Ruststand ruitenwisser

Mijn Citroen ZX hobbyauto uit 1995 heeft voor een enkele ruitenwisser, in het midden. Met de ruitenwisserhendel bij het stuur kan ik die wisser een enkele volledige slag laten maken, of op interval, of op langzaam wissen, of op snel wissen zetten. Als ik dan de ruitenwisser met die hendel uit zet, keert het wisserblad terug naar de rustpositie, rechts onder aan de ruit (passagierskant).

Sinds enkele weken schuift dat rustpunt langzaam steeds verder op, in de richting van de slag die de ruitenwisser maakt. Momenteel staat de ruitenwisser in de rustpositie verticaal midden voor de ruit, dus 90 graden verdraaid ten opzichte van het normale rustpunt. De motor voert alle functies normaal uit en stopt op het rustpunt, alleen dat verschuift dus.

Ik moet het zaakje, bij wat beter weer, nog openschroeven, maar ik heb op dit moment geen idee hoe de ruitenwissermotor (Valeo) "weet" dat hij in de rustpositie is en waar ik dus precies moet zoeken. Iemand die weet, hoe de motor dit weet, of dit verschijnsel al eens aan de hand heeft gehad? Ik vind het maar gek eigenlijk.

Sine

Moderator

Bij een klassieke ruitenwisser een schijf met sleepcontacten die onder het deksel op de andere kant als de uitgaande as zit.

Het zou zomaar kunnen dat de motor as slipt/versprongen is.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 5 maart 2019 14:50:17 (18%)

als de motor met een enkele moer om de as vastzit, kan deze ook geheel verdraaid zijn..

hoewel je meer kans hebt op een losse moer op de wisserarm zelf, welke er konisch opzit, en verdraaid is. kwestie van moer los en wisserarm terugzetten waar ie moet staan en weer vastzetten.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 5 maart 2019 15:56:36 (53%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De wisserarm zit niet verschoven t.o.v. de as want dan zou hij aan de bestuurderszijde op de motorkap slaan. Ik gok op de arm die op de motor-as zit, als deze verdraaid is maakt de motor netjes z'n rondjes en stopt ook op de juiste plek. Alleen staat de arm op de motor-as dan niet op de juiste positie.

Toch de motor maar even gedemonteerd. Ik ga beginnen de sleepringcontacten schoon te maken.

even dat taaie bejaarde vet eruit halen en vers vet erin, contacten iets naar voren buigen en t kan goed dat het ding weer werkt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb eenzelfde probleem, dus ben erg benieuwd naar de uitkomst: ik ging ervanuit dat de sleepring (dus waar de sleepcontacten contact mee maken) wellicht verschoven was aangezien ik het tandwiel al eens verschoven had maar dit uiteraard niets oplost. (Ik heb een extra tandwiel: motorwormwiel op groot tandwiel met sleepcontact-plaat en een extra tandwiel dat de ruitenwissel rechtstreeks aandrijft, dwz waar de arm rechtstreeks aan vast zit, Volvo V70 N (of P2)).

Mijn (achter) ruitenwisser gaat eerst 5cm omlaag om daarna de ~170 graden normale slag omhoog te maken...

Kreeg echter de laatste keer de moer niet snel genoeg los en motor zit door het achterraam, dus heb het onderzoek weer uitgesteld...

Volslagen niet gerelateerd hieraan: mijn motor deed het qua positie prima voordat ik eraan begon te kloten, maar trok 7A onbelast... (Klixon triggerde 2x per wis-beweging...) Na gangbaar maken van motor-as-lagers was dit nog maar 0,7A. Deze Volvo wissers staan erom bekend water binnen te krijgen waarna bv. deze lager verroesten. Vaak breken dan ook de tanden van het plastic tandwiel af, maar bij mij gelukkig destijds niet.

[Bericht gewijzigd door r-p op dinsdag 5 maart 2019 19:43:58 (23%)

Ik heb de sleepcontacten en de banen op het wormwiel schoongemaakt en de worm enzo van nieuw vet voorzien.

Op de motoras zit een worm, die drijft een wormwiel aan en de as van het wormwiel drijft een schaarmechanisme aan, die de ruitenwisser heen en weer laat gaan.

Het schaarmechanisme heb ik gesmeerd en weer goed op de as die uit het wormwiel komt gezet en nu kloppen de posities weer. Als het probleem weg blijft was het een electrisch probleem met de sleepcontacten en vervuild vet.

Als het terugkomt is het de as die uit het wormwiel komt en het schaarmechanisme aandrijft. Die zal dan langzaam verdraaien ten opzichte van het wormwiel. Ik ben eigenlijk een beetje bang voor het laatste. Morgen verder.

Op 5 maart 2019 19:39:48 schreef r-p:
Ik heb eenzelfde probleem, dus ben erg benieuwd naar de uitkomst:
....

Mijn (achter) ruitenwisser gaat eerst 5cm omlaag om daarna de ~170 graden normale slag omhoog te maken...

......

Ik kan je helaas niet helpen. Na demonteren, schoonmaken, smeren en weer correct monteren werkt het weer naar behoren. Als de komende weken of maanden het rustpunt van de ruitenwisser toch weer langzaam gaat verplaatsen is er in mijn geval toch sprake van het slippen van de uitgaande as in het wormwiel. Op dit moment kan ik geen duidelijke slip vaststellen, dus ik zal moeten afwachten.

Als je ruitenwisser bij de slag eerst omlaag en daarna omhoog gaat, heb je het zaakje niet goed gemonteerd. Je moet er heel goed op letten dat als het wormwiel met de sleepcontacten in zijn ruststand staat, de as waarop uiteindelijk het ruitenwisserblad zit ook in zijn uiterste stand staat (de rustpositie van de ruitenwisser op de ruit).

Ik heb dat gecheckt door met een stift een stip op de kopse kant van die as te zetten, op de 9 uur positie. Daarna de motor elektrisch aansluiten, een hulpje de ruitenwisser laten bedienen en zelf goed kijken wat die stip doet.

Kennelijk heb je een ander mechanisme dat via het wormwiel de ruitenwisser aandrijft, dan het schaarmechanisme dat ik heb. Ik kan je niet anders aanraden dan de zaak te demonteren en heel zorgvuldig weer correct te monteren. Of je laat het zo, als het niet te veel stoort.

Kan iemand mij misschien vertellen wat voor vet er gebruikt kan worden om het wormwiel en de sleepcontacten mee te smeren?

Voor plastic tandwielen? Zuurvrije vaseline?
Dat doet me er aan denken dat ik de wormen onder mijn stoelen ook moet schoonmaken / van nieuw vet voorzien. Ik heb er ooit zuurvrije vaseline op gedaan.

Zuurvrije vaseline smelt als het warm wordt, in een dashboard kan de temperatuur vel hoger worden dan het smeltpunt van vaseline.
Op zoek naar vet dat temperatuurstabiel is en kunststoffen niet beïnvloedt dus

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Dat doet me er aan denken dat ik de wormen onder mijn stoelen ook moet schoonmaken

Als ik wormen in mijn stoelen heb gaan die stoelen enkele reis vuistort ofzo. En bij houtworm gaat alles op de brandstapel.

Wie heeft er nu wormen in zijn stoel???? Echt nooit van gehoord.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 januari 2023 09:18:09 schreef Gerard*:
Zuurvrije vaseline smelt als het warm wordt, in een dashboard kan de temperatuur vel hoger worden dan het smeltpunt van vaseline.
Op zoek naar vet dat temperatuurstabiel is en kunststoffen niet beïnvloedt dus

Scheelt het mechanische incl motor zit 9 van de 10 keer niet onder het dashboard maar in het paravan onder de vooruit.

En achter zit het mechanischme en motor in de achterklep verwerkt.

Maar ik gebruik daarvoor tubetjes van volvo white grease ( lithiumvet)

En handig om te weten achter hoeft ie niet perse te werken voor de apk, voorzijde wel.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
benleentje

Golden Member

Op 5 januari 2023 09:24:19 schreef Ex-fietser:

Wie heeft er nu wormen in zijn stoel???? Echt nooit van gehoord.

Die zitten bv in een massage stoel, dacht je nu echt dat daar een motor oid in zou zitten?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 5 januari 2023 09:24:19 schreef Ex-fietser:
Als ik wormen in mijn stoelen heb gaan die stoelen enkele reis vuistort ofzo.

Vissen is niet je hobby?!

Op 5 januari 2023 21:44:44 schreef benleentje:
Die zitten bv in een massage stoel, dacht je nu echt dat daar een motor oid in zou zitten?

Dat is wel CO2-neutraal.
@benleentje,
Hoeveel wormen heb je nou nodig voor de aandrijving van een massagestoel?
Oftewel hoeveel pk of Watt is een wk (=wormenkracht)?

Op 5 maart 2019 19:39:48 schreef r-p:

Mijn (achter) ruitenwisser gaat eerst 5cm omlaag om daarna de ~170 graden normale slag omhoog te maken...

Weet het niet meer precies maar volgens mij had ik het voor elkaar gekregen de aansluitingen van de koolborstels op de motor om te draaien.