zelfbouw "kontakt" germanium versterker

In de jaren zeventig verkocht firma (Aurora ?)KONTAKT
in Den Haag een germaniumversterker zelfbouwkit .Ik volgde toen de NERG technicus opleiding .Ik bouwde deze versterker en gaf die later aan mijn jongere broer.
Die gaf het weer aan een vriend.
Wie heeft er nog eentje liggen en wil het kwijt.?Natuurlijk is het nonstalgie want germanium torren stammen uit het "stenen tijdperk"Maar toen was het voor een arme student te betalen.Bedankt,Evert

Hugo Welther

Moderator

De firmanaam in Den Haag was Kontakt. Zat in de Wagenstraat in Den Haag. Ik heb er heel wat voetstappen staan.
Hij bestaat nog steeds, alleen niet meer in de Wagenstraat.

Is die bouwset onder eigen naam uitgebracht? Ik heb wat oude doc's doorgeworsteld maar ben hem niet tegengekomen.

De meeste germanium torren zijn gewoon nog te koop. Als je wel een schema hebt is het opnieuw te bouwen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hugo,je kon alles los kopen.Van een mooie voorge-etste printplaat tot een mooie behuising.Ja,je kon gratis een schema krijgen en als ik mij niet vergist dan stond de naam kontakt aan de voorkant.
Het was zeker geen grootvermogen.Het zou te gek zijn eentje kompleet werkend te vinden.Evert

Hugo Welther

Moderator

Het zegt mij niets. Ik ken wel de KT7 en SA40 buizenversterkers van Kontakt.

Probeer het hier eens http://www.f27.parsimony.net/forum66741/ op dat forum zitten verzamelaars van vintage transistor techniek.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik heb deze versterker ooit gebouwd (eind jaren zestig, begin jaren zeventig). Het typenummer was de H20S. 2x2xAD149 in de eindtrap. AC126/AC127 in de stuurtrap, meen ik. U-vormig chassis wat je in een houten kastj emet vier zijden kon schuiven. Ik heb nog enkele restanten liggen zoals de printplaat waar de meeste onderdelen nog opzitten. Met wat goede wil is daar het schema wel weer uit te herleiden. Ik heb internet wel eens afgezocht om scans van de A4-tjes te vinden die Aurora destijds in een ladenkastje had (van versterkers, middengolf zenders). Dat heeft alleen niets opgeleverd.

Het ding ruisde behoorlijk weer ik nog. Maar ja, nostalgie, he!

fzwart

Golden Member

Van de HA20S heb ik complete schema en plaatjes in een oude Kontakt catalogus staan. Ik moet zo weg de hele dag eieren zoeken maar als er interesse is scan ik het wel in.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Hugo Welther

Moderator

Op 8 april 2007 09:24:07 schreef fzwart:
Van de HA20S heb ik complete schema en plaatjes in een oude Kontakt catalogus staan. Ik moet zo weg de hele dag eieren zoeken maar als er interesse is scan ik het wel in.

Daar heb ik zeker interesse in voor het archief.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik zou het ook wel leuk vinden om er nog iets tastbaars van die versterker terug te zien. Waar ik op internet ook nog naar op zoek ben geweest zijn schema's van middengolfzenders die zij destijds bedekt als zijnde een "meetzender" verspreidde. Er stond bij de antenneuitgang een pijltje met de opmerkering: "Sluit hier géén antenne aan. Het is jammer dat het door de PTT veboden is want je zou toch al gauw enkele kilometers wijkwijdte hebben." Het schema weet ik nog uit mijn hoofd: het was met een EL84 pentode en een Amroh 402 spoel als afgestemde kring in de kathode. Verder een trifilair gewikkelde ferritstaaf in het het anode circuit naar die beruchte antenne aansluiting die je vooral niet moest aansluiten

Groet, André

fzwart

Golden Member

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Hugo Welther

Moderator

Op 8 april 2007 21:37:36 schreef fzwart:
[...]

Schema van de HA20S te downloaden in 2 delen op:
http://www.fam-zwart.demon.nl/ha20s_1.jpg
en
http://www.fam-zwart.demon.nl/ha20s_2.jpg

Bedankt. En nu ik de scans zie gaat er weer een belletje rinkelen.

@uflex. Als je deze versterker wil restaureren, de oude germanium transistors heb ik nog wel.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ja, het is hem helamaal hoor.
Nee ik wilde hem niet restaureren. Het was rainforsert die er naar op zoek was. Het deed mij alleen herinneren en de A$-tjes van Aurora waar ik zelf op zoek naar geweest ben (en dus naar informatie over deze versterker. Maar herbouwen, nee.
Ik kan mij goed herinneren dat ik hem -nadat ik hem als tierner gebouwd0 geruild heb met een buizenversterker. Ik had zelf een paar weken bedenktijd bedongen maar het ding klonk duizend maal beter en zag veel mooier uit. Dat vond de eigenaar kennelijk ook en wat voor mij gold gold ook voor hem[ na twee weken kreeg ik mijn vrolijk ruizende H20S weer retour en kon ik met veel spijt die wonder schone versterker (met 2 x 2 x EL84) weer afstand.

Dat ding zou ik wel willen herbouwen.

Bedankt voor de leuke informatie Hugo. Het is enorm leuk weer terug te zien.

groet,

André

Sorry fzwart,

Jij natuurlijk in de eerste plaats bedankt.

André

Sorry dat ik die follow ups nu pas zie.Ja,ik denk wel dat het om deze versterker gaat.Evert

RAAF12

Golden Member

Op 8 april 2007 21:37:36 schreef fzwart:
[...]

Schema van de HA20S te downloaden in 2 delen op:
http://www.fam-zwart.demon.nl/ha20s_1.jpg
en
http://www.fam-zwart.demon.nl/ha20s_2.jpg

Ik zag dat bovenstaande links down waren, daarom twee afbeeldingen uit de gids met schema, plaatjes zijn klikbaar voor een groter formaat.

Het gaat om de zelfbouw versterker van de firma Aurora-Kontakt type HA20S uit 1970

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
TinusTech

Golden Member

Lees dit topic voor het eerst. Ik heb nog een aanvulling namelijk een scan van de door een van de posters genoemde 'meetzender' van Aurora Kontakt. Waarschijnlijk ergens in 1971 in Amsterdam meegenomen uit de winkel. Met bijbehorend waarschuwend, maar ook wel érg spannend verhaaltje uit de Telegraaf.

Aurora 'meetzender'.pdf

RAAF12

Golden Member

Dat is een hele leuke aanvulling twee 'test' zenders! Ik kende die folder niet terwijl ik bijna kind aan huis was bij de vestiging van Kontakt in Rotterdam.
@Fet Wat ik opmerkelijk vind aan het schema is de keuzevrijheid in diverse type Ge eindtransistors en dat grote effect op de hoge tonen bandbreedte van de versterker. Ik sprak destijds de jongen van Aurora uit A'dam die de versterker had gemaakt en die was verplicht om met dat toen al oude spul te werken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat zag ik ook ja! Enorm verschil. Ik wist niet meer dat die oude torren zó traag waren. Leuk dat jou dat ook opviel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Thevel

Golden Member

Op 2 januari 2019 18:23:16 schreef Frederick E. Terman:
Dat zag ik ook ja! Enorm verschil. Ik wist niet meer dat die oude torren zó traag waren.

AD130, AL102 of AL103 konden gebruikt worden.
Zoek de verschillen.

Op 1 januari 2019 23:41:44 schreef TinusTech:
Lees dit topic voor het eerst. Ik heb nog een aanvulling namelijk een scan van de door een van de posters genoemde 'meetzender' van Aurora Kontakt. Waarschijnlijk ergens in 1971 in Amserdam meegenomen uit de winkel. Met bijbehorend waarschuwend, maar ook wel érg spannend verhaaltje uit de Telegraaf. [bijlage]

'Hier geen antenne aansluiten! Nee, echt niet doen hoor, want als je hier een antenne aansluit kom je zomaar een paar kilometer ver, en dag mag niet! Dus dit punt op het schema, daar mag je geen antenne op zetten' :D

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fzwart

Golden Member

Jeetje, was ik al vergeten dat ik die ooit ingescanned had. Leuk om te zien dat er na al die jaren nog interesse is.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
fatbeard

Honourable Member

Nostalgie komt niet in een purer vorm...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

staat bij mij nog werkend in de vensterbank!

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Thevel

Golden Member

Kun je weer eens zien hoe duur elektronica vroeger was, 200 gulden in 1970 zal nu ongeveer 400 euro zijn, veel geld voor een zelfbouw 2X10 Watt versterker.