Wij hebben hier een videofooninstallatie (serie plus) van Golmer, geïnstalleerd in jan 2006. Deze omvat twee beltableau ’s met camera en 12 aangesloten woningen. De voeding van het geheel is een FA-Plus/c (18VDC, 1,5Amp).

Zo ongeveer 1,5 jaar geleden begon het en hoorde ik zo nu en dan, wanneer ik toevallig bij de postbus was, drie pieptonen vanuit de camera-unit in het beltableau.
De installatie functioneerde verder wel. Wel kreeg zo nu en dan van bewoners de opmerking dat de videofoon het niet zou doen, maar bij controle vond ik niets.
Dat ging zo door tot vorig jaar september.
Toen deed de installatie het niet meer. Bij meting geen 18VDC uit de voeding, die was klaarblijkelijk dus defect.

Om de installatie weer snel in bedrijf te krijgen, heb ik voor nood een oude laptop voeding aangesloten. Werkte prima, maar gaf wel een hoorbare bromtoon in het audiogedeelte. Althans ik hoorde die, anderen hoorden helemaal niets of het viel hen niet op.
Wel werd mij duidelijk dat de installatie bij het inschakelen dezelfde drie pieptonen (zelfde toonhoogte en ritme) laat horen, die ik steeds hoorde in die 1,5 jaar.
Ik heb daaruit de conclusie getrokken dat de spanning van de oude voeding zo nu en dan inzakte, zich dan weer herstelde en dat het systeem als het ware opnieuw werd ingeschakeld en dan de drie pieptonen liet horen.

Nieuwe voeding besteld. De oude voeding was een schakelende voeding, de nieuwe heeft weer ouderwets een trafo.
Sinds okt 2018 draait deze nieuwe voeding, maar nu hoorde ik vandaag, toen ik de krant uit de bus haalde, opnieuw uit het niets, de drie piepen van/uit het videofoonsysteem.

Mijn vraag is of iemand op dit forum misschien ervaring heeft met dit fenomeen van een Golmar systeem.
Dat een schakelende voeding na een jaar of twaalf de geest geeft kan ik nog wel begrijpen, maar als de piepen die ik nu hoor een voorbode zijn dat de, dik 6 maanden oude, voeding de geest gaat geven, vraag ik me af of er meer aan de hand is. En misschien weet iemand hier het euvel.

Komt mij niet bekent voor, en al heel wat van die installaties in beheer gehad.

bel eens met Vercoma, zij zijn leverancier van dat spul en hebben een goede technische ondersteuning.

Ps. Fa plus zegt niet veel, dat is een basis voeding.
je moet de rest van de onderdelen weten Shiner? met een El500?

bij vercoma kan je online ook een storingsboom vinden en de manuals van de buitenposten.
kan je even kijken of de piepjes zijn van opstarten of een hangende beldrukker.

De installatie heeft 2x EL500/EL530, 2x CVA+/60, 1x D6L-plus/2H, 1x PKP-2H, 1x TBR-1R/12V en 12x huisunits Platea-Plus(2H). Ik vind de codering van Golmar nogal chaotisch met serie plus, Shiner en Shiner-plus, Stadio en misschien nog wel meer. Heeft me wat moeite gekost om achteraf (de nieuwbouw installateur heeft het laten afweten) een fatsoenlijk schema te componeren van deze installatie.

Vercoma heeft idd een goede serviceafdeling. Ik heb indertijd ook bij hun nagevraagd of de laptopvoeding van 19V een probleem zou kunnen opleveren. Was geen probleem.Ik kan me niet meer herinneren of ik toen het toen over de drie piepen heb gehad, denk het niet.

Maar ik was nieuwsgierig of dit misschien een bekend probleem was. Dank voor de reactie en ik ga maar eens bellen.

toen dat gebouw is gezet, heeft de installateur die intercom wrs bij derden ingekocht als geheel. de rekening is er al niet meer, die hoef je maar 5 jaar te bewaren. dan weet niemand meer wat er inzat, en die moeite gaat men doorgaans ook niet doen als hun niet de huisinstallateur van dat pand zijn.

die intercom installaties onderhouden heb ik ook bij mn werkzaamheden zitten. over de 10 jaar zit je vaker al aan de rand van nog leverbare onderdelen, toch zijn er nog video intercom systemen bij die nog steeds werken na 25 jaar. overleden componenten neem ik mee en herstel ik thuis, niet zelden dat een VVE geen geld heeft om alles te vervangen, dus maar levensduur rekken bij dat oude systeem. herstellen is bij het oude spul nog best te doen. dit jaar een stel grote systemen ertussen die geheel vervangen worden, vele weken werk per gebouw. vanwege de tijdsduur moet het oude systeem dan parallel aan het nieuwe blijven werken bij sommige gebouwen, tot alles is overgezet op het nieuwe, lang niet simpel te doen doorgaans.

Contact gehad met Vercoma. Volgens Vercoma is het de automatische zelftest van het systeem. Ik was er vast van overtuigd dat ik 3 piepen hoorde, maar de kans is groot dat mijn geheugen mij voor het lapje houdt en dat het maar twee piepen zijn.
Bij het inschakelen geeft het systeem twee piepen en de zelftest schakelt het systeem uit en weer in, wat dan resulteert in twee piepen. Ga in het gaten houden.
Vercoma stelde wel vast dat onze twee buitenposten niet als master/slave stonden ingesteld. Maar adviseerde, omdat het al 12jaar zo werkt, dat maar zo te laten.

@testman: Helaas was de nieuwbouw installateur van mening dat die het allemaal wel zelf kon. Dat was wel een firma die 60km van hier gehuisvest is en dus voor ons niet als huisinstallateur in aanmerking kwam.
De installatie was (op een kleinigheid na) goed aangelegd en functioneerde.
Maar zoals zo vaak, de administratieve afwerking ((as built)schema's, onderdeellijsten, kabelloop etc) blonk uit door afwezigheid.
Na veel getrek en geduw een kopietje gekregen van een paar blz uit het schemaboek van Vercoma. Maar de kabelloop is en blijft duister.
Ik begreep van Vercoma dat die als service voor installateurs op aanvraag schema's maken van de installatie. Waarom doet een installateur dat dan niet.
Heb zelf indertijd de Vercoma cursus bezocht, om enig idee te krijgen hoe dat systeem is opgebouwd.

Maar goed wij hebben nu voldoende documentatie van onze installatie om te voorkomen dat een installateur bij storingen eerst een dag kwijt is om uit te vinden hoe het in elkaar zit.

Schrik wel van je opmerking over de leverbaarheid van onderdelen. Bij ons staat in de meerjarenbegroting een vervangingstermijn van 25jaar voor de videofoon. Ben benieuwd of dat gehaald wordt.

Het is eerder regel dan uitzondering als er geen leidingschema's of installatieschema's van een intercom- of videofooninstallatie beschikbaar zijn. Het gros van de ervaren installateurs weet ongeveer wel de standaard routes welke voor de stamleidingen worden gekozen en deze zijn ook vaak niet heel ingewikkeld.
Anders wordt het als men halverwege de installatie (video)splitters in de stamleidingen opneemt en niet aangeeft waar deze zitten, daar kun je best een paar uurtjes aanbellen en zoeken aan kwijt zijn.

De gevestigde merken geven doorgaans een voorraad c.q. vervanggarantie op producten tot 10 jaar na lanceerdatum. Binnen die tijd moet een defect component of voor nieuw, of voor een vervangend product te wisselen zijn.
De praktijk leert dat veel merken backwards-compatible componenten ontwikkelen om zodoende de vervanggarantie af te dekken binnen de nieuwe productontwikkeling.

Zo zijn de oude Golmar videofoontoestellen nu nog prima te vervangen voor nieuwe modellen welke op meerdere typen Golmar installaties werken. Vaak hebben deze toestellen een multifunctionele grondplaat waarop elk type Golmar installatie past.
Buitenpost componenten zoals de EL500 zijn dusdanig veel verkocht waardoor ik persoonlijk verwacht dat deze nog wel wat jaren leverbaar zal blijven.
Golmar camera's zijn vaak losse universele modules die te vervangen zijn voor elk type camera met een analoog CVBT uitgangssignaal.

gebouwen met bibus II systemen van 2002-2004 hebben al geen opties meer, daar is niks meer voor.

tijdje terug al een systeem van siedle vernieuwd, dat was bijna 20 jaar oud, maar niks meer van te krijgen. als de voeding eraf was geweest, al was het 2 seconden dan duurde herstarten elke maand weer een paar uur langer. ik ben binnenkort bezig met een systeem vervangen wat op lan werkt met een server, erg complex uitgebreid systeem waar men geen 10% van de mogelijkheden echt benut, komt iets compleet anders in, kilometers kabel gaan erin..

idd voor die nieuwe installaties krijg je netjes een schema van de leverancier, compleet met benodigde componenten. is ook wel nodig, want of draden verkeerd aansluiten of een dipswitch verkeerd en je hele systeem kan kuren krijgen. ik heb er al bijgehad die je instelt via de ingebouwde wifi zender, instellen via de browser.

kabeltrace's zijn standaard geen tekeningen van, hooguit kabelgoten. men heeft op tekening waar een aansluiting moet komen, hoe de monteur dat maakt ziet deze maar. doorgaans gaan de leidingen door de begane grond vloer naar de intercompost bij de voordeur, in dat kastje zit dan alles opgelast. en dan als stijglijn langs elk appartement.

oude systemen met losse drukkers gaan eruit, met boor en slijpwerk zet je er een rvs of trespa plaat overheen welke de gaten afdekt, de nieuwe camerapost is een toetsenbord met cijfer toetsen, soms al met ingebouwde rfid lezer erin.

Op 1 mei 2019 18:28:47 schreef testman:
gebouwen met bibus II systemen van 2002-2004 hebben al geen opties meer, daar is niks meer voor.

Zo heb ik het onderhoud van een jaren '80 systeem van Atea gehad wat bestond uit grote losse printplaten voor de beldrukkers, schakemodules voor de camera's, etc. werkelijk een hele kermis aan zwaar achterhaalde techniek.
Onderdelen waren zeer schaars en lagen onder het stof bij de leverancier.
In opdracht van deze VvE alle onderdelen opgekocht voor een pittige prijs omdat men nog wat jaren wilde rekken tot een nieuw systeem.

idd voor die nieuwe installaties krijg je netjes een schema van de leverancier, compleet met benodigde componenten. is ook wel nodig, want of draden verkeerd aansluiten of een dipswitch verkeerd en je hele systeem kan kuren krijgen. ik heb er al bijgehad die je instelt via de ingebouwde wifi zender, instellen via de browser.

Metname Nelec (Btcino/Tegui) doet dit al jaren als extra service en om ook gelijk zelf een archief van alle installaties in Nederland te hebben. Makkelijk voor de technische dienst als installateurs voor advies bij lastige storingen bellen. Merken als Comelit, Siedle, etc. houden het bij standaard schema's in de verpakking. En eigenlijk is dit al voldoende.

De optie voor een Wifi verbinding vanuit het huistoestel is de laatste tijd heel betaalbaar en toegankelijk geworden waardoor menig intercom-merk dit voor een kleine meerprijs kan leveren. Vaak is het een zelfde type videofoontoestel waar ook een Wifi optie ingebakken zit.
Aanmelden op de locale Wifi router, App installeren en je bent wereldwijd lastig te vallen door bezoekers aan de deur.

oude systemen met losse drukkers gaan eruit, met boor en slijpwerk zet je er een rvs of trespa plaat overheen welke de gaten afdekt, de nieuwe camerapost is een toetsenbord met cijfer toetsen, soms al met ingebouwde rfid lezer erin.

De nieuwe intercom- en videofoon buitenpostsystemen hebben inmiddels allemaal de optie voor een 0-9 keypad en eventuele tag reader voor toegang middels druppel/pasje.
Echter is het niet zo dat dit nu de enige standaard is. Er kan nog steeds gekozen worden voor losse beldrukkers welke middels een interface op de buitenpost worden aangesloten.
Er zijn voorbeelden te over waarbij de VvE een dusdanig creatieve of onmogelijke naamplaatjes oplossing heeft dat het niet handig is als hier een keypad naast komt. Mensen willen in dit soort situaties de beldrukker naast het naamplaatje houden.
Buiten het feit dat de oudere generatie soms erg veel moeite heeft met al de nieuwe technieken en soms totaal niet weet hoe aan te bellen op een in hun beleving futuristische buitenpost.

idd, je kunt ook nog voor losse drukkers kiezen, dat is doorgaans wel goedkoper als je maar weinig adressen hebt in een pand. recent heb ik een aantal van die nieuwe bedienpanelen gemaakt, daar zit wat boor en slijpwerk in, zo'n bedienpaneel doet vlot 800€.

de gebouwen die je als bedrijf zelf hebt gemaakt zijn nog 1 ding, maar de panden die je later in onderhoud krijgt zijn vaak zonder enige tekeningen of wat. zo'n pand had t werk ook in onderhoud gekregen, na vele uren storingzoeken in dat oude systeem wist ik hoe het zat daar.

urmet doet er ook tekeningen bij, dat merk heb ik geregeld in m'n handen.

Urmet is in mijn regio Groot Rijmond niet heel veel toegepast, meer Tegui en Golmar. Dit wordt met de jaren langzaam vergezeld en soms ook ingehaald door Comelit en Btcino.
Fermax heeft ook een opleving gehad maar is door veel problemen weer bijna uit het beeld.
Siedle is en blijft een degelijk maar commercieel vaak oninteressant merk door de hoge prijzen. Terwijl je in Duitsland bijna niet anders ziet. Iets met eigen merken eerst misschien.

Oude systemen zijn hoofdzakelijk analoog audio van Ericsson, Atea en Aiphone. Die installaties zijn vaak wel vakkundig en volgens jaren ‘70 en ‘80 normen strak aangelegd. Met name de Atea producten uit die tijd waren gebouwd als een tank en werken nu soms nog prima.
Het zijn de opvolgende ‘servicebeurtjes’ erna door soms varkens in de techniek die hier een onoverzichtelijk zooitje van maken en vaak meer ellende toevoegen dan herstellen.
Zo kom ik nog wekelijks drama-systemen tegen waar ongeveer alles wat mogelijk is mee verkeerd is gegaan. Of men ‘even’ bij deze VvE langs wil gaan voor een enkele storing...

de oude systemen hebben het geluk dat er nog AC voedingen met trafo inzitten, de afgelopen 15 jaar werden er al veel smps voedingen of modulen met converters toegepast welke uiteraard sneller de geest geven, zeker als deze te warm zitten.

siedle kom je idd bij de dure huizen tegen, ik weet de prijzen welke zijn opgevraagd voor een klus, maar siedle zat daar toch een ruime 40% hoger met hun prijzen als de 2e goedkoopste. busch welcome heeft ook intercoms voor het lagere segment tegenwoordig, net als btchino. wil je echter 20 jaar halen zou ik niet het goedkoopste spul nemen, als een systeem ermee kapt en je dan erachter komt dat er al jaren niks meer van is moet er ineens veel geld uitgegeven worden.

heb dat ook al eens gehad bij een exoot van een busvoeding van 1 of ander vaag merk. na 8 jaar was er al niks meer van, heel t huis van die mensen was niet meer te bedienen, een gewone voeding werkte niet, want er zat communicatie tussen de originele voeding en t systeem. ding zelf maar hersteld en werkt nu nog.

van de genoemde merken kom ik ericsson tegen, maar dan wel echt antiek spul, btchino maar vrij nieuw, golmar en atea zijn vaak basic systemen met alleen spraak die kom je ook zat tegen nog.

@T-sec en testman.
Met plezier lees ik jullie bespiegelingen over de weerbarstige praktijk. Geeft me wat inzicht in de wereld van de deurcommunicatie.
Tussen de regels door lees ik dat ook jullie het toch wel fijn vinden als schema’s etc voorhanden zijn.
Ik kom uit een tak van sport waarin in sommige gevallen nog een aansluitschema gemaakt werd voor een rechttoe, rechtaan 3-fasemotor met 3 klemmen + een aardklem; en wel in twee smaken, eentje voor apparaten waar de motor rechtsom moest draaien en eentje waarbij de motor linksom moest draaien.
Ik stond dus raar te kijken toen er bij de oplevering van ons gebouw helemaal niets te vinden was.
En dat bij navraag bij de projectontwikkelaar/installateur het wel leek of ik een staatsgeheim wilde hebben.

Maar ik denk wel dat zo langzamerhand de fabrikanten aan het doorslaan zijn vwb de implementatie van allerlei soorten fantastische technieken voor eenvoudige deurcommunicatie, althans voor de gebouwen met een beperkt aantal woningen.
Wij hebben er 12.
Wat is er nu eenvoudiger dan huisnummer- en naamplaatje met een belknop ernaast. Snapt iedereen, van kleuter tot hoogbejaard en over de hele wereld.
Je hebt geen Wifi/smartphone oid nodig, alleen maar je vinger.
Om in termen van techniek te blijven de mens-machine interface is optimaal; tenminste als de belknop als een belknop te herkennen is.

Nee, dan de volledig computergestuurde interface met schermpje en 0-9 keypad.
Moet je eerst via het tweeregelig schermpje het 300 pagina dikke handboek doorscrollen om op pag 299 te lezen dat je hier ook nog het hekje moet intypen na het huisnummer en dan op de toets met het futuristische, lees voor de gewone mens onherkenbare belsymbool moet drukken.
Of misschien staat er wel voor informatie zie www.XXX.nl.
Alles gechargeerd natuurlijk, maar de mens-machine interface is heel vaak erbarmelijk van dit soort systemen.
En dan schiet zo’n futuristisch systeem zijn doel ver voorbij, nl iemand bij de deur wil kenbaar maken dat hij/zij er is.
Het bekende adagium ”keep it simple stupid” zou wat meer in ere gehouden moeten worden.
Ja,ja, jullie schatten het goed in, ik ben de 65+ grens ruim gepasseerd.

Bedankt voor de interessante inkijkjes.

Is niet leeftijdsgebonden denk ik, althans ik vind die moderne deurbelsystemen 9 van de 10 keer ook onzinnig.

Een intercom of videofoon met een 0-9 keypad kan wel handig zijn als er sprake is van veel woningen. Dit houd het bellentableau overzichtelijk een klein. Daarnaast bespaard men op de vrij dure inbouw beldrukkers van toch al snel €17,00 bruto ex. BTW per stuk.
En de meeste keypad systemen tonen in het display de regel: “Toets huisnummer in gevolgd door bel logo”. Waardoor het gros van de bezoekers het uiteindelijk wel lukt om aan te bellen.

Anders wordt het inderdaad als fabrikanten doorslaan in hun techniek en de ontwerpafdeling met net iets te veel Star Wars fans hele bijzondere bedieningen gaan maken. Zo kwam er op een gegeven moment de bekende grote chromen draaiknop om al draaiend de naam van de bewoner mee te zoeken. Een soort van rad van fortuin wat bij menig leek in techniek voor de frustratie zorgde dat men niet gewoon simpel aan kon bellen.

Daarom ben ik persoonlijk ook een fan van simpel en degelijk. De meeste kleine appartementencomplexen en complexen met portieken a 6 of 8 woningen gewoon Atea rvs verchroomde inbouw beldrukkers via een beldrukkerinterface naar de inbouw luister/spreek buitenpost.
De gadgetfreaks onder de bewoners kunnen tegen meerprijs voor een videofoontoestel met Wifi en App functionaliteit kiezen terwijl de ander een simpel audiotoestel met hoorn neemt.

Ik had inderdaad die belachelijke draaischijf in gedachten... Aanbellen met spullen in je handen kun je wel vergeten. Bij een numeriek toetsenbordje kan het misschien nog wel lukken.

die systemen met draaischijf en display hadden toch een pc erachter hangen, die ging kaduuk en dan was t over, bedrijf wat die dingen heeft geleverd bestaat niet meer meen ik. heb er onderweg ook al diverse zien verdwijnen op flatgebouwen van een jaar of 18 oud

[Bericht gewijzigd door testman op (40%)]

In Delft hebben ze die dingen nog ergens in 2009 geplaatst. Dat was die ene Rotterdamse woningbouwvereniging met een schip van bijleg die te groot was om failliet te gaan maar toen maar gigantisch op renovaties bezuinigd heeft...

Op 5 mei 2019 19:07:24 schreef maartenbakker:
Ik had inderdaad die belachelijke draaischijf in gedachten... Aanbellen met spullen in je handen kun je wel vergeten. Bij een numeriek toetsenbordje kan het misschien nog wel lukken.

Haha bedoel je dit soort spul?

Belletje trekken door de jeugd wordt zo wel een stuk moeilijker....Er zijn ook colporteurs die rammen op alle drukknopjes om iemand de deur te laten openen. Ik vind het voor beveiliging van (ouderen)flats best wel een goed systeem.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (17%)]

Op 5 mei 2019 23:01:29 schreef testman:
die systemen met draaischijf en display hadden toch een pc erachter hangen, die ging kaduuk en dan was t over, bedrijf wat die dingen heeft geleverd bestaat niet meer meen ik. heb er onderweg ook al diverse zien verdwijnen op flatgebouwen van een jaar of 18 oud

Die foto hier boven vermeld IRS BV. Die bestaan nog wel als leverancier, zo te zien. https://architectenweb.nl/bedrijven/bedrijf.aspx?ID=7153 Bij dat belsysteem hoort ook een schuifdeur en een deuropener met tag in druppelvorm.