Sparta ion lader kapot

Goedenavond,

Sinds een paar weken is mijn sparta ion lader voor de elektrische fiets kapot. Ik heb al wat rondgekeken op het forum en er zijn eerder mensen met hetzelfde probleem geweest. Het in het stopcontact steken van de stekker, na een reparatiepoging van mij, resulteerde in een felle flits en een luide knal. Vandaar dat ik hier om hulp vraag.

Onderstaand twee foto's van de ion lader:

De ice2b765p2 regelaar is kapot en hiervan had ik een setje van 5 stuks besteld op Ebay. Eén ervan is nu dus al gesneuveld dus ik heb nog 4 kansen. Ik hoop echter dat 1 genoeg is ;)

De poot van de dubbeldiode was gebroken en deze had ik tegelijk met het vervangen van de regelaar hersteld met wat soldeertin.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn waardoor de regelaar meteen stuk gaat na vervangen?

Alvast bedankt.

doorgaans standaard problemen met die laders, je kunt ze zo niet ophangen, dus rammelen die dingen nogal eens over de vloer heen. vaak losse HF trafo of andere grote onderdelen losgekomen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Onderbreking van een van de wikkeling hf trafo, printscheur bij hf trafo , bolle elko,s en je genoemde defekten komen het meest voor. Daarnaast moet je geluk hebben dat je goede de ic's hebt gekregen en geen fake. Dat is mij overkomen.

De oplader hing aan de muur aan een lusje in het netsnoer. Hooguit wat gerammel van een deur, heeft geen harde klappen gehad.

Ik kan geen bolle elco's vinden op de print en printscheuren lijken er ook niet op te zitten. Hoe kan ik controleren of de trafo gebreken heeft?

Anoniem

Wat was de oorzaak van de gebroken poot aan de dubbeldiode?
Dat lijkt de gelijkrichting aan de sec trafozijde te zijn.
Misschien de enige oorzaak van het defect :?
Lader geprobeerd na herstelling gebroken poot?

Waarom is de switching controller vervangen?
Op basis van meting of op goed geluk?

Zoek oorzaak van de nu 'ontplofte' controller in een fake controller of anders zeker in de HOT zijde van de voeding.

Lijkt geen 'onherstelbare' lader te zijn....
...of het moet aan de onderkant vol smd hangen

vervang dan ook de weerstand in de Source, die is ook gehemeld. check ook de ntc, als die geen stroom meer begrenst, dan kan daar ook een reden liggen.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 4 juni 2019 06:40:34 (40%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op de site van infineon staat een basisschema welke je als richtlijn kunt gebruiken.Dan kun je de wikkelingen van de trafo testen.
Als de dubbeldiode onderbroken was, dan is dat alleen de oorzaak geweest van de defekte lader.
Ik denk dat je nu een groter probleem hebt met de lader.

[Bericht gewijzigd door BenI2C op dinsdag 4 juni 2019 08:16:35 (54%)

Op 4 juni 2019 01:26:34 schreef anoniem015:
Zoek oorzaak van de nu 'ontplofte' controller in een fake controller of anders zeker in de HOT zijde van de voeding.

Idd heel eigenaardig voor een kortsluitbeveiligde controller.

LDmicro user.

zijn er zekeringen kapot?
heb je die dubbel diode uitgemeten of die nog wel goed is? pinnen gaan niet zomaar kapot, kan goed een kortsluiting zijn in het secundaire deel die de diodes intern gesmolten heeft voordat de poot kapot ging

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

pinnen gaan niet zomaar kapot, kan goed een kortsluiting zijn in het secundaire deel die de diodes intern gesmolten heeft voordat de poot kapot ging

Denk hier toch meer aan breuk door thermisch mechanische invloeden.
Bij secundaire overstroom zou de voeding gaan fluiten.

Als de knallende controller nu nog wat meer heeft vernietigd zal dat toch HOT side zijn.
Nog geen man overboord dus... ;-)

Bedankt voor de reacties en input.

Ik heb vanmiddag een en ander getest en de bevindingen wil ik hierbij delen:

Zekeringen: OK

Dubbeldiode is een MA6D49
Drempelspanning diodes gemeten met piepstand multimeter. Beide 375mV.
Beide anodes staan met elkaar in verbinding.

Metingen rondom regelaar IC (gedemonteerd tijdens meten).
NTC001: 4,7Ω
C001: 325V
R005: 0V
R011: 155V
R010: 155V
ZD004: 178V
R004: 0V
R003: 66V
D005: 73V

Wel constateerde ik dat er onder/naast R005 een zwarte plek op het PCB zichtbaar is (zie foto hieronder). Ook lukt het me niet om een stabiele weerstand te meten. Spanning is er tijdens het meten af. Stel deze weerstand is kapot, zou dit de oorzaak kunnen zijn dat het regelaar IC knalt? De weerstand zit tussen de Isense van de regelaar en de GND.

Op 4 juni 2019 14:27:30 schreef WillemHB:
Stel deze weerstand is kapot, zou dit de oorzaak kunnen zijn dat het regelaar IC knalt? De weerstand zit tussen de Isense van de regelaar en de GND.

Denk het niet, volgens mij is het omgekeerd, die is kapot gegaan door de lichtflits/knal en diende als stroombegrenzing.
Daarom begrijp ik niet hoe dat IC zomaar kan knallen... komen die IC's uit China?

LDmicro user.

Ja, heb het even nagekeken. Dacht dat het Ebay was, maar het is AliExpress.
Ook had ik nog een foto gemaakt toen de lader net kapot was. Dus nog voor eerste poging tot reparatie. Op die foto zat er nog geen bruine plek bij weerstand R005. Dan zou jouw theorie goed kunnen kloppen.

Anoniem

R005 vervangen en HOT side componenten uitmeten en schema optekenen
.
.

Op 4 juni 2019 01:26:34 schreef anoniem015:
Lader geprobeerd na herstelling gebroken poot?

Als het antwoord hier nee is zou ik de originele controller eens terug zetten.
Als die zijn benen niet geamputeerd zijn.:-(
.
.

R005 heel zeker kapot omdat controller niet heeft ingegrepen op overstroom.
Isense en Drain van je Ali controllers liggen toch niet in sluiting?

als r005 al overleden is, kan de isense regeling ook al om zeep zijn, immers is op die ingang veel te veel spanning komen staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Isense en drain van de controllers zijn niet in sluiting.

De reden dat ik de regelaar vervangen had was omdat er net als nu een stuk vanaf was gebroken. En de VCC en de GND van de regelaar maakten toen sluiting. Voor mij reden genoeg om dat IC'tje eens even te vervangen. Ook had ik toen de dubbeldiode gefixt.

Dus het repareren van de poot van de dubbeldiode en het vervangen van de regelaar resulteerde in een flits/knal waarbij regelaar en R005 zijn gesneuveld. Van de wal in de sloot dus.

Misschien dat de oorzaak toch nog ergens anders ligt?

Anoniem

De reden dat ik de regelaar vervangen had was omdat er net als nu een stuk vanaf was gebroken. En de VCC en de GND van de regelaar maakten toen sluiting. Misschien dat de oorzaak toch nog ergens anders ligt?

Maken we ons voorlopig dan maar minder zorg over de Ali controllers
Toch eerst componenten uitmeten en schema optekenen van HOT side
D007 ziet er ook niet fris uit lijkt me

D007 nagemeten en die lijkt in orde.
Drempelspanning van 510mV

De waarde van de weerstand R005 is dat 0,22Ω (rood, rood, zilver, goud)?

Anoniem

Klopt, 5%,2W?, flame-proof

Toch eerst componenten uitmeten en schema optekenen van HOT side

Wat opgeleverd? Schema duidelijk?

Optocoupler uitgemeten? door de sluiting in de controller is daar mogelijks ook 320Vdc op komen te staan.

LDmicro user.
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

@pa3gws, ik had dat ook al gelezen maar bij TS heeft dat niet geholpen.
Ofwel heeft hij IC's van mindere kwaliteit ofwel is er nog iets anders defect.

Als redenering zou je kunnen zeggen dat als de middenpin van die diode onderbroken is, dat de controller defect gaat omdat er geen terugkoppeling meer is.
Nu de controller er na herstelling van de diode terug is uitgeklapt en zou ik zoeken in de terugkoppeling en als daar alles ok is zou ik een andere controller plaatsen die uit een meer betrouwbare winkel komt.

LDmicro user.
pa3gws

Golden Member

Ik heb die controllers niet meer en heb ze toendertijd op ebay gevonden.
Of ze nu nog bij dezelfde verkoper te vinden zijn weet ik niet maar het kan inderdaad heel goed fake zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

In verband met drukte ben ik nog niet toegekomen aan het uittekenen van een schema. Hier hoop ik binnen twee weken mee te beginnen.

@MGP, optocoupler is in orde (krijg een realistische drempelspanning van de interne diode). Verloopt de terugkoppeling trouwens via de optocoupler?

Om het probleem met de fake controllers uit te sluiten heb ik op Ebay andere besteld van een betrouwbare verkoper die IC's/microcontrollers aanbiedt.

Mijn voeding van mijn fiets is ook kapot,
Ik zie dat er een condensator kapot is,
zou dit de enige reden kunnen zijn dat ie niets meer doet ?
en weet iemand de waarde van die condensator ?