Mos-fet als audio versterker.

Kan ik, met deze schakeling met één mosfet, een eenvoudige versterker maken(kwaliteit minder belangrijk)? Hierbij, sluit ik een geluidsmodule aan (afgetakt aan de luidsprekeruitgang via twee condensators van 100nf. bijvoorbeeld deze module:

Om te activeren had ik het knopje voor het starten van het opgenomen geluid, kortgesloten (in mijn geval, kwakende eend), zodat bij aansluiting van de voedingsspanning, onmiddellijk het geluid start. Na een paar tientallen malen, is de module stuk gegaan, en spijtig genoeg niet het zekeringetje dat in de + leiding staat.

Iemand een idee of raad voor mij?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
maartenbakker

Golden Member

Het is een bijzonder slechte versterker voor alles behalve blokgolven, maar ik zie niet direct hoe je er de module mee zou kunnen opblazen.

Of bedoel je dat de module stuk is gegaan zonder versterker en met gewoon de luidspreker direct aangesloten?

Sowieso is het verstandig om als je een nieuwe module bestelt, ook meteen een echte versterkermodule te bestellen. Kost alsnog bijna niets.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 15 juni 2019 14:13:36 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik verdenk twee zaken, het constant activeren van het geluid(kortgesloten drukknop), ofwel de voedingsspanning, de module is gebouwd voor 4,5V, mijn voedingsspanning was 5V dus daarom een diode in serie met daar achter een tantaal-condensator. De luidspreker-uitgang heeft geen directe verbinding met + of - , daarom twee ingangscondensatoren( ook eentje naar de massa).
Voorts, heb ik veel tijd (gepensioneerd) en beperkt in fysische inspanningen. Dus waarom zelf niet iets proberen? Zie mijn handtekening. Uiteraard luister ik wel graag naar wijze raad. Daarom ben ik ook lid bij C.O.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De 100 nF in serie met de gate, aan de ingang, lijkt me normaal. Maar waarom die andere 100nF in serie met de massa?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Die schakeling is niet goed omdat een mosfet spanningsgestuurd is, bij een transistor zou dat wel werken want die is stroomgestuurd.
Er moet zeker nog een sourceweerstand bij.

Die 10k weerstand stuurt in rust de mosfet volledig open zodat de drainstroom maximaal is, ook door de speaker wat natuurlijk nefast is voor die dingen.

Eens zoeken op class a mosfet amp.

LDmicro user.

Op 15 juni 2019 14:51:23 schreef MGP:
Die schakeling is niet goed omdat een mosfet spanningsgestuurd is, bij een transistor zou dat wel werken want die is stroomgestuurd.
Er moet zeker nog een sourceweerstand bij.

Die 10k weerstand stuurt in rust de mosfet volledig open zodat de drainstroom maximaal is, ook door de speaker wat natuurlijk nefast is voor die dingen.

Eens zoeken op class a mosfet amp.

Toch heeft dit dus toch vele malen gewerkt, tot mijn volle tevredenheid. Juist door die grote ruststroom ( 350 mA), koos ik om te sturen met wel of niet voedingsspanning (in rust dus 0)

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Ik had eigenlijk uw vraag verkeerd verstaan...

Als je die versterker voedt uit batterijen zullen die niet lang meegaan en ik zou die C naar de GND wegdoen, 1 C is genoeg.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Op 15 juni 2019 14:41:22 schreef Opabob:
Ik verdenk twee zaken, het constant activeren van het geluid(kortgesloten drukknop), ofwel de voedingsspanning, de module is gebouwd voor 4,5V, mijn voedingsspanning was 5V dus daarom een diode in serie met daar achter een tantaal-condensator. De luidspreker-uitgang heeft geen directe verbinding met + of - , daarom twee ingangscondensatoren( ook eentje naar de massa).
Voorts, heb ik veel tijd (gepensioneerd) en beperkt in fysische inspanningen.

Als de uitgang symmetrisch is (een full bridge eindtrapje), kun je de massa's van de schakelingen gewoon doorverbinden, en de ingang van de versterker met een enkele condensator aan één van de luidsprekeruitgangen verbinden. De andere uitgang laat je open.

Als de uitgang PWM op een wat hogere frequentie gebruikt om de speaker te sturen, zou de condensator naar massa wel eens een oorzaak van overlijden geweest kunnen zijn.

Als je erop staat om een FET te gebruiken, kun je beter een spanningsdeler aan de gate gebruiken in plaats van een enkele weerstand. Of als het een of andere blokgolf is: condensator weglaten en gate van de FET direct aan de uitgang van de module hangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat is eigenlijk de bedoeling met die MosFet? Als het erom gaat om meer herrie te maken dan het moduultje alleen, dan lijkt het ongelukkig om de extra trap te voeden met slechts 5 volt. Ik zou ofwel een luidsprekertje vlak aan de module hangen, of anders ineens iet of wat vermogen ertegen aan, een TDA2003 of toch minstens een LM386. Met voeding uit 12V=, dat ligt voor de hand.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

... en wat werd het toen stil ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 24 juni 2019 23:52:39 schreef big_fat_mama:
... en wat werd het toen stil ...

Mijn excuses hiervoor.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."