Golden Member

Ik heb hier een Pioneer SA-7100 staan die zal ik morgen even open maken en een foto plaatsen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
RAAF12

Golden Member

Op 1 januari 2019 19:24:37 schreef r-p:
Helaas staat mijn Pioneer (ergens 70'er jaren) thuis bij mijn ouders, anders zou ik de internals kunnen vergelijken. Van buiten lijken ze niet echt op elkaar, maar dat is dan ook een midi model (~35cm breedte).

Wel heb ik daar ooit van kunnen achterhalen dat die rond de 30W continu vermogen afgaf en ook 3,15A zekeringen in het luidspreker circuit had. Volgens mij 32W per kanaal bij 8 ohm en 4x24W bij standje A+B op 8ohm luidsprekers. Vraag me af hoe ik dit ooit heb kunnen achterhalen in het pre-internet tijdperk...

Hifi Stereo Beeldtest gaf jaarlijkse overzichten uit wat er dat jaar aan versterkers/tuners ed was verschenen. En openbare bibliotheken hebben op de vrij toegankelijke tijdschriften afdeling hele stapels met oude jaargangen liggen. Ook de modieuze Hie-end is daar vertegenwoordigd. In dit geval is het lastig zoeken.'grote volume knop met daarom heen 4 kleine knoppen' werkt niet ;-)

maartenbakker

Golden Member

Op 1 januari 2019 17:26:04 schreef RAAF12:

Ik zoek op 'afbeeldingen' in Google en dan op 'vintage amplifier', Radiomuseum heeft ook veel maar daar heb ik geen account. Ik schat dat die versterker tussen 1970 en 1973 is gemaakt als een soort B merk.

Het vreemde is, dat ik datumcodes op 8 en 9 eindigend zie. Dan kom je toch op 1979 uit. Lijkt te nieuw voor zo'n ontwerp, maar dat kan best kloppen met een wat kleinere fabriek die zo'n ontwerp gewoon in productie houdt zolang het verkoopt, eventueel in varianten.

@ludy: wat voor datumcodes staan er op de eindtransistoren? Da's de onderste regel van de opdruk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Ik zie ook een (2S)D716 zitten als endtor op de koelplaat. Maar kan niet zien wat eronder staat?