Mijn Citroen ZX hobbyauto uit 1995 heeft voor een enkele ruitenwisser, in het midden. Met de ruitenwisserhendel bij het stuur kan ik die wisser een enkele volledige slag laten maken, of op interval, of op langzaam wissen, of op snel wissen zetten. Als ik dan de ruitenwisser met die hendel uit zet, keert het wisserblad terug naar de rustpositie, rechts onder aan de ruit (passagierskant).
Sinds enkele weken schuift dat rustpunt langzaam steeds verder op, in de richting van de slag die de ruitenwisser maakt. Momenteel staat de ruitenwisser in de rustpositie verticaal midden voor de ruit, dus 90 graden verdraaid ten opzichte van het normale rustpunt. De motor voert alle functies normaal uit en stopt op het rustpunt, alleen dat verschuift dus.
Ik moet het zaakje, bij wat beter weer, nog openschroeven, maar ik heb op dit moment geen idee hoe de ruitenwissermotor (Valeo) "weet" dat hij in de rustpositie is en waar ik dus precies moet zoeken. Iemand die weet, hoe de motor dit weet, of dit verschijnsel al eens aan de hand heeft gehad? Ik vind het maar gek eigenlijk.