Via perpetuum mobile magneet stroom maken

Dit topic is gesloten

Op 22 januari 2019 14:13:38 schreef DK:
.. zoveel moeite steken in hele constructies om minieme hoeveelheden energie op te wekken?

Nogmaals, je wekt netto geen energie op. Theoretisch is het levert het net zoveel op dan dat het verbruikt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

ja maar hoe wil je rijk worden als je een wonder ontdekt en je kunt er geen energie aan onttrekken, hele idee van zo'n ding is toch gratis energie en rijk worden?

Anoniem

Op 22 januari 2019 14:13:38 schreef DK:

Je hebt tegenwoordig toch windenergie, zonneenergie, aardwarmte etc
wat hetzelfde effect heeft, je wint energie uit een bron waar je zelf niet voor betaalt

Aardwarmte? Wat dacht je van aarswarmte? Als ik een tijdje achter de PC zit , dan wordt de zitting van mijn stoel warm. Als ik nu mijn kussentje vol zou stoppen met thermokoppels kan ik vast die warmte recupereren om een ledje te laten branden. Als mijn toetsenbord verlicht is, heb ik alvast minder typfouten. Das mooi meegenomen :-)

Op 22 januari 2019 20:07:19 schreef DK:
..hele idee van zo'n ding is toch gratis energie en rijk worden?

Wiens idee? Het kan je idee wel zijn, maar da's niet genoeg.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

Dan ook gelijk je methaangas maar opsparen. ;-) Dat is tenslotte ook energie GD

Op 22 januari 2019 20:07:19 schreef DK:
ja maar hoe wil je rijk worden als je een wonder ontdekt en je kunt er geen energie aan onttrekken,

Dan heb je precies géén wonder ontdekt.

Anoniem

Kom Dk hou nu maar eens op. Dit is niet eens een ernstige poging om energie uit niets te winnen, maar een grap met als doel zoveel mogelijk naievelingen te lokken die er in trappen.

Patrick de Zeester

Golden Member

Op 22 januari 2019 14:03:52 schreef grotedikken:
Voorbeeld: Een filmpje met een totaal nieuwe toepassing van de NE 555 schat ik op toch wel minstens 20 hits ;-)

U vraagt, wij draaien:
https://www.youtube.com/watch?v=SVOliDG4AAc

Ben G.

Golden Member

Ook ik dacht in mijn prille jeugd (jaar of 12 was ik toen) dat ik iets belangrijks had ontdekt :-)
Er was geen internet om te "googlen" en werd dus niet beperkt door "goede" raad.
Ik heb veel plezier beleefd aan het experimenteren en veel geleerd.
Das ook wat waard.

Anoniem

Op 22 januari 2019 22:06:13 schreef Patrick de Zeester:
[...]

U vraagt, wij draaien:
https://www.youtube.com/watch?v=SVOliDG4AAc

53k hits,
dat is wel meer dan mijn geschatte 20+ ;) Maar toch een pak minder dan bij een cassette motortje met verborgen batterijtje.

Dat bewijst dat een aanzienlijk aantal technici zich niet heeft kunnen losmaken van de jaren 80. Of dat sommigen van de nieuwe generatie zich teveel op die periode foccuseren.

Iemand die solliciteert om met een betonwagen te rijden zal vast geen half jaar mortel met de hand moeten draaien om het vak te leren.

Je leert als garagist niet aan een moderne computergestuurde wagen werken door oude karrewielen te reviseren.

Alhoewel het zeker nuttig is goed te weten hoe de oude technieken werken , heeft het geen zin om nogmaals alle hindernissen te nemen die anderen al voor jouw opgeruimd hebben op de weg der evolutie.

Anderzijds zie ik daar een kiesschijf, en nu deze dreigen uitgefaseerd te worden, komt er een nieuwe goudmijn beschikbaar voor ergotherapeutische bezigheden. :-)

Sine

Moderator

Gd, ouwe grompot :P

Die 555 adder was een inzending voor een 555 wedstrijd.

Er waren veel meer interessante inzendingen:
https://www.youtube.com/results?search_query=555+contest

Probeer 300k hits
https://www.youtube.com/watch?v=YC72J2VOSH0

Ca 40 j terug had ge Lego met zijn rode en blauwe magneetjes, koppeling om je wagons voor te trekken.
Roden stootten mekaar af, een blauw en een rood trokken mekaar aan. Omdat er plastiek achteraan was kon je maar gissen. En er waren die zeiden dat er -magneten waren en +magneten waren.

Lambiek

Special Member

Om even "on perpetuum" te blijven.

Dit begrijp ik ook niet, waarom laat een universiteit zich in met die onzin.
https://www.youtube.com/watch?v=mI3227d5Css

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 januari 2019 14:09:56 schreef fcapri:

ik stak er 12V in, en haalde 30V DC uit de andere eruit.
ik had dan ook snel door dat er aan de ene meer stroom inging, dan de andere kon leveren

ik had een mechanische DC/DC converter gemaakt... (toen dacht ik nog dat ik een DC transfo had gebouwd)

Die DC trafo bestaat echt en heet dan een rotary transformer, dynamotor, eenankeromzetter, etc.
In de tijd van de buizen apparatuur werden ze veelvuldig gebruikt in mobiele toepassingen. Je stopte er aan de ene kant 12 of 24 volt DC in en aan de andere kant kwamen de benodigde hoge spanningen voor de buizenelectronica er uit. Een perpetuum mobile was het echter niet. Dergelijke omvormers hebben niet zo'n best rendement.
In 1964 was het nog lonend om een buizenversterker met accuvoeding via een dergelijke omvormer te bouwen als het vermogen wat groter moest zijn als een paar Watts.

Op 23 januari 2019 12:10:32 schreef Lambiek:
Om even "on perpetuum" te blijven.

Dit begrijp ik ook niet, waarom laat een universiteit zich in met die onzin.
https://www.youtube.com/watch?v=mI3227d5Css

Na een beetje googelen zag ik dat deze meneer Yildiz zijn uitvinding op meerdere technische universiteiten heeft mogen demonstreren. Maar bij de ontmanteling van de machine voor publiek ging het nooit verder dan het verwijderen van de uitwendige magneetblokken. Het roterende deel heeft nog geen buitenstaander gezien.
Toch wel bijzonder dat de eerste demonstratie al minstens 10 jaar geleden is geweest en in diezelfde periode zijn er ook nieuwe kolencentrales gebouwd. Dat was toch helemaal niet nodig geweest als de machine van Yildiz echt is? Het zal wel een complot van de kolenhandelaren zijn, die willen hun inkomsten veilig stellen. :-)

Op 21 januari 2019 12:35:27 schreef fantomas:
Ik dacht dat zoiets altijd stil viel als je daar geen energie in stopt. Zijn opbouw is nu wat hobby-achtig maar is dat echt zo?
https://youtu.be/z2q_UwD2bvE?t=597

Natuurlijk, voor sommige mensen gelden de natuurwetten niet...

Op 23 januari 2019 12:10:32 schreef Lambiek:
Dit begrijp ik ook niet, waarom laat een universiteit zich in met die onzin.
https://www.youtube.com/watch?v=mI3227d5Css

1) er is iemand die als student of docent een zaaltje heeft gereserveerd voor een presentatie. De TU heeft dan (terecht) geen zeggenschap over wat er gepresenteert gaat worden.
2) Als je die gast vantevoren spreekt, dan zal ie zeggen dat ie een demonstratie gaat geven en dat het apparaat na de demonstratie open zal mogen ter inspectie. Als het puntje bij het paaltje komt dan mag ie ineens niet "helemaal" open.
3) Dit, deze presentatie van die Turkse mijnheer op de TUD, is al eerder besproken op CO.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 22 januari 2019 20:23:26 schreef Hubie:
Dan ook gelijk je methaangas maar opsparen. ;-) Dat is tenslotte ook energie GD

Propellertje met dc motortje er bij en je kunt nog meer energie uit die wind halen >:)

@GD:
https://youtu.be/ePRYhNNdzwk (dl. 1),

Of:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 23 januari 2019 13:18:16 schreef KlaasZ:
Dat was toch helemaal niet nodig geweest als de machine van Yildiz echt is?

Precies.

Het zal wel een complot van de kolenhandelaren zijn, die willen hun inkomsten veilig stellen. :-)

Zou die goede man nog leven.

Op 23 januari 2019 13:49:03 schreef rew:
1) er is iemand die als student of docent een zaaltje heeft gereserveerd voor een presentatie. De TU heeft dan (terecht) geen zeggenschap over wat er ge presenteert gaat worden.

Maar ze weten toch wel wat er besproken of ge presenteert gaat worden zeker.

3) Dit, deze presentatie van die Turkse mijnheer op de TUD, is al eerder besproken op CO.

Het ging mij even om het voorbeeld.

Op 23 januari 2019 14:32:13 schreef Tidak Ada:
[bijlage]

@rew,
Is de afbeelding van Tidak Ada een broer van je rew? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

@Lambiek, je bedoelt toch zeker GD (grotedikken)? Want die bedoel ik.... ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 23 januari 2019 15:39:04 schreef Lambiek:
Maar ze weten toch wel wat er besproken of ge presenteert gaat worden zeker.

Wie is "ze"?

Maar dan nog. Als de ETV toevallig in aanraking komt met deze gast dan mailen ze hem toch gewoon: "Hoi, Zin om je uitvinding bij ons te koment presenteren op de TUD?" Als ie dan ja zegt dan zeggen ze tegen gebouwbeheer: Hoi, mogen we een zaaltje woensdag om 16:00? Gebouw-beheer is a) niet technisch opgeleid en b) vraagt niet waarom ze dat zaaltje nodig hebben anders dan om te weten te komen hoe groot dat zaaltje moet zijn.

Dat 90% van het ETV bestuur denkt: "het kan niet, zal wel een grote sjoemelaar zijn" neemt niet weg dat 80% ook denkt: "Dat wil ik nog wel eens van dichtbij bekijken". En ik hoor tot die 80% van: dat wil ik wel eens zien. Gewoon om te proberen te onderzoeken hoe ie de boel aan het flessen is. /dat/ is een valide wetenschappelijke insteek.

En als "bestuurder" van de TUD kan je wel redelijk wetenschappelijk opgeleid zijn, maar toch blijft het moeilijk om te zeggen: Dat kan niet, het is onzin, dat mag niet op ons grondgebied gepresenteerd worden. Enerzijds, ben je dan aan het censureren en dat loopt meestal niet zo goed af en anderzijds, hoe kan je ZEKER weten dat je claim: "het kan nooit werken" waar is? Stel dat Pons en Fleischmann zeggen dat ze een zaaltje willen gebruiken voor een lezing. Daarvan had je ook vantevoren kunnen zeggen: "Dat kan niet". Maar het heeft de wetenschap een jaar of tien gekost voordat dit duidelijk bewezen was.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 23 januari 2019 15:42:16 schreef Tidak Ada:
@Lambiek, je bedoelt toch zeker GD (grotedikken)? Want die bedoel ik.... ;)

Nee, ik bedoel rew. De avatar van rew heeft wat weg van jou plaatje, is ook een beetje een wizard. Maar of je GD daar onder kan scharen.... :)

Op 23 januari 2019 16:12:43 schreef rew:
Wie is "ze"?

De gene die het organiseren zeker. :)

Dat 90% van het ETV bestuur denkt: "het kan niet, zal wel een grote sjoemelaar zijn" neemt niet weg dat 80% ook denkt: "Dat wil ik nog wel eens van dichtbij bekijken". En ik hoor tot die 80% van: dat wil ik wel eens zien. Gewoon om te proberen te onderzoeken hoe ie de boel aan het flessen is. /dat/ is een valide wetenschappelijke insteek.

Oké, daar zit ook weer wat in.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

O, op die leest.
Maar de dwerg op mijn plaatje is een van 'de zeven' en heet Grumpy (hier ten lande bekend als Grumpie) en heeft naar zeggen het karakter van GD.... (Of is het nu andersom?)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Ik ken grumpie niet, dus zou het niet weten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 23 januari 2019 13:18:16 schreef KlaasZ:
[...]Na een beetje googelen zag ik dat deze meneer Yildiz zijn uitvinding op meerdere technische universiteiten heeft mogen demonstreren. Maar bij de ontmanteling van de machine voor publiek ging het nooit verder dan het verwijderen van de uitwendige magneetblokken. Het roterende deel heeft nog geen buitenstaander gezien.
Toch wel bijzonder dat de eerste demonstratie al minstens 10 jaar geleden is geweest en in diezelfde periode zijn er ook nieuwe kolencentrales gebouwd. Dat was toch helemaal niet nodig geweest als de machine van Yildiz echt is? Het zal wel een complot van de kolenhandelaren zijn, die willen hun inkomsten veilig stellen. :-)

Dank je voor deze info, heb even gezocht :)
Hij doet me denken aan onze eigen "Jan Sloot" :)

Dit topic is gesloten